Spelrum
Giraffen48
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
28
Inloggade80
Mobilspel
Pågående19 479

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Minta2009-02-19 19:54
Antal inlägg: 20042

Om den dömde inte ska få välja, utan samhället bedöma vad som är "effektivast" så är väl et tnackskott dagen efter en dom vid mycket grova brott effektivt? Varför fråga den dömde vad h*n tycker?

krutmarie2009-02-19 19:57
Antal inlägg: 1696

Minta, då måste man ju kunna lagboken för att veta hur mycket man kan göra för att få vilket max-straff. Därefter bestämmer du dig helt enkelt för hur olaglig du ska vara. Verkar ju inte så lätt egentligen. Inte fasen tror jag åklagaren frågar den skyldige om han har klaustrofobi. Skulle det bli, oj stackars dig, ja då får du frigång.

upa - Ej medlem längre2009-02-19 20:06
Antal inlägg: 2565

Minta, jag är emot dödsstraff, kan inte se att jag behöver vara för det i mitt resonemang. Jag tycker att kroppsliga straff kan ersätta frihetsberövande på ganska många plan. Ett problem är dock att brottslingen inte kan begå brott under tiden denne sitter inne vilket man förlorar vid kroppslig bestraffning. Däremot vinner man mycket ekonomiskt, brottslingen kan bidra genom att direkt komma ut i arbete istället för att under många år vara en ekonomisk belastning.

Minta2009-02-19 20:08

Ja, man skulle kanske slippa stigmatiseringen och stämpligen med att ha suttit i fängelse. Inga luckor i anställningsförhållanden, men brottsregistret finns ju kvar.

-Robson- - Ej medlem längre2009-02-19 20:10
Antal inlägg: 795

Vid varje snattningstillfälle skall 1 st. finger avlägsnas från snattarens hand. Detta skall väl få henom att hålla fingrarna borta från andras egendom - åtminstone efter tio bestraffningar.

Viktor_M - Ej medlem längre2009-02-19 20:54
Antal inlägg: 1637

Upa: du verkar ha fastnat i någon villfarelse om att man skulle frihetsberöva kriminella bara för frihetsberövandets skull. Är inte rehabilitering grunden i fängelsesystemet? Så vitt jag vet så får de flesta fångar i Sverige i rehabilitering under sin vistelse i fängelse. Piskrapp låter hur som helst inte så effektivt. för det första är det för milt. Sen skulle det inte finnas någon plats för rehabilitering utan man skulle bara gå på belöning/bestraffning vilket mer känns som ett sätt att uppfostra hästar. Sen kan man fundera över hur straffen för olika brott skulle se ut. en småtjuv skulle få tio piskrapp och en massmördare skulle få ja, låt säga 1000 piskrapp (något som bör leda till att han avlider av skadorna). Rätta mig gärna om jag har missuppfattat något i ditt synsätt.

Alibin2009-02-19 20:55
Antal inlägg: 1

Jag tycker inte att sveriges straff är för låga. Problemet ligger i vården de dömda får i fängelsen. Allt för många kommer ut och fortsätter att begå brott. Det är de som är de stora problemet!

mrperfect2009-02-19 21:20
Antal inlägg: 11437

Det går inte att vårda folk från Kriminailteten, den som tror det är enfaldig

upa - Ej medlem längre2009-02-19 21:23

Viktor_M, frihetsberövandets skull? Nej, det är en form av straff som jag ser det. Man försöker rehabilitera vissa brottslingar med blandad framgång men långtifrån alla. Hur menar du att alla får rehabilitering? Jag underskattar inte alls kroppslig bestraffning som du gör. Har du sett en kuvad unge fått aga nån gång? Men du kanske vill låsa in barnet efter det milda straffet?
Hur som helst så står inte straffskalorna i förhållande till varandra som du vill tro. Man resonerar inte på det sättet när man bestämmer hur straffskalorna ska se ut. Straffen står inte i proportion till brotten varför en massmördare inte får 1000 piskrapp eller 1000 års fängelse.

canvas2009-02-19 21:25
Antal inlägg: 282

borde friats

Viktor_M - Ej medlem längre2009-02-19 21:42

Upa: och du tror att människor blir bättre om man piskar och skrämmer dem? det är en väldigt hemsk syn du har i så fall. Jag har varit med om barn som blivit agade och de har växt upp och blivit elaka svin själva. Jag underskattar inte kroppslig bestraffning, jag tror bara inte att det gör någon nytta. snarare motsatsen. det systemet får mig att tänka på gamla Babylonien. "Öga för öga, tand för tand"
Sen får du väldigt gärna förklara hur straffskalorna skulle se ut om vi skulle dela ut piskrapp till alla brottslingar. för att inte tala om rekryteringen av bödlar som ska göra detta skitjobb.

Viktor_M - Ej medlem längre2009-02-19 21:49

sen verkade det ju på dig som att det faktiskt är ett mildare straff att få piskrapp än att sitta i fängelse då du sade själv tidigare att du hellre skulle vilja ha piskrapp än fängelse. vet inte hur jag ska tolka det riktigt.

Minta2009-02-19 21:50

Jag tror visst att straffen står i proportion till brottet. Inte så att man kan sona ett allvarligt brott som mord med 10-20 år eller gottgöra mordet, men visst tänker lagstiftarna på brottets allvarlighetsgrad när man dömer.

Tänk om det hade fungerat så enkelt att hårda straff och våld hjälper en människa (och ett barn) in på rätt väg. Tänk att människor ska vara så besvärliga att de inte fattar det och följer detta enkla recept.

upa - Ej medlem längre2009-02-19 21:59

Viktor_M, jag vet inte om du är medveten om att du ändrar din version allteftersom, du håller dig inte till vad du sagt innan vilket gör det omöjligt för mig att föra en vettig diskussion med dig.
Nej, jag har inte hemsk människosyn, jag sa i början att jag tyckte det var mer inhumant att isolera folk än att straffa dem fysiskt. Jag tror inte man skulle blivit mer våldsam och bitter av kroppsliga straff, jag tror faktiskt man skulle känna mer tacksamhet än man gör idag. Tacksam över att få komma tillbaka till sitt liv. Flera år i en människas liv är ganska mycket.

Minta2009-02-19 22:01

Frågan är om det är rehabiliterande eller om våld föder våld? När det gäller aga och barn är det ganska klarlagt att barn som utsätts för våld, blir mer våldsamma.

sanns88 - Ej medlem längre2009-02-19 22:07
Antal inlägg: 179

nej, det tycker jag inte.

Viktor_M - Ej medlem längre2009-02-19 22:12

Upa: Jag är inne på exakt samma diskussion som tidigare och har inte ändrat min 'version' eller uppfattning ett dugg. så försök inte. Tror nog att det är du som får hänga med lite bättre i så fall. ;)
Däremot så ignorerade jag dit svar på det jag sa om rehabilitering. Du sa att jag hade sagt att alla får rehabilitering. Det jag sa var att de flesta får rehabilitering. Sen har jag inte heller sagt något om din människosyn. Bara din syn på hur ett bra straffsystem skulle se ut. missförstå mig rätt. Hänger du med nu?

Aja men du tror att att folk skulle bli mindre våldsamma och bittra av kroppsliga straff och det accepterar jag. Det är inget jag kan argumentera emot, det är din tro. Jag håller inte med den dock, då jag litar på psykologiska undersökningar och egna erfarenheter av aga. Men det är din tro och den ska jag inte argumentera emot.

Men nu får du ta och förklara för mig hur straffskalan skulle se ut om man delade ut kroppsliga straff till alla kriminella.

Viktor_M - Ej medlem längre2009-02-19 22:13

Minta: Jo jag tycker samma sak. Är inte det fakta. Att ett barn som utsätts för våld blir våldsamt själv?

nyckelpiga752009-02-19 22:27
Antal inlägg: 19

Jag tycker synd om grabben och de anhöriga, låter som ett pojkstreck som gick fel. Kan tänka mig att det blir lite stressigt om en medborgargardist kommer rusande. Men DN:s jobb i samhället är ju att hettsa så att folk ska tycka att det behövs hårdare straff och mera poliser.

Jag håller med om att den avlidne skulle ha tagit det lite lugnt och ringt polis och försäkringsbolag. Jag har fått 3st bilar snodda och ibland helt förstörda, man blir ju förbannad de e klart för stunden men de riktiga skurkarna sitter i regeringen.

Isoptera2009-02-19 22:33
Antal inlägg: 27

Det är INTE okej i min mening att "ta" ens persons liv och få 1½ år som fängelsestraff.

det är i min syn på tok för lite.

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?