Spelrum
| Giraffen | 26 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 25 |
| Inloggade | 53 |
Mobilspel
| Pågående | 19 195 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Miss_jk | 2008-11-22 16:46 | |
![]() | Vad ska han göra då som är bättre i dagens läge? Misstänker att 90% här inne skulle svara typ "Han borde inte ha tagit lönen öht från början" eller liknande. Men nu har han vart så himla dum (...) att han tog den höga lönen, så vad ska han göra nu då om det inte duger med att avsäga sig den resten av tiden? | |
| Minta | 2008-11-22 16:48 | |
![]() | Pengar driver alla _abc_ på så sätt att alla behöver pengar, en del drivs också av social status, position och makt. De går ofta hand i hand med pengar. Det är inte givet att dessa drivkrafter styr de duktigaste. | |
| eeistan | 2008-11-22 16:49 | |
![]() | jadu eXzion väx upp... hur kan en VD för posten ha 900000 i månaden i ett statligt bolag när inte ens statsmininstern har 200000 ???? det måste ju vem som helst inse att ngt är fel.... | |
| eeistan | 2008-11-22 16:50 | |
![]() | oops skickar fakturan som vanligt, glömde säga det :/) | |
| eXzion | 2008-11-22 16:52 | |
![]() | "det är en vd med dåligt självförtroende som behöver så mycket för att göra ett bra jobb." Rättning, det är ett företag med stort behov som behöver erbjuda så mycket för att få det de behöver. Han har ju för övrigt avsagt sig sin lön för att göra Jante-hororna nöjda. Men nu ska han behöva ta kritik för att göra sig till martyr. Folk vill bara ha något att klanka ner på hos de som har det bättre ställt än sig själva, det är hela poängen. | |
| TheWave | 2008-11-22 16:54 | |
![]() | Kul tråd där man kan konstatera att de flesta inte har förstått särskilt mycket av nånting. remvanrijn, jag vill fråga dig vad en person har tjänat innan hur kan det ha någon betydelse? om du vinner på Lotto o får ut en massa pengar avstår du då din lön? Vi lever i en värld som styrs av tillgång o efterfrågan o så är det oavsett vad vi gör i Sverige. Ta en duktig hockeyspelare som Zetterberg, är han värd sin lön gör han mer än alla andra hockey spelare? Jag skulle tro att det finns massor med spelare som lägger lika mycket tid på sin sport som han gör för betydligt mindre pengar, men hans värde sätts utifrån publik intresse o vad sponsorer vill satsa på klubben som han tillhör alltså i hans faktiska värde. Precis likadant fungerar det inom företag de betalar vad som krävs för o få in rätt person, o visst tjänar han avsevärt mycket mer en vad brevbärarna gör. jag är helt övertygad om att han kan dela ut post som vilken brevbärare som helst men kan brevbäraren sköta VD posten? svaret är nej det kan han inte, så varför ska man sätta lön efter helt andra tjänster? men ni som tycker det kanske vill ha en kommunistisk regering som ser till att alla tjänar lika mycket i Sverige oavsett utbildning o kunskap. Jag är så trött på alla som missunnar folk o tjäna pengar i detta land. | |
| eXzion | 2008-11-22 16:58 | |
![]() | Nu gissar jag bara, men jag tror att han har 900k i lön som VD för posten för att han är VD för posten... och att Reinfeld har 200k i lön som statsminister för att han är statsminister... men det är som sagt bara gissningar. | |
| Minta | 2008-11-22 17:00 | |
![]() | eXcion. 900 000 i månaden kan inte krävas av någon för att göra ett bra jobb. Att marknaden möjliggör det är en annan sak. Varför gör en vd inte ett bra jobb för samma lön som t ex Reinfeldt? Är det ett tecken på att Reinfeldt är en dålig/medioker statsminister och inte värd mer att han bara får en bråkdel av vd:n för postens lön? Jag skulle inte missunna en vd hans bisarrt höga lön om det inte samtidigt krävdes att alla andra ska spara och inte är värda så mycket och den offentliga sektorn skärs ner så mycket att vi fått ett vi-och-dom-samhälle? | |
| eeistan | 2008-11-22 17:01 | |
![]() | Hade posten varit i privat ägo eXzion så har du rätt i sak men nu är posten statlig.... Jag har en känsla av att dessa överbetalda VD'ar som knappt orkar resa sig från middagsbjudningarna är helt i stil med många överbetalda idrottsstjärnor, musiker, artister etc dvs dem gör inte sitt jobb längre pga av att dem har så mycket pengar... se på Michael Jackson... Brittney Spears, Maradona etc... man förlorar helt enkelt fotfästet/ankaret med sådana pengar... varför slita vidare ??? | |
| Minta | 2008-11-22 17:02 | |
![]() | Det kan inte vara så att det bara är ett fåtal människor i detta land som gör ett riktigt bra jobb. Lönen speglar därför inte personens duktighet, bara vad ett företag är beredd att betala. | |
| _abc_ | 2008-11-22 17:02 | |
![]() | Håller med theWaves inlägg, jag har ungefär likadan bild om hela denna tråd, luktar kommunism, jantelag och missunsamhet på långa håll. En VD, bra fotbollsspelare etc med skyhöga löner får till största del inte lönen baserad på egnagemang. Den baseras på kvaliteten personen i fråga har. Minta: Shlaug verkar inte vettig. Ja, posten går under utan brevbärare. AC Milan går under utan planunderhållare, vaktmästare och biljettrivare vid ingångarna. Förstår din poäng (poänglös) men förstår inte hur detta är ett vettigt argument för din sak? Haha, jättepoänglöst uttalande om du frågar mig. eeistan: Jaså, du tycker att statsministern (förut en sosse) ska ha högst lön i landet? På vilka grunder är detta logiskt? Ska kungen och statsministern tjäna mest av alla i landet eller vad är dina argument för detta snarare? | |
| eeistan | 2008-11-22 17:03 | |
![]() | Vanliga arbetare får ju knappt en julfest och än mindre en julklapp numera på jobbet... | |
| Minta | 2008-11-22 17:04 | |
![]() | Jo, jag hade inte väntat mig annat från dig heller. Du tror på fullt allvar att människors arbete är så olka värt. Bara för att marknaden säger det. | |
| Minta | 2008-11-22 17:05 | |
![]() | _abc_ alltså. | |
| eeistan | 2008-11-22 17:05 | |
![]() | Jadu _abc_ om du intet redan smuttat på julglöggen så jämförde jag postens VD med statsministern eftersom dem båda jobbar för staten !!! Skickar fakturan ! | |
| _abc_ | 2008-11-22 17:07 | |
![]() | Minta: "Det kan inte vara så att det bara är ett fåtal människor i detta land som gör ett riktigt bra jobb. Lönen speglar därför inte personens duktighet, bara vad ett företag är beredd att betala." Som jag påpekat i andra trådar oss emellan, du felformulerar frågan/påståendet. Det är inte det att brevbärarna gör sitt jobb dåligt, det är att deras jobb är "dåligt". I postens ögon. I mina ögon med, sett till hur pass kvalificerad man måste vara och vilken spetkompetens man måste ha för att klara av arbetsuppgifterna, springa i trappen och kasta in papper i små hål. | |
| eXzion | 2008-11-22 17:08 | |
![]() | Jag skulle nog mer påstå att Herr Reinfeldts låga lön helt beror på att folk inom den offentliga sektorn oftast är underbetalda. Men han får ju bestämma och grejer så det kanske är värt det för honom? Vem som helst kan väl kräva hur mycket som helst för vad som helst. Det handlar ju om hur kraven tas emot på marknaden, har man en kompetens som rättfärdigar en sådan lön så är det lika normalt som vilken annan löneförhandling som helst. Vem som helst klarar sig på 20k i månaden, så varför sätter vi inte bara ett max- och min-lönetak på 20k och så sjunger vi en skön proletärsång och stenar borgarbrackorna. | |
| _abc_ | 2008-11-22 17:08 | |
![]() | eeistan: Jaså du, varför nämnde du statsministerns 200 000kr-lön då istället för avdelningschefer på landstinget som troligen har betydligt mindre än 200 000kr i månaden? Vad är väsentligt av det du sagt i tråden?? | |
| Minta | 2008-11-22 17:09 | |
![]() | Jag förstår att det är så du tänker. Jag tänker inte så. Utan dessa, inget Posten-företag. Jag tror att vi generallt värderar arbeten fel. Inte med marknadens ögon förstås. | |
| -annsofi- - Ej medlem längre | 2008-11-22 17:09 | |
![]() | ouch, det här är ju smått absurt. Lever jag i USA under kommunistjakten? Man kan ju eftersträva en mer hållbar och jämlik värld utan att vara en missunnsam hora eller kommunistsvin. Man ska nog akta sig för att hylla förbehållslös kapitalism lika lite som planekonomi och uniform, båda kan väl sägas ha misslyckats i sina extrema former. Lite trist kanske men jag är väl en lagomhora. | |