Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade3
Mobilspel
Pågående18 974

Forumkategorier

Användare Inlägg  
matss - Ej medlem längre2008-11-30 18:26
Antal inlägg: 217

Generellt tycker jag inte man ska kritisera personer för egenskaper de inte kan påverka/förändra, t ex intelligens, utseende o likn. Det tillför ingenting förutom att man sårar en annan människa, dvs det är i grunden ett rent ont handlande.

Att däremot kritisera folk för dumma saker de gör och säger/tänker (åsikter) är ok i en viss utsträckning, så länge det inte blir nån häxjakt eller likväl är kopplat till dennes person.

Dalkullan2008-11-30 18:34
Antal inlägg: 1256

Instämmer med matss....

ewaleena - Ej medlem längre2008-11-30 18:38
Antal inlägg: 1977

håller med Matss :)

The Mag2008-11-30 18:43
Antal inlägg: 180

Man skall nog se till att inte vara dum själv innan man dumer andra. Och hur vet du det?

Och ja, jag vet hur dömer stavas.

Cement - Ej medlem längre2008-11-30 18:44
Antal inlägg: 710

Håller med dig till viss del matss.

I vilken utsträckning tycker du att en människa kan påverka sina egenskaper och handlingar ?

ElsieKvist2008-11-30 19:17
Antal inlägg: 187

svår fråga faktiskt, det går ju att dumförklara andra på så oändligt många sätt. det klassiska som i alla fall jag tänker på är att göra pga. att någon är korkad, ointelligent, en sk. "fåntratt". det är ju inte moraliskt ok, men jag tror att dom flesta av oss gjort eller kommer att göra det nån gång.

trångsynthet är tacksamt att dumförklara då det är extremt frustrerande att föra en disskusion med någon som inte kan eller vill tänka längre än näsan räcker. fast i många fall kan man ju tycka synd om sånna människor, vilket ju egentligen också nedlåtande.

i mitt inre så dumförklarar folk dagligen och av flera olika anledningar. det kan vara det överreligiös grannen som tror att han är guds högra hand och det kan vara den främmande mannen som skickade ett mail med texten - vil du knula?, deltagarna i sanningens ögonblick.
eller mig själv för att jag tittar på det.

Cement - Ej medlem längre2008-11-30 19:20

Sotfinger, håller fullständigt med dig om det sista du skrev.
Men andra saker i det du skrev gjorde mig fundersam.

"Det finns en viss begreppsförvirring kring ordet "dum". När barn säger att någon är dum, så menar de att den personen inte är snäll. Men "egentligen" betyder väl "dum" att man är klent begåvad, alltså lite korkad, man har svårt för att fatta. Ibland finns det också nyanser av "inskränkt" i ordet dum, alltså att man har svårt för att tänka i nya banor och kanske dessutom är direkt emot nya idéer.
Alltså tycker jag att om någon är dum i bemärkelsen elak, så ska man visst påpeka det för vederbörande, medan den dumme/korkade knappast blir klyftigare av att konfronteras med detta, åtminstone inte på något spydigt sätt.
Begåvning är dock något relativt. Att jag tycker att någon har svårt för att fatta det som jag fattar, behöver ju inte betyda att denne är fullständigt kocko inom andra område"

Du menar att den som är dum i bemärkelsen elak kan ta till sig kritik på ett bättre sätt än den som är dum/korkad, om man lägger upp det på ett spydigt sätt.
Hur ska man då avgöra om en person är dum i bemärkelsen elak eller dum/korkad ?
Kan inte en person verka vara dum/korkad men i själva verket vara dum i bemärkelsen elak eller tvärtom ?

Cement - Ej medlem längre2008-11-30 19:26

ElsieKvist, kan du försöka förklara varför det är omoraliskt att dumförklara på det sättet som du beskriver ?

trashone - Ej medlem längre2008-11-30 19:32
Antal inlägg: 18678

Tänkte på vad matss skrev. Om jag påpekar en sak och den andra tar det som kritik så är det en annan sak.

ElsieKvist2008-11-30 19:35
Antal inlägg: 187

det är omoralist i det att det är nervärderande, om man nu ska analysera det. när man tänker nånting negativt om någon annan så gör man det ju ofta med sig själv som referens.
dock tycker jag det är rätt så harmlöst så länge man gör det med en viss distans. mycket kan ju beror på ens egen sinnesstämning också.

Sotfinger2008-11-30 19:38
Antal inlägg: 22361

Cement: nej, jag menar inte att spydighet i något som helst fall skulle vara att rekommendera. Men det är väldigt lätt att det uppfattas som spydighet, att komma med kritik för att någon är dum/korkad, eftersom man ju inte kan rå för att man är det.
Sen förstår jag inte riktigt varför det skulle vara svårt att avgöra om någon är elak alt. har svårt för att fatta? Det är väl helt olika saker?

soluppgång2008-11-30 20:01
Antal inlägg: 143

Frågan är hur relevant det är att dumförklara någon oavsett sammanhang. Oftast inte alls tror jag, och personligen tycker jag att sådant ofta slår tillbaka direkt på den som tog sig luft. Vad ska man göra med "informationen", sätta upp på kylen? Ta sig för bröstet och skratta och hålla med?

trashone - Ej medlem längre2008-11-30 20:02

Tänka om, sluta med vad man håller på med. Slippa skämma ut sig?

soluppgång2008-11-30 20:05

trashone: Aldrig i livet, det är upp till varje individ att förändra sig om han eller hon vill det och inte för att någon annan tycker att densamme är en idiot. Som någon tidigare sa går det bättre att kritisera handlingar framför att dumförklara folk, vilket aldrig leder någonstans.

trashone - Ej medlem längre2008-11-30 20:06

Håller inte med.

soluppgång2008-11-30 20:07

Inte? Vad puckad du är.

trashone - Ej medlem längre2008-11-30 20:08

Hehe se, känns det inte bra nu att känna sig överlägsen och tro sig veta bäst?

soluppgång2008-11-30 20:09

Nej, inte alls faktiskt. :/

__Robban__ - Ej medlem längre2008-11-30 20:10
Antal inlägg: 296

Äntligen lite catfight!

trashone - Ej medlem längre2008-11-30 20:11

Ja du behöver inte erkänna, me don't care nämnvärt.

*dumförklarar sig själv som ätit så många pepparkakor*

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?