Spelrum
Giraffen38
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade58
Mobilspel
Pågående19 648

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Mouche - Administratör2009-01-15 14:10
Antal inlägg: 24193

Jag tycker att de allra flesta av skribenterna i denna tråd verkligen visar sitt genuina intresse och medkännande för de fasor som utspelade sig i koncentrationslägren under Nazisternas regim.

Så länge som tråden fortsätter i den stil den börjat så tycker jag nog personligen att "äh strunt samma var/i vilken kategori den ligger, för vi vet ändå att ämnet är av stor vikt för alla oss som hör till generationerna efter de som själva upplevde 2:a Världskriget."

Den respekt som visas för trådens ämne (och dess trådskapare) glädjer mig verkligen.

Själv har jag aldrig besökt något av lägren men har, efter att ha läst detta, beslutat mig för att till sommaren göra slag i saken.

Mouche

Ainaziz - Ej medlem längre2009-01-15 14:17
Antal inlägg: 26

Min mamma rymde där ifrån!

barbi2009-01-15 16:21
Antal inlägg: 1924

Min farfar och släkten på hans sida rymde oxå därifrån men min farfar lever inte idag och vi har aldrig haft kontakt men jag önskar så att jag hade fått chansen och prata med honom.
Min sambos mormor har berättat en hel del av den tiden (hon va en liten flicka) hur hon fick sina tänder utslagna av en SS bla.

Bitte - Administratör2009-01-15 16:52
Antal inlägg: 24224

Jag har även jag ett stort intresse kring detta har läst en del både fakta och lite mera kanske fakta i roman form , denna bok är väl den som har gripit mig mest ""
Eldens Barn : Sanningen Om Doktor Josef Mengele och Tvillingarna I Auschwit.

Säger som flera en resa dit vore kankse inte fel, är nått som vi alla borde göra

Bitte

Jo-na-tan - Ej medlem längre2009-01-15 17:10
Antal inlägg: 1955

Jag tyckte inte alls det var en särskilt stark upplevelse, kändes mer som att vara på en filminspelning, har blivit avtrubbad av alla filmer kanske? Det kan också ha berott på att det var så himla mycket folk där och att jag störde mig på alla britter som med en djup underton i rösten skulle säga "Oh my god........" åt allting och sätta handen för munnen som om hela grejen var totalt främmande för dom. Irritationsmomentet nr ett var dock en miljon skitungar som stolt lallade runt och tjoade med Israel-flaggor

Jo-na-tan - Ej medlem längre2009-01-15 17:14
Antal inlägg: 1955

"Viktigt att poängtera att det knappast är någon nöjestripp, snarare en inblick i något man har svårt att förstå när man kanske bara vet det minimala man fick höra om WW2 via grundskolan"

Håller med dig Bitley, gillar inte känslan av turistattraktion

barbi2009-01-15 17:15

Vilken tid om året åkte du Jonatoon?
Om jag ska åka vill jag åka när det inte är så mycke folk där

barbi2009-01-15 17:17

Hoppas att ni INTE tror att jag vill åka dit för att åka på semester!

YlBjörn2009-01-15 17:20
Antal inlägg: 502

Varför inte resa till dödens fält i Kambodja?

Linn79 - Ej medlem längre2009-01-15 17:58
Antal inlägg: 4279

barbi, jag tro absolut inte att du vill åka dit på semester. Min upplevelse av Auschwitz (och Birkenau) var att det var svårt att ta in allt och svårt att förstå hur det kunde hända, och hur livet där såg ut. Jag kan fortfarande inte få grepp om det, och tänker ibland på det fast det är 13 år sedan jag var där. Vi hade en kvinna med oss som suttit i Birkenau och förlorat hela sin familj där, och det var väldigt märkligt att promenera runt i lägret i solskenet och höra henne berätta om alla ohyggligheter som hon sett och varit med om. När jag kom hem mådde jag jättedåligt och tänkte väldigt mycket på vad jag sett och upplevt, men jag ångrar absolut inte besöket där.

barbi2009-01-16 20:38

Efter mycke tänkande så kommer jag att åka nu i sommar. Eller när det är som minst där. Nån som vet när man bör åka?

remvanrijn2009-01-16 20:46
Antal inlägg: 16504

Barbi.. försök att vara där när folk på kontinenten inte har semester än, typ juni. både intryck och foto blir ju annat om det inte vimlar av folk. Ute på birkenau kan det vara tyst iaf, o då kommer man lättare till ro med sina tankar.

söt gilliv - Ej medlem längre2009-01-16 20:50
Antal inlägg: 146

Auschwitz är väl egentligen uppbyggt igen från grunden eftersom det brändes ner efter krigsslutet?
Nu bannar jag mig själv för att jag skolkade från historialektionerna...
Skulle också gärna åka dit eftersom min morfar flydde till Sverige under kriget efter att ha mist sin farmor och farfar i dessa jävla koncentrationsläger...

Å andra sidan kan jag känna precis som vissa andra skriver att det är minst lika illa i Rwanda och det ligger mer i nutiden. Men alla har vi våra rötter och vill veta....

Legobiten2009-01-17 00:37
Antal inlägg: 617

Auschwitz I (Det första lägret i Auschwitz med den berömda "Arbeit macht frei" över entrén) är i princip oförändrat. De flesta byggnader är kvar och i original. Auschwitz II Birkenau (Det enorma område som man ser i filmer där tågen åker igenom en vaktbyggnad) blev i princip totalförstört. Vissa baracker finns kvar. De som var i trä förstördes men en del har återuppbyggts som de såg ut. Större delen av området är dock ruiner. Liksom de två stora gaskamrarna.

barbi2009-01-17 16:30

Har ni fler tips på bra böcker? jag kan rekommendera barn 312

maksima2009-01-17 16:42
Antal inlägg: 10

Min mormor satt där och lyckades fly....

söt gilliv - Ej medlem längre2009-01-17 20:25
Antal inlägg: 146

Ja där ser man hur mycket man vet....

CHL2009-01-17 23:14
Antal inlägg: 1212

har ni kollat på youtube?

Finns väldigt mycket där om ämnet :(

klobba2 - Ej medlem längre2009-01-18 05:58
Antal inlägg: 2332

Man får intrycket av att Kommendant Höss läger
var försett med svängdörrar när man läser om alla
rymningar här,,,,,,

remvanrijn2009-01-18 13:45
Antal inlägg: 16504

tja svängdörrar..
min pappa rymde då tyskarna själva började tömma lägret då västfronten kom för nära. de fick gå fotvandringen österut bevakade av äldre tyskar som inte hade nån större militärutbildning, inte skötte sina vapen och inte hade den högste ambitionen att tjäna sitt land. Så andra dagen insåg han o några att de kom ifrån fronten och chansen på friheten o komma hem igen för varje dag de vandrade österut och trots deras erbarmliga hälsotillstånd skulle de ta 1a tillf i akt att fly ifrån gruppen o ta sig tillbaka västerut

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?