Spelrum
Giraffen18
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
15
Inloggade33
Mobilspel
Pågående19 366

Forumkategorier

Användare Inlägg  
BiNo8 - Ej medlem längre2008-12-14 15:19
Antal inlägg: 3473

Ja men det va så du skrev i det inlägget:)

skogge2008-12-14 15:22
Antal inlägg: 18

daner00:
Vad fick du siffran 150 från? Ett skivavtal ger 8-12% på PPD =price per dealer. Det innebär att om en skivförsäljare betalar skivbolaget 100 kr för en skiva så får ett band kanske 8-12 kr av det. ATT DELA PÅ!

daner002008-12-14 15:29
Antal inlägg: 363

Nu förstår du vad jag menar. Skivbolaget tar ut en vinst som är löjligt stor i proportion till försäljare och artist, och så länge det fortsätter så kommer det fortsättas att laddas ner och artisterna kommer fortfarande sitta o gnälla.. ser du nu den riktiga orsaken till problemet?

daner002008-12-14 15:33
Antal inlägg: 363

Och en musikers inkomst kommer aldirg stå och falla med skivförsäljningen det är väl ganska bevisat på senare tid, anledningen till att man vill förbjuda nerladdning är ju att skivbolagen förlorar så mycket pengar. artisterna klarar sig bra ändå med Spelningar, tv-uppdrag m.m.

Jag förstår inte varför musiker, författare istället inte sluter upp gentemot dom här stora bolagen och krävde att det skulle bli rimligare priser på deras verk..

joslil2008-12-14 16:30
Antal inlägg: 26

Daner >> du generaliserar så det står härliga till. Om man är en musiker som inte passar till live-spelningar då? Ens musik kanske inte passar live över huvudtaget. Har du några vassa tips?

Ja varför sluter inte musikerna upp mot bolagen... ja kan det ha något med kontrakt att göra? Det finns inga bolag som tvingar artister att arbeta med dem så vitt jag vet.

"Skivbolaget tar ut en vinst" det beror ju helt på hur många ex skivan säljer eller hur? Bolagen investerar också tid och pengar på produktion och marknadsföring tex.

Men hur som helst. Med dagens teknik så borde det gå att hyvla av en del av kostnaderna för alla parter. Att ladda hem en skiva skulle ju vara billigt. Dessutom är det ju miljövänligare. ;)

stefanf2008-12-14 16:38
Antal inlägg: 1744

Visst är väl straffet för rattfylla mycket högre än straffet för fildelning, eller?

Så poängen med frågan (TS) är...?

Att försöka konstatera att fildelning nog inte är så farligt eftersom det finns sånt som är värre?
Att myndigheterna inte borde lägga ner energi på att jaga fildelare eftersom det vore bättre att jaga rattfyllerister istället?

Jag tycker i så fall det vore bättre att både tillåta fildelning OCH rattfylleri - för att istället lägga resurser på att bekämpa traffickning, folkmord och andra typer av övergrepp..

Mikkamel2008-12-14 17:09
Antal inlägg: 191

Hela debatten faller väl som vanligt på att ena sidan är för fildelning i alla syften och andra är emot den och tycker att man ska få ta till vilka vansinniga metoder som helst för att bli av med den.

Jag skulle vilja flika in att fildelning kanske borde vara olagligt rent moraliskt sett, men de metoder som börjar tillåtas för att bekämpa den står helt ur proportion till brottet som begås. IPRED är ju en fruktansvärt obehaglig lag, som ger befogenheter bortom vad som får användas för att bekämpa tung brottslighet till privatägda företag och har haft tydliga och fruktansvärda konsekvenser där den tidigare har införts.

Enda egentliga argumentet för att göra fildelning lagligt är att alla metoder som föreslagits för att stoppa den bara kommer att slå otroligt hårt mot enskilda individer och deras närmaste familj/vänner, men har absolut noll chans att tackla problemet på en större nivå.

Ekliptikan - Ej medlem längre2008-12-14 17:35
Antal inlägg: 319

Poàngen med tràden àr att konsekvensen av de tvà brotten àr densamma, sen kan man ha àsikter om huruvida det àr bra eller dàligt, jag tycker det àr dàligt.

trashone - Ej medlem längre2008-12-14 17:54
Antal inlägg: 18678

Överklassargument hahaha puh det var det bästa i veckan. Tack skogge

Mikkamel2008-12-14 18:30
Antal inlägg: 191

Måste hålla med trashone. Överklassargumentet är guld rakt igenom.
Vad är det för skiva du gjort som ingen köper, skogge? Det börjar ju närma sig juletider, så nu har du ju chansen att göra lite reklam.

Basta - Ej medlem längre2008-12-14 18:33
Antal inlägg: 3528

Skogge Skoggelito

skogge2008-12-15 12:28

Mikkamel:
Vem har sagt att jag har gjort en skiva? Det går fan inte att göra skivor idag, alla laddar ju ner istället för att köpa.

skogge2008-12-15 12:43

Konsekvensen av det ena brottet är eventuella materialskador och personskador, och påföljden är böter, indraget körkort, ev frihetsberövning och skadestånd. Konsekvensen av det andra brottet är uteblivna inkomster till producenter och upphovsmän, och påföljden är ekonomisk kompensation till dessa. Om vi bortser från det faktum att det senare brottet är mycket svårt att påvisa, SPECIELLT i sådana hem där det finns flera användare på en dator och att någon knappast kommer att fällas i första taget, så tycker jag att det är rätt rimligt.

skogge2008-12-15 12:44

Mitt sista inlägg var ett svar till Ekliptikan, om nu någon skulle undra...

bitley - Ej medlem längre2008-12-15 15:54
Antal inlägg: 691

I egenskap av musikskapare tycker jag att debatten blir skev när många helt utan koll yttrar sig.

Om de stora filmbolagen skulle gå omkull, så skulle ju ett stort nöje försvinna. Då skulle även biograferna gå omkull. Jag tror inte Filmstaden City skulle kunna tänka sig visa "familjen johanssons sommarsemester och hundra andra klipp". Skulle iaf inte vilja se amatörskräpet själv.

Skivbolagen har haft en otroligt viktig roll i att sålla bland material OCH finansiera skivinspelningar gjorda på professionellt vis. Det är sant att man kan göra bra musik själv, med en hemstudio idag, om man har kompetensen och intresset. Men "bra musik" går inte att jämföra med makalösa produktioner där man haft Bruce Swedien bakom spakarna på mixerbord som kostar mer än två vanliga villor.

Problemet är att marknaden har blivit full på oerhört bra filmer och skivor. Det gör att folk tappar fokus på att tänka framåt och tänker, "skulle bolagen försvinna så spelar det ingen roll".

Men om vi då för skojs skull tänker bakåt, så skulle om denna "vision" var verklighet album som Thriller, Abbey Road, Arrival, Introspective, Cupid & Psyche '85, Pet Sounds, ... och mängder andra, aldrig kunnat göras. Då hade musikutbudet varit fattigt och enbart kommit från de som haft väldigt mycket pengar, men kanske inte alls talangen.

Men skoj hör inte ihop med den här debatten. Det är bara sorgligt att se hur otacksam individen på gatan är, trots han och hon fått möjligheten att ta del av makalösa film- och musikproduktioner under årens lopp, alls inte till överpriser. Två hundra kronor för tre års leverne, studioarbete med studiopriser på runt 1500:- per timme, instrumentinköp, kreativ vånda, åttio sångpålägg per låt... ett gediget arbete på alla sätt och vis.

Även om ljudkorten och syntarna är bra och lättillgängliga idag så kan inte var man göra material som kan mäta sig med skivbolagsfinansierade produktioner. Om vi tar en produktion som just Thriller, så kommer den skivan - med den här utvecklingen, aldrig någonsin överträffas.

trashone - Ej medlem längre2008-12-15 15:56

Vi skall vara tacksamma att de sållat åt oss? Att vi idiotiska svin inte kan välja det vi gillar själv?

bitley - Ej medlem längre2008-12-15 16:05
Antal inlägg: 691

Ni har fått möjligheten att sålla mellan olika typer av guldkorn, kan man säga. Med visionen om en mediabolagsfri värld får ni möjligheten att sålla damm, skrot, korn och högst enstaka silveratomer.

trashone - Ej medlem längre2008-12-15 16:07

Kan inte hålla med dig alls. Men kämpa på i motvind. De som följer utvecklingen är de som kommer överleva. Fast det kanske bara är skräp som är motsträvigt...

JuicyM2008-12-15 16:29
Antal inlägg: 326

Jag orkar inte läsa allt som skrivits, så vet inte om någon redan tagit upp det..
Men jag läste för ett par år sedan en sådan här jämförelse, där en rattfull man kört över en pappa och hans 2-3 åriga son. Sonen avled och mannen fick, minns inte exakt hur mycket.. Men 1 års fängelse eller så.
I ungefär samma veva åkte en ung man fast för fildelning och fick flera års fängelse.
Häpnandsväckande och faktiskt skrämmande hur otroligt lätt man kan komma undan med rattfylla. För genom att han inte var nykter får han mildare straff.. Vilket samhälle vi lever i alltså...

belugavis - Ej medlem längre2008-12-15 19:24
Antal inlägg: 1600

Det är helt enkelt en helt sjuk jämförelse att jämföra fildelning och böter med rattfylla och skada nån "kanske för resten av livet" och sen skriva vilket är värst? Och "båda leder til samma sak" (lidande och kostnad för familjer)Jag kan inte fatta att så många tycker det verkar vara en normal jämförelse. Jag blir sjuk i huvet av det.
Jag får lust att skapa en tråd som ska heta "vilket väljer du om du måste.; Betala 100 000 alternativt köra på en person så den blir invalid för resten av livet?" Men det kommer jag inte göra.

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?