Spelrum
Giraffen1
Krokodilen0
Elefanten1
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade3
Mobilspel
Pågående20 219

Forumkategorier

Användare Inlägg  
nollan464 - Ej medlem längre2009-02-09 21:29
Antal inlägg: 69

Kattpensionat

Bara katten/erna är vaccinerade. Det kostar ju en del men det är det väl värt. Vi betalade 420 kr för fredag till söndag morgon. Eget foder fick vi medtaga

Quelle2009-02-09 21:30
Antal inlägg: 2121

personligen hade jag inte valt kattpensionat, men det finns säkert de som är bra, vet dock ej vad de kan kosta. Jag skulle försöka få ngn bekant/släkt/vän att ta hand om mina katter... :)

nollan464 - Ej medlem längre2009-02-09 21:31
Antal inlägg: 69

Kolla upp pensionaten. En del är kanonbra och katterna har det superfint

Quelle2009-02-09 21:31
Antal inlägg: 2121

www.kattpensionat.com/

krutmarie2009-02-09 23:23
Antal inlägg: 1696

Skulle gissa att det går på 300-400 i mat och kattsand per månad. Vi har aldrig räknat ut, sen beror det ju på vad man köper för mat. Storförpackningar är alltid billigare båd vad gäller kattmat och sand. Vaccination 1 gång/år ca 200, försäkring 1 gång/år ca 450,- (jo jag vill att även vår bondkatt ska vara försäkrad), det kostar jättemycket för en enda liten skada hos veterinären. Självklart är det självrisk men ändå. Kolla Djurförsäkring på nätet det skiljer ganska mycket för nästan samma villkor.

Vår lilla (ok ganska stor nu) 1,5 åriga Ludde blir ganska bortskämd ibland jag kokar sej och hönslever och ibland får han ju rått kött också när vi gör iordning fläsk- eller oxfile till oss blir det ju alltid lite små bitar kvar. Han är ganska mycket ute, men jag tror inte han är hungrig utan jagar väl isf för att det är deras "naturliga beteende".

Dessutom ska du räkna med att en katt lever ungefär 20 år så du vet vad ni ger der in på. Vår förra blev drygt 20 år och då gick han inte bort av sjukdom utan för att vi valde (det var faktiskt det värsta jag varit med om hittills) att låta honom "somna" för att han hade ont i lederna och var allmänt trött och sliten.

Tror att det är ett bra val att skaffa 2 st direkt så har dom alltid en lekkompis.

Polly Juice2009-02-09 23:43
Antal inlägg: 395

Har just lagt ut ca 1400:- på sterilisering och öronmärkning av min lilla katthona Lina. Jag blev vansinnig på henne när hon löpte och sprang och gned sig mot (den likaledes kastrerade) hankatten Emil och skrek "miiijååååååål" med baryton-stämma.
Inkluderade öronmärkning för säkerhets skull, även om jag är rädd för att det kanske inte är till någon hjälp om hon skulle smita. Jag läste i en artikel om hur en kvinna fick sin stackars katt ihjälkörd och polisen brydde sig inte om att kolla upp öronmärkningen utan ville bara slänga kadavret i en sopcontainer - lyckligtvis var bilföraren en människa med samvete och kontaktade registret som kollade upp vem som ägde katten och meddelade den stackars oroliga ägaren.

katalias - Ej medlem längre2009-02-10 00:18
Antal inlägg: 2032

Polly, de flesta människor är människor med samvete. Att det finns några få känslokalla som inte bryr sig om att kolla upp öronmärkning gör det knappast meningslöst att öronmärka sin ögonsten i samband med kastreringen.

Vi har sju katter, samtliga kastrerade och öronmärkta. Samtliga utekatter. Om någon skulle försvinna är det inte alls säkert att märkningen hjälper. Katten kanske aldrig hittas, om den tagits av en räv eller liknande. Men bara MÖJLIGHETEN gör det värt de 120 kronor som registreringen kostar.

Miss JK, jag tycker att det idealiska är att någon bor hemma hos er med era katter när ni är på semester. Annars klarar de sig bra om någon kommer och tittar till katterna ett par timmar om dagen. Lådan ska ju tömmas, mat och vatten ska ställas fram. Viktigt att kattvakten verkligen umgås med katterna medan hen är där.
Att lämna dem på pensionat blir väldigt dyrt om det rör sig om två veckor. Plus att det kanske inte alls funkar. De kan bli stressade och börja protestkissa när de kommer hem igen, eller på annat sätt markera missnöje. Att lämna dem hemma hos någon bekant kan funka mycket bättre eftersom de får med sig sin egen låda och några kattleksaker som de känner igen och kanske en pläd de brukar ligga på. Det vill säga saker som har deras egen doft.

Hur det än är, om du och sambon inte vill avstå er årliga husvagnssemester och absolut inte kan mobilisera en kattvakt under den tiden skulle jag inte rekommendera er att skaffa katt.

Vill också stämma in i hyllningskören: Skönt att folk tänker efter före!

katalias - Ej medlem längre2009-02-10 00:21

Missade poängen med "Att lämna dem hemma hos någon bekant...". De får med sig egna grejer, men framförallt slipper de dela livsrum med andra katter! Glöm inte att katter är revirdjur. Att trängas med andra katter på ett pensionat kan vara traumatiskt.

För övrigt, om ni skaffar två katter från ett katthem är det allra bästa kullsyskon. Svårt att para ihop två "främlingar", i synnerhet om de redan är vuxna. En vuxen och en unge kan dock funka väldigt bra.

Polly Juice2009-02-10 00:24

Naturligtvis är det värt det, katalias! Jag har förlorat två katter, och nu gör jag allt jag kan för att minska riskerna för att nånsin förlora de här två. De är innekatter och får aldrig någonsin gå ut.

Viktor_M - Ej medlem längre2009-02-10 00:57
Antal inlägg: 1637

Beror mycket på vad man matar djuret med. Får katten växa upp med rostbiff och lax så har man en måttligt dyr historia framför sig ^^ det blir lätt att man skämmer bort sina husdjur. Tack och lov så har jag inga själv även om jag vill.

Polly Juice2009-02-10 01:03

Min bästa kompis lärde min katt att gilla gorgonzola... Jag gav hennes lille son en xylofon för att hämnas på henne.

Giddy2009-02-10 02:21
Antal inlägg: 315

Kul att du ska skaffa katt. :)
Mina två katter fyllde 1 år för någon månad sen. Dom är syskon o vi tog dom från ett katthem. Då ingick även öronmärkning o kastrering, mkt bra!
Dom äter torrfoder som jag köper på djuraffär, en säck räcker länge. Dom brukar även få blötfoder en gång per dag. :)

När vi är på semester har någon av våra föräldrar varit kattvakter. Hoppas det löser sig med kattvakt för er också.

ewaleena - Ej medlem längre2009-02-10 10:34
Antal inlägg: 1977

Visst kan man ha katterna med sig i husvagn! Min polare har sin katt med överallt. Den har sin låda ute i förtältet och har sele med snöre på sig hela tiden. Visst får hon trassla ut honom från tältpinnar och däck och sånt emellanåt men båda han och dom trivs. Fast det klart, två katter blir mycket snöre och mer kattlåda.. :)
Har man två katter bör man ha två kattlådor säger min kattuppfödarvän. Katter är lite kinkiga med lukter ibland och vill inte kissa och göra nummer två där någon annan redan varit.. Jag har två lådor till min innekatt och en till utekatten, utifall det är blött och kallt ute och hon inte vill kissa ute då :). Jag får nog skaffa en till låda nu när den tredje katten är på väg..
Har precis beställt en långhårig trefärgad ur en kull som är född i januari.. *längtar*
Tycker som många andra att du är klok som kollar upp saker först, innan man rusar iväg och köper. Sen gillar jag att du tänker på katthemmet.

katalias - Ej medlem längre2009-02-10 11:03

Vad gäller lådor så kan det fungera utmärkt även med färre lådor. Vi har sju katter och två lådor... Det funkar, mest för att de är utekatter och gör det mesta ute. Huvudsaken är att man gör rent i lådan ofta. Är man borta mycket, säg över hela dagen och kanske till och med över natten, så är det bra att ställa fram fler lådor.

Tidigare bodde jag ensam med två katter och hade en låda. Det gick alldeles utmärkt trots att de var innekatter. Jag tror att är de vana vid varandras lukter så går det bra.

le-lou2009-02-10 12:45
Antal inlägg: 17496

"Katter mår inte bra av att bara äta torrfoder..de förstör njurarna."

Rent snicksnack. Katter mår inte bra av att äta torrfoder a la Friskies nej, men köper man ett bra foder till dem på en zooaffär så är det faktiskt det allra bästa, och billigast i det långa loppet. En katt SKA dricka mycket när den äter torrfoder, och ett bra tips till att få de att göra det är att placera ut vattenskålar i från maten. Vi har vattenskålar till våra katter både i hallen och ute i vardagsrummet. Katter vill ha sitt vatten bort från sin mat.
Att försäkra sin katt är väl en självklarhet, något annat är jävligt oansvarigt. (såvida man inte är gjord av pengar to start with).

le-lou2009-02-10 12:47
Antal inlägg: 17496

Vad gäller punkten att det är oansvarigt att inte hålla katten försäkrad, är väl mer vanligheten i att folk kommer sin skadade el sjuka kisse till veterinären, kostnaderna stiger till hutlösa summor och kvar står en bedrövad kattägare som helt enkelt inte har råd att betala de 15.000 pix som det kostar att tex ha en katt inlagd ett par dagar.
Så det blir avlivning till allas sorg och bedrövelse. Så onödigt.

Lenis22009-02-10 13:00
Antal inlägg: 181

Tess 08: okej, jag kan acceptera att det finns en viss del kattägare som faktiskt klarar av att ta en (stor) kostnad då den väl kommer. Men jag är fortfarande övertygad om att majoriteten av kattägare som inte har katterna försäkrad inte har råd att betala t ex 10 000-20 000 (som det kan kosta om katten t.ex. sväljer ett dåligt föremål), och som ett resultat av dessa avlivar katten. Min poäng är att jag tycker det är absurt att katten ska betala med sitt liv för att kattägaren inte betalar försäkringskostnaden för katten. Jämför med hur många som har försäkrat sin mobil, sin tv, sin cykel osv.

1stclassriot2009-02-10 13:05
Antal inlägg: 522

Mat: mellan 600-800 om katterna ska ha olika mat kan det bli det eller lite mer. Mina katter kostar 122 kr att försäkra varje månad och det är för båda, de är huskatter men jag tror att om man har raskatter kostar det lite mer. Kattsand, en stor påse runt 90 kr, räcker oftast en månad. Så runt tusenlappen kan det väl kosta kanske. Det är relativt billigt tycker jag iallafall.

Budalv - Ej medlem längre2009-02-10 13:10
Antal inlägg: 2199

le-lou: Vi har ju diskuterat det här förut :) Men... Man behöver inte vara gjord av stålar för att hosta fram 15 000. Det är inte omöjligt att det finns såna resurser i en familj där två personer har bra inkomst och dessutom lite pengar på banken.

Om man tycker det är oansvarigt att inte försäkra djur av principskäl antar jag att man har den försäkring som är lite dyrare och ger högre maxbelopp. Hänvisar till fästings inlägg tidigare.

Nu tycker jag också att försäkring är det klokaste då den inte är så farligt dyr för katter och ska man ha flera katter får man ju räkna med dubbelt trubbel. Tycker ändå man bör ha en buffert till mediciner, resor, avlivning och annat som man inte alltid får ut på försäkringen.

Intet2009-02-10 14:13
Antal inlägg: 557

100 spann i manaden max pa mat. har dock bara en kisse och hon ar inte forsakrad. Sterelisering kostade 950 har jag for mig, och id markning 100. Sa det ar kostnader att tanka pa. Annars ar katter billiga. Var katt far bara mat fran ob och hon tycker att det ar asgott. :)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?