Spelrum
| Giraffen | 39 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 13 |
| Inloggade | 52 |
Mobilspel
| Pågående | 19 130 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ryla | 2008-11-13 10:44 | |
![]() | ja . | |
| kissed - Ej medlem längre | 2008-11-13 10:45 | |
![]() | Ryla har du satt ni alla tre satt er ner och haft nåt slags familjemöte? Det kan löna sig mycket, jag bor själv tillsammans med mina två kottar på 19 och 15. Vi har med jämna mellanrum samtal om vad som förväntas av dom och vad dom förväntar sig av mej. Att låta de ta del av besluten gynnar oftast ansvarskänslan. Att barn ska "lyda" låter mer som ett husdjur. | |
| livet_leker | 2008-11-13 10:46 | |
![]() | så ni bor tre män under samma tak då alltså? ....eller ja... | |
| livet_leker | 2008-11-13 10:47 | |
![]() | kissed: detta är lite annorlunda... och vad betyder: "Ryla har du satt ni alla tre satt er ner och haft nåt slags familjemöte?" | |
| ryla | 2008-11-13 10:48 | |
![]() | jag är ingen man . vi har haft familjemöten o då fungerar det jätte bra i ca 2 dagar . sen "glömmer han bort " vad vi sa. | |
| livet_leker | 2008-11-13 10:49 | |
![]() | ta bort mobil o internet IDAG..sen utegångsförbud osv..inga pengar, tvätta inte åt honom osv...fom IDAG | |
| ryla | 2008-11-13 10:50 | |
![]() | låter som en bra ide | |
| livet_leker | 2008-11-13 10:50 | |
![]() | lycka till..nu ska jag iväg | |
| ryla | 2008-11-13 10:51 | |
![]() | tack | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2008-11-13 10:51 | |
![]() | Allt gott till de som har tålamod ;) | |
| kissed - Ej medlem längre | 2008-11-13 10:52 | |
![]() | Det blev lite fel där livet leker, men det förstod du nog!! Vet hur det kan va ryla, det är samma här:-) Just den ålder som du pratar om kan liknas med att snacka med en vägg:-) Min son har kommit upp till 19 nu och det funkar mycket bättre:-) Men dottern som är 15 har en släng av glömska i det mesta som man ber henne om. | |
| ryla | 2008-11-13 10:53 | |
![]() | när man har tonåringar. o utan tålamod kan man lika bra lägga sig ner . | |
| Ydh | 2008-11-13 10:56 | |
![]() | Jag är au pair åt två flickor på 8 och 11 år som verkligen inte har fått lära sig hur man plockar undan efter sig. Även mamman är väldigt slarvig, så uttrycket "barn gör inte som du säger - de gör som du gör" passar in klockrent här. Jag ska byta familj nu, men om jag hade fått börja om så hade jag garanterat gått in med en hårdare attityd redan från början. De slänger kläder på golvet, kan inte plocka undan en tallrik o.s.v. De förväntar sig att någon ska göra det åt dem, precis som mamman. Vad gör man? Här snackar vi slapp uppfostran... | |
| ryla | 2008-11-13 10:56 | |
![]() | kan vara en tonårs syndrom . o det måste kunna botas . jag får se om jag lyckas . tack för alla tips . nu ska jag gå o diska efter hans frukost . | |
| Amiable | 2008-11-13 11:20 | |
![]() | Alla tonåringar har olika saker som de uppskattar i deras liv. Så som så många andra varit inne på; mobil, dator, månadspeng, kompisskap, fritidsintressen etc etc. Jag kan hålla med om vad flera har nämnt tidigare - att försöka dra in på tonåringens nöje. Det går även att göra en mer praktisk protest(har gjort den själv). Plocka ihop 1st tallrik, 1st glas + mugg, 1st gaffel, 1 st kniv och 1st sked+tesked. Placera dem på ungens rum. Förklara att det är detta den har att använda och hålla rent, resten ger den blanka f*n i. Den ska diska sitt ingen annans för att kunna äta på en ren tallrik. Är det skitigt ställ in det i rummet igen om det står någon annanstans. Räkna med att det _kan_ gå i sönder. Kan funka. Det gjorde det hemma hos mig. | |
| ryla | 2008-11-13 11:32 | |
![]() | alla tips är välkommna . det här är en som jag inte har försökt . smart ide Amiable | |
| foxy_1 | 2008-11-13 11:34 | |
![]() | Jag bar in all disk min son använt på hans rum. Även allt annat han bara "glömt" plocka upp efter sig. Först i början lät han det ligga men sen började han fatta att detta funkar inte. Nu bor han ensam och han fixar allt från disk till städning. Alla barn lär sig. | |
| Amiable | 2008-11-13 11:40 | |
![]() | ryla : Gör som foxy med skriver... ALLA prylarna ska in på rummet! NO MERCY! ;) ...och visst lär de sig.. så småningom! | |
| Roger_M | 2008-11-13 11:56 | |
![]() | regler som sätts upp av föräldrar kan lätt kritiseras eller tas mindre hänsyn till. för att regler ska efterlevas så krävs det en respekt för reglerna eller den instans/person som sätter dessa. Om din tonåring inte respekterar reglerna, och då indirekt dig, så är det i princip lönlöst att få till en efterlevnad genom hot eller annan metod. Regler upsatta inom en grupp eller familj, som är konstruerade på samförstånd och allas viljor och behov tenderar att efterlevas eftersom en ansvarskänsla för att efterleva det man själv varit med att bestämma finns hos de flesta. sätt er ner och prata. involvera dina barn i de beslut som du vill få hjälp med. | |
| Roger_M | 2008-11-13 12:00 | |
![]() | Jo. tjatar du så visar du att du saknar kontroll över situationen. saknar du kontroll saknar du trovärdighet. saknar du trovärdighet är det du säger inte värt att lyssna på... resonemanget är enkelt att bygga vidare på. vill du inte ha utåinvända kläder i tvättkorgen så tvätta de inte, lägg de åt sidan bara. handlingar ska ge en konsekvens, avsaknad av konsekvens leder till att regeln saknar vikt. saknar regeln vikt blir den oviktig att följa. | |