Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade3
Mobilspel
Pågående18 738

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Pg up - Ej medlem längre2009-01-03 19:48
Antal inlägg: 1354

Har man inte läst dem, skrev jag. Förtydligar: Har man inte tagit boken i handen, öppnat den, läst med ögonen alla sidor så kan man inte fördömma litteraturen i förväg.

SylviaPlath - Ej medlem längre2009-01-03 19:49
Antal inlägg: 31064

Vem har gjort det? Jag bedömde den text jag läste här, och bedömde den som klyschig och tom.

Pg up - Ej medlem längre2009-01-03 19:51

Oj, inte läst en enda bok av honom men ändå har förmågan att skriva att han inte kan skriva? Blåögt. Aj, aj. :)

le-lou2009-01-03 19:53
Antal inlägg: 17503

Håller helt med Sylvia.

Eliyahu - Ej medlem längre2009-01-03 19:55
Antal inlägg: 5

Det är svårt att vara kreativ och skapa. Lätt att vara destruktiv och kritisera. Det handlar lite om vilka energier man väljer att fokusera på. Skapande eller förstörelse.

Råbbson - Ej medlem längre2009-01-03 19:55
Antal inlägg: 934

Jag har en känsla av att män gillar det Birro skriver i högre grad än kvinnor. Jag kan ha fel förstås, men om det är sant är Pg up ett trevligt undantag från den regeln.

SylviaPlath - Ej medlem längre2009-01-03 19:55

Pg up: Jag har varit hemma hos honom, och har ändå förmågan att bedöma att han inte kan skriva. Det du.

Råbbson - Ej medlem längre2009-01-03 19:56

Eliyahu: Så sant.

Råbbson - Ej medlem längre2009-01-03 19:57

Sylvia: Vad skulle du säga är det bästa med Marcus Birro?

SylviaPlath - Ej medlem längre2009-01-03 20:00

Att hans bror är begåvad när det gäller att skriva manus till film.
Men annars - att han är konsekvent i vad han gör och att han drömmer stenhårt om att bli erkänd författare, trots taskiga förutsättningar. Det är rörande. Och han har ju lyckats bli berömd så stort A i enträgenhet skall han ha.

Råbbson - Ej medlem längre2009-01-03 20:04

Tack Sylvia.
Vi behöver fler enträgna drömmare i detta land.

SylviaPlath - Ej medlem längre2009-01-03 20:05

Absolut, det är jag den första att hålla med om.

Eliyahu - Ej medlem längre2009-01-03 20:08
Antal inlägg: 5

Fler drömmare, färre bedömare. Den enda som har rätt att döma är El Shaddai.

SylviaPlath - Ej medlem längre2009-01-03 20:09

God natt jord.

stefanf2009-01-03 20:34
Antal inlägg: 1744

Eliyahu 19:55 - mycket bra sagt!

Jag själv har ett lite kluvet förhållande till Schulman då jag verkligen avskyr mobbing-/förnedingshumorn , något bröderna Schulman verkligen inte var först med. Det är helt ointressant för mig och jag väljer helt enkelt att ignorera den. Om det kan ge någon en slags positiv upplevelse, så visst, jag har egentligen inget behov av att döma andras humor.

Samtidigt har jag hört och sett en del av Schulman som visar en oerhört tvistad och även (själv)ironisk sida som jag faktiskt gillar.

Birro är lite för pretantiös för min smak men jag tror han är genuin och kan givetvis välja att läsa något annat.. :)

belugavis - Ej medlem längre2009-01-03 20:46
Antal inlägg: 1600

Har inte läst Birros böcker men en person som gått igenom en massa och tagit sig från missbruk tror jag ofta har en slags stomme att utgå från. Något som inte är trivialt även om det kan verka så. Han ser alltid rädd och nervös ut i TV och jag tror inte han är född i en familj där han fick ett jättebra stöd direkt. Han måste hålla garden uppe. Något svagt som blivit starkare är alltid intressant tycker jag.
Har själv inte kunnat låta bli att tänka på min mormors avspända garv när hon helt neutralt berättat om att ha fått halsmandlarna borttagna med glödgad järntång utan bedövning som liten, eller när hennes lillebror dog av magsjuka och uttorkning fast idag skulle man enkelt förhindrat det med ett dropp.
När Marcus Birro suttit i TV och berättat om traumatiska känslor kring förlorade ofödda barn har man ju såklart fattat det jobbiga..samtidigt som jag jämför med hur äldre människor aldrig på sin tid hade haft tid att skriva böcker om saken eller att nån hade brytt sig om det. Missfall sker...liksom
Jag slås alltid av hur äldre människor berättar, helt neutralt utan någon slags känsla av att känna sig utvalda över att ha gått igenom mycket.

För att Alex Schulman och Marcus Birro nånsin skulle kunna börja liknas vid varandra..det skulle nog vara när Alex 10 åriga barn mobbas runt i skolan och han helt hjälplös inte kan göra nåt åt det och han börjar bli tvungen att känna efter och förstå nånting.

Vet inte riktigt vad man syftade på när nån skrev om att hänga ut kändisar och hyckla, men om Alex Schulman skriver på sin sida att Zlatan liknas vid något som man skrämde barn med förr i tiden, med sitt utseende så kan man ju döma det uttalandet precis som om man mött honom i verkligheten.
När jag läste det på hans sida skrev jag "Är du dum i huvet?"
Det tycker jag är ett helt normalt svar
Ungefär lika normalt som att man inte ska råna en affär eller vägra en gammal tant att gå på bussen för hon är gammal eller nåt annat.
Tycker däremot att om man inte får reagera för nån slags klyscha om att inte bete sig likadant så är det i sig hyckleri och dubbelmoral.
Det är som att säga att om du säger ngt negativt om en som tar pengar från små barn är du lika dålig själv.

belugavis - Ej medlem längre2009-01-03 20:47

Hatar själv jättejobbiga långa inlägg...får jobba lite på det där med kärna

belugavis - Ej medlem längre2009-01-03 20:49

Kollade runt på Birros blogg och jag kommer troligt inte heller läsa hans böcker men så här kul tycker han det är att bli dömd på förhand på nån sida där de skrivit en massa skit om honom
"2007-01-31 17:17
Signaturen Jokke (sic) ber mig att för helvete sluta vara en sådan dramaqueen, och hävdar att den som ger sig in i leken får leken tåla.
Han har en poäng. Och ändå inte.
Det här är inte leken jag givit mig in på.
På nätet finns en sida där hatarna kan bre ut sig.
Jag tänker inte länka till den men där har jag blivit kallad:
Råtta, kräk, jävla idiot, arbetsskygg hycklare precis som sin spaggefarsa, medelmåtta, as, analfabetfitta, prästrunkare, jävla äckel….
Bland annat.
Man blir iskall av hatet. Det är sammanlagt (hittills) sex sidor av oförblommat, antagligen åtalbart, hat!
Jag tänker inte acceptera att små jävla skalbaggar sittandes i sina askgrå, patetiska små kolsvarta rum av hat spyr ut sin dynga om mig, mitt liv och till och med har fräckheten att påstå att jag skriver om mina döda barn för att få uppmärksamhet i pressen…
Tycker Jokke att ovan nämnda exempel är saker som jag bör ta? På vilket sätt är detta organiserade hat ” en del av leken?”
Och vems lek är det?
Jag tänker hålla min dörr ren från avträde.
Dessa fega jävla insekter, dessa förbannade bromsar av smuts, får härja vart fan de vill, men de ska veta att deras jävla fasoner är uppmärksammade, att de i denna stund är en hårsmån från att bli anmälda (även om säkert inget kommer hända) och de ska veta att det inte finns en snöbollschans i helvetet att jag tänker låta ett enda av dessa små surrande kvalster kommer innanför min port.
De ska dö vid min ytterdörr."

MatsJoel2009-01-03 21:18
Antal inlägg: 686

En gång dog jag av uttråkning vid Marcus Birros ytterdörr bara av att läsa hans namn på brevinkastet.

Pg up - Ej medlem längre2009-01-03 21:20

Sluta jiddra börja läsa.
Vad har det med saken om man varit hemma hos någon eller ej?
Jösses.

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?