Spelrum
Giraffen30
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
33
Inloggade63
Mobilspel
Pågående19 373

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Caligatia2008-12-15 18:00
Antal inlägg: 2187

För det första skulle jag aldrig förvänta mig att någon stannar för min skull.
Tyckte annsofi uttryckte det bättre än mig i vilket fall; läs hennes inlägg. Framförallt sista stycket, och svara på det.

Om man nu har ett sådant här ansvar, så ligger väl samma ansvar hos oss alla nu när vi känner till misären, att själva göra något åt den? Eller räcker det att skänka en 50-lapp till rädda barnen en gång i månaden och slippa tänka på det svältande barnet längre?

_abc_2008-12-15 18:00
Antal inlägg: 2200

"Nästa gång när du står i ösregnet på motorvägen och bilen inte fungerar kanske någon åker förbi och bara säger: Sorry miss men jag jobbar inte som bärgare."

Vem skulle orka stanna om detta skedde 10 ggr per dag längs vägen?

Caligatia2008-12-15 18:03

_abc_ "Vem skulle orka stanna om detta skedde 10 ggr per dag längs vägen?" - tack för formuleringen. Jag är visst för trött för att få ur mig några vettiga kommentarer idag...

Förstår heller inte riktigt sambandet mellan ett döende (så som jag uppfattar det) barn, och det i själva verket ganska futtiga problemet att bli stående utmed motorvägen? Det går ju inte riktigt jämföra situationen med någon sits som uppstår här i västvärlden.

_abc_2008-12-15 18:05

Caligatia: Det var ju baltazars exempel som jag smått ifrågasätter med och kommenterade. Hey, jag är ju på "din" sida!

Caligatia2008-12-15 18:06

Ja? Det förutsatte jag med? Fan, kan jag inte ens få det att framstå tydligt kanske jag ska dra täcket över huvudet och låta bli betapets forum till imorrn iaf... ^^

_abc_2008-12-15 18:09

Nej, det var jag som inte läste uppmärksammat, tolkade in som att du ställde mig mot väggen när du började med mitt nick i meningen. My bad!

Johanna73 - Ej medlem längre2008-12-15 18:14
Antal inlägg: 614

Uisege Beatha: Håller med dig där, tror knappast lite vatten och bröd hade hjälpt barnet. Det är bara väldigt tragiskt att svält och misär överhuvudtaget finns :( tänk om alla miljardärer och miljonärer gick samman och skänkte halva sina förmögenheter, men inte ens det skulle tyvärr räcka. Tragiskt är det i alla fall....

Mimikryp2008-12-15 19:30
Antal inlägg: 9057

Jag är väl hjärtlös men jag tycker inte att det var en så hemsk bild. Visst, det är synd om barnet, men det är ingen nyhet för oss att fattigdom och svält finns. Alla KAN inte ha exakt samma tillgång till mat, vatten, kläder, pengar och så vidare. That's life.

belugavis - Ej medlem längre2008-12-15 19:34
Antal inlägg: 1600

Jag skulle absolut velat dö om nån velat ge "ett pris" för "bilden" Istället skulle de ju förstått att han inte ville ha ett pris utan bara att man skulle hjälpa människorna i Sudan. Varför skulle han annars vara där och fota överhuvudtaget.
Jag får känslan av att vara i Tsunamin och sen filmar ngn den och får pris för bästa film, kategori "disaster". Allt för att placera allt i begripliga fack och göra det verkliga så overkligt och hanterbart som möjligt.
Jag kan tycka att han som tog kortet visst borde kunnat hjälpt barnet efter att han tagit det, oavsett utgången för barnet. Han kunde hämtat ngt till barnet. Däremot förstår jag varför han inte tar upp det. Varför vill man bli smittad av ebola tex, då kommer ju även han själv att dö.

trashone - Ej medlem längre2008-12-15 19:41
Antal inlägg: 18678

Detta borde väl räcka som argument att inte knarka.

Mimikryp2008-12-15 19:42

belugavis; Men nu gjorde han ju det ändå. Dog alltså. ;-)

Mimikryp2008-12-15 19:42

trash; Vad har knark med saken att göra?

trashone - Ej medlem längre2008-12-15 19:43
Antal inlägg: 18678

Herr fotograf var knarkare :)
Kan ju iofs vara nödvändigt om man lever mitt i misären och skall fota.

Baltazar_2008-12-15 19:49
Antal inlägg: 70

"Förstår inte hur du baltazar kan ha någon principfasthet vad gäller gamen."
Ja lite missförstår du...
Om bilden var tagen UTAN gamen så hade jag hållt med om att en fotgraf inte kan göra något åt alla barn som svälter, men det är gamen som för mig gör det beklämmande att han inte gör något. Om han hade schasat bort gamen eller gjort NÅGOT hade han deffenitivt sagt det under någon av alla intervjuer han gav då.

Det är ju också därför som han fått kritik...inte för att han inte hjälper alla svältande barn utan för att det faktiskt är någon som är redo att ge sig på barnet.

Caligatia, ja jag tar mitt ansvar (även om jag skulle kunna göra mer), vi har fadderbarn sen många år tillbaka.

Som jag skrev i tidigare inlägg så är varje jämförelse futtig...även min...men jag skrev den bara för att beskriva. Om jag åker förbi 10 stillastående bilar varje dag så kommer ingen att klandra mig för att jag inte stannar varje gång men om jag en dag åker förbi en stillastående bil och den personen håller på att bli uppäten av en gam så kommer jag att stanna.

belugavis - Ej medlem längre2008-12-15 19:58
Antal inlägg: 1600

knarkade han..? På nåt sätt kändes allt lite lättare då. Knark gör verkligen folk kallare

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?