Spelrum
Giraffen | 27 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 1 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 16 |
Inloggade | 44 |
Mobilspel
Pågående | 20 213 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
micro113 | 2009-01-03 13:26 | |
![]() | ewalena Barnet får säga sitt vid tolv år -- sen tas avgörandet med barnets utsaga plus andra faktorer med i beslutet. Vid sexton år kan de helt bestämma själv hos vem de vill bo. Jag tycker det är bra att barnen inte har bestämmande rätt själva. Dels skall inte barn tvingas ta sådana beslut, dels finns det situationer som man skyddar barnen ifrån, men som kan ha avgörande betydelse för deras väl och ve. | |
Apan Bollo - Ej medlem längre | 2009-01-03 13:28 | |
![]() | Det man hoppas på nu är att ett liknande fall ska tas upp av Europadomstolen och att dem ger Sverige bakläxa. Tills dess är domen vägledande och reglerna om samarbetssvårigheter gäller. Om man sedan tittar på den statistik som berättar att mamman tilldelas vårdnaden i 90-95% av fallen är det inte svårt att räkna ut att det kommer att missbrukas. Som det ser ut nu är det nästan ett frikort för en mamma som inte vill ha delad vårdnad. | |
Nunnelunan | 2009-01-03 13:28 | |
![]() | Apan Bollo: Typiskt ett rättssamhälle som byggs på gamla fördomar om att modern är det bästa för barnet och att fadern saknas betydelse. Tyvärr ser familjerätten ut lika dan. Jag har själv sätt pappor gå åt h**vete på grund av domar och beslut. Där finns det barn som inte har någon pappa alls idag. Hemskt tycker jag! | |
Nunnelunan | 2009-01-03 13:29 | |
![]() | Inte har någon pappa alls idag... På grund av dessa kvarlevor. | |
pion ekrot | 2009-01-03 13:32 | |
![]() | Apan Bollo: "Kvinnan har alltid rätt" verkar dessutom vara parollen i många sådana sammanhang. Det är verkligen sjukt. Hittar inget bättre ord. | |
Apan Bollo - Ej medlem längre | 2009-01-03 13:32 | |
![]() | En barnpsykolog (vet tyvärr ej vem) påstod också att det är lättare för ett barn att hantera att en förälder dör än att de 'tas' ifrån dem. | |
pion ekrot | 2009-01-03 13:34 | |
![]() | AB: Oj, ja men det är ju himla svårt att svara på. Tack ewalena och micro för svar. | |
Apan Bollo - Ej medlem längre | 2009-01-03 13:36 | |
![]() | pe: Ja, det är ju så klart omöjligt att avgöra. Tanken var nog snarare att man inte ska underskatta vad man utsätter barnet för när man vägrar dem umgänge med den ena föräldern. | |
micro113 | 2009-01-03 13:36 | |
![]() | Bollo Skitsnack säger jag ..... min pappa försvann under några år när jag var elva år -- jag saknade honom, men visste ju att han fanns där och tänkte på mig.. Han dog när jag var sexton och halvt, efter att vi återupptagit kontakten igen -- och då fanns han inte längre där ute, det fanns ingen att skicka tankar till... Det var mycket svårare att förlora honom för evigt, än under de år då han inte fanns till hands. | |
Apan Bollo - Ej medlem längre | 2009-01-03 13:41 | |
![]() | micro113: Se inlägget ovan ditt. | |
le-lou | 2009-01-03 13:42 | |
![]() | Apan Bollo - det där vete fasen om det stämmer. Döden är svår att hantera för ett barn, utan att det märks utåt. Jag har läst att förlora en förälder för ett barn mellan 5-7 år det allra traumatiska tydligen. vete 17, men jag håller helt med micro. | |
Apan Bollo - Ej medlem längre | 2009-01-03 13:48 | |
![]() | le-lou: Se mitt inlägg 13:36 | |