Spelrum
| Giraffen | 48 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 28 |
| Inloggade | 80 |
Mobilspel
| Pågående | 19 479 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| bove | 2009-01-12 13:55 | |
![]() | Att jag inte handlar israeliska varor kommer självklart inte att lösa Israel-Palestina-konflikt en. Att skänka hundra kronor till en biståndsorganisation löser inte världssvälten heller, betyder det att det bästa är att inte göra nånting då? | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-01-12 13:56 | |
![]() | cogitoq, jo den arabiska sidan är oskyldig och den israeliska är skyldig till folkmord. | |
| Skörbjugg | 2009-01-12 13:58 | |
![]() | Hembakat bröd och vatten! Där är lösningen. Om inte mjölet kommer från Italien då förstås, där ju alla vet att ALLA är fascister, så det blir nog vatten... bara. Vettig diskussion, dags att börja lägga upp Fair Trade recept också? Tunn bok imo... | |
| Kal-El-Shejk | 2009-01-12 14:01 | |
![]() | Alltså, grunden till detta krig är att judarna fick delar av Palestinaområdet eftersom de i många många år saknat ett eget land. Det stod förvisso i bibeln att de hade ett land. I alla fall så fick de ett, strax efter andra världskriget. Men inte var de nöjda för det, nix. De satsade allt på att utöka det som de tyckte var sitt land. Ett klassiskt fall av "ge någon lillfingret..." Nu har vi ett Israel som inte respekterar att de fick ett land pga en gammal bok. De vill ha mer. Tänk om nån skulle lägga Finland ovanpå Sverige helt plötsligt. För att det står i Kalevala... Helt sjukt. Jag ska också börja bojkotta israeliska varor. Jävla skitland. | |
| Pg up - Ej medlem längre | 2009-01-12 14:03 | |
![]() | Ingen svarar på vad det är för israeliska varor som ni besitter på och talar om. | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-01-12 14:06 | |
![]() | Pg, folk kanske inte har några israeliska varor hemma. Själv har jag aldrig funderat på att skaffa en UZI för jakt då det inte är ett godkänt jaktvapen. Men hade det varit det så hade jag ändå inte köpt det för principens skull. | |
| Mouche - Administratör | 2009-01-12 14:10 | |
![]() | Det som pågår i de länderna är stor synd och skam alltsammans anser jag. Men att bojkotta endera eller andra sidan föder bara mer elände. Blir jag lyckligare om israeliska barn, kvinnor och gamla dör av hunger etc än vad jag blir av att palestinsk befolkning dödas i detta totalt meningslösa, s.k. krig? Svaret är ett klart och tydligt nej. Ett människoliv är det dyrbaraste som finns och en enda människa som dödas är en katastrof/djup tragedi. Om det livet är ett palestinskt eller ett israeliskt sådant kvittar fullständigt, för varje, av krigshandling, spillt liv är en skam för hela mänskligheten. Mouche | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-01-12 14:19 | |
![]() | Mouche , självklart har du rätt i din värdering av ett människoliv men finns det verkligen någon anledning till att folk i övriga världen ska hjälpa dem att försörja sig? Ja visst om man är pro-israel så kan jag förstå det, då tar man ställning för staten Israel. Men jag som är emot staten Israel och dess ockupation av Palestina ser ingen anledning till att bidra till deras statsapparat, det kan de lösa bäst de vill utan min hjälp. | |
| Måns_E | 2009-01-12 14:26 | |
![]() | Att prata om de svältande israelerna klingar ungefär lika illa som att tala om svältande vit överklass i gamla sydafrika. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-01-12 14:30 | |
![]() | Måns_E, absolut. Inga israeler svälter ihjäl. De har pengar och hur mycket vapen som helst. | |
| bove | 2009-01-12 14:34 | |
![]() | Argumenterande artikel av Naomi Klein i detta ämne i Aftonbladet idag (om man nu vågar länka till den tidningen här): www.aftonbladet.se/k...41 51988.ab | |
| Ordgräwaren - Ej medlem längre | 2009-01-12 14:36 | |
![]() | mommesfrites, pengar och vapen som de får från Amerikat :) | |
| Linn79 - Ej medlem längre | 2009-01-12 14:37 | |
![]() | Så, då kanske det är amerikanska varor som ska bojkottas, om man nu är av den åsikten? | |
| MiniLudd | 2009-01-12 14:38 | |
![]() | Om situationen varit omvänd, skulle ni bojkottat arabiska varor då? Skulle inte tro det, är ganska säker på att man då ist. hade fått höra att palestinerna har rätt att försvara sig. Precis som många idag ursäktar självmordsbombningar och tycker det är helt okej.. Men Israel får aldrig försvara sig, de ska jämt bara tacka och ta emot? | |
| Linn79 - Ej medlem längre | 2009-01-12 14:41 | |
![]() | det finns nog en hel del som skulle bojkotta varor om det var omvänt också. | |
| Ordgräwaren - Ej medlem längre | 2009-01-12 14:42 | |
![]() | MiniLudd, nej, araber är ju snälla | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-01-12 14:43 | |
![]() | Pgup, som du har kunnat läsa tidigare i tråden här, t ex Incubation 2009-01-12 09:19 " Tedacious, alla varor vars streckkoder börjar med 729, 7219, 7922, 6507. Men det som är vanligast i svenska affärer är väl alla Hälsans kök produkter, Sharon-frukter och produkter från döda havet. ", så har du här bra exempel på varor som kommer från Israel. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-01-12 14:50 | |
![]() | Miniludd, jag älskar definitivt inte allt som araber gör men i Gaza-kriget är förutsättningarna så fruktansvärt oproportionerliga. Israel slaktar medvetet och förhindrar möjligheter för sjukvård och något som helst normalt liv, för de boende där. De följer inga lagar om normal krigföring och självförsvar. Eller som blaaad666 skrev: "Som om polisen skulle skjuta av 40 dagisbarn för att markera för Hells Angels att dom inte accepterar mer gängkrig." | |
| bove | 2009-01-12 14:51 | |
![]() | Mini: Ditt resonemang bygger på antagandet att folk som kritiserar staten Israel inte gillar judar. Jag är helt övertygad om att de allra flesta människor som liksom jag är starkt kritiska till Israel varken gillar judar eller araber mer eller mindre än någon annan folkgrupp. Israel är en militärt överlägsen ockupationsmakt och folket i de ockuperade områdena har rätt att försvara sig. Det är den tydligaste grunden för min inställning i frågan, sen kan man alltid diskutera metoderna. Tycker du att det hade varit lämpligt om Storbritannien hade bombat Dublin som vedergällning för IRA:s attentat under 70- och 80-talet? | |
| YlBjörn | 2009-01-12 15:00 | |
![]() | All ockupation är förkastlig. 1940 stängdes judar in i ghettot i Warszawa och trakasserades av nazisterna, för att sedermera dödas. Ingen som ser paralleller till Gaza??? Att attackera ambulanser, sjukhus, hindra mat och mediciner att komma fram är ju ett effektivt sätt att döda en befolkning förutom med granater. Offren blir förövare och den onda karusellen fortsätter... | |