Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 19 095 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| SpelamEr | 2008-11-18 12:47 | |
![]() | Fy vad jag slarvar när jag skriver här :S Man sitter ju och SpelarmEr under tiden....sorry | |
| uisge beatha - Ej medlem längre | 2008-11-18 12:51 | |
![]() | Då håller jag också med dig spelamEr...jag tycker nämligen också att utbildningen är jätteviktig, och att ungarna är det viktigaste som finns. Men om man får en chans att prova på yrket en tid innan man tar lån för så många år, så kan jag tycka att det är en bra idé. Jag personligen passar inte alls som lärare, av flera olika orsaker. Och det känns bra att jag inte gick hela utbildningen iaf...då kanske jag hade blivit en del av de där odugliga "gamla gardet". Och det är ingen unge värd! | |
| uisge beatha - Ej medlem längre | 2008-11-18 12:55 | |
![]() | Jag tyckte det var ett roligt yrke, jag vantrivdes inte. Jag fick god kontakt med eleverna den tid som jag vikarierade...men yrket är komplext som sjutton - och jag beundrar de lärare som orkar och som behåller glöden! Jag tyckte mycket mer om att diskutera, argumentera och få insyn i ungdomarnas livsstil, än vad jag tyckte om att hålla mig till ramarna. Det straffade sig för mig - man kan inte både vara slapp och "sträng" på samma gång. Jag kunde inte det iaf. | |
| mark69 - Ej medlem längre | 2008-11-18 13:19 | |
![]() | Snälla spelamer; är det någon som verkar tycka detta är ett känsligt ämne så är det ju de behöriga lärarna, dom vill kanske värna om sitt revir. Däremot kanske det är dags att se över utbildningen till lärare, de flesta som vill, klarar av den, det kanske sänker statusen, jmfr med läkarutbildningar osv.Det är bara att lyssna på polare som utbildar sig till lärare; dom säger att det är bara att glida igenom dessa år, de flesta jobbar samtidigt och slipper ta lån(bara det att det är möjligt att kunna jobba samtidigt säger ju en heldel om hur studiekrävande det är), dom säger att utbildningen kräver så lite både i antagningsprocessen i form av betyg (behövs till exempel bara matte B för att komma in) och tidsmässigt, samtidigt som man kan glida igenom många föreläsningar som bara är en massa gruppdiskussioner eller läsa böcker som man ska reflektera över. Som nån som sa att hans fysiklärare var pilot, hallå, jämför en utbildning till pilot med lärare, pilot= fruktansvärd självdiciplin, avancerade kurser man inte kan samtala sig igenom, man har absolut inte tid att jobba samtidigt när man pluggar. Alltså; lärarna är OERHÖRT viktiga, men håll inte fast i den lilla status som finns på fel sätt= ge er på de obehöriga men kanske bättre utbildade än ni. Se istället till att höja alla lärares status, kunna ge varann credit även om man inte är behörig men har en HÖÖÖÖg kompetens, lön osv!Det är ni värda! | |
| SpelamEr | 2008-11-18 23:56 | |
![]() | Jag har också hört det där om lärarutbildningen. Jag gick ut 2004, första av "nya" utbildningen och känner inte alls igen mig. Vi hade salstentor i mängder, bokseminarium förekom men mest skrev vi så fingrarna blödde :) Det har ju också visat sig att särskilt vissa lärosäten fått kritik. Jag för min del tycker inte det är ett dugg känsligt ämne, diskuterar det mer än gärna och skulle välkomna en certifiering eller någon form av test för verksamma lärare ute nu, men ett hårt ett då, inget flum, för att få svart på vitt. Och inte då mellan som en skiljelinje mellan behöriga/obehöriga utan behöriga/behöriga! Och obehöriga men mer kanske bättre utbildade än vi, du har helt missuppfattat vad jag menar. Det är en sak att ha massa poäng i spanska, en helt annan att kunna skollagen, göra åtgärdsplaner, sätta betyg os v. Det är den kompetensen jag tycker alla yrkesutövare inom skolan ska ha. Sedan kan den "mer utbildade" i spanska kunna mer spanska, vara en fantastisk person överhuvudtaget men varför inte vara det + ha pedagogisk utbildning? Jag för min del är skittrött på att handleda kollegor i allt från hur man håller ett utvecklingssamtal, föräldramöte o s v. Är inte det något man bör kunna? En sak om man är helt ny, då har man en mentor ett år. Men grundkunskaper bör man komma med själv. | |
| SpelamEr | 2008-11-18 23:58 | |
![]() | uisge beatha - vad blev det istället? Håller med dig ;) Livet är för kort för att inte jobba med något man brinner för! | |
| mark69 - Ej medlem längre | 2008-11-19 12:16 | |
![]() | spelamEr..håller med dig att det kan skiljapå olika lärosäten, samrt idé med certfiering = )...överhuvudtaget så fattar jag inte att inte politikerna slår sina förhoppningsvis kloka huvuden ihop och hostar upp en plan som leder till en ökad status och lön för lärare...vilka är de viktigaste med tanke på framtiden??jo barnen!!!och det säger sig självt att lärare är oerhört viktiga!fram för olkia yrkeskunskaper (spanska, pilot, tekniker,m fl) och ge dom möjlighet att parallellt med undervisning kunna läda in pedaggogik (tina tiger)..spelamer, tror jag hängde med på vad du menade, hoppas du förstår mig ; ) | |
| mark69 - Ej medlem längre | 2008-11-19 12:17 | |
![]() | ha överseende med vissa satvfel, har så bråttom när jag skriver...; ) | |
| mark69 - Ej medlem längre | 2008-11-19 12:17 | |
![]() | haha stavfel skulle det vara | |
| ElectricEye - Ej medlem längre | 2008-11-19 15:57 | |
![]() | "de flesta som vill, klarar av den [lärarutbildningen]" Vad är det för konstigt med en utbildning där de flesta som vill klarar av den? Jag tycker att det vore märkligt om det var tvärtom. Kudos till stefan som gjorde en bra sammanfattning. Jag har bara skummat tråden men det var ett inlägg som jag störde mig oerhört mycket på: IamX skrev: "skall man vara lärare får man inte ge efter för flumpedagogik". Jan Björklund har gjort det bra som har fört upp skolan på agendan så att det diskuteras kring den som kanske aldrig förr, men herr Björklund är hopplöst ovetenskaplig och gör märkliga generaliseringar. Det här "flumpedagogik" är ett oerhört flummigt(!), generaliserande och nedsättande ord som inte hjälper debatten. Bakom "flumpedagogiken" ligger år av seriös forskning som bakåtsträvare Björklund försöker slå undan benen på med lömsk retorik. Det är sorgligt att hans värld år så fyrkantig att han tror att allt måste gå till som när han var ung. | |
| SpelamEr | 2008-11-19 23:43 | |
![]() | Mark 69, håller med om att det är märkligt att lärarutbildningen ska vara så svår att få jämn, fungerande, anpassad till verkligheten o s v. Kanske det är likadant med andra utbildningar, men att just lärarutbildningen hamnat i fokus...Något verkligt märkligt är hur OTROLIGT många lärare som utbildades ungefär år 2000 och några år framåt. Från regeringshåll, lärarfacken, kommuner skriades det efter lärare och på arbetsförmedlingen hemsida stod om vilket framtidsjobb detta var om man aldrig ville gå utan arbete. JAG KAN FÖR MITT LIV INTE FATTA hur så många instanser kunde göra en så enorm felkalkyl! Allt vände inom ett läsår - ena året var det sådan brist att man i princip kunde komma till en skola, ut for röda mattan och du kunde önska undervisningsämnen (okej, överdriver lite) och året efter var det t ex 250 (behöriga :) sökande på en tjänst. Men nu halkade jag ifrån trådämnet. | |
| mark69 - Ej medlem längre | 2008-11-20 11:05 | |
![]() | spelamEr..jag jag vet, helt sanslöst vilken felkalkylering!En sån grej ska ju överhuvudtaget inte kunna hända.. | |