Spelrum
Giraffen | 20 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 19 |
Inloggade | 39 |
Mobilspel
Pågående | 19 619 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
micro113 | 2009-01-23 13:27 | |
![]() | hannaroman Där är du emot Jens Assur .... som anser att det är det du fångar som är det viktiga ... det direkta ... och att märket på din kamera är betydelselös egentligen... det är budskapet och bilden som skall tala. Tänker på den klassiska bilden av soldaten som skjuts i Vietnamn -- ingen högteknologi där ..... men en av världens -- eller världens -- bästa bild ur ett dokumentärt, talande perspektiv. | |
hannaroman - Ej medlem längre | 2009-01-23 13:27 | |
![]() | "hakwa 2009-01-23 13:22 Men hannaroman, bilder är ju så mycket mer än teknisk kvalitet. en bild kan vara teknisk perfekt utan att ge någonting, och precis lika gärna vara tvärtom. Ska strax länka till en bild som berör mig jättemycket, taget med en mobilkamera." Det är sant, men en bild BLIR bättre om det är bra skärpa. Undantag finns överallt såklart. :) Men jag menade lite bättre bilder och inte på ens egna katt eller nåt sånt | |
hannaroman - Ej medlem längre | 2009-01-23 13:28 | |
![]() | micro113, mycket möjligt. | |
Risotto - Ej medlem längre | 2009-01-23 13:29 | |
![]() | Just det här med horisonter tycker jag har ett alltför stort kritikvärde. För mig så är vinkeln personlig och avslöjar en del om fotografen, ungefär som eggen på en kniv som är utifrån ägarens sätt att hålla handen. Jag tycker inte att det är något att bry sig om till så vida inte bilden är uppenbart sne. | |
Maja G | 2009-01-23 13:32 | |
![]() | Jaha, nu så förstod jag att jag absolut INTE kan länka till mina bilder, för dom är så oproffsigt gjorda, men jag tycker om dom iaf... / en glad fotoamatör | |
hakwa - Ej medlem längre | 2009-01-23 13:33 | |
![]() | www.fotosidan.se/gal...mp ;target= Bild tagen med mobilkamera av Magnus Fröderberg. En av mina absoluta favoritbilder. För att visa att teknik inte är allt. | |
hakwa - Ej medlem längre | 2009-01-23 13:34 | |
![]() | M_Gräddnos Det tycker jag visst du kan. Skulle alla låta bli att publicera bilder för att det finns bättre bilder skulle inte många publiceras... | |
hakwa - Ej medlem längre | 2009-01-23 13:36 | |
![]() | Jag kan dock erkänna att det finns olika typer av foton som kräver olika mycket av tekniken. Dokumentära bilder ställer oftast lägre krav på tekniken än tex bröllopsbilder. Vem vill ha en lite havsuddig risig bröllopsbild? | |
hannaroman - Ej medlem längre | 2009-01-23 13:36 | |
![]() | Klart att du kan? Bara för att JAG inte gillar mobilbilder ska det väl inte hindra dig. | |
Risotto - Ej medlem längre | 2009-01-23 13:37 | |
![]() | Jag hittade en så jävla läcker bild i senaste numret av NG, förvisso proffsbild men ändå. Det är en elefant som betar på ett träd vid kanten av ett vattenfall. Det finns en hel del bilder av Fritjof Nansen i det numret också, tagna i slutet av 1800 talet med allt vad den tekniken kunde erbjuda, en mobilkamera är nog överlägsen den tidens portabla kameror. | |
hannaroman - Ej medlem längre | 2009-01-23 13:37 | |
![]() | hakwa, det var väl inte riktigt såna bilder jag menade ;) fast den var väl retuscherad med? | |
micro113 | 2009-01-23 13:38 | |
![]() | hakwa Det må vara en bild tagen med mobilkamera .... men det är ju absolut inget amatörmässigt över denna... Tvärtom, denna bild är fylld av medvetet ljusfall, vinkel, symbolik -- och ger inte bara intryck av att vara ett proffsjobb -- utan tar till och med steget över till konst. I den här bilden är kameran inte allt ..... men tekniken är det definitivt. | |
Risotto - Ej medlem längre | 2009-01-23 13:39 | |
![]() | hannaroman, vad plåtar du med själv då? Jag har en EOS 40D som jag är kanonnöjd med, till den har jag ett budgetobjektiv och skulle gärna ha ett bättre, men det kostar. | |
hakwa - Ej medlem längre | 2009-01-23 13:39 | |
![]() | hannaroman, tror inte att den är särskilt retuscherad, men däremot tagna av en i mitt tycke Sveriges bästa pressfotografer, numera chefredaktär på tidningen Ljud och bild.... | |
emmylicious | 2009-01-23 13:44 | |
![]() | Nu ska vi se här... Mina personliga favoriter av bilder jag själv tagit: Skolresa i nian (år 2004). Gröna Lund. Sommar. Solnedgång. Pariserhjul. img88.imageshack.us/...62 7bx2.jpg På en strand i Oostende, Belgien. img185.imageshack.us...11 5jl6.jpg Havsbild vid ovan nämnda stad. img144.imageshack.us...93 6bw2.jpg En bild som känns väldigt mycket storstad. Antwerpen, Belgien. img152.imageshack.us...90 9zo6.jpg Godis. Massor av godis. img88.imageshack.us/...23 0sz6.jpg Scilla. Våren på ingång. img162.imageshack.us...83 6du2.jpg Två nässelfjärilar som... ehrm... är på väg att... bedriva älskog? img530.imageshack.us...93 9mi2.jpg | |
hannaroman - Ej medlem längre | 2009-01-23 13:44 | |
![]() | Risotto, jag har ingen systemkamera. Med ett studiebidrag på 1050 kr i månaden kommer man inte så långt ;) hakwa, okej :) men den bilden är väl ändå ganska genomtänkt | |
hakwa - Ej medlem längre | 2009-01-23 13:45 | |
![]() | micro113. Jag menade just att det var en proffsbild, trots mobuilkameran. men Magnus är grymt duktig också. Finns knappt en kändis i Sverige han inte fotat också. Inte helt utan anledning. | |
emmylicious | 2009-01-23 13:48 | |
![]() | Alla bilder är oredigerade, förutom havsbilden vid Oostende. Den blev så jävla sned när jag tog den så jag har rätat upp horisonten lite :) | |
hannaroman - Ej medlem längre | 2009-01-23 13:51 | |
![]() | Vi kan ta Emmys första bild som exempel då, den skulle bli mycket bättre om det var fler pixlar och mer skärpa i den. Så man såg bergochdalbanan tydligare, förstår ni nu hur jag menar så ni inte kommer med jätteöverdrivna exempel som egentligen inte alls stämmer med det jag menade ;) | |
Risotto - Ej medlem längre | 2009-01-23 13:55 | |
![]() | Jag tror knappast att det är pixlarna som spökar i den bilden. Bortsätt ifrån att emmy gillar den och att därigenom betingar ett högt värde så anser jag att det är lite mer kunskap i att fotografera motljus som skulle kunna göra den bättre rent tekniskt. Jag skulle överexponera några steg mot vad mätaren säger för att på så sätt frå fram huvdmotivet, vagnarna. | |