Spelrum
| Giraffen | 31 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 31 |
| Inloggade | 64 |
Mobilspel
| Pågående | 19 249 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| annelille | 2009-03-17 15:24 | |
![]() | ... blev förvånad när jag kunde lägga GÅSAR i grisen.... betyder det ngt annat än GÄSS eller är det en miss...?... ... sen saknar jag BLÄ i SAOL13 och OGJL.... | |
| Q-tile - Ej medlem längre | 2009-03-17 15:41 | |
![]() | Allmänt förtydligande: Arbetet med att förbättra nuvarande böjningsordlista samt eventuellt införa SAOL12 innebär inte att grundord ord som inte är godkända i dessa ordlistor kommer att bli det. | |
| oeronbarn - Ej medlem längre | 2009-03-17 16:12 | |
![]() | nu sitter jag på skolan och har inte tillgång till nån saol, men visst är väl AMASON okej eller missminner jag mig helt? z är väl engelsk stavning. i övrigt håller jag säkert med vulcan om att klokt han säger, hade jag orkat läsa hans litanior. | |
| Ordgräwaren - Ej medlem längre | 2009-03-17 16:29 | |
![]() | oeronbarn, AMASON är godkänt, däremot inte AMAZON som är utrikisk eller Volvostavning. | |
| emman | 2009-03-17 18:12 | |
![]() | annelille: jag tror GÅSAR är plural av GÅSE | |
| Mårten | 2009-03-17 18:32 | |
![]() | >> "Vilken regelbok visar vi mer lojalitet mot genom de tänkta reformationerna?" Den regelbok som medföljer brädspelet Scrabble. Bara på den minimala (10 rader långa) sammanfattning av reglerna som återfinns på Hasbro's hemsida återfinns två regler som vi bryter mot i Sverige, nämligen att spela med egennamn och förkortningar, en egenhet som vi vad jag vet inte delar med något annat land. Jag gillar Vulcans KISS-approach, jag anser till och med att den är ännu viktigare än eventuellt intuitivt motstånd mot den. Det är sant att varken veckodagar, månader, språk eller nationaliteter går att lägga i engelskt Scrabble då dessa i engelskan skrivs med versaler, men vad är problemet med att inte tillåta dem i spel? De skrivs ju trots allt med versaler, en punkt på vilken reglerna är långt ifrån otydliga. Att gallra ut allt som börjar med versal är enligt mig den klart enklaste metoden, vilket särskilt illustreras av att en dator skulle kunna genomföra denna gallring med en enradig instruktion. Både den svenska och den engelska ordlistan innehåller förutom rena egennamn en rad ord som ursprungligen varit egennamn, exempel är ALVEDON (varumärke registrerat av AstraZeneca) och JEEP (varumärke registrerat av Chrysler) men som ändå används i så generella sammanhang om huvudvärkstabletter respektive terränggående bilar att de inte skrivs med versaler om man inte råkar mena just exemplar tillhörande respektive varumärke. Vad som ska skrivas med liten respektive stor bokstav är dock (som tur är) inte upp till oss att göra. Svenska Akademin sköter detta åt oss, och har vänligheten att markera strykningsobjekt med initial versal. Den dag det etablerats så många dalsländer i Sverige att begreppet dalsland inte längre syftar på landskapet, och hamnar i ordlistan med idel gemener, är jag beredd att sluta tjata om att det och alla andra landskap ska bort ur scrabbleordlistan. Till saken hör att de storbokstaviga orden inte infördes i SAOL13, de stod även i SAOL12 och föregående upplagor. Att de kom med i scrabbleordlistan var en följd av ett beslut av det svenska Scrabbleförbundet på skammens dag - förste oktober 2007. Vad gäller förkortningar så är dessa godkända i andra språk först när de inte längre är att anse som förkortningar. Två vanliga exempel är RADAR ("Radio Detection and Ranging") och LASER ("Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation"). Andra exempel är ord som tillkommit genom att man gjort ord av outtalbara eller allmänt tungvrickande förkortningar, t.ex. HUMVEE för HMMWV("High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle"). I enlighet med detta skulle jag till exempel inte ha något problem med att saol:s TEVE står kvar även om TV stryks (styggelser som CEDE eller DEVEDE väntar jag nog med tills de får fäste i svenska språket). Jag skulle absolut medverka till att konstruera en scrabbleordlista som är en union av saol12 och saol13, reglerna för Scrabble säger inget om vilken ordlista som ska användas - bara de som spelar är eniga om vilken som ska användas. Dock föreskriver reglerna att böjningarna ska vara med, och att ord med inledande versal inte ska det, jag ser ingen anledning att ändra på så enkla regler. | |
| ANDERStG | 2009-03-17 19:05 | |
![]() | Tråden handlade inte till en början om förkortningar och egennamn. Frågan känns inte så nära hjärtat nu, så jag förbigår den. "Jag skulle absolut medverka till att konstruera en scrabbleordlista som är en union av saol12 och saol13, reglerna för Scrabble säger inget om vilken ordlista som ska användas - bara de som spelar är eniga om vilken som ska användas." Sant. Men det vore inte KISS. Gemene man skulle inte kunna äga en bok som precis motsvarar spelordlistan (nuvarande avvikelserna från SAOL 13.3 är få). I framtiden kunde man ju tänka sig utgivna ordlistor som i engelskt spel men är det svenska spelarunderlaget tillräckligt och intresserat? "Dock föreskriver reglerna att böjningarna ska vara med, och att ord med inledande versal inte ska det, jag ser ingen anledning att ändra på så enkla regler." De svenska reglerna har väl förespråkat grundform (numer SAOL?). Försöket med böjningar har ju utfallit väl så här långt. Vill ni som förgrundsfigurer göra detta projekt ovillkorligen bundet till en strykning (som iofs förordats av en del) och en utökning som många skulle uppfatta som icke-KISS? Häcken kan växa sig hög mellan SAOL-spelarna och UNIONEN. | |
| Mårten | 2009-03-17 19:16 | |
![]() | >> "Gemene man skulle inte kunna äga en bok som precis motsvarar spelordlistan (nuvarande avvikelserna från SAOL 13.3 är få)." Jag tror att gemene man kan skilja på stora och små bokstäver, samt härleda böjda ords grundform för att lokalisera dem i den trycka ordlistan. De som inte klarar av detta har knappast någon behållning av ett spel som Scrabble. >> "Häcken kan växa sig hög mellan SAOL-spelarna och UNIONEN." Jag ser inte problemet med detta. Som i alla andra sammanhang har majoritetsbeslut inte något att komma med gentemot det rätta beslutet. | |
| ANDERStG | 2009-03-17 19:19 | |
![]() | "Jag tror att gemene man kan skilja på stora och små bokstäver, samt härleda böjda ords grundform för att lokalisera dem i den trycka ordlistan. De som inte klarar av detta har knappast någon behållning av ett spel som Scrabble." Men låt oss inte utesluta de personer som inte lyckas memorera några tusen utrangerade ord från SAOL 12 samt andra tillägg som blir aktuella när porten väl öppnats. | |
| Mårten | 2009-03-17 19:22 | |
![]() | Vad är skillnaden mot läget för de som spelar med Scrabbleförbundets regler. Jag tror inte särskilt många har SSF:s tilläggslistor på nattduksbordet? Det kommer heller aldrig bli fråga om några godtyckliga tillägg (*host*), om vi skulle besluta att saol12 också är ok så kommer ALLA ord och ALLA böjningar att vara godkända, så även för saol11,saol10,saol9 etc om det skulle komma på fråga. | |
| ANDERStG | 2009-03-17 19:33 | |
![]() | Tilläggslistorna till 13:e upplagan (ord som är sökbara i SAOL Plus) är 950 st till stor del långa "osannolika" ord. Jämför detta med 5700 utrangerade ord varav många "viktiga" korta ord. Nuvarande spelordlistan är fullt sökbar om man har SAOL Plus, med något enstaka undantag (BLANCO/BLANKO). | |
| Ordgräwaren - Ej medlem längre | 2009-03-17 21:29 | |
![]() | Vad gäller sökbarhet så skulle väl sådant kunna hanteras även utan ordlista, åtminstone i teorin. En hashtabell skulle räcka för att kontrollera ordens giltighet, en tanke skulle kunna vara ett javaprogram som kan köras i en vanlig mobiltelefon, det skulle räcka gott och säkert kunna bli ett bättre alternativ än att tvingas gå och köpa sig en Saol plus och ha en dator surrandes vid köksbordet. De rent spelmässigt praktiska detaljerna känns underordnade när det gäller den här diskussionen. | |
| ANDERStG | 2009-03-18 10:05 | |
![]() | Givetvis, såna applikationer finns det ju gott om idag, de kunde göras för den nya ordlistan också. Men folk vill kunna slå upp betydelser och göra vissa sökningar själva utan att fråga "datorkillarna". Om de praktiskt detaljerna är underordnade så förklara istället varför införandet av bortfallna ord är "det rätta beslutet". | |
| vulcan | 2009-03-18 10:19 | |
![]() | Det finns argument för att spela med alla ord i ordlistan och det finns argument - bl.a. hänvisningen till någon slags "originalregler" - för att utesluta en del ord. Om man till undvikandet av fler litanior från undertecknad låter bli att dra dessa argument en gång till och in absurdum så återstår ändå en fråga: VARFÖR, VARFÖR, VARFÖR ska urvalsprinciperna för böjningslistan skilja sig från de som gäller i tävlingsordlistan? Varför inkludera en massa nya ord (böjningarna) för att sen exkludera ett gäng? Tävlingslistan är klubbad på ett årsmöte vilket betyder att en majoritet av medlemmarna i den organisation som fastställer giltig ordlista för tävlingssspel i Scrabble står bakom den. Naturligtvis kan man om man vill utnyttja sin position som "ägare" av böjningslistan för att istället driva igenom sina personliga åsikter. Om det är till fördel för spelet är en annan sak. | |
| Ordgräwaren - Ej medlem längre | 2009-03-18 12:24 | |
![]() | "datorkillarna" är väl de som skulle få knappra på sin Saol-plus oavsett? Folk är varken idioter* eller lever på 90-talet** utan är fullt kapabla att knappra in ett ord på mobilen för att sen trycka "kontrollera". Det känns lite som ni vill få det att låta som stora stygga Scrabblejuntan ledd av Colonel Mårten, Partisekreterare OrdGomez & politbyråns utsände ansvarige Kamrat Dennisovitj har stövlat in på Scrabbleförbundets kontor med dragna vapen för att upprätta nåt slags scrablansk bananrepublik. Riktigt så illa är det faktiskt inte, vi vill föra en diskussion om saken, att den hamnat här är inte så konstigt, vi bor ju här, spelar här, och det är här tillsammans med de som spelar böjt som vi kan få in flest åsikter och synpunkter. Jag kan faktiskt hålla med vulcan om att det vore intressant med en "historisk" lista där man tar med mer än bara t.ex. Saol12 och 13, problemet jag ser är att Saol10 skrevs på stentavlor, vad vi känner till finns ingen digital form att tillgå av varken 10 eller 11, tyvärr. 10an som jag förutsätter att han hungrar lika lystet efter som vi andra pga av t.ex. BYXJULP skulle behövas rensas helt för hand, visst vore det roligt, tyvärr finns engagemanget nog inte hos tillräckligt många, men det vore ett äfwentyr att försöka. Frivilliga till en sån lista sökes också :) Var en sådan sen skulle spelas vet vi inte. Man ska komma ihåg, även om vi påpekat det tidigare i tråden, att det inte är frågan om nåt hastigt oåterkalleligt beslut med dramatiska konsekvenser som ödelägger hela landet, vi skulle förresten ändå aldrig ha råd med Göran Perssons konsultarvode om det varit målet. Vi vill gärna höra från fler spelare, böjda eller oböjda, det är intressant och lärorikt att höra vad folk tycker, och varför. *inte nödvändigtvis nåt jag står för i andra trådar **kan variera beroende på ort | |
| ANDERStG | 2009-03-18 12:49 | |
![]() | "Folk är varken idioter* eller lever på 90-talet** utan är fullt kapabla att knappra in ett ord på mobilen för att sen trycka "kontrollera"." Jag har inte antytt någondera, vad jag sa var att folk vill ha mer än ett simpelt "Ordet är [icke-]godkänt". Någon vill veta vad det betyder och någon vill hitta allt som kan hakas på ordet. Betydelserna blir problematiskt p g a upphovsrätt. Sökningarna har ju tillåtits i Frank för anagram och upp till två blanka, men de som investerar i SAOL Plus har ytterligare några sökmöjligheter. | |
| Ordgräwaren - Ej medlem längre | 2009-03-18 15:51 | |
![]() | ANDERStG, vill man veta mer om ett ord kan man slå upp det, vanligtvis på nätet eftersom de flesta inte köper en ordbok till sitt sällskapsspel. Vi har inget med Frank att göra och är inte insatta i hur det funkar, jag har en kopia programmet liggande, men den kraschar hela tiden så jag använder den inte. Skulle tro att det är nån felaktig version av nåt C-bibliotek eller nåt, har inte kollat. Jag har i princip bara sagt att jag tycker det är bra att diskussionen förs, och tycker att vissa verkar överdrivet oroliga för att scrabblespelandet i Sverige ska gå sönder ifall nya röster gör sig hörda. Man behöver inte få panik bara för att man slänger ut lite nya idéer, och kanske några gamla. | |
| Måns_E | 2009-03-18 16:04 | |
![]() | Den här diskussionen känns redan lite daterad, vi har ju haft precis samma diskussion tidigare i förbundet i flera omgångar och vad som har blivit av det är den ordlista som vi spelar med. Personligen skulle jag tycka att det vore olyckligt att göra några andra frånsteg från SAOL 13 än att alla böjningar är godkända i den böjda ordlistan. Jag skulle förmodligen sluta spela direkt om förkortningar förbjöds eller man började mixa in ord från SAOL 12, SAOL 11 osv. För övrigt så stödjer jag Vulcans KISS princip angående Svenska Scrabbleförbundets tävlingsordlista. Jag tror mig även ha framfört några andra argument i frågan som ganska lätt bör hittas på Scrabbleförbundets forum för den som är intreserad. | |
| agre | 2009-03-18 16:17 | |
![]() | Hursom helst så saknar jag en hel massa vanliga ord som inte får att läga. Just nu kan jag förstås inte komma på några, men tycker tat det händer mig titt och tätt att ord ej blir accepterade oavsett böjning eller inte! Ibland känns det som om språket/orden är lite utarmade! | |
| agre | 2009-03-18 16:18 | |
![]() | Oj oj oj! ....som inte går att lägga. Ska det naturligtvis stå! | |