Spelrum
| Giraffen | 9 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 9 |
Mobilspel
| Pågående | 19 726 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| patboone | 2009-01-22 19:21 | |
![]() | dalrog: Hur världen såg på Dubya när han kom till makten? Med mycket stor skepsis. Bra att du skrev "kom till makten" eftersom han inte valdes utan tillsattes av den konservativa majoriteten i Högsta Domstolen. Deflation inträffar inte särdeles ofta. Däremot är det en ekonomisk "lag" med konjunkturskiftningar i en marknadsekonomi. Som du kanske minns hävdade dock republkanerna i USA att "reaganomics" hade upphävt det tillståndet. Jo, tjenare... Det första beslutet Obama fattade var dessutom var att stänga Guantanamo Bay. Den som inte tycker att han ska heder av det är bara cynisk på ett sätt som det är väldigt lätt att vara i ett välmående hörn av världen. Vad du menar med "Aftonbladets läsarkår" vet jag inte. Själv undviker jag all kvällspress eftersom det inte finns några belägg för att trycksvärta hjälper mot hemorrojder. | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-01-22 23:08 | |
![]() | "Land of the free and home of the brave" är den i särklass största lögnen en jänkare kan klämma ur sig. Jag är ledsen dude men trots din ömkande och vädjande ton om att USA trots allt är en bra nation bara de får chansen att visa det så har de redan skitit i det blå skåpet för femhundra år framöver. Jag tycker att hela idén med USA är ett enda stort magplask för alla andra än just de som har lyckats sko sig eller alternativt gått på -land of the free grejen. "Jag hatar alla vita, Ni är tjuvar och lögnare. Ni har tagit vårat land ifrån oss, gjort oss hemlösa" Tatanka Yotanka 1883 (Sitting Bull). remvanrijn, du kan väl inte på fullt allvar mena att det var rätt av jänkarna att ge sig in i Desert Storm? tror du att de var där för att hjälpa pyttelandet Kuwait bara för att stora starka Sadam gav sig på dem? OLJA! pengar att tjäna på andras lidelser, USA i ett nötskal, chile är ett annat klockrent exempel på det. | |
| remvanrijn | 2009-01-22 23:49 | |
![]() | Risotto.. rätt och rätt. Efter 1a Irakkriget ingick väl en överenskommelse om kontroll av Saddam`s vapenindustri av FN kontrollanter , Hans Blix var väl ledare av dem ett tag. Vill du påstå att regimen i Bagdad gjorde allt för att underlätta , eller rentav möjliggöra deras arbete? Ständigt var där bråk, gång på gång fick de inte tillträde till de fabriksområde de ville syna.. en vecka senare gick det bra ( då hade de säkert flyttat bort vad som kunde va besvärande) Bara ett sånt beteende av en regim som månaden innan de invaderade på en Arabkonferens bedyrade att de absolut INTE hade såna planer, skulle för mig vara fog att finkamma landet, och vill han inte medverka till det i form av FN inspektörerna, så få det väl ske på annat vis.. | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-01-22 23:56 | |
![]() | remvanrijn, när invarderar vi USA och lägger beslag på deras massförsörelsevapen? för det är väl ändå det här senaste kriget urskuldas med. Kom igen USA har inget där att göra oavsett om FN beslutar något om området eller inte. USA är ju egentligen inte medlemmar av FN då de inte betalar sin medlemsavgift som alla andra gör. USA är ett jävla skitland! Har du hört historien då Reagan besöker Gorbatjov i Moskva, historien med den röda knappen? Den kanske kan skvallra om en bra lösning på problemet. | |
| remvanrijn | 2009-01-23 00:03 | |
![]() | av samma anledning som vi inte invaderar Ryssland, Storbrittanien, Frankrike, Indien, Pakistan, Isreal för att lägga beslag på deras massförstörelsevapen.. Historien om röda knappen vill jag gärna höra, för den kan jag inte. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-01-23 00:08 | |
![]() | Risotto jag delar inte upp världen i "bra" och "dåliga" nationer, det är ju precis den världssynen som bush et al har velat sprida. Jag försöker inte lägga mina värderingar på någon annan, men jag har skivit det förut att om man bor t.ex. i maine så handlar 90 procent av livet om just här där jag är och den lokala politiken, fokus på den nationella politiken är ungefär lika stort som svenskens vardagliga intresse för vad som händer och sker i bryssel. Om det är några som bär ansvaret för vad "usa" gjort mot indianerna så är det väl européerna? De första dokumenterade kontakterna med indianerna stod Spanjorerna för (1492?), senare fransmännen och britterna. Första kontakten med "nybyggarna" ("amerikanarna") som ju också kom från europa var väl under de följande århundrandena. Det var ju europeer med idéer inspirerade av franska revolutionen som formade usa. Därmed inte sagt att det inte finns en uppsjö av saker att diskutera och kritisera med usa. Inte minst för oss att ta lärdom av, och då menar jag inte att kopiera dem utan att hitta egna lösningar. Som det ser ut idag så är det skamliga snarare för mig att "alla vindar tycks blåsa från väst" i sverige, och att mot bättre vetande så anammar vi idéer som kommer från just usa (FRA-förslaget t.ex. som är en direkt analagi till vad amerikanska regeringen fått igenom tack vare patriot act) | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-01-23 00:09 | |
![]() | (sägas skall väl också att de första europeerna - vikingarna borträknade nu - och deras kontakt med indianerna inte var fredlig, och det var inte indianerna som hade intentionen att ta över någons land) | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-01-23 00:21 | |
![]() | dude, oavsett vart du lever i USA så är det stulet land och kan inte skyllas på européer av i dag, vi stammar från de som faktiskt stannade kvar och inte var med och skapade projektetet USA. Mina gener är väldigt lokalt förankrade med Sverige som huvudområde men även norra Tyskland, jag lever där jag ska leva utifrån mitt arv, det gör knappast en amerikan. Det måhända att vissa idéer från landet i väst vinner genomslag även i Sverige såsom FRA-lagen, men notera också att de som ivrar för den är inte de som står på vänsterkanten (jag räknar inte sossarna som ett vänsterparti oavsett vad de vill ge sken utav) vilka jag tidigare redogjort för att jag sympatiserar med. Du säger att det finns fler Kommunister i USA än i Sverige vilket jag inte betvivlar, konstigt vore väl annars med en population på 28 gånger Sveriges. Men det är också fler analfabeter i USA än i Sverige och det är inte räknat på population utan procent. Det är säkert fint i Maine det betvivlar jag inte men det skulle vara betydligt finare utan Förenta Staterna på samma ställe. | |
| remvanrijn | 2009-01-23 00:22 | |
![]() | har dude nån åsikt om hur valet av H Clinton som utr. verkar förnuftigt? tycker att hennes namn och person redan förknippas med mkt av politiken som HAR skett i USA, inget nytänkande där alltså.. | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-01-23 00:22 | |
![]() | Indianerna var naiva och inbjudande, otack är världen lön. | |
| remvanrijn | 2009-01-23 00:27 | |
![]() | Risotto hade hellre sett att det hade förblivit ett enda stort indianreservat där de jagade bizonbufflar o dansade regndansen o rökte fredspipa .. Då undrar jag skulle det möjligen ha funnits människor som bodde där INNAN indianerna kom dit.. och vad hände med dem då..?? | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-01-23 00:34 | |
![]() | remvanrijn, nu är du larvigt religiös, ja om man tror på vad mormonerna säger så är det så men erkända forskningar hävdar att indianerna var de första på plats i "The Two Americas" och att de vandrade över den landtunga i Berings hav som förband Ryssland och Alaska. | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-01-23 00:35 | |
![]() | Ett enda stort indianreservat var väl vad det var innan européerna kom dit, förstår inte din poäng riktigt. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-01-23 00:38 | |
![]() | jag har ingen avsikt att propagera FÖR usa, och du vet rem att om någon har lyft upp kritiska diskussioner så är det jag. Jag har vänt mig mot de grova genneraliseringar om amerikanare (just för att de är 250 miljoner människor från hela världen) och om den cynism kring obama, som trots allt i det stora är det bästa som kan hända usa just nu (om vi diskuterar utifrån vad usa ÄR, inte vad vi tycker att USA borde vara). Risotto: Vad gäller din genetiska diskussion så hänger jag inte med alls, vad då leva utifrån var man skall leva???!!! Precis risotto, vi som europeer tar väl inget ansvar för vad våra förfäder gjorde i usa för 500 år sedan. Jag skuldbeläggar dagens amerikaner för vad som gjordes med indianerna i nordamerika lika lite som jag skuldbelägger tyskar idag för vad som skedde under andra världskriget, eller brasilianarna för vad deras förfäder gjorde med indianerna där. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-01-23 00:43 | |
![]() | rem... jag tror att valet av clinton handlade om att obama ville skapa en administration som inte bara bestod av "vänner" utan av olika människor. Det var väl lite av en fredshandling efter en ganska hetskisk primärvalskampanj mellan de två. Vad gäller hennes erfarenheter och kompetens som utrikesminister så vet jag inte vad jag skall tro. På pappret, dåligt val tycker jag. | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-01-23 00:46 | |
![]() | remvanrijn, jag ber om ursäkt för uttrycket "larvigt religiös" det var inte passande i samanhanget och mer värdeminskande av din ståndpunkt än vad jag menade. Jag menar snarare naivt religiöst. | |
| JaapConrad - Ej medlem längre | 2009-01-23 00:49 | |
![]() | Skummaste pudel jag någonsin läst. | |
| remvanrijn | 2009-01-23 00:49 | |
![]() | oke risotto, fast jag fattar egentligen var det religösa kommer ifrån.. inte har jag en susning om vad mormornerna har för åsikt i frågan om vem som var först på plats.. | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-01-23 00:58 | |
![]() | dude, mitt resonemang som du inte förstår är som följande: USA består som du säger av människor från hela världen i olika uppblandningar men mestadels från Europa, de kunde lika gärna vara blandade så här där de egentligen hör hemma men inte är pga. en kolonisering och en mer eller mindre utrotning av en ursprungsbefolkning. Jag som också är blandeuropé rent genetiskt lever dock kvar i den del av världen där mina gener är hemmahörande. Jag har en vän i Kanada som heter Jason och är blandamerikan, amerikan enligt honom är en jänkare dock men för enkelhetens skull, hans rötter går tilbaka på inuiter och engelska sjöfarare på 1700. talet. Han vårdar sin inuitiska kultur vilket det också ges utrymme för i den kanadensiska lagstiftningen, Nunavut (tror jag det heter) är ett jätteområde som inuiterna i kanada äger trots att det ingår i Kanada som Nation och inuitättlingar har speciella rättigheter där. En amerikan som är blandamerikan med indianblod har sin genetiska tillhörighet i Nordamerika men egentligen ingen annan enligt mig. Självklart så ska inte emmigration och immigration förhindras men den ska heller inte accepteras in absurdum vilket USA är ett gott exempel på. | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-01-23 00:59 | |
![]() | remvanrijn, jag vet att du har förmågan att läsa på lite om det vilket jag också hoppas att du tar dig tid till att göra. | |