Spelrum
| Giraffen | 46 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 26 |
| Inloggade | 74 |
Mobilspel
| Pågående | 19 646 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-02-04 16:23 | |
![]() | Vem var det som basunerade ut att man inte skulle sälja ut allmännyttan i stockholm samtidigt som hon gjorde ett klipp och köpte sin egen lägenhet? ;) | |
| krutmarie | 2009-02-04 16:29 | |
![]() | Jo, en del kan dom dude! ;) | |
| blankomblank | 2009-02-04 16:30 | |
![]() | Skriv upp i tre månder allt ni handlar och betalar för under kategorier som, hus, bil, lån, barn, nöjen, lunch mm Då får man en ganska bra bild av vad man har att röra sig med och vart man ska dra in. Vi gjorde det och beslutade direkt för att byta till föräldrakooperativdagis, där sparar vi över 10000kr/år men vi får ju ta ut semester istället för att jobba i dagisets kök. Vi beslutade även att en av oss skulle cykla till jobbet och att vi skulle göra veckomatsedel för att inte spontanhandla lika mycket. Totalt sparade vi 3000kr i månaden- alltså 36000kr/år som vi brukar lägga på en resa. | |
| marshmellow | 2009-02-04 16:41 | |
![]() | tänkte klargöra lite om vår situation: han kommer gå sista året på gymnasiet och får alltså studiebidrag på 1000 kr och sen kommer han jobba extra så han får ca 3000 efter skatt. han får terminskort av skolan och att uppgradera det kostar ungefär 700 / termin. jag kommer jobba heltid, men då jag bara gått gymnasiet kommer min lön ligga runt 9000 efter skatt har jag räknat med (finns inte så mycket jobb man kan få här i stockholm) men jag är fortfarande under 20 och kommer alltså också köpa ett termins kort på 1700 eller något. möbler och dylikt är redan fixat det får vi gratis, och eftersom vår årsinkomst är tre gånger hyran brutto så är det inga problem med lägenheten heller. bil har vi inte, inte heller barn eller lån. lunch får han i skolan ochjag kommer ha matlåda :) det känns ändå rimligt att man klarar sig på 13000.. jag tänker: hyra 5000 mat 3000 räkningar 2000 sedan blir det 3000 över varje månad till övrigt. vi har aldrig varit sådana som lägger ut pengar på kläder varje månad ändå, sedan kan de ju hända att min lön blir något högre men som sagt så jag bara gått ut gymnasiet räknar jag bara med 9000 netto jag hoppas inte mina siffror ang mat och räkningar (el, tv, internet) är helt ute och cyklar? | |
| krutmarie | 2009-02-04 16:56 | |
![]() | Jaha, det var ju ett lite annorlunda läge än jag först trodde. Vad händer när han slutar skolan och kanske inte får nåt jobb? Det är ju ingen lätt match idag att hitta jobb när så många som har utbildning är och blir arbetslösa. Jag fick den uppfattningen av det du skrev i början att ni båda hade fast arbete och fick ut 13 000,- efter skatt. Inte för att jag vill göra dig besviken, men det låter lite "farligt" att inte veta vad som händer till våren. Hyran måste ju alltid betalas och kan ni inte det så får ni ju flytta. Har en hyresvärd godkänt er som hyresgäster på de inkomster du nämner här? | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-02-04 16:58 | |
![]() | 3000 kronor är ett ganska fett matkonto för två, om man handlar allt i butik. 100 kronor per dag till mat! Ni får väl, som någon nämnt, testa en månad och kolla hur mycket ni lägger ner och sedan använda det som "mall". Svårt att uppskatta räkningar. Men det låter rimligt. | |
| marshmellow | 2009-02-04 17:07 | |
![]() | krutmarie: han slutar ju inte skolan förrän nästa år, under det året kommer jag att arbeta heltid. han går en yrkesförberedande linje och känner även folk inom den branschen så att han kommer få jobb är inte det som oroar mig, hans lön kommer nog vara bra mycket mer än min och efter det här året kommer det gå bra. det är första året som oroar mig. vi har två möjligheter till bostad varav den ena kräver tre gånger årshyran i bruttoinkomst, och det har vi sen vad vi har för inkomster skiter de fullständigt i. den andra är att vi kommer hyra lägenheten av min mamma, då kommer hyran ligga på 4000, men det är hon som äger lägenheten så då hyr vi i andra hand av henne. sen är ju bara 1000 kronor av vår inkomst baserad på att han pluggar, resten jobbar vi ju för och det kommer ju inte försvinna. han kommer inte säga upp sig på sitt extrajobb förän han fått heltidsjobb dvs. dudeniro: är inte 100kr per dag på mat rimligt? det är ju frukost och middag för båda sedan matlåda för mig varje dag? | |
| Femme_Fatale | 2009-02-04 17:08 | |
![]() | Jag hade testat ändå. Han måste ju kunna äta mat i skolan om han går på gymnasium. Sen har ju han ett extrajobb och det kanske kan ge mer i framtiden. Får han inget jobb är det väl bara att säga upp lägenheten och flytta tillbaka. Jag tycker dock att ni har all tid i världen att söka jobb åt honom eller söka högskola om det är det han ska göra. Dessutom borde ni vara berättigade till bostadsbidrag, men håll noga reda på regler och hur mycket pengar ni tjänar. Så fort det inte stämmer med er planering måste ni ändra till försäkringskassan. | |
| krutmarie | 2009-02-04 17:15 | |
![]() | Förlåt Femme, "är det väl bara att säga upp lägenheten och flytta tillbaka"? Tillbaka till mamma och pappa menar du då, var och en till sig antar jag? Det kan väl iaf inte vara nån dröm direkt om man redan har startat ett eget litet boende? | |
| ewaleena - Ej medlem längre | 2009-02-04 17:20 | |
![]() | Man måste våga för att vinna något.. Go for it Marsmellow, som du säger så hänger ju era inkomster inte på om han pluggar eller inte. Hyr lägenhet av din mamma till att börja med, det verkar lite säkrare just med tanke på situationen just nu, sen kan man alltid skaffa en annan bostad när man vet vad man har och inte har i inkomst varje månad och fått lite pejl på vad livet kostar. :) | |
| Femme_Fatale | 2009-02-04 17:23 | |
![]() | Nä men om man vet om att man måste skaffa jobb eller inkomst under en lång period så har man tid att göra något åt det. Jag tror att det ordnar sig om man är medveten om problemet. Annars får det väl bli en mindre lägenhet. Marsch har ju i alla fall ett jobb så hon kan flytta hemifrån. Har inte han ett jobb så får han väl flytta tillbaka till mamma och pappa. Vad är alternativet, bo hemma i all evighet? Jag flyttade själv till en lägenhet när jag bara hade ett sommarjobb, det ordnade sig. | |
| krutmarie | 2009-02-04 17:29 | |
![]() | OK, Femme, det är inte det att jag är negativ öht till att ungdomarna vill flytta ihop. Flyttade själv hemifrån när jag var 20 och "blev med lägenhet" BR. Då hade vi båda fast jobb och det var inte såna tider som det är idag. Vet ju inte var du bor, men i Sthlm är det ganska hårda villkor både med jobb och bostad. | |
| Basta - Ej medlem längre | 2009-02-04 17:39 | |
![]() | dude: Här kommer svaret på din fråga 16.23 "Laila Freivalds lägenhet blev ett klipp på 5 miljoner. I går såldes bostaden för 7,1 miljoner kronor. –Vi är mycket nöjda med affären, säger mäklaren Jonas Nilsson. Lägenheten på Kungsholmen i centrala Stockholm blev en riktig guldaffär för den före detta justitie- och utrikesministern Laila Freivalds. När lägenheten omvandlades till bostadsrätt för sex år sedan betalade hon 2,2 miljoner kronor. Enligt uppgifter till Aftonbladet är den nu såld–för 7,1 miljoner kronor. Utropspriset låg på 4995000 kronor." Är det inte fantastiskt? | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-02-04 17:41 | |
![]() | Ja, det är fantastiskt. | |
| krutmarie | 2009-02-04 17:58 | |
![]() | Hoppas bara att denna människan betalar sina 1,5 mille i skatt också. Dude det var väl du som "syokonsulent" som tyckte jag passade bra som handläggare där? ;-) Det var ju faktiskt 2 personer som oberoende av varandra tyckte att jag passade på skatteverket. Om hon inte betalar så kommer ju iaf kronofogden så småningom. Detta hörde inte alls till tråden, ursäkta mig alltså. | |
| ewaleena - Ej medlem längre | 2009-02-04 23:54 | |
![]() | Jag flyttade till en etta när jag var 18 och tjänade 1500:- i månaden!! Hyran var på 750:- och det gick bra det med! Allt går om man har rätta viljan :) | |
| vägledare | 2009-02-05 00:11 | |
![]() | Man ska inte ta för givet att alla har mamma och pappa. För övrigt upprepepades "alla borde ha en årslön sparad på banken" av en moderat politiker i DN förra veckan | |
| mrperfect | 2009-02-05 02:26 | |
![]() | Ja en årslön är ett bra riktvärde att ha på banken, men det är ett jävla sparande, det tog 15 år innna jag fick ihop till den där årslönen och sedan använde jag den som grundplåt till huset...ajöss me det :) | |