Spelrum
Giraffen27
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
14
Inloggade41
Mobilspel
Pågående19 354

Forumkategorier

Användare Inlägg  
JuicyM2009-02-24 11:50
Antal inlägg: 326

Jo, fast tycker det beror på situationen. Om man kommer in med en liten valp eller liten hund i famnen i en liten affär. Eller om man går in med en stor schäfer på en stormarknad.. Det är ju en viss skillnad..

trashone - Ej medlem längre2009-02-24 11:51
Antal inlägg: 18678

Nej det är det inte. Eller ja, "min" hund är inte smutsig och kan orsaka allergianfall.. bara alla andra

JuicyM2009-02-24 11:56

Jag antar att du syftar på att jag skrev att jag hade med min hund in på statoil så jag fortsätter på det exemplet då. Jag vet inte hur stora era statoilbutiker är, men hos oss är den inte så värst stor. Om jag då går in med min lilla hund som jag i princip kan hålla med en hand intill kroppen, om du förstår vad jag menar, som dessutom inte fäller och därmed inte framkallar någon allergi, så gör det dig som allergiker ingen skillnad än om hon skulle sitta utanför och vänta de 2 minuterna.. Men jag uppskattar helst inte heller hundar i affärer och absolut inte större hundar som går på golvet och kan nosa på varorna osv.

susila2009-02-24 11:58
Antal inlägg: 459

Det fjäskas åt helvete för mkt med allergiker i det här landet enl. min mening. Jag är själv väldigt kattallergisk och har hösnuva. Jag reagerar även på kläder som burits i samband med kattkel, men inte får jag frispel för att inte folk totalsanerar sig när de går in i butiker osv. , ej heller tjatar jag på kommunen med krav om att alla björkar ska huggas ner osv. Det är faktiskt inte så jävla farligt att känna av sin allergi då och då. Det finns jättebra receptfria antihistamintabletter. Vill man inte ta tabletter kan man stanna hemma, hela världen ska inte alltid behöva anpassa sig efter just ens egna speciella små krämpor och fobier.

hakwa - Ej medlem längre2009-02-24 11:59
Antal inlägg: 462

Jag lämnar min hund utanför affären utan minsta problem. Är det inte soligt ute har jag inte heller några problem att lämna hunden i bilen med fönstren öppna. Sen handlar det ju om sunt förnuft, är man i centrala storstan gör man det inte. Ellier om det finns risk för att solen kommer etc, etc. Men mycket beror såklart på var man bor, vilken typ av hund man har etc. De flesta vet ju att en rasren valp är mer intressant än en gammal byracketik som jag har.
Ta med hunden in någonstans skulle jag högst tveksamt göra av hänsyn till både allergiker och hundrädda.

hakwa - Ej medlem längre2009-02-24 11:59
Antal inlägg: 462

Susila, det finns dom som kan dö av sin allergi så man behöver ju inte utmana ödet i onödan heller....

susila2009-02-24 12:01

Allergenerna är inte begränsade till fällda hundhår, det spelar faktiskt ingen roll om hunden fäller eller ej, man kan vara allergisk ändå.

JuicyM2009-02-24 12:03

Det är inte vad jag har hört. Jag trodde det utbröt lättare om hunden fäller och att man annars måste vara nära hunden. Sitta och gosa med den eller i princip stoppa näsan i hunden päls. Och vem gör det på en okänd hund, när man vet att man är allergisk?

susila2009-02-24 12:08

Man kan dö av sin hypokondri också, det är betydligt vanligare skulle jag tro. Är man så allergisk att man kan dö av bara åsynen av en hund i en butik bör man inte gå ut utan sk djungelsprutor - frågan är om man alls bör gå ut. Jag har en bror som är dödligt allergisk mot nötter, men han dör inte av att titta på dem. Han kan få besvär av "nötdamm" men livet är inte besvärsfritt.

Ulle652009-02-24 12:22
Antal inlägg: 31

I vissa städer finns det så kallade hundfik där man får ta med dem in .

Sen skulle jag ALDRIG lämna mina hundar utomhus utan uppsikt! Inte någonstanns HUA!

milla392009-02-24 12:26
Antal inlägg: 211

Jag ser tyvärr allt för många hundar som är fastbundna utanför affären här i byn.Och inte nog med det,hundägarna binder fast kopplet i cykelstället så vi som cyklar till affären får ställa cyklarna uppåt väggen istället.. När man inte vet om det är en snäll hund har man ingen lust att gå fram med cyklen till cykelstället. Det är upp till var och en att ta med hunden till affären men inte f*n liknar en hund en cykel?? :P Finns där inget annat att binda hunden i får man väl traska hem med hunden och sen tillbaks och handla!!

ewaleena - Ej medlem längre2009-02-24 12:32
Antal inlägg: 1977

ja vad faen, nästan gång jag rider ner till närlivs för att köpa glass behöver jag inte stiga av!!! Bara att rida rakt in jue, jag har ju en sån där allergivänlig häst som inte hårar!!! Alla jävla allergiker kan stanna hemma eller handla av glassbilen, dom har snabbpizzor och lasange, så folk överlever nog.
:/

rispåse2009-02-24 12:35
Antal inlägg: 406

Vilka bekymmer vi har här i världen.

JuicyM2009-02-24 12:45

Fjantigt. Du kan inte jämföra en liten valp som inte fäller, skitar ner eller gör en fluga förnär uppe i famnen med en stor häst. Och jo, visst förstår jag att du skämtar och överdriver för att visa på att det är fel att ta med hundar in i affären.. Men jag tycker inte det var någon bra liknelse..

Sangria2009-02-24 12:47
Antal inlägg: 504

Vad gäller allergirisken så självklart ska man inte ta med sin hund in i butik men dessutom så finns det en hel del människor som är väldigt hundrädda och då spelar det faktiskt ingen roll hur liten hunden är. Jag har själv två Schäferkillar och skulle aldrig binda dom utanför en butik eller liknande dels av respekt för alla hundrädda men dessutom för deras egen skull. Det är ju dessutom stor risk att någon unge kommer fram och ska klappa och då vet man ju aldrig vad som kan hända(nu är mina dumsnälla och skulle nog hjälpa en inbrottstjuv att bära men ändå) och det är alltid alltid jag som hundägare som är ansvarig för det min hund gör oavsett orsaken. Vad gäller allergi så är det faktiskt inte själva håret som man inte tål utan det är avföringen från kvalstrerna som bor i pälsen som innehåller allergenet.Detta kan dessutom vara olika från ras till ras och man kan vara allergisk mot en hund eller kattras men tåla en annan faktiskt även om man oftast är allergisk mot dom flesta sorter. Här gäller det ju faktiskt att man kan få ett astma anfall tex bara av att i affären stå bakom en som kommer från ridhuset om man är väldigt känslig. Självklart måste man ju själv som individ vara medveten om sina problem och själv se till att minimera risken att bli utsatt och inte kräva att hela omvärlden ska anpassa sig och ta full hänsyn men en viss grundläggande hänsyn kan ju faktiskt alla vi som har djur ta genom att inte ta med oss själv adjuret in i butiker.

kilgast2009-02-24 12:57
Antal inlägg: 499

Men jag har för mig att det är förbjudet o ta med sig djur in i mataffärer...
så tex pressbyrån o statoil som säljer mat ska det vara förbjudet o ta med sig in sina djur.

Engelein2009-02-24 13:00
Antal inlägg: 333

Lämnar alltid min hund utanför affären, är någon så dum så h*n går fram till en rottweiler/shäfer får dom skylla sig själva! Hänt en gång att en dam kom in i affären och gormade att de satt en mördarhund utanför! Då visade de sig att hon vill klappa Z och han "anföll"! Han är dresserad vakthund!

Minta2009-02-24 13:00
Antal inlägg: 20042

Hundallergenen är tung och är inte lika illa som allergener från katt och häst som är luftburna. Man blir alltså inte drabbad av att det finns en hund vid ett bord intill en själv om man inte skulle vara extremt allergisk och då har man problem att vistas ute överhuvudtaget efetrsomd et finns många djur.

JuicyM2009-02-24 13:01

De sa inget till mig om det, men det är väl möjligt att det är..
Nu är det en liten butik och de hade inga kunder där inne så jag kunde snabbt gå till kassan och göra vad jag skulle, sen ut igen. Det tog 1 minut och med hunden i famnen varken skrämde det någon eller orsakade allergi. Tjejen i kassan var trevlig och brydde sig inte. Hade hon däremot sagt: Ledsen men det är förbjudet med hundar, hade jag självklart respekterat det och gått därifrån. Och sen en stor mataffär skulle jag aldrig ens fundera på att ta med ett djur in i..

Minta2009-02-24 13:08
Antal inlägg: 20042

Jag såg ett program om råttor på TV. Varje människa befinner sig i genomsnitt inte mer än 1 meter ifrån en råtta. En smittläkare menade att råttor sprider många sjukdomar och tillstånd, kända och okända. Många åkommor som vi inte vet var vi fått dem ifrån, härrör i själva verket från råttor.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?