Spelrum
Giraffen27
Krokodilen0
Elefanten4
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
12
Inloggade43
Mobilspel
Pågående18 777

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Mr Sun Green - Ej medlem längre2008-11-13 12:41
Antal inlägg: 825

Jag gillar den där kinesiska nakenhunden som vek hädan nyligen. Han var VÄRLDENS fulaste. Ett öga, olika stora öron.

huginmunin2008-11-13 12:45
Antal inlägg: 152

Kejsarsnitt är i genomsnitt tre gånger så vanligt hos finnstövarna jämfört med medelhunden

finnstövarna råkar ut för korsbandsskador Diabetes förekommer också i förhöjd grad jämfört med medelhunden

Epilepsi har länge varit känd hos hamiltonstövaren och är fortfarande aktuell. Korsbandsskador förekommer också.

Diskbråck är fortfarande taxens stora gissel. PRA. De sträva taxarna drabbas också i någon mån av cushings, som är en sjukdom som orsakas av att binjurarna bildar för mycket kortison.

Jaktödem, det vill säga vätskeansamling i lungorna som leder till andningssvårigheter under eller efter jakt, sticker fortfarande ut i statistiken som dreverns rasproblem. Drevern har också dubbelt så många kejsarsnitt som medelhunden.

Hos jämtarna kan man se en förhöjning av risken för epilepsi. Det finns också vissa problem med diabetes, perinealbråck (bråck vid analöppningen), omvridning av tunntarm och vaginalprolaps (slidframfall).

Osteokondros är inte helt ovanligt hos engelsk setter. Det verkar också som att juvertumörer är något vanligare hos engelsk setter jämfört med medelhunden. Anemi, det vill säga blodbrist, förekommer dubbelt så ofta hos engelsk setter som för medelhunden.

Glaukom är en klassiker på gråhund och tyvärr fortfarande aktuellt. Perinealbråck (bråck vid analöppningen) förekommer i högre utsträckning än hos medelhunden.
Aterom (talgkörtelinflammation, en böld fylld med grynig massa som kan klämmas ut eller måste skäras bort) förekommer i försäkringsstatistiken i högre grad än man borde kunna förvänta sig.

Tysk jaktterrier: Linsluxation och glaukom är några av diagnoserna.

Höftledsfel är förhållandevis vanligt hos wachteln. PRA. Öronen är en annan svaghet.

huginmunin2008-11-13 12:47
Antal inlägg: 152

ps. samtligt hämtat från Svenska jägareförbundet :)

Username2008-11-13 12:53
Antal inlägg: 76

okej ....då får det bli rondellhund istället =)

livet_leker2008-11-13 12:56
Antal inlägg: 207

hundras, tvåhundras och trehundras... nytt räknesätt för vovvar ;)

Millazandiz2008-11-13 12:58
Antal inlägg: 109

Grand Danois..Stora lugna snälla kräver inte mycket motion,,Schäfer med är en härlig ras...Collie har jag haft å de var med en otrolig snäll hund..

Tello692008-11-13 12:59
Antal inlägg: 30

jag tycker att våran Zakk är den bästa. Rottis/dobberman. så underbar
snäll vänlig bra temprament

carolo2008-11-13 13:13
Antal inlägg: 7

Har en tollare, ljuvlig såklart men inte särskilt rastypisk! Skjuter jag så springer han hem! - Fåglar - Blä va äckligt! Men tror mkt på rasen om man e noga med uppfödare, tyvärr är en stor del av rasen sönderavlad. Hade en Sheltie förr, tyvärr blev han stulen, men det är nog den bästa rasen tror jag! Pigga o glada, välkomna överallt och jobbar gärna!

Ellebellebii - Ej medlem längre2008-11-13 13:15
Antal inlägg: 7733

Alla hundar, oavsett ras, kräver motion och aktivering! Vilken ras som är "bäst" beror ju helt på vad man tänkt sig att pyssla med :) Själv föredrar jag stora hundar såsom Grand Danois, Schäfer, Rottweiler, Weymaran o dylikt... men skulle inte ha ngt emot en Flatcoated retriever, eller en Collie (men orka med den pälsvården :P)...

gnosan - Ej medlem längre2008-11-13 13:16
Antal inlägg: 75

engelsk springer spaniel..... =)

Filippa67 - Ej medlem längre2008-11-13 13:21
Antal inlägg: 92

Schäfer !!!!Har två gamla pensionärer men dom e fortfarande lika härliga hundar! Var rädd för schäferhundar när jag var ung och det har definitivt gått över!

Spömö2008-11-13 13:31
Antal inlägg: 94

Bästa rasen enligt mig är grandisen, men bästa _hunden_ är min lilla bebis som är blandning mellan shih tzu och coton de tuléar :)

SpelamEr2008-11-13 13:35
Antal inlägg: 55

Vit Dvärgschnauzer!!!! Stor hund i litet format! Aldrig bjäbbig, vaktar lagom, liten att ha med överallt, tar lätt en veckas fjällvandring men hur lugn som helst inomhus och fäller inte ett hår. Vår har dessutom varit med i en McDonalds reklam på TV. Fast det känns snarare som en skam än en merit idag ... Ryktet säger att det tog tid att filma, de skulle därför muta henne med hamburgare men hon åt inte, det fick gå och köpa skinkmacka ;)

SpelamEr2008-11-13 13:36
Antal inlägg: 55

tyder väl på viss intelligens !

Minta2008-11-13 13:37
Antal inlägg: 20042

Carolo, glömde lägga sheltie till min lista. En jättefin hund, men hur är temperamentet? Kräver den mycket aktivering?

SämstpåBeta2008-11-13 13:48
Antal inlägg: 1760

Rottisar så klart. Nja kan ju inte rekommendera dem som förstahund till en färsk hundägare. Är inne på vår tredje Rottis och kan faktiskt inte tänka mig någon annan ras. Rottisen är som en liten hund i en stor kropp. Barnslig, charmig, lekfull, och fruktansvärt familjekär. Har inte upplevt en hundras med ett bättre tålamod för barn och andra valpar. Men stenhård disciplin och mycket, mycket kärlek så får du en underbar Rottis. Gäller iofs alla hundar men speciellt Rottisar. Alla hundar utgör ett vapen om de fostras på fel sätt och i det fallet kan ju en Rottis vara förödande. En Rottis måste ha en klar ledare, det kan vara flera. Men har den inte det så tar den över och utnämner sig själv till Alfahanen/honan. Rottweilern värnar om familjen och är en riktig pysmys hund, tyvärr är det sällan så som den framställs!

Wilma u-a2008-11-13 13:55
Antal inlägg: 147

<---- Rottis såklart...

Flammea2008-11-13 13:56
Antal inlägg: 21

Dansk/Svensk gårdshund!

BiNo8 - Ej medlem längre2008-11-13 13:58
Antal inlägg: 3473

Det finns ingen bra eller dålig hundras, utan man ska ha en hund som passar sin livstil:)

SämstpåBeta2008-11-13 13:59
Antal inlägg: 1760

Wilma när lade du in dessa bilder? Som profilbild?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?