Spelrum
| Giraffen | 23 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 18 |
| Inloggade | 41 |
Mobilspel
| Pågående | 19 620 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| svinto_delux | 2009-01-18 20:07 | |
![]() | Anledningen till att ingen kan ge dig tydlig och korrekt information är att BIOS-systemet inte är identiskt mellan datorer utan det kan skilja sig lite hur menyerna är uppbyggda och vilka knappar som gäller. Om det är så att du har support på din dator rekommenderar jag att du ringer den, eftersom tillverkaren förmodligen har tillgång till information om hur BIOS-menyerna ser ut och vilka knappar som gäller för just din dator. I annat fall skulle jag nästan rekommendera att du tar datorn till ett serviceställe/butiken där du köpte den för hjälp, då det nästan är troligast att kabeln i datorn ramlat ur eller det är något faktiskt fel på din datorn. Om du känner att du har tid/lust kan du fnula runt lite i BIOS för att se om du kan åtgärda problemet, som tidigare inlägg berättat är det tämligen ofarligt. Du bör sträva efter att placera eventuell CD/DVD-enhet först i bootordningen och hårddisk (ST...) som nummer två. Boota betyder för övrigt att starta och bootordningen är i vilken ordning datorn ska titta på lagringsenheterna efter något att starta. Om du har ytterligare tid och lust och din dator inte är bärbar skulle jag rekommendera att du öppnar den och trycker dit de sladdar du ser. Detta är betydligt enklare än det låter och relativt ofarligt även det. Den kabel som ev. är lös är antingen röd och rund med diameter på kanske 5 mm eller 5 cm bred och platt. Tryck även dit eventuella fyrkantiga vita kontakter om du ändå har locket öppet. Det är okej att provstarta datorn med locket av, men du bör inte pula i den när den är på. Det är också OK att låta sladden sitta i medans den är öppen. Starkströmmen är i en egen låda i lådan s a s så det är ingen risk att du får 230 volt i tassarna. | |
| Ordgräwaren - Ej medlem längre | 2009-01-18 20:10 | |
![]() | Lägg av med bios nu, det är troligen inte alls där felet ligger, har hon reperat sin boot sector? inte vad jag har sett i tråden, och det är den absolut enklaste saken att testa, inte hålla på att skruva isär maskinen eller be henne ändra inställningar i BIOS | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-01-18 20:12 | |
![]() | Problemet är att vi gick lite långt, utan att veta hur det gått för k. Första steget var att hon skulle ändra bootsekvensen, tror att möjligen har det blivit lite förvirrat nu. | |
| Saga-li - Ej medlem längre | 2009-01-18 20:12 | |
![]() | nej hon kan gå till baka i tid vad det nu heter det kan man göra i BIOS så tyst med dig ordis | |
| Ordgräwaren - Ej medlem längre | 2009-01-18 20:16 | |
![]() | första steget är väl ändå att sätta i windowsskivan, och från räddningspanelen återställa bootsectors och mbr så att den kan komma åt filerna, nästa steg är att ladda ner en liveskiva för att se om diskeländet är trasigt på riktigt, tredje steget är era vansinnesprojekt med att skruva isär och hålla på med ändringar hon iaf inte förstår | |
| Saga-li - Ej medlem längre | 2009-01-18 20:17 | |
![]() | hon hade väl ingen skiva? | |
| kafountine - Spelvärd/Forumvärd | 2009-01-18 20:18 | |
![]() | Ok, killar, jag känner att jag lägger ner. Ni är ju inte överens och jag har inga kunskaper alls. Får se om jag hittar någon som kan hjälpa mig. Tack, ändå killar. Otroligt att ni lägger energi på en främmande människa, det är inte alla som gör. Kramar på er från mig. :-) | |
| hakwa - Ej medlem längre | 2009-01-18 20:18 | |
![]() | Lyssna på ordgrävaren, han vet vad han talar om. Alternativet är att ragga upp någon som kan ominstallera din dator/ byta hårdisk. För om du inte har någon skiva eller diskett så är det hårdisken som ställer till det på ett eller annat sätt.... | |
| hakwa - Ej medlem längre | 2009-01-18 20:21 | |
![]() | (Eller operativet som ligger på hårddisken, men då måste den antingen fixas alternativt ominstalleras. ) | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-01-18 20:24 | |
![]() | kaf... jag tror du har för många kockar som vill hjälpa dig helt enkelt! Ta hjälp från EN person. Jag vet inte ens om det gick för dig att använda "startordningen"; d.v.s den ordningen som datorn söker för att hitta uppgifter för att kunna boota (starta upp). Det bör vara ditt första steg. | |
| eviltyrus | 2009-01-18 20:26 | |
![]() | Det beror alldeles på hawka vad som har hänt med datorn. Man kan inte utgå ifrån att ordis tillvägagångssätt är det bästa förrän man vet vad som är gjort. Att ändra i Bios kanske inte skulle ha fungerat, men det kanske inte ordis reparation av MBR heller gjort. När man ska reparera en dator ska man testa, läsa bruksanvisningar till datorn och genom det lär man sig hur man ska felsöka. Om man känner sig allt för osäker kan man lämna in den till någon kunnig yrkesman. | |
| kafountine - Spelvärd/Forumvärd | 2009-01-18 20:26 | |
![]() | *letar efter windowsskivan* | |
| kafountine - Spelvärd/Forumvärd | 2009-01-18 20:27 | |
![]() | Vem av er är IT-proffs? Då lyssnar jag på den. | |
| Saga-li - Ej medlem längre | 2009-01-18 20:28 | |
![]() | kaf; fråga nån på msn, som kan fjärrstyra din dator | |
| Dyslekso | 2009-01-18 20:29 | |
![]() | You got more than you bargained for, kan man säga, kafountine. :) | |
| NonaC - Ej medlem längre | 2009-01-18 20:30 | |
![]() | svårt att fjärrstyra en dator som inte startar Saga-li :-) | |
| eviltyrus | 2009-01-18 20:30 | |
![]() | Alla verkar vi vara IT-proffs här :-) men den som har flera lösningar på problemet och kan förklara på ett bra sätt brukar vara den som kan fixa det också. Du får helt enkelt välja någon :) | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-01-18 20:31 | |
![]() | Kaf... lyssna på evil, du får göra som du vill, men min prioritetsordning på test skulle vara: 1. Försök ändra bootsekvensen (i biosmenyn som du kom in i tidigare när du startade upp datorn). Gör C till första (1) om den inte redan är det. Går det inte att ändra - återställ till "default" (se mitt tidigare inlägg) Fungerar det nu? 2. Om det inte fungerar, sök vidare hjälp. Det finns ju en del här som verkar kunna lite, kanske om du ber snällt i ett brev till evil eller någon annan så hjälper de dig felsöka...? (har du något känt märke på din dator så ring deras support. strunta i om garantier eller annat gått ut, ring och be om hjälp. Om de inte går att nå i sverige, leta rätt supportnumret till usa t.ex. och ring.) | |
| Saga-li - Ej medlem längre | 2009-01-18 20:31 | |
![]() | nona: jaha, ja då får hon väl stoppa in skivan då som det står | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-01-18 20:32 | |
![]() | kaf.. jag är INTE IT-proffs. Fråga inte mig. Jag ville bara hjälpa till, och det jag vet att jag kan är att inte gå till extrema "nördlösningar" direkt. Ta det lugnt, andas och försök börja med det lättaste. | |