Spelrum
| Giraffen | 34 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 13 |
| Inloggade | 47 |
Mobilspel
| Pågående | 19 294 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Viktor_M - Ej medlem längre | 2009-02-23 19:29 | |
![]() | dudeniro fattade redan grejen ^^ | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-02-23 19:31 | |
![]() | dude, jag pratar inte utifrån någon annans perspektiv än mitt eget i rellation till att andra människor påstår sig veta vad jag och alla andra människor mår bäst av att äta. Ska jag ut på fjällvandring så behöver jag energi som jag bäst får i mig via anomaliska produkter, det vet jag eftersom att jag gör den typen av aktivitet lite nu och då. Helt ärligt så tror jag att en vegeos skulle klappa ihop redan på bussen ut i fjällmarken. | |
| veggie_d | 2009-02-23 19:34 | |
![]() | Alltså, ursäkta mig Risotto, och ta nu inte det här på fel sätt (jag hade skrivit detta oavsett vem som stått för den), men... "anomaliska produkter" var ju den roligaste felstavningen jag sett på väldigt länge ;) ...says mr. Veggie, som alldeles riktigt skulle klappa ihop i bussen, men inte på grund av näringsbrist utan pga. prematur lappsjuka. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-02-23 19:37 | |
![]() | men risotto, du missar ju det faktum att en vegetarian bara skulle välja att inte ha kött med sig i packningen. Det du fokuserar på, fettet t.ex. har ju inget med den saken att göra. Riktiga bergsgetter som sherpas i Tibet käkar främst grönsaker, ris och olika typer av sädesslag. Det du! ;) Jag tror att du blandar ihop vandring med någon form av macho-kultur risotto. Varför skulle någon som inte äter kött inte palla att vandra i fjällen? Jag har själv valt att inte packa med kött för att hålla ned vikt och för att torkat kött ger mig fördjävliga gaser som en tältpartner inte förtjänar att behöva genomlida. | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-02-23 19:39 | |
![]() | Viktor, poängen är inte hur saker och ting framställs utan vem som bättre än mig vet vad jag behöver och därför har anledning till att dryfta det för mig över huvud taget? Jag tvivlar inte på att en vegetarian enligt sin egen åsikt mår bätte av vegetarisk mat och det är inget jag lägger mig i eller värderar denne utifrån. Men i det så kommer också mitt krav på att slippa pundiga gräsförspråkare som kommer med det ena efter det andra dumma skälet till varför man inte bör äta kött där bla. en form av koststyrning som går ut på att tala om för mig vad jag mår bra av eller inte ingår, det är ren bullshit! Jag vet hur min kropp fungerar efter att i hela mitt liv varit ordentligt fysiskt engagerad, jag vet hur min kropp reagerar på mat kontra inte mat och vad det är den behöver. Jag kan fullkomligt suga rent i grytor och pannor när jag har en bra period i mitt tränande och då räcker det inte med sallad och bönor, tro mig! | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-02-23 19:42 | |
![]() | Men dude du missar hela poängen, jag vet att du är mer intellektuell än så (misstolka mig inte nu). Jag pratar utifrån mig själv och ingen annan, precis så som alla andra borde göra och förstå. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-02-23 19:43 | |
![]() | det blir ju lite motsägelsefullt då risotto när du skriver (19:31) "Helt ärligt så tror jag att en vegeos skulle klappa ihop redan på bussen ut i fjällmarken." Det är ju du som hävdar att du vet vad andra behöver för att klara av det du gör, eller? | |
| eeistan | 2009-02-23 19:47 | |
![]() | Teori går oftast inte hand i hand med praktik det vet erfarenheten. Har svårt att tro att människan ska kunna överleva på endast vegetarisk mat i förlängningen... nu är det sagt :/) | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-02-23 19:47 | |
![]() | dude, jag reagerade först och främst med ryggmärgen men samtidigt så tror jag att en vegos har sämre förutsättning ja, men vet gör jag inte eftersom att jag personligen inte har testat. Dock vet jag att en tjejkompis till mig som är vegetarian på en fjällvandring kände att hon inte pallade med det riktigt. | |
| Safflor - Ej medlem längre | 2009-02-23 19:47 | |
![]() | Efter 30 år som vego fjällvandrar jag varje år utan problem. Jag går även mellan 1-2 mil per dag med hundarna i skogen samt har ett rörligt yrke. | |
| Safflor - Ej medlem längre | 2009-02-23 19:50 | |
![]() | Har även gått trekking i Nepal och Burma och klarat mig finfint. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-02-23 19:59 | |
![]() | det är enligt mig både naivt och fördomsfullt att hävda att vegetarianer skulle ha sämre överlevnadsförutsättninga r (eestian) eller ha sämre möjligheter att klara fysisk ansträngning (risotto) En tjejkompis gör ingen skog. Jag har aldrig vandrat och planerat min färdkost utifrån "jag måste ha kött för att klara detta". Inte heller har jag fått några rapporter om att människor som inte äter kött skulle ha svårt att överleva. Fan vet jag. Min hälsa förbättrades betydligt när jag nästan slutade äta kött (glöm inte det - jag är inte vegetarian! ;)). Det var nog iofs inte tack vare att jag tog bort köttet, utan snarare allt som hör köttet därtill (såser t.ex). | |
| veggie_d | 2009-02-23 20:04 | |
![]() | Carl Lewis är vegan, och menar att den kosten hjälpte honom att bli världens snabbaste och längst hoppande människa. Likheterna mellan vad han sysslade med och att fjällvandra kanske inte är slående; poängen är att om du gräver fram en lista över kända veganer/vegetarianer så blir du nog lite överraskad över vilka du hittar där. Sambandet mellan styrka/uthållighet och vilken kost man föredrar är nog inte riktigt lika starkt som du tycks tro :) (Ditt statistiska underlag haltar lite, förresten. Att dra slutsatsen att vegetarianer i allmänhet inte pallar med en fjällvandring för att din kompis inte gjorde det är kanske något förhastat.. eller?) | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-02-23 20:13 | |
![]() | Precis som det finns framgångsrika alkoholister och droganvändare, så kan man nog hitta en del människor med udda matvanor som det gått både bra och dåligt för. Exemplet vegetarianer skall ju dock ses utifrån det faktum att det antagligen finns över en miljard vegetarianer (220 miljoner bara i Indien!) på denna jord som skulle känna sig jävligt förolämpade med långvandring i fjällen eller "klara av att arbeta på fabrik"-analogier för att påvisa hur viktigt kött är. Kött är viktigt för de flesta av oss så är det. Att det handlar om vår överlevnad eller förmåga att jobba hårt eller vandra i fjällen är ju bara struntsnack och ett hån mot dem som har andra matvanor än oss. | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-02-23 20:14 | |
![]() | dude, grattis till ett bättre liv, jag är glad för din skull. veggie, fattade du inte piken? jag kan inte hindra dig från att kommentera det jag skriver men jag tänker inte bemöta det och du förstår säkert varför. | |
| yogamama - Ej medlem längre | 2009-02-23 20:16 | |
![]() | lägger mig i dískussionen här och hävdar att jo, det går att träna hårt och äta vegtariskt. det baserar jag på 30 års erfarenhet ; ) | |
| Göllefjön | 2009-02-23 20:16 | |
![]() | Varför denna diskussion ens? Jag håller med att det finns både vegetarianer och köttätare som har svårt att acceptera att andra inte gjort samma val som dem men vad är problemet? Ignorera dem bara. Om någon av mina kompisar skulle lägga sig i vad jag äter eller ej och av vilken anledning skulle jag fullständigt skita i att ta diskussionen. Kan de inte leva med att andra lever på sitt sätt är det deras eget problem. | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-02-23 20:18 | |
![]() | Men dude du verkar inte haja? jag struntar blankt i vad andra människor stoppar i sig för att klarar sin vardag utan fokuserar på vad jag behöver och varför vilket jag dessutom förväntar mig att slippa kritik eller andra budkavlar för. | |
| remvanrijn | 2009-02-23 20:19 | |
![]() | Ljug Yoga,!! du är ju bara 29 år | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-02-23 20:20 | |
![]() | risotto: "Helt ärligt så tror jag att en vegeos skulle klappa ihop redan på bussen ut i fjällmarken." Jag förstår kanske inte dig! ;) | |