Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 19 231 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Minta | 2008-12-06 15:42 | |
![]() | Svensken borde gilla snällhet eftersom vi har (haft) en rättvisekänsla här. Det kanske är den som spökar bakom uttryck som "man ska inte förhäva sig", "den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket". Vi vill att det ska vara "rättvist" fördelat. Att missunna någon något den fått av snällhet, för att det ska bli rättvist, är missunnsamt. Å andra sidan kan man se det som att svensken tycker att det är fel att få något man inte arbetat och gjort rätt för. Kanske vi reagerar på absurt höga lönser och bonusar av samma skäl, de tycks man ha lättare att acceptera i andra länder. | |
| Robert_K - Ej medlem längre | 2008-12-06 15:57 | |
![]() | Det känns verkligen som att Sverige är landet lagom. Givetvis finns det skillnader och jag har bott i Nordligaste norr, i Sthlmsområdet och även i södra Småland. Smålänningarna definerade verkligen epitetet landet lagom för mig. Saker är bra, men inte perfekt. Det gnys lite, utan att tala högt om det. Egna åsikter, som det tidigare tagits upp, står man inte riktigt för utan det är mer "mja, jo, så kaaan det väl vara" osv. Vidare är man fruktansvärt vänliga. Norrlänningarna uppfattar jag så här i efterhand som lite mer introverta. Där handling ofta säger mer än ord. Det är även lite mer jävlar anamma, dock skulle jag väl påstå att de även har en liten bittrare eftersmak i tonen än deras kusiner i söder. Bara kolla lokalblaskan och kommentarer från folk. Cynisk bitterhet genomsyrar ofta det folk skriver. Överlag så tycker jag att vi ändå är rätt avslappnade. Även om vi inte har så mycket identifiering med vårt nationalistiska firande, känner jag mig ändå inte nationalistiskt identitetslös. När man bor utomlands nu så uppfattas vi som lite kyliga nordbor. Vi är väldigt pålitliga, uppfattas därmed som ett ärligt folk och det där med att uttrycka sig emotionellt är inte vår grej tydligen. Därför blir folk ofta förvånade och höjer på ögonbrynen så fort det sker. | |
| bennyboll - Ej medlem längre | 2008-12-06 16:25 | |
![]() | Kan ju bara tala om hur vi smålänningar är.. Man kan göra mycket ideellt och skänka pengar till höger och vänster, men man BÖR inte skryta om det.. Vi smålänningar sägs ju vara snåla, men det är bara utåt sett. Vi gör allt i det tysta... " Man ska inte vara förmer än någon annan, och om man är det så skryts det inte om det" | |
| Dyslekso | 2008-12-06 16:51 | |
![]() | budalv: tänkvärt. Jag blir dock inte klok på hur mycket ironi det var i ditt inlägg, men visst kan man fundera på hur mycket generationerna skiljer sig åt. Öhm...jag får nog återkomma i frågan. | |
| Budalv - Ej medlem längre | 2008-12-06 16:55 | |
![]() | Dyslekso: Ja ville ba skriva nåt :S | |
| malekhamoves | 2008-12-06 16:57 | |
![]() | Budalv.. Sött <3 | |
| kissed - Ej medlem längre | 2008-12-06 17:02 | |
![]() | Ok benny så ni smålänningar är så. Men vad tycker du om det då? Tycker du att man bör vara tyst om det? Om du ska jobba på ideellt en kväll och dina kompisar frågar om ni ska hitta på nåt. Säger du då som det är att du ska jobba för tex frälsningsarmen eller hittar du på en nödlögn att du inta kan för att du är rädd för att det ska upplevas som skryt? | |
| Budalv - Ej medlem längre | 2008-12-06 17:03 | |
![]() | malekhamoves: Tack detsamma <3 | |
| MyNy - Ej medlem längre | 2008-12-06 17:07 | |
![]() | www.is.kiruna.se/~pm...ja nte.html | |
| bennyboll - Ej medlem längre | 2008-12-06 17:08 | |
![]() | Nä, Kissed..Det är väl klart att jag säger som det är till mina vänner! Jag tycker det är beundransvärt att du jobbar ideellt för stadsmissionen, skulle nog göra det om jag vore ensam eller så under julen..Och det är ju tur att det finns folk som vill/kan/orkar jobba ideellt! Men jag skulle nog inte säga det till varenda person..Jag skulle ha gjort det i tystnad kanske, för att det låg mig varmt om hjärtat..Är inget för skryt, om det är det du menar!? | |
| bennyboll - Ej medlem längre | 2008-12-06 17:09 | |
![]() | vi smålänningar var väl liiite överdrivet...JAG ska det vara då... | |
| Blazingstar - Ej medlem längre | 2008-12-06 17:11 | |
![]() | kissed, tyvärr e de bara att konstatera att de flesta svenskar är avundsjuka och missunsamma. Vissa döljer det bra, andra lindar in det snyggt, vissa intrigerar, andra hivar ur sig det raktut...det som gör mig mest konfunderad är att kvinnor nästan är värst mot varann..men ibland, ibland har man turen att träffa någon som vågar berömma andra, som är ödmjuk, som i alla fall verkar genuint snäll,som bjuder på sig själv, dom finns! givetvis ska man helt naturligt berätta att man ska gå till stadsmissionen eller vad det nu är, de som stör sig på det kanske gör det för att dom känner sig träffade, det kanske är något dom aldrig skulle göra... | |
| kissed - Ej medlem längre | 2008-12-06 17:13 | |
![]() | Det håller jag med om benny. Klart jag inte springer runt och hojtar om det. Än så länge är det bara ni på beta som vet eftersom jag inte snackat med mina vänner om julen. Men eftersom tråden handla om det så svara jag precis som alla andra. Jag kunde nog inte i min vildaste fantasi tro att jag skulle bli anklagad för att skryta:-)) Men allt gott till dej benny, trots att du är en hååveeare:-)) | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2008-12-06 18:57 | |
![]() | Personligen tycker jag "svensken" över lag är tråkig. Te x går man ut på stan en kväll där jag bor ser man inte en käft ute om det inte är en helg. | |
| formulaW - Ej medlem längre | 2008-12-06 19:01 | |
![]() | Vad är det som skapar klimatet då? Vi har naturen. Inte är det mysigt när det är under 10 grader plus och solen gått ner och sitta i parken utan extra värme källor. Vi har istället ett IKEA som gör att majoriteten får en hyffsat gemytlig hemmiljö. Hemmiljön i sig är färgad av Plasma TV och Datorer; fulla av media och musik. Sen såhar vi Staten som sätter en annan agenda. Vi har ett industriellt komplex som behöver fakturera... Visst tycker jag vi svenskar är tråkiga också. Fast vi reser ju ganska mycket, vi kanske borde bli bättre på att importera och integrera flera kulturer? Vad sägs om lite mer marrockansk influens, ... inrednignsmässigt, mat och kulturmässigt, familjemässigt... psykoaktivsubstansmässigt ? :D | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2008-12-06 19:15 | |
![]() | Nja det sistnämnde tycker jag inte. Och klimatet spelar ingen roll, jag har besökt MÅNGA öststadsländer tex även på vinterna och där är folk ute på cafeer och andra ställen till 10-11 på kvällarna:) | |
| _abc_ | 2008-12-06 19:24 | |
![]() | Enligt mig är svensken "bitter". Har ni hört detta?: "När det går bra för någon jag känner dör något inom mig." Framgång, pengar, utseende, godhet (välgörenhet t ex) verkar vara kära ämnen att få mothugg för om man "skryter" om det. Om man skryter om att man kan lägga tungspetsen på näsan finns det inte direkt något större skäl till att vara bitter över att man själv inte kan det. Men när det finns det, då hugger den bittre svensken till. Missunnsamhet, avundsjuka och skadeglädje, detta är minsann tre grundstenar hos den bittre svensken. När folk skapar en tråd "hurra för mig, idag fyller jag 20 år!" orkar inte den bittre svensken bry sig, det finns inget att vara avundsjuk på. Skapar man en tråd "hurra för mig, jag skrapade 500 000kr på triss igår!", tror jag inte en enda genuin gratulation kommer att komma, det kommer att hagla hatinlägg baserat på de första två grundstenarna i bitterheten. Säger trådskaparen senare att han läste trisslotten fel och att han inte alls vann pengar, då kommer den tredje grundstenen in, skadeglädje. Jag tror att detta skulle skänka glädje till fler på forumet i form av SKADEglädje än när folk läser att "lilla Kajsa 6 år med livshotande, extremt ovanlig sjukdom klarade sig när ny medicin forskats fram". Man "får" skryta om nonsenssaker som att kunna nudda näsan med tungan, men när folk bryr sig och kan finna avundsjuka eller missunnsamhet i det, då "får" man inte längre skryta. Detta är iaf hittills tillämpbart på välgörenhetstrådar, utseendeskryt-trådar och framgång/jag är rik-trådar. Och ja, jag tror verkligen svensken överlag är betydligt mer bitter/avunsjuk/missunnsa m/skadeglad än andra nationers invånare. Har inga trevliga statistiska underlag på detta. "jantelag", finns det ens i andra språk? | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2008-12-06 19:26 | |
![]() | _abc_ håller med dig:) | |
| Blazingstar - Ej medlem längre | 2008-12-06 19:44 | |
![]() | Har det alltid varit så då _abc_? Eller blir man mer o mer realistisk ju äldre man blir, att man liksom ser hur andra är...tror jag var rätt godtrogen när jag var yngre, jag tror fortfarande de flesta om gott, men tycker de e rätt lätt att se igenom människor, det räcker att skrapa lite på ytan så ser man snart vad som ligger under...och de e sååkul när man träffar folk som inte lever efter de punkter du tog upp... | |
| belugavis - Ej medlem längre | 2008-12-06 23:21 | |
![]() | Jag tror inte att Sverige är "förstört" pga USA eller vad folk skriver. Jag tror att det är för lätt att överleva för majoriteten, dvs ingen får ett hål i kinden av tandsjukdom längre, eller har tre av fyra barn som dör i tuberkulos. Ingen behöver ut och så sin åker för att få mat. Att folk förr, tex på 40-talet blev "antingen lärare eller läkare" var för att de uppfostrats av folk som känt av "kamp i livet" mm...så tror jag. Den tiden vill man verkligen inte ha tillbaka...men det är därför 90% av ungdomar utbildar sig inom media, synas höras..och inte blir läkare eller ingenjörer. Jag hittar verkligen bara på nu och beskriver min känsla av intryck och inte fakta..en generell..känsla...för jag gillar känslor. Inga siffror. Det är det där slappa i intrycken som gör fokus på "hur mycket saker kostar" och inte på "hur kan vi förhindra lidande." Jag tror tvärtom..den blygsamma svensken är ettminne blott. Numer känns det som det är bättre att vara skrytig och tala om hur bra man är, dels verbalt och dels genom statusgrejer (man köpt med hjälp av lån) Den där lagom svensken..det är en fin historik..med folk som känt av lidande..de var ödmjuka. Det försvinner mer och mer. Ingen ungdom idag kan man kalla ödmjuk och tacksam. Jag tycker vi har mycket bättre liv nu och jag tror det kommer gott och ont ur allt. Tex så har vi inga som mäter folks skallben och bestämmer ras längre. Det är ju faktiskt väldigt fint. Jag gillar sverige och är glad att jag bor här trott det jävlavädret. | |