Spelrum
Giraffen5
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade6
Mobilspel
Pågående19 234

Forumkategorier

Användare Inlägg  
vulcan2008-12-09 10:41
Antal inlägg: 7666

Men hur är det med insaktande av metabolismen med ökad ålder? Det brukar ju påstås att det förhåller sig så... Jag är smal och har alltid varit det, väger dock ungefär 10% mer än när jag muckade från lumpen för 20 år sen. De sista 4-5 åren har jag dock en känsla av att jag dragit ner en del på kaloriintaget för att hålla vikten och inte börja bygga en kulmage (det enda ställe på kroppen som hittills visat någon som helst tendens att kunna bygga på fett). Det handlar om lite mindre portioner och lite mindre onyttigheter på kvällarna.

Jag motionerar oregelbundet, men tror ändå att jag bränner mer en vanlig, träningsfri dag än snittet. Jag har en tendens att alltid "småröra" på mig och fara lite upp och ner och hit och dit även när jag är hemma och inte gör något särskilt. Sån har jag alltid varit och jag ser exakt samma tendens hos mina söner som också är smala. En icke-flegmatisk personlighet helt enkelt. Dessutom är ingen av oss några småätare av typen som går och tar sig en macka lite då och då. Vi kan ledigt vara utan mat 6-7 timmar utan att någon mår dåligt och jag vet folk som nästan är på kollapsens rand mentalt och fysiskt om de försöker nåt sånt. Nu är det kanske inte heller så nyttigt eg. men rent faktiskt misstänker jag att det bidrar till att hålla nere det totala kaloriintaget om man inte äter som en krokodil när mat väl serveras.

Q-tile - Ej medlem längre2008-12-09 11:03
Antal inlägg: 1319

Något som ofta händer när man går längre tid utan mat är att kroppen ställer in sig på att lagra det, vilket också "hjälps" av att förbränningen sänkts något.

Jag själv kan om jag är van att äta regelbundet känna av blodsockersänkningen det medför att inte göra det. Det går ju att vänja kroppen vid att äta sällan även om det kanske inte är att föredra, av flera anledningar.

Man brukar väl tala om tre generella kroppstyper. Jag har flera drag som kännetecknar den typ som kallas för ECTOMORPH, vilket innebär att jag är smal, senig, har svårt att gå upp i vikt, och svårt att bygga muskelvolym. (Starkare kan man ju bli, men det syns liksom inte på mig att jag tränat på gym hyfsat regelbundet under några års tid på samma sätt som det kanske gör på många andra.)
Jag har alltid haft en hög förbränning, och slipper sota för synderna på så sätt att jag sällan går upp i vikt av att äta onyttigt eller i överkant. Dock slarvar jag inte särskilt ofta med kostvanor nuförtiden, och jag får väl räkna med att förbränningen klingar av något i takt med att jag blir äldre.

cibo13 - Ej medlem längre2008-12-09 11:04
Antal inlägg: 366

jag tror dig
men om låt säga din vän aldrig lämnade hemmet och bara åt och åt
då skulle han kanske dö innan han ens blev sjukligt fet men ja
det var ett fånigt exempel
han ska vara glad att han har en bra frisk kropp!
bra gener!

cibo13 - Ej medlem längre2008-12-09 11:04

jag blir heller aldrig tjock
tack gud för det

cibo13 - Ej medlem längre2008-12-09 11:05

men muskler får jag ganska lätt alltså

cibo13 - Ej medlem längre2008-12-09 11:07

jag äter lite och ofta
inte bra för tänderna, men jämn matsmältning. Jag menar hur åt stenåldersmänniskan? ja, lite hela tiden, de visste ju inte när de skulle hitta nötter eller bär igen.

vulcan2008-12-09 11:17
Antal inlägg: 7666

Nu tycker jag iofs att det finns ett grundläggande tankefel i "äta som en stenåldersmänniska". Att hela vår metabolism utvecklats under förhållanden då kosttillgången såg ut på ett visst sätt MÅSTE inte innebära att det är det bästa för kroppen att fortsätta äta precis de sakerna och precis på det sättet. Evoultionen skapar inte med automatik en bästa lösning utan en bästa lösning utifrån de förutsättningar som finns tillgängliga. Det finns såvitt jag begriper ingen självklar evolutionsbiologisk sanning i att vi ska äta lite och ofta eller mest bär och nötter.

cibo13 - Ej medlem längre2008-12-09 11:23

vulcan, det är inte medvetet val, det följer bara när jag bli hungrig

jag har oxå en teori om hur ofta man bajsar normalt
har man bra tarmflöde=bra omsättning på ämnena

cibo13 - Ej medlem längre2008-12-09 11:24

drog en paralell, de var ju sällan överviktiga då liksom

Budalv - Ej medlem längre2008-12-09 11:38
Antal inlägg: 2199

Hehe. Usch, vulcan, nu började jag tänka på att jag har att göra med en flegmatisk personlighet. Det låter så illa på nåt vis. Jag har mer tänkt på mig själv som en som är väldigt bra på att "styra med hjärnan" eftersom jag måste beordra kroppen att utföra minsta lilla rörelse.

_abc_2008-12-09 18:14
Antal inlägg: 2200

Det vulcan nämner bör ju stämma. Att metabolism som mycket annat ändras med åldern. Jag ser på polarns farsa att han visst kanske inte är jättesmal längre, men han är också nästan 60 år och kroppen förändras som sagt med åren.

Men det är ingen som ytterligare vill kommentera min avfallsteori, såväl dementering som medhåll?

SylviaPlath - Ej medlem längre2008-12-09 18:16
Antal inlägg: 31064

Ha ha ha ha!

(Just kidding) :)

_abc_2008-12-09 18:29
Antal inlägg: 2200

Hahaha, jag orkar inte dra igång den karusellen igen och förstöra min kära tråd ytterligare.

SylviaPlath - Ej medlem längre2008-12-09 18:31
Antal inlägg: 31064

Förlåt, kunde inte låta bli...Har tyvärr inget vettigt att bidra med.:/

kafountine - Spelvärd/Forumvärd2008-12-09 18:35
Antal inlägg: 5809

Jag önskar jag kunde förstå vad ni pratar om. Jag behöver bara se "mmmmm . . . . mmmmmm . . . . . mmmmmarabouchokladen" i reklamfilmen och vipps sätter sig ett kilo på fel ställe.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?