Spelrum
Giraffen5
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
2
Inloggade7
Mobilspel
Pågående19 230

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Nunnelunan2008-12-07 17:13
Antal inlägg: 1172

Visst kan jag fråga två präsvigda om vad bibeln säger om kvinnliga präster...
:)

Nunnelunan2008-12-07 17:14

präsTvigda, blev lite fel där...

YlBjörn2008-12-07 17:34
Antal inlägg: 502

Aha - så åratals studier i språk o av "heliga skrifter" har ingen cred hos dej Nunnan? Bättre fråga grannen i tvättstugan?

znizze2008-12-07 17:47
Antal inlägg: 156

bino8 snälla vännen vilka fråfor du kommer med hur allah straffar en är upp till han jag kan inte sitta här och säga vad han ska göra är du klok så borde du förstå det själv....
och barnäktenskap förekommer inte så mycket längre och skulle de stämma att de har rätt att göra det så är accepterat,

klätterrmus2008-12-07 17:47
Antal inlägg: 53

YlBjörn har rätt; koranen är inget man ska tolka. I Islam är människorna underkastade Gud och då ska man inte sitta och anta utan man ska följa Allahs ord. Däremot så uppfattar varje människa texten annorlunda det är givet; däremot kan man inte sitta och diskutera fram olika saker utan det är ordet som gäller (vet inte hur många som förstår vad jag menar.. :p)

Jag tycker inte det är något fel om kvinnor väljer att bära sjal. Däremot tycker jag det är synd att vissa ser ner på kvinnor med sjal och att vissa kvinnor som bär sjal ser ner på de som väljer att inte göra det.

znizze2008-12-07 17:51

klättermus tack äntligen någon som förstår

klätterrmus2008-12-07 17:53
Antal inlägg: 53

Sedan var det någon som talade om extremister och jag hoppas jag tolkade det hon/han sa fel men det verkade som denne sa att det bara är inom islam detta sker?

Det finns människor som inte har alla indianer i kanoten och dessa försöker då gå under Islam för att göra det rätt. "Jihad" är egentligen ett heligt krig mot det onda inom en själv, inte ett krig utåt. Islam förespråkar inte våld eller terrorism. Det gör ingen religion, och ändå finns det terrorist organisationer "inom" varje religion. Tyvärr verkar människor bara komma ihåg al-Qaida.

Nunnelunan2008-12-07 18:00

YlBjörn: det var inte vad jag skrev. Jag skrev att jag kunde fråga två prästvigda en fråga, som således har åratal av studier i en annan religion (Bibeln) och få två motsatta svar.

Inte ska tolka...
Det är möjligt att någon säger så, men lik förbaskat så tolkas det. Då måste man väl tala om olika tolkningar?
Klättermus, du skriver ju själv om två olika tolkningar av Jihad!

corporate2008-12-07 18:00
Antal inlägg: 31

Tre trådar om samma sak på samma dag. Du har hybris znizze.

YlBjörn2008-12-07 18:09
Antal inlägg: 502

Nunnan: men nu var det ju inte frågan om kvinnliga präster, utan om islams präster (imamer) får tolka koranen inför de troende och jag tror inte du hittar nåt skrivet om att det är tillåtet. OM sen frustrerade grupper sitter inbördes och tolkar koranen, so what? Alla religioner misstolkas.

Nunnelunan2008-12-07 18:18

Vi är nog ganska överens YlBjörn!

Men tolkas eller misstolkas, tillåtet eller inte tillåtet - alla sidor påstår nog ändå att det är ok och att det är de som har rätt och tolkningsföreträde?

Om bokstavslydelsen i Koranen är att kvinnor skall bära slöja, så skall jag genast säga till mina väninnor (som påstår att de är troende muslimer) och som har kastat slöjan, att de har missat vad som står i den heliga skrift?
Om bokstavslydelsen är den motsatta, får jag väl ge mig på de som bär slöja och tala om att det är de som har fel?

Således tolkningar...

BiNo8 - Ej medlem längre2008-12-07 18:52
Antal inlägg: 3473

znizze jag bara frågade eftersom du vet vad som står i koranen och det är din tro. Och barnäktenskap förrekommer visst, det var inte länge sen jag såg ett dokumentärprogram om det.

BiNo8 - Ej medlem längre2008-12-07 19:04

Mördad för sin kamp mot kvinnoförtryck
Tusentals små flickor runt om i världen tvingas varje år in i äktenskap. Socialministern i den pakistanska provinsen Punjab, Zill Huma Usman, kämpade för kvinnors och flickors rättigheter och hon var emot tvångsäktenskap. Det gav henne många fiender - tidigare i veckan mördades Zill Huma Usman.
(2007)

znizze2008-12-07 19:17

du tror jag kan koranen helt utantill eller?
vet du hur tjock koranen är och jag blev muslim för 1 år sedan finns MYCKET MYCKET MERA jag själv behöver lära mig inom islam

gnill2008-12-07 19:33
Antal inlägg: 1942

Kvinnosynen i olika kulturer var rubriken och sedan frågan om sjalen, jag skulle säga att den svenska traditionen inte påbjuder sjal men har i övrigt mycket att önska när det gäller kvinnosyn och knappast är så mycket bättre än många andra traditioner/religioner/ku lturer. I Sverige frågar man fortfarande våldtäktsoffer om deras sexvanor och kläder, och om de är gravt berusade är brottet inte lika grovt... är inte det i grunden samma problematiska kvinnosyn (och manssyn!) som finns i att kvinnors hår utgör en frestelse och skall täckas, nämligen synen att män inte kan tygla sina lustar om kvinnor frestar dem?

Gudrun är inte "min" tjej, och hennes parti inte riktigt mitt, men hennes sk talibantal var faktiskt inte dumt. Den feministiska delen och analysen av det talet är jag helt ense med henne om. Läs mer här:
www.helgo.net/enar/p...ta let.html

gnill2008-12-07 19:42
Antal inlägg: 1942

apropå att ha sett en dokumentär om något... nästan varje gång jag sett en dokumentär om ett ämne som jag verkligen kan ser jag hur vinklat/lögnaktigt/okunni gt ämnet är framställt. Misstänker därför på goda grunder att det är så med ämnen jag inte kan... och skulle därför aldrig uppge att ha sett en dokumentär om något som källa för någon som helst sorts fakta.

Lillot2008-12-07 19:43
Antal inlägg: 136

Hoppas bara att du blev muslim för att DU själv ville det och inte för att din man ville det!

znizze2008-12-07 19:54

JAG BLEV AV EGEN VILJA...vad ska jag gå och bli muslim av någon annans vilja? nej tack

BiNo8 - Ej medlem längre2008-12-07 20:26

znizze ja inte vet väl jag hur länge du haft din tro. Jag ställde bara en fråga

BiNo8 - Ej medlem längre2008-12-07 20:28

gnill ja och det tycker jag dom gör rätt i faktiskt (ang sex o kläder) Om man är typ 16-20 år, klär sig rent ut sagt som en prostituerad, är på områden/gator där man VET att man inte borde vara så tycker jag faktiskt man ber om det.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?