Spelrum
Giraffen | 34 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 26 |
Inloggade | 60 |
Mobilspel
Pågående | 19 822 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
grandmamoses | 2007-08-29 19:19 | |
![]() | En blandning av sött och salt: Ingredienser: Kycklingfile el. laxfile Potatis, palsternackor, morötter, gul lök och gärna ett äpple. Lägg på en plåt. Pensla allt, (utom kycklingen/laxen=behövs inte), med olja strö på havssalt o peppar, svart eller vit, och skjuts in i ugnen ca 200* Obs Tänk på att de olika ingredienserna har olika lång tillagningstid så skär dem i storlek efter det t.ex: Palsternacksbitarn kan var dubbelt så stora som potatisar o morötter etc.. Favoritgegga: Blanda ihop En liten burk creme fraiche RIKTIG, (ingen smalvariant), Ishavsrom drygt en halv liten burk(smaka dej fram sältan får inte dominera), Skär en citron halv eller hel i små bitar (jag gillar den sura smaken så jag tar en hel) Denna gegga är goood till skaldjur eller till lax i alla dess former. Även som mellanlägg i smörgåstårta med lax o räkor. | |
grandmamoses | 2007-08-29 20:05 | |
![]() | Ps. OBS! Citronen skall, givetvis, skalas noga först. Enklast är ju att pressa den men då missar man dom goda små "surbitarna".ds | |
Bitte - Administratör | 2007-08-29 20:06 | |
![]() | Egen Müsli Rågflingor Fiberberikade havregryn Havrekli Vetegroddar Krossade linfrön Solroskärnor Krossade hasselnötter Kanel Kardemumma 4 msk rapsolja ca 1 dl vatten ev. någon msk ACACIA honung för att få lite sötma Ta fram en stor plåt som har lite djup. Blanda ihop alla ingredienser förutom kanel, kardemumma, rapsolja och vatten. Du behöver inte mäta upp mängder utan gör en så stor sats som får plats i plåten. Använd mest av fiberhavregryn och rågflingor. Pudra över rikligt med kanel och lite kardemumma. Ringla över rapsoljan, honungen, droppa över vattnet och arbeta samman muslin. Rosta i ugnen på 175 ° i ca 20 min. Tillsätt gärna torkade aprikoser klippta i småbitar eller lite russin. Förvara i glasburk med tättslutande lock. | |
Bitte - Administratör | 2007-08-29 20:11 | |
![]() | 4 personer (ca) 1 Hel Kyckling (delad) eller motsvarande i kycklingfilé (3-4 filéer) 2 Gula Lökar 1 Burk Hela, Skalade Tomater ½ Burk Vatten (med fördel en grönsaksbuljongtärning för fylligare smak) Kryddor: Paprikapulver (rikligt, ca 2 matskedar) Svartpeppar Cayennepeppar efter smak 2 msk jordnötssmör Bryn kyckling och lök. Krydda med svartpeppar och paprika. Tillsätt tomaterna, buljongen och späd till lämplig konsistens med vatten. Koka ca 15 minuter, tillsätt jordnötssmöret och låt puttra i ca 5-10 minuter. Krydda med cayennepeppar efter smak. Ska ha en lagom krämig konsistens. Serveras med kokt ris och gärna en god brödbit och en sallad till. 4 personer (ca) | |
Bitte - Administratör | 2007-08-29 21:29 | |
![]() | Hälsolimpa 3 dl rågmjöl 4½ dl rågsikt 3 ¾ dl havrekross 3 ¾ dl vetekli 3 dl grahamsmjöl 5½ dl fullkornsvetemjöl 2 tsk anis 2 tsk fänkål 2 dl sirap 1,6 L filmjölk 7½ tsk bikarbonat 3 tsk salt 2 dl russin Gräddas i 160 grader i 1½ timme i långpanna Mjöl/kross/gryn kan bytas ut mot liknande beroende på hur grovt bröd man vill ha | |
Sockerdricka - Ej medlem längre | 2007-08-29 21:37 | |
![]() | På tal om limpor iofs, antar att ingen pratat om pepperkakslimpa. Pepparkakslimpa 175°C ► 2 ½ dl mörk sirap ► 1 dl strösocker ► 1 tsk kanel ► 1 tsk ingefära ► 1 tsk nejlikor ► 3 ¾ dl vatten ► 7 ½ dl vetemjöl ► 1 tsk bikarbonat Smörj och bröa en avlång form på ca 1 ½ liter. Värm sirapen lite i en kastrull och rör ned sockret. Häll sedan upp blandningen i en bunke och blanda i kanel, ingefära och nejlikor. Sikta ned mjöl och vatten växelvis och ha till sist i bikarbonaten väl inblandad i lite mjöl. Häll smeten i formen. Grädda limpan i nedre delen av ugnen i ca 1 ½ timme. Lägg över aluminiumfolie över limpan efter 10 minuter i ugnen för att undvika sprickor. | |
Sockerdricka - Ej medlem längre | 2007-08-29 21:39 | |
![]() | Ursäkta alla konstiga tecken, jag kopierade från word. Ät limpan i tunna skivor med mycket smör och om min vill någon ostskiva, jag föredrar dock endast smör. | |
mackz_ | 2007-08-29 23:44 | |
![]() | 1½ dl olivolja 1 kruka basilika ½ tsk salt ½ dl pinjenötter 2 vitlöksklyftor parmesanost efter eget tycke kör allt i en mixer o voila! du har gjort egen pesto till din nykokta pasta... | |
lellemor | 2007-08-30 09:53 | |
![]() | En fiskrätt som skötter sig själv medans ni spelar vidare Djupfryst fiskplock som saltas,peppras i en ungsäker form bre på championkräm och stenbitsrom. (kanske championer eller skivade tomater lägges i)Täck med grädde 175 grader i 1 timme kokt potatis när fisken är slut äter man potatis och sås MUMS | |
Bitte - Administratör | 2007-09-02 08:19 | |
![]() | Tjälknöl ca 1,5 kg älg- eller nötstek (fryst) Lag ½ dl salt 1 msk socker Sätt ugnen på 80°C och lägg in köttet på ett galler (sätt gärna en långpanna under gallret så att köttsaften inte droppar ner i botten av ugnen). Beräkna stektiden till ca 6½ timme per kilo (för en stek på 1,5 kg blir det ca 10 timmar). Vänd steken efter halva tiden och stoppa in en köttermometer. Ta ut köttet ur ugnen när termometern visar 70 grader. Rör ihop lagen i en liten bunke eller plastpåse och lägg i den varma steken. Låt steken ligga i lagen och marineras i ca 5 timmar, vänd steken ett par gånger under marineringen. | |
MissTuss | 2007-09-04 00:34 | |
![]() | Gul, het, kycklinggryta 8 port 8 stora kycklingfileér smör, salt + peppar 2 msk olivolja 3 tsk sambal oelek (eller mer om du törs) 4 vitlöksklyftor 1 lime saft + skal 2 tsk mald koriander 2 tsk gurkmeja 2 hönsbuljongtärningar 4 msk tomatpuré 400 gr. kokosmjölk 4 dl matlagningsyoghurt 2 msk vetemjöl 1-2 burkar skivade bambuskott Tärna kycklingen och stek den nästan klar i lite smör. Salta och peppra. Fräs sambal oelek, vitlök, lime, koriander, gurkmeja och buljongtärningar i lite olja i en stor stekgryta. tillsätt tomatpurén och kokosmjölken. Låt puttra nån minut. Rör ut mjölet i youghurten. Tillsätt youghurten i såsen och låt småputtra 5 min. Lägg i kycklingen och bambuskotten i såsen och låt allt koka ihop en stund, så att kycklingen blir helt klar. Woka morötter, röd paprika, färsk broccoli, gul lök, vattenkastanjer och minimajs och salta lite grann. Koka äggnudlar eller ris och blanda med grönsakerna. Servera detta till grytan. En sallad på gurka, isbergsallad och granny smith-äpple är suveränt som tillbehör Supergod rätt, passar till alla tillfällen. Låter lite kasnke lite knepigt, men tar max en halvtimme när man väl fått kläm på momenten. PROVA! | |
MissTuss | 2007-09-04 00:36 | |
![]() | Vitlöken ska hackas eller pressas. och limeskalet ska finrivas | |
getramses | 2007-09-04 00:41 | |
![]() | burkmajs! | |
dhessner | 2007-09-04 00:55 | |
![]() | Bitte, Tjälknöl är supergott, gärna med potatisgratäng till. Men, du glömde vattnet i lagen.. :) | |
carinau | 2007-09-04 13:04 | |
![]() | Lagade werogers enkla fläskfilé och bacongryta till familjen i fredags och alla blev mycket förtjusta i smaken. Den kommer fr o m nu att bli serverad under namnet Betapetgryta hos oss. Weroger, om du läser detta vill jag bara säga: Tack, tack, tack! | |
vulcan | 2007-09-04 14:47 | |
![]() | Olika varianter av fisk i ugn är ofta kanon om man vill ha god mat till liten arbetsinsats och relativt låg kostnad. En mycket bra fisk för ugnstillagning som många knappt verkar ha pejl på är makrill. Jag lagar nästan aldrig på recept utan bara på känsla - men ungefär så här gjorde jag igår (2 personer) Hel makrill - drygt 500 g orensad vikt. Ut med maginnehållet och klipp av huvudena (jag tycker visserligen att de ger mer "fiskkänsla" men en del personer som t ex mitt ex tycker att det är lite äckligt) Lägg dem i en ugnsform och häll på ca 1½ dl vispgrädde. Hacka en liten purjolök och strö över. Tillsätt nån deciliter vin (jag hade rött men vitt blir nog ännu bättre) och klicka även i ett par matskedar chilisås. Smula en fiskbuljongtärning och blanda i den. Krydda sen med vitpeppar och dill (jag hade torkad men färsk blir säkert ännu bättre). Se till att det kommer ordentligt med dill inuti fiskarna också. In med det i ugnen på runt 200 grader i kanske 25 minuter eller så. Servera med kokt - gärna pressad - potatis. Häll på någon halv deciliter grädd till före servering! | |
matss - Ej medlem längre | 2007-09-04 15:19 | |
![]() | Ok, kan tipsa om en god sockerkaka och härligt, syndigt onyttig sockerkaka till kaffet efter maten: 200 gram smör (rumsvarmt) 2 1/2 dl strösocker 3 ägg 3,75 dl vetemjöl 1 tsk bakpulver 2 tsk vaniljsocker 100+ gram mörk blockhoklad (Obs! Ej ljus, det blir bara sliskigt) - Smörj en form, gärna en som gör kakan lite tjockare/bredare, och ströbröa formen (ev. med kokosflingor ... blir lite saftigare isf) - Sätt ugnen på 160-170 grader - Rör smör och socker poröst, blanda därefter i ett ägg i taget och rör ordentligt - Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker för sig, varpå det ska röras ned i den övriga smeten. Ja, den blir rejält tjock. Och ät inte upp den nu ;) - Hacka blockhokladen i centimeterstora bitar och rör ned i smeten - Klicka i smeten i formen (den går inte att hälla...) - Ställ kakan lågt i ugnen i ca 60 minuter. Känn ev. med en tandpetare med 5-10 min kvar, kakan ska fortfarande vara lite kladdig i mitten när du tar ut den Eftersom den är saftig och tung håller den sig lite bättre än en vanlig kaka. Men som sagt, ingen bantarkur direkt :) Hoppas det smakar! Tjohej =) | |
matss - Ej medlem längre | 2007-09-04 15:21 | |
![]() | Hmm, blev visst lite många sockerkakor där i början ... jag får väl säga som Kakmonstret i Sesam: Jag gillar kakor, hö-hö. | |
nina733 - Ej medlem längre | 2007-09-15 23:30 | |
![]() | Citronpepparkakor Ingredienser Till figurer eller cirka 150 små kakor: # 1 1/2 dl ljus sirap # 2 1/2 dl brun farin # 1 1/2 msk malen ingefära # 15 droppar cedro/citron hushållsarom # 175 g mjukt smör # 1 1/2 dl vispgrädde # 1/2 msk bikarbonat # ca 12 1/2 dl (750 g) vetemjöl Så här gör du: Rör samman sirap, farinsocker, inge-fära, hushållsarom och smör till en smidig massa. Går bra med elvisp eller köksmaskin. Vispa grädden till fast skum och rör ner det i massan. Blanda väl, eller sikta, bikarbonaten tillsammans med hälften av mjölet. Arbeta ner detta i massan. Knåda degen smidig med resten av mjölet på bakbordet. Täck med plast och ställ degen svalt att vila över natten. Kavla ut degen i flera omgångar på lätt mjölat bakbord. Ta ut kakor med mått, cirka 6 centimeter i diameter. Lägg dem på papprade eller smorda plåtar. Grädda kakorna mitt i ugnen i 200 grader cirka 5 minuter. | |
Ruhrgebit - Ej medlem längre | 2007-09-15 23:47 | |
![]() | Proteinpulverdrink # Lättmjölk eller osockrad filmjölk. # Proteinpulver (bara jordgubbssmak är möjlig att få ner). Häll (fil)mjölken i en bunke. Tillsätt rikligt med proteinpulver. Rör om. Klart. | |