Spelrum
| Giraffen | 3 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 19 685 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| micro113 | 2009-01-27 12:10 | |
![]() | Efter att ha läst detta är jag fast i min övertygelse att qourn inte riktigt är vad jag vill stoppa i mig "Vid framställningen av Quorn används svampen Fusarium venenatum (som rent biologiskt är en mögelsvamp). I en process inte helt olik processen för öljäsning odlas svampen i stora jästankar, men i stället för vätskan är det fasta degaktiga mykoproteinet, som mestadels består av celler och myceltrådar, man tar vara på och förädlar. Den degaktiga produkten samlas ihop, tvättas, blandas med äggvita, smaksätts med kryddor och salt samt formas till olika produkter som filé (som i kycklingfilé), bitar och färs." | |
| zorrro - Ej medlem längre | 2009-01-27 12:11 | |
![]() | risotto: : ) för övrigt följer jag tipsen här med intresse, har en kompis som är vegetarian... | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-01-27 12:15 | |
![]() | zorrro, det låter fint det, då kanske tråden har någon nytta då och inte bara kommer att varit till för diskussioner av allehanda slag. | |
| zorrro - Ej medlem längre | 2009-01-27 12:33 | |
![]() | japp, den är till nytta! Jag försöker tänka till när hon kommer på middag, men det är alltid bra att få nya infallsvinklar! | |
| vulcan | 2009-01-27 12:38 | |
![]() | Risotto: Rent allmänt skulle jag nog av dina bataljer med olika individer i forum (bl.a. mig) säga att graden av vuxenhet är lägre hos dig. Nog för att jag själv är ganska snarstucken ibland, men du överträffar mig med råge :-) Skillnaden mellan en vegansk/vegetarisk middag och lite grönsallad på en tallrik och ett par kokta potatisar är ju att den förra både närings- och upplevelsemässigt utgör (förhoppningsvis om kocken har koll på vad han sysslar med) en fullvärdig måltid. Om jag blir bjuden på mat hos någon så väntar jag mig en fullvärdig måltid lagad enligt den personens personliga premisser. Om det är en vän så hoppas jag förstås också att h*n inte bjuder mig på något som hon vet att jag av nån anledning inte vill äta. Jag väntar mig inte att h*n skall tillreda något som just jag råkar tycka är det bästa i världen. Konsekvenserna av det här är enkla och jag kan inte ens förstå att de kan bli föremål för en diskussion. Om jag blir hembjuden till en vegetarian/vegan så väntar jag mig en vällagad och god veggomåltid. Om jag bjuder en vegetarian/vegan så kommer jag att servera en fullvärdig måltid enligt denna persons premisser, naturligtvis dock inte något jag själv tycker är direkt äckligt. Det kan för all del hända att det kan finnas någon kött/fågel/fiskrätt på bordet också, men min gäst ska inte behöva hålla tillgodo med några salladsblad och ett par potatisar. Om man som Micro har folk hemma mer regelbundet i vardagshushållet så är situationen givetvis annorlunda. Då ser jag inget fel i att personen själv får laga till det den vill äta ganska ofta. | |
| broccolisaur - Ej medlem längre | 2009-01-27 12:48 | |
![]() | "Men jag köper inte sojabaserat, och tillagar inte sojabaserat, eftersom jag är köttätare och av princip inte vill köpa varor som fraktats över hela värlen, eller produceras i länder utan skäliga villkor för arbetarna på fältet, och inte heller vill bidra till export av råvarur från länder där gröda borde produceras med hänsyn till det egna folkets behov." /micro113 Dags att tänka om då? "Den största mängden sojaprodukter som importeras till Sverige är råvara till foder för våra kor, grisar och höns. Den del som importeras i former som direkt blir mat för människor är bara ett par procent av den totala importen." / www.wwf.se/vrt-arbet...27 711-soja | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-01-27 12:54 | |
![]() | vulcan , jag har redan skapat en tråd för det resonemang som du för just nu, du kanske ska ta och använda den i stället? Min avsikt med den här tråden är inte att skapa någon diskussion för eller emot något alls. Jag har visat min inställning till mat ganska hårt på det här forumet och också lagt mig till med en identitet som jägare samt att jag har rätt hårt drivna principer. Därmed inte sagt att jag inte är intresserad utav vad andra har att berätta, inte för att säga emot utan för att ta in det på ett konstruktivt sätt. Det är det som jag vill skapa utrymme för i den här tråden. Jag tycker att du är en grinig gubbe som har fått en taskig inställning till mig pga. vissa hårda motsättningar. Jag kan informera dig om att även Jan Myrdal i en artikel förtydligar Palestinakonflikten med de nordamerikanska indianernas situation under den senare hälften av 1800 talet genom att hänvisa till boken Begrav mitt hjärta vid Wounded knee. Så Myrdal och jag är säkert lika aktiva bägge två på SD och NDs partimöten om det nu är efter det du bygger din logik. Om du vill så kan jag säkert förmedla ett personligt brev till Myrdal från dig, där du anklagar honom för att vara fascist och rasist, genom gamla bekanta till min far som är insatta i kretsen runt honom via FiB-juristerna. | |
| micro113 | 2009-01-27 13:09 | |
![]() | brocco Fördelen med närprocucerat på mindre gårdar är att man vet både vad djuren får i sig och hur de behandlas. Många bönder -- inte alla - köper svenskproducerat fodertillägg, just för att de har principen att närproducerat är bra och gynnar den egna näringen. Det finns alltså alla möjligheter att välja vad man vill stödja när man köper sin mat, oavsett om det är grönsaker, kött eller annat. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-01-27 13:10 | |
![]() | le-lou, du vet säkert vad dina vänner äter men alla vegetarianer äter inte vanlig ost, innehåller substans från kalvmagar och inte quorn, som innehåller ägg. Bara så att alla vet. Inte gelatin heller. Jag förstår vegetarianerna som inte vill ha sin soppslev doppad i köttsoppa. För dem kan det vara ungefär som om någon doppar din slev i toaletten. I kök där man lagar både vegrätter och animaliska rätter, använder man inte samma pannor, stekspadar, förvaringskärl mm. En läskig variant på det här med att blanda ihop slevarna, inträffade på en förskola där det fanns ett barn med svår glutenintolerans. Kokerskan glömde bort sig och rörde om i hans sås med sleven från de andra barnens sås och han blev jättesjuk i magen av det lilla mjöl som följde med. Trashone 2009-01-27 11:19 "Jag får ont i magen varje gång jag läser "vi måste respektera varandra". " Men den respekten var det enda som funkade på t ex mitt 50-årskalas, där det blandades köttälskare, vegetarianer, allergiker och en muslim. Jag skrev lappar på de olika maträtterna, så att de fick hålla sig till det de tålde/ville ha och ingen blandade ihop grejerna. Alla blev nöjda. Wee nu blir jag lyrisk vid minnet, min kramigaste dag i hela mitt liv och en liten systerson sa: "du kan allt laga mat du, Lena". Risotto, du har gett mig en inblick i att man inte ska fotografera sig nerifrån. Ser betydligt bättre ut nu, fast man saknar skogshatten :) Kram från gammal grinig gumma. | |
| micro113 | 2009-01-27 13:16 | |
![]() | mommes Jag håller med dig, respekt för andras matkultur - val, skall givetvis finnas. Bjuder man på mat så är det självklart att ordna så att ingen av misstag får i sig produkter de är allergiska emot eller valt bort. | |
| micro113 | 2009-01-27 13:18 | |
![]() | Om man är vegeterian eller vegan kan man då äta äggvita? Qourn innehåller ju just äggvita som bindningsmedel -- så det är därför jag undrar. | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-01-27 13:18 | |
![]() | "griniga gumman", tack det var snällt sagt. Den andra bilden är egentligen större och jag står på pass och bössan är med i bilden. Den var lite kul att ta eftersom ingen anna plåtar en på pass. | |
| Budalv - Ej medlem längre | 2009-01-27 13:21 | |
![]() | Risotto: Det är så roligt att du heter Risotto i dina mat-trådar. Hade iof varit ännu roligare om du hade hetat Jägargryta eller Tjälknöl ;) | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-01-27 13:23 | |
![]() | budis, jag tycker om risotto och är en hejare på att tillaga det. Nicket kom sig av att jag inte fick till något av de jag annars brukar använda, vanligtvis Akilles, och till slut testade något banalt. Provade mjölk inna men det var också upptaget. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-01-27 13:24 | |
![]() | micro, en del vegetarianer äter ägg, andra väljer bort det, eftersom höns/ägghanteringen i regel är plågsam för inblandade parter. Alltså ett ägg har inte ont men mamman. Mamman har inte ont av äggläggningen utan av buren/miljön hon lever sitt liv i. Blalalbla, nu måste jag laga mat:P | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-01-27 13:25 | |
![]() | En risotto kan varieras hur mycket som helst och kan tillagas så att den passar vem som helst (nästan, ost är en nödvändighet). Jag har gärna linser tillsammans med riset och finrivna morötter som ger en vacker saffransgul färg. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-01-27 13:26 | |
![]() | Svamprisotto <3 | |
| broccolisaur - Ej medlem längre | 2009-01-27 13:27 | |
![]() | micro113: Ja, jo.. ifall man bara äter närproducerat och ekologiskt så. Köttätarmajoriteten gör dock inte det. Veganer äter inte qourn, vegetarianer kan väl göra det ifall de äter ägg.. men vegetarianer måste inte äta ägg. Jag gillar inte riktigt de där etiketterna, det blir bara massa konstiga regler. | |
| micro113 | 2009-01-27 13:34 | |
![]() | Risotto Jag älskar risotto med curry -- då utan ost -- men gärna så att man kan puttra ihop curryn med lite grädde för att få en fyllig konsistens och mild smak. Risotto är ju dessutom så praktiskt eftersom man kan ha i princip vilka ingredienser som helst i den. Pastasallad är lite så också -- men pastasallad kräver nästan min mans hemgjorda dressing - gjord på Meza yoyghurt. | |
| Pg up - Ej medlem längre | 2009-01-27 13:44 | |
![]() | Kan man inte äta vad man vill utan att kategoriseras och demonstrera? | |