Spelrum
Giraffen38
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
37
Inloggade79
Mobilspel
Pågående19 280

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Budalv - Ej medlem längre2008-12-05 02:38
Antal inlägg: 2199

"Jag undrar vad en person med hund ska göra om h*n blir sjuk och inte kan gå ut med hunden och hemtjänsten säger nej till hundrastning och familj och vänner saknas? Avliva hunden?"

Minta: Det finns försäkringar som täcker sådana fall. Något att överväga för den som på förhand vet att hundpensionat skulle bli för dyrt.
Annars finns privatpersoner som erbjuder kostnadsfri hundpassning på blocket. Läskigt, fast det finns säkert bra personer där.

Alma Mi2008-12-05 02:46
Antal inlägg: 63

Herr Apan: om man får nikotintuggummi på recept så räknas det.

bizzzy - Ej medlem längre2008-12-05 08:42
Antal inlägg: 3169

Förebyggande åtgärder:

Alltid lägga undan en liten peng varje månad som en buffert till framtida krissituationer. Konsumera alltså inte upp varenda krona du tjänar utan tänk framåt. Inse att alla småutgifter blir mycket tillsammans. Skriv upp småutgifter och begrunda. Ta bort allt onödigt ifrån konsumtionslistan. Köp inget på avbetalning! Ta inga lån som inte är absolut nödvändiga. Köp storpack, frys in. Kolla över försäkringar och jämför olika bolag.

Framförhållning är det absolut bästa att ha för att undvika att hamna i knipsituationer men ibland räcker ju inte det heller eftersom livet inte går att planera precis som man vill. Då får man ta till blocket, tradera om man har något att sälja. Sätta upp lappar på tex ica att hjälp erbjudes i form av rastning av hund, fönsterputsning, trädgårdsarbete osv.

Framförallt så tror jag att man måste låta bli att skämmas för att man hamnat i ekonomiska bryderier. Om man inte kan erkänna att man faktiskt inte har det så gott ställt så kan man heller inte göra något åt det.

snorklan2008-12-05 09:17
Antal inlägg: 1686

Jo, det gäller ju att hålla koll på sina utgifter.. När jag insåg att min dagliga frukost, lunch, kaffe och cigg gick på 4.000 i månaden fick jag lite lätt panik.. Nu har jag dragit ner på det mesta (ciggen kvar.. suck) och lyckas faktiskt spara samma summa varje månad. Den där bufferten är väldigt bra att ha.

I övrigt har jag som princip att aldrig betala med mynt, dessa åker istället ner i sparbössan. Sist jag tömde (efter att ha sparat ca 10 månader) fick jag ihop 6.000 att dryga ut semesterkassan med.

Caligatia2008-12-05 14:06
Antal inlägg: 2187

Jag är en sån där hopplös människa som alltid vill spendera mer än jag har. Därför, när rastlösheten blir för stor, och jag egentligen vill slösa, slösa, slösa, har jag börjat åka in till biblioteket, lånar en riktigt bra bok. Sen åker jag hem, gör något gott och billigt att knapra på, och bänkar mig i soffan resten av dagen eller tom helgen. :)

tydal2008-12-05 16:14
Antal inlägg: 548

Jag använder ekonomiprogrammet GnuCash för att hålla reda på vart pengarna tar vägen. Det är gratis och finns på svenska:

Ladda ner:
downloads.sourceforg...g_ mirror=1

Mer information: (hemsidan är tyvärr på engelska)
www.gnucash.org/

Minta2008-12-05 16:56
Antal inlägg: 20042

Tack, budalv. Fin tomtedräkt.

bizzzy - Ej medlem längre2008-12-05 17:36
Antal inlägg: 3169

Största problemet med ekonomiska bekymmer tror jag är korten. Får man en specifik summa kontant i handen så ser man mer konkret vad man har att röra sig med och det är lättare att hålla sig inom gränsen för vad man har råd till. Jag gillar att betala med riktiga pengar istället för med kort, jag känner att jag har mer kontroll då.

MaadMaxx2008-12-05 17:41
Antal inlägg: 349

En klok människa sa en gång till mig "Det spelar ingen roll hur stor din inkomst är, det är dina utgifter som avgör hur mycket pengar du har."

Jag ser att vissa redan varit inne på det i den här tråden. Men jag måste flika in det en gång till, för jag hade själv inte riktigt fått upp ögonen för den egentliga innebörden.
När jag fick det rådet hade jag dubbla arbeten plus att jag arbetade ideelt i en teaterförening. Jag bodde i en relativt billig lägenhet, men hade ganska många andra "kringkostnader" som egentligen var fullständigt onödiga. (telefon, internet etc)
Eftersom jag jobbade dubbelt och höll på med teatern, som tog en timmas tågresa, var jag ju praktiskt taget aldrig hemma och kunde således väldigt sällan nyttja telefon eller internet.

Under denna period kunde jag plocka ut mellan 25-35 tusen i månaden och ändå sitta med typ 5 spänn kvar en vecka innan nästa löning. På grund av mitt späckade schema (som jag inte kunde förstå hur jag skulle kunna ändra på), blev det en hel del take away coffe, de gångerna jag hade ro att äta köptes det på något fik eller restaurang. Ganska ofta fick jag springa in på HM och panikköpa ett ombyte eller två, enkom för att jag inte hunnit hem...
Låter hälsosamt va?

Nu jobbar jag periodvis när jag känner för det. En månadslön på 25- 35tusen räcker numer fyra månader utan större problem.

Kontentan av min story är, har du inga pengar kvar? Börja då med att se vart pengarna egentligen går. Finns det någonting som kan göras för att minimera utgifterna. Abbonemang? Flytta? Sälja bilen? Onödiga småköp? ( ex, frukt på pressbyrån... finns billigare ställen att köpa frukt på)

Och så ett litet kul tips till de som har lite pengar, men kanske ändå letar efter något som får de att spendera mindre.
Jag har satt i system att alltid (nästan) handla med kontanter, mynt och 20-lappar som blir över måste läggas undan. Detta system har funkat för mig, eftersom jag måste tänka igenom småköp tre gånger innan jag genomför dem... En flaska vatten för en 50-lapp, eller komma ihåg att ta med sig en vattenflaska. 9 ggr av 10 finns vattenflaskan i väskan, jag lovar.

:)

Hoppas någon fick ut något av detta.

Förresten, jag måste även hålla med någon (tror det var trashhore, om jsg inte minns fel), om ekonomin börjar knipa så borde rökningen vara en av de första utgifterna att kapa. Jag vet att det inte är lätt, röker själv, men det är total idioti att låta hundralapparna gå upp i rök för ett beroende vi själva skapat. Ett dyrt beroende utan några som helst possitiva biverkningar... Ja, jösses... JAG är en idiot... hmm.. :S

HardRockCafe2008-12-05 17:52
Antal inlägg: 26

JaapConrad....det låter som du har nåt emot grönöga...

Tänk om alla var så duktiga som dig.

Du...du glömde dom som redan har pengar innan dom föds....Dom som kan...dom som slipper gneta och spara... dom som fick en bra start i livet direkt...medan vi andra får jobba hårt för brödfödan.
Allvarligt talat JaapConrad du verkar vara en negativ varelse.

Vare sig ditt eller mitt inlägg är ett svar på grönögas önskemål om tips..

vinterresa - Ej medlem längre2008-12-05 21:10
Antal inlägg: 253

era2, man skall inte ge bidrag till dem, som missbrukar. Rökning är missbruk. Missbrukare skall ha hjälp att bli av med sitt beroende, hjälp att på så vis kunna ta jobb och betala skatt som vi alla andra. Ger man bidrag till dem medan de missbrukar, så går det ju till cigaretter/droger och de kommer därmed att missbruka även skattemedel.

stefanf2008-12-05 21:47
Antal inlägg: 1744

Ett bra tips kan vara att försöka undvika att höja sina utgifter trots att man får mer pengar att röra sig med. För du löneförhöjning med ett antal hundra, öka ditt automatiska sparande istället. Slutar du snusa/röka - lägg 30 spänn (eller så) om dagen extra på sparande..

De jag känner som är duktiga på det här (jag lever inte riktigt som jag lär men har lite pengar kvar eftersom jag tycker det är roligt att jobba - tråkigt att handla saker..) autosparar liiite mer än de egentligen borde och snålar sen extremt, har aldrig pengar etc.

Det är ett lite tråkigt sätt att leva, tycker jag, men effektivt om man inte har möjlighet att öka sin inkomst..

En bra semestervariant som jag praktiserade perioden efter studietiden var en rejäl snyltturné. Vi var tre kompisar som lånade en gammal bil och åkte runt i 3-4 veckor och hälsade på släkt och vänner, det var allmänt känt att vi var relativt medellösa och alla bjöd glatt på mat och husrum någon natt eller tre.. :)

Gilena2008-12-05 21:56
Antal inlägg: 7250

Småsaker att spara på: När du handlar (i lågprisbutiken då såklart!) så finns det fortfarande ett visst utbud av samma typ av vara, t.ex ketchup. Våga testa den billigaste varianten, och om det inte funkar så tagga uppåt i prisbilden. Många köper "märkesmat" även i lågprisbutken tror jag, i tron att ALLT ska vara billigt, så är ju inte fallet. För mej funkar Euroshopper på en hel del varor, medans jag vet andra varor där de är rent ut sagt äckliga.... Men handen på hjärtat - Melittas kaffefilter eller Euroshoppers kaffefilter...?

herr_apa - Ej medlem längre2008-12-05 21:57
Antal inlägg: 61

hehe, så rökare borde inte få ekonomiskt bistånd?

trashone - Ej medlem längre2008-12-05 22:00
Antal inlägg: 18678

Eg, varför skulle de.

herr_apa - Ej medlem längre2008-12-05 22:05

lulz

trashone - Ej medlem längre2008-12-05 22:12
Antal inlägg: 18678

När jag tänker på det så slår det mig som ett rimligt krav.

vinterresa - Ej medlem längre2008-12-05 22:12

Är det sant, att rökare får i dagens Svenska samhälle socialbidrag?
Det har jag svårt att tro.

Om JA, så vad har vi för regering, egentligen - i så fall?

herr_apa - Ej medlem längre2008-12-05 22:14

javisst! jag är ett levande exempel! inte frågar de vad jag gör med mina pengar. eller jo, att jag betalar hyran.

vinterresa - Ej medlem längre2008-12-05 22:16

Så - jag och andra flitiga och fattiga människor jobbar för att betala skatt för folk som inte jobbar, men ändå röker. ?
Kanske dricker de sprit också? Vem vet!
Har vi råd med det?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?