Spelrum
Giraffen14
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
3
Inloggade18
Mobilspel
Pågående19 300

Forumkategorier

Användare Inlägg  
cibo13 - Ej medlem längre2008-12-10 16:27
Antal inlägg: 366

tipitina; ja sinnessjukt
förstöra familjer och era barn
göra dem olyckliga för att reinfelt-fettot ska få högre lön för att han fick ner statistiken

krutmarie2008-12-10 16:38
Antal inlägg: 1696

Är det nån som vet hur det funkar när man är 64+, halvtids-sjukbidrag och måste ställa sig till arbetsmarknadens förfogande när man har 8 månader kvar till pensionen? Om jag var arbetsgivare skulle inte jag anställa nån som mig. Men när det står här i tråden att man måste söka ca 30 jobb/vecka, då kan man ju lika gärna lägga nästan i vädret direkt känns det som.:(

krutmarie2008-12-10 16:39

Kan man förresten ha halv A-kassa under tiden som man letar nåt lämpligt toppjobb?

bizzzy - Ej medlem längre2008-12-10 16:41
Antal inlägg: 3169

Kan du inte pensionera dig nu? Förlorar du mycket på det då?

tipitina2008-12-10 16:43
Antal inlägg: 2687

Min farfar var partiledare i många långa år men blev arbetslös som 63-åring då han inte ville avgå mitt i en mandatperiod och istället valde att gå 2 år för tidigt. På AF frågade man vad han skulle kunna arbeta med och det enda han gjort var ju att arbeta som sjöman (under tonåren), murare och partiledare. Eftersom han saknade papper för att gå till sjöss, var för gammal för att återgå till murandet och inget annat parti just då behövde ny ordförande så slapp han faktiskt söka jobb.

Kontentan är krutmarie: man kan inte alltid ta nåt jobb och ibland, jag säger IBLAND, så kan AF ha förståelse...

tipitina2008-12-10 16:44
Antal inlägg: 2687

toppjobb som vd för posten kanske

cibo13 - Ej medlem längre2008-12-10 16:49

ja men gå i pension
ge en yngre person chansen
tycker pensionsåldern kan sänkas till 50
och arbetstiden till 6h /dag
så hade alla haft jobb

ewaleena - Ej medlem längre2008-12-10 16:51
Antal inlägg: 1977

Förra gången vi sökte anställde vi en dam på 63 som ville byta jobb. Det var i och för sig inte min förstahandskandidat men men, man kan inte få allt. Lite trist är det ju att lära upp någon som snart ska sluta igen och så får man börja om.. :)

Tror inte man får A-kassa på halvtid längre, men är osäker.. Beror väl på vad man gjort tidigare kanske. Osäker då det kommer nya regler hela tiden verkar det som.

ewaleena - Ej medlem längre2008-12-10 16:52

Hur gammal är du Cibo13?

cibo13 - Ej medlem längre2008-12-10 16:52

ja det är iaf begränsat med deltidsakassa
och krutmarie
i ditt fall skulle de antagligen inte ens göra nåt
det är 8 mån kvar
herregud
en julhelg sen 'är det klart

cibo13 - Ej medlem längre2008-12-10 16:52

ewa: 34

krutmarie2008-12-10 17:00

Eftersom jag varit hemma tidigare i 18 år med mina 4 barn så behöver jag nog all tid jag kan få för att skjuta upp att ta ut den lilla pensionen jag kommer att få, åtminstone när man tittar i det oranga brevet som dimper ner då och då. Nu har jag ju jobbar i drygt 20 år heltid, men det saknas ju några år iaf för att få lite bättre pension.

Har aldrig tidigare haft A-kassa så därför vet jag inte riktigt hur det funkar, men jag vill ju jobba 50 % på ett kontor t ex med dataregistrering e dyl. Om jag då inte lyckas hitta nåt som passar får man A-kassa 5 dgr/v på halvtid då? Har hört så mycket dåligt om AF så jag har ju inte mycket hopp att just dom ska hitta nåt åt mig. Har inte ens skrivit en CV i hela mitt liv, men det ska ju finnas mallar att använda sig av har jag hört.

ewaleena - Ej medlem längre2008-12-10 17:00

Att sänka till 50 kanske skulle lösa en del problem, själv tycker jag man skulle kunna gå vid 60 och få kanske 50 % av sin A-kassa i resterande 5 år förutsatt att man varit med i kassan senaste 5-8 åren eller nåt. Själv tycker jag att dom skulle ge folk chansen att vara hemma medan någon annan prövar ditt yrke, som dom gjorde för några år sedan. Minns inte varför dom inte fortsatte med det. Någon annan kanske gör?? Man fick typ 65% av sin A-kassa för att göra ingenting ett år och ge någon långtidsarbetslös chansen att jobba ett år och få erfarenhet (och mer självförtroende tillbaka).

ewaleena - Ej medlem längre2008-12-10 17:02

Krutmarie: Om du uppfyller arbetsvilkoren för A-kassa och varit med i minst ett år innan arbetslösheten så kanske du klassar för att få det. Men ring och hör med den du tillhör och fråga först så du vet.

krutmarie2008-12-10 17:03

tipitina, ja VD för posten vore ju verkligen nåt för mig ;). Då behöver man väl bara ställa krav på vad alla andra ska göra och sitta på sin breda, välavlönade rumpa och kassera en massa pengar?

Förresten skrämmer det mig att läsa att nån inte är med i A-kassan, speciellt som läget med ekonomikris, varsel och arbetslöshet är idag.

krutmarie2008-12-10 17:08

Tack ewaleena, ska ringa A-kassan (ST:s) och höra lite mer om hur det funkar. Ja, jag hinner vara med i drygt 1 år, jag var en sån idiot som gick ur både fack och A-kassa januari 2007, men är nu med i A-kassan sedan 080901 igen och blir arbetslös 091202 så det blir ju över året.

Förstår inte varför man skulle gå i pension vid 50 som nån skrev här. Det är ju många år kvar tills man är "avdankad" och man har inga småbarn att vabba för.

Själv hade jag tänkt jobba till 67 eftersom jag älskar att jobba, men man kan ju inte göra nåt åt att man blir sjuk, nu kan jag ju inte ens jobba till 65 om jag inte hittar nåt nytt.

Dalkullan2008-12-10 17:11
Antal inlägg: 1256

Självklart ska det vara frivilligt att jobba om man vill men nog tycker jag de kan sänka pensionsåldern för de som vill. Det finns ju många som har arbetat ett helt liv, många män t ex som inte varit hemma med barnen. Det var ju inte så vanligt förr att män var det, vilket gör att de äldre herrarna, 50+ har hunnit jobba en hel del.

Tycker också som någon påpekade att det är dumt att de tog bort det här med att folk kunde stämpla ett år och någon arbetslös kunde ta deras jobb. Många gånger saknar t ex ungdomar arbetserfarenhet.

cibo13 - Ej medlem längre2008-12-10 17:34

krut: nej ut och res med dig
låt ungdomarna få jobb
ni gamlingar förknippar yrkesrollen med identiteten vilket är helt stolligt
många 60+are behöver komma ut i världen och se hur folk har det

cibo13 - Ej medlem längre2008-12-10 17:36

dalkullan: ja bra ide
man kan ju få sabbatsår då o sen komma tillbaks
vi kunde ha varannatår-policy? vava? hade funkat
sen kunde man resa varannat och hyra ut sin lägenhet till en bostadslös

ewaleena - Ej medlem längre2008-12-10 17:38

Håller med Dalkullan att det skulle varit frivilligt. Har själv jobbat sedan jag var 15 med 4 avbrott för barnen på drygt ett år vardera och några korta avbrott när jag varit arbetslös. Men sedan 8 år tillbaka jobbar jag dessutom 1,5 tid så mitt orangea kuvert har jag inget att klaga på, än i alla fall :D annat blir det väl om man blir sjuk nu när man blivit lite till åren, då dyker väl den summan som en sjunkande sten... Skulle vilja känna att jag kunde gå vid 55-58 och ändå kunna ha en pension som inte var under socialbidraget. Man vill ju ha ork att leva efter man slutat arbeta också :) och att ta hand om barnbarnen och trädgården..

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?