Spelrum
Giraffen38
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
27
Inloggade65
Mobilspel
Pågående19 431

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Fispropp - Ej medlem längre2011-09-01 18:23
Antal inlägg: 328

Delicious: Vad tror du antidepp gör med den som har depression?

magnusito2011-09-01 18:35
Antal inlägg: 4985

Man kan ju tänka annorlunda omkring det här med sjukdom. Sjukdom brukar ju behandlas med mediciner eller numera med KBT/DBT och liknande terapiformer. Allt detta handlar om att få bort det sjuka och oönskade.

Istället kan man söka sig /Y begära hos läkaren att få remiss till psykodynamisk/psykoanalyt isk psykoterapi. En terapiform som fäster större vikt vid att förstå sig själv, komma fram till vad symtomen han vara ett uttryck för. Detta kan bli djupt meningsfullt och på sikt förändrande. I regel håller vi fast vid symtomen för de kan vara ett skydd mot något annat som är ännu svårare att klara av psykiskt. Vi är ju fulla av inre konflikter och det kan behövas en kvalificerad psykoterapeut som man får ett bra förtroende för för att arbeta sig igenom detta. Man blir inte av med det som är svårt, men man blir bättre på att hantera sina depressiva drag.

Jag vill verkligen ge denna rekommendation för det kan vara otroligt värdefullt att få gå i sådan psykoterapi. Tyvärr betraktas detta som för kostnadskrävande och lyxigt i dagens sjukvård, men min erfarenhet är att om man inte ger sig kan det bli möjligt.

Lycka till!

Marika19872011-09-01 18:37
Antal inlägg: 399

Om du inte läst boken "Självkänsla nu!" av Mia Törnblom så gör det! Alla borde läsa den tycker jag, oavsett vilken självkänsla man har=)
Man blir glad av den!

Delicious - Ej medlem längre2011-09-01 18:45
Antal inlägg: 11661

Vet inte riktigt hur jag ska tolka din fråga Fispropp. Jag är inte psykläkare. Tror dock inte att alla som får antidepp har depression.

Fispropp - Ej medlem längre2011-09-01 18:48

Visst, jag krånglar nog till det för dig del. Men om de inte har depression, vad har de då för problematik tror du?

Delicious - Ej medlem längre2011-09-01 18:52

Det jag menar är väl egentligen att man oftast mår dåligt av en anledning som läkare väljer att ignorera för att de bara bryr sig om att pumpa i folk läkemedel för "lätta" lösningar. Finns en för stor tilltro till dessa läkemedel.

lubsan2011-09-01 18:52
Antal inlägg: 186

låter precis som jag! Har vart deprimerad sen jag var 13, har dock fått diagnosen emotionellt instabil personlighetsstörning nyss. Går på DBT och äter ett x antal mediciner.

Delicious - Ej medlem längre2011-09-01 18:54

Plus att folk får lära sig att det är konstigt och fel att må lite dåligt och själva ignorerar problem därför och blir deprimerade till slut.

Fispropp - Ej medlem längre2011-09-01 18:56

Låter som att du har dåliga erfarenheter av den delen av vården del.
För mig har antidep funkat kalas, medicinen gör livet lättare att leva. Läkaren är ingen psykolog, läkaren kan bolla en vidare till psyk som i sin tur antingen tar sig an dig som patient eller inte. Jag blev nekad hjälp ett tillfälle då vuxenpsyk menade på att jag hade så pass lätta problem att de hänvisade mig till kurator.

Jag har nog mer invändingar på själva psykvården än det läkarna gör/kan göra.

Fispropp - Ej medlem längre2011-09-01 19:07

Många har åsikter och fördomar kring antidepressiv medicin och hur de funkar/inte funkar.
En vanligt fördom verkar vara att folk tror att de "fuckar upp huvudet på en" vad nu det innebär :)

Delicious - Ej medlem längre2011-09-01 19:09

Det är ju just det att man (jag, men även andra jag känner och har/har haft kontakt med) blir avfärdad från allt vad terapi och psykVÅRD heter med motiveringen att man "har fått hjälp" (betyder medicin).
Så länge man inte sitter och karvar sig i armen varje dag eller självmedicinerar på ett eller annat sätt så kan man kyssa en behandling hejdå. Om man inte är rik och kan gå in med egna pengar till privat vård eller förtur även inom vår "allmänna" vård.
Sen får man inte skada sig för mycket heller, för då anses man vara för borta för att vara annat än nerdrogad och inspärrad. Väl där blir många behandlade som efterblivna som inte har rätt till sitt eget liv eller ett värdigt sådant.

MeeleX - Ej medlem längre2011-09-01 19:15
Antal inlägg: 355

Anti-depp funkar ju bara om du har fått precis rätt för ditt problem, dvs hämmande/tillförsel av vissa stimuleringsämnen i hjärnan. Får du inte rätt medicin är det ju som att ta en samarin när du har huvudvärk..
Och medicinen har väl en ganska stark vetenskaplig grund att stå på att den KAN funka om jag inte minns helt fel..

magnusito2011-09-01 19:17

Mycket tveksamt. Antidep kan ibland vara ett hjälpmedel i kombination med psykoterapi. Läkemedelsbolagen har ett stort finger med i spelet för att marknadsföra dess effekter.
Som sagt det finns den långa och arbetskrävande vägen och det är nog den som ger resultat i slutändan.

MeeleX - Ej medlem längre2011-09-01 19:19

Så du menar att de är totalt överflödiga?

magnusito2011-09-01 19:20

Nej då det menar jag inte, men de förändrar inget, bara lindrar möjligtvis.

Fispropp - Ej medlem längre2011-09-01 19:21

Förändrar ingenting? Lindar de så förändrar de väl?

MeeleX - Ej medlem längre2011-09-01 19:22

Och lindring kan ju vara en start till förändring? Men jag håller med dig delvis, att bara käka tabletter bara o hoppas på mirakel tror inte jag heller funkar

magnusito2011-09-01 19:24

Visst är lindring en slags förändring i sig, men knappast mer bestående. Läkemedel behövs framförallt vid svårare tillstånd, men det förskrivs ju av allmänläkare till höger och vänster. Tänk om vi hade en sjukvård som verkligen gav ett utrymme för ett riktigt arbete och reflekterande!!!
Sedan vet jag att alla inte är beredda, lämpade just då för detta och då måste naturligtvis mediciner och andra alternativ finnas.

Delicious - Ej medlem längre2011-09-01 19:26

Håller med magnusitio. Att västvärldens extrema tilltro till olika läkemedel kan vara farlig undgår mångas vett. Som vanligt när det handlar om pengar.

Delicious - Ej medlem längre2011-09-01 19:29

Nu kommer någon säkert ta illa upp, men de flesta börjar må dåligt i tonåren och gör det ett tag. Finns en för stor oförståelse till vad som händer i kroppen och hjärnan under puberteten och när man ska gå från barn till vuxen. Tror fler än vad som är normalt fastnar i dåligt mående just i den tidsperioden.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?