Spelrum
Giraffen28
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade50
Mobilspel
Pågående19 495

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Tess 082008-12-10 13:33
Antal inlägg: 18003

tipitina 2008-12-10 13:27
Men det säger väl inte att de som föder upp blandras inte är lika seriösa? Oavsett om du kan kolla upp i flera led eller inte?

Men om man kan kolla upp en hund i flera led kan man ju se risk för inavel och sånt.. Det är väl mer seriöst än att kolla enbart föräldrarnas gejer?

Myspruppen - Ej medlem längre2008-12-10 13:37
Antal inlägg: 5000

det är människan bakom hunden som rår för deras beteenden,,alla hundraser kan bli aggressiva & farliga,min mormors syster har haft flera hundar,alla dvärgpudlar,vi har varit jätte rädd för dom,hugger,morrar biter,flyger på människor!har biti sina ägare så dom blöder,,dom tycker det är djurplågeri att säga till/ta tag i hunden,dom får inte gå i trappor elr springa utan koppel för att dom kan göra illa sej,dom visar inte vem som är ledaren i flocken & hunden får ingen stimulans osv,,,dom tar inte i hunden som en ledar hund skulle göra om den märker en annan hund i beter sej,,ja vilken hundras skulle efter allt detta bli en behaglig trevlig social hund,vara harmonisk,undergiven & trygg!?
jag gillar amstaff,pitbull,,dom är jätte fina hundar & väldigt vackra att se på,,känner en tjej som föder upp amstaff hundar,,iiinga problem

tipitina2008-12-10 13:37
Antal inlägg: 2687

Men det är ju du som köpare som kan göra det. Uppfödarna kan ju naturligtvis kolla upp sina hundar innan personen ifråga korsar dem om de nu är renrasiga.

Satyra2008-12-10 13:38
Antal inlägg: 4561

micro113 - Naturligtvis är inte ALLA schäferuppfödare mindre nogräknade med hur de avlar. Och självklart möter en veterinär mycket, eller till och med mest, sjuka hundar - men jag antar ändå att man inom det yrket har rätt god koll på rasernas kvalité i stort. ;-)

Tess 08 - Jag har ingen erfarenhet av blandrasuppfödare, utöver den jag köpte min egen hund av, men jag kan hur som helst försäkra dig om att hon hade god koll på anorna och presenterade utförlig information om detta till mig, utöver att jag träffade båda valpföräldrarna flertalet gånger - både före och efter köpet.
Och så även övriga sju valpar från samma kull.
_________________________ _____________________
Vill också passa på att säga att det är en jävla tur att inte likvärdiga kontroller förs på människan innan avel. Tror inte många skulle klara en fysik/mental -besiktning på de promisser som avelsdjuren går igenom ... :-O ;-D

Människans högfärd är rätt makaber emellanåt ...

everthorns2008-12-10 13:40
Antal inlägg: 74

Amstaff med mera blir fina hundar med rätt mental bakgrund (avelsmässigt) och rätt uppfödare och RÄTT ÄGARE. Som med alla hundar. Till och med spaniels kan bli farliga om inte dessa behov tillgodoses.

Själv har jag haft en superfin schäfertik, en tjänstehund tillika en förlängd arm. En mentalt stabil hund med god uppfostran - så som schäfrar "ska" vara, men tyvärr ofta inte är.

Nu har jag en belgisk vallhund, som anses vara kroppsligt friskare än schäfern. Men... även snäppet mer labila. Ägaren bör veta vad den gör och alltid vara några steg före. Som med alla bruksraser - i fel händer, en möjlig katastrof. I rätt händer - en osviklig vän och förlängd arm.

När det gäller blandraser är jag tveksam. Myten är ju att de är friskare än renrasiga hundar. Men blandraser är ett lotteri - antingen så får du mindre av sjukdomarna som plågar föräldraraserna - eller så får du båda uppsättningarna sjukdomar.

Min största motsättning mot blandraser är dock hur det har börjat uppmuntras att göra "mode-korsningar", dessa jackrussel-pudlar och papillion-terriers och allt vad det nu är. Ärligt talat. Visst att det kommer nya raser då och då, men om du får en ny "ras" varenda gång någon grannes hane är på din löptik är det väl ingen idé att ha renraser längre?

Sedan har jag hört att det betalas upp mot 18 000 för den "senaste" mode-korsningen, och då vet jag inte om jag ska skratta eller gråta. Ens få renrasiga hundar kostar sådana slantar! Folk tänker inte. Dessutom lär modet ändra sig innan den där mode-tingesten - som faktiskt är en levande individ med beräknad livslängd på upp över 10 år - ens har tappat alla sina tänder.

tipitina2008-12-10 13:43

För att återgå till huvudämnet i tråden så fick jag en gång höra att rottweiler är den enda rasen som förstår sin styrka och att det kan göra den till en farlig hund.
Personligen har jag haft en hel del rottisar i min omgivning och alla har varit väldigt trevliga och väluppfostrade men som sagt går det snett så kan de bli riktigt farliga.

Har dessutom en vännina som var med på en övning med polisen där deras hundar skulle söka upp folk i skogen. Hon blev klart och tydligt tillsagd att om schäfrarna kom fram var det inga problem att resa sig och prata med dem men om dt var rottis som kom fram skulle hon bara förbli sittande på huk och titta ner i backen.
Hur stor sanningshalten är i detta kan jag ju int esvära på och inte heller vet jag varför det var så. Det kan ju ha haft med lynnet att göra eller så var de kanske tränade på ett annnat vis? Vad vet jag.

Själv skulle jag gärna vilja ha en rottis men inser mina begränsningar eftersom jag inte haft hund tidigare, men en vacker dag så!

Myspruppen - Ej medlem längre2008-12-10 13:49

kollar ofta på Mannen som kan tala med hundar,,,den mannen kan man bara inte säga emot,,han tog hand om 13 rottisar samtidigt,,KAN MAN SIN SAK,kan man ha hund oavsett ras & det blir bra,,han säger även att det är en fin familje hund & hans son fick sin egen för ett litet tag sedan.Ang pitbull & amstaff,har han sagt flera gånger att det är superfina hundar,de tillhör samhället lika mycket som andra hundar!
för MEJ,så är det vad han säger & gör som gäller,tycker han är en oerhört bra människa/hundägare att se upp till!
Nu har jag skrivit vad jag tycker & tänker om denna tråd=)

tipitina2008-12-10 13:51

Ah, inte bra att dra urr Cesar här har jag lärt mig! Vänta du bara på alla som har åsikter kring hans metoder (både positiva som negativa)!

tipitina2008-12-10 13:52

Ska naturligtvis stå "dra upp"

Minta2008-12-10 14:03
Antal inlägg: 20042

Ja, micro det är tråkigt med sådana uppfödare. Nu vet jag att man kan gå in och kolla resultat på hundarna innan man köper hund.

Myspruppen - Ej medlem längre2008-12-10 14:03

klart det finns dom som tycker det är både negativt å positivt,sj så tycker ja ÄNDÅ oavsett vad andra tycker,,att han kan det med hundar jävligt bra!vad jag sett så funkar det utmärkt!tycker man hellre borde lägga tid å energi på dom som tror man ska slå sina hundar osv,för att de ska lyda,,,,,de finns de allt för många av!de är en sak att få respekt av sin hund,,en annan att dom är rädd för dej
Där tror/hoppas jag att alla som älskar hundar & djur i allmänhet är överens oavsett om vi är alla överens om cesar!jag orkar inte med långa disskussioner om honom osv,isf öppnar jag en egen tråd!för jag vill isf kunna svara på det man skriver men bor inte i datorn*s*därför tänker ja inte starta en egen tråd om det helle,men kanske ngn annan känner dom vill det?kanman läsa då man har tid & tycka till!bättre prata om vad denna tråd handlar om ifrån början & där har jag oxå sagt mitt=)hur man än vänder å vrider sej med sina åsiket,så är det alltid ngn man trampar på tårna,,jag gör det inte för jag VILL,men ibl då blir det så ändå,,för att man just har olika åsikter=)

Zmul2008-12-10 19:29
Antal inlägg: 198

det är inte hunden det är fel på det är ägaren..Alla hundar kan bli bra med rätta förutsättningar...Själv gillar jag rotttisar..=)

Myspruppen - Ej medlem längre2008-12-10 19:43

Zmul:jaaaaa!det är precis så det är!

CHL2008-12-10 19:47
Antal inlägg: 1212

myspruppen:

Ja, det man får se med honom är skitbra...

Resten kan du läsa om på hundforum, eller om du googlar.
I Sverige får man icke använda många av metoderna han använder... :)

Har även läst hans bok, där låter allt också skiiiitbra ;)

Metoderna är bra på ytan, men han verkar tydligen använda andra metoder "under ytan"

Nu hade ju inte detta med frågan att göra...
Mitt svar är att dessa raser är bland dom bästa.
I fel händer blir dom de sämsta.

Har alltid hafft schäfrar, även tagit han om en problemrottis.
Underbara hundar.

Då jag nu inte har just den tiden dessa raser och resten som TS pratade om, så har jag en ras som kräver lite mindre.
Nu ska jag inte säga fel, min ras kräver mindre om den från början får rätt fostran, foder och motion!

Som sagt, de raser som TS nämner är utmärkta hundar till bruks, lydnad, vakt, skydd och diverse.
Endast ämnade för människor med kunskap enligt mig, inga nybörjarjyckar :)

CHL2008-12-10 19:51

media.putfile.com/An...e- Pit-Bull

SÅHÄR är en riktig pitbul!
Kolla på den ...

VARNING FÖR STARKA BILDER!!
kolla klart, det är värt det!

Så förstår ni varför hundar blir aggressiva o farliga..

i många fall!

Myspruppen - Ej medlem längre2008-12-10 19:56

usch nej fy,klarar INTE av sånt,,,har sett förr,,,tänker inte skriva vad jag tycker om de människor som utsätter djur för sådant skit,då kommer jag bli avstängd för livet här,,,blir så fruktansvärt upprörd!;(;(;(

CHL2008-12-10 19:58

spola till slutet om du inte vill se vad VI människor gör för att göra hundar rädda, aggressiva och farliga.

Slutet är fint :) the american hero...

tipitina2008-12-10 19:59

läskiga bilder!

Men där kom debatten om CM igång iaf. Kan vi inte prata lite quickfix också?

Myspruppen - Ej medlem längre2008-12-10 20:00

ska kolla lite senare då,,=)kommer garanterat spola

CHL2008-12-10 20:00

inget fel på pitbul... fel på människor som blandavlar dom, fel på människor som missbrukar dom och framförallt fel på människor som tror sig klara av deras behov.

Läs om pitbul
Inget fel med rasen när den blir tillfredsställd...

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?