Spelrum
Giraffen33
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
23
Inloggade58
Mobilspel
Pågående19 310

Forumkategorier

Användare Inlägg  
upa - Ej medlem längre2009-03-30 13:55
Antal inlägg: 2565

Tufflan, jag skulle vilja veta om dina värderinga på något sätt återspeglas i samhället eller tvärtom för all del. Jag utgår ifrån att du tycker det är fel att stjäla. Varför tycker du det? Finns det nåt som övertygar dig om att det är fel också? Kanske det förstärks av att man faktiskt inte får stjäla och att det blir straffat? Om man inte får kasta syra på kvinnor som inte vill gifta sig med en kan samhället visa det genom att straffa ett sådant beteende. Huruvida man tycker om Irans straffmetoder tycker jag är en annan diskussion.
Är det bra att straffa oönskat beteende i fostrande syfte?

Tufflan2009-03-30 13:56
Antal inlägg: 1254

På första svarar jag igen, att dommen förändrar inget, tvärt om den befäster tanken om att hämnd är rätt.

Dem där andra sakerna är jag inte så säker på att det är rättvisande för hela Irans kvinnliga befolkning, så det tror jag faktiskt att jag inte vill kommentera.

Felet åtminstone till den här kvinnans öde är ju med största sannolikhet dels mannen som gjorde det, och dels ett samhälle där mannen har en högre ställning än kvinnan och där hedersrelaterat våld och hämndtänkande är till viss det accepterat. Vilket jag tror kommer befästas av att domstolen avgjorde det hela på detta viset. Och det tror jag är dåligt för alla människor i Iran.

Tufflan2009-03-30 13:59

Upa jag är inte säker på att jag förstår ditt inlägg, men nej jag tycker inte det är rätt att stjäla, och om jag skulle falla för frestelsen att snatta på ica så tycker jag inte att ett lämpligt straff är att föreståndaren kommer hem och snor min tv till exempel som straff/hämnd.

hetsaren2009-03-30 14:01
Antal inlägg: 64

Inte lustigt att det är krig i världen...

belugavis - Ej medlem längre2009-03-30 14:03
Antal inlägg: 1600

Hedersrelaterat våld drabbar ju tjejer i högre utsträckning! Alltså mest tjejer! Där är ju själva kärnan...Alltså så kan det inte leda till att hedersvåld blir acepterat. Alltså risken att man befäster något som redan är grundmurat i landet finns ju inte på kartan!
Det är ingen nyhet att hedersvåld förekommer mellan familjer, men det nya är att domstolen ger tjejen rätt eftersom hon inte gjort något. Man ger tjejen skulden fastän hon inte gjort något i regel! Därför är det omstörtande och bra..även om det rör sig om en primitiv handling av staten..så tycker jag.

upa - Ej medlem längre2009-03-30 14:03

Tufflan - Spelvärd/Forumvärd 2009-03-30 13:40

"Om du kan hitta ett enda hållbart argument som kan övertyga mig att den här dommen kommer att få positiva följder för alla dem kvinnor som lever under hot och förtryck, så blir jag förvånad."

Argumentet att straff har en fostrande effekt tycker jag är väldigt hållbart. Som jag ser det håller du med mig. Alltså verkar det finnas argument, det var mest det.

belugavis - Ej medlem längre2009-03-30 14:09

Det hjälper inget att säga till en person som är blind och syraskadad "hämnd är fel, moraliskt sett"
Det hjälper inte den som blir slagen på gatan för att hon visar håret att säga "Våld är fel gumman, bär slöjan lite bättre nästa gång"
Det hjälper inte heller att diskutera med polisen om mänskliga rättigheter i ett land där saker är korrumperat och människor är hjärntvättade av en tro som är kulturell och som kommer av uppfostran.
Det behövs större saker och gärna rättvisa rättegångar utan våld.ö Det är självklart att det är det man vill ha i ett land. Eftersom det inte riktigt finns på kartan ännu så får man acceptera det som kan leda till någon förändring åt det hållet. Det är utifrån det som jag kom fram till att det här staten bestämde var bra mitt i sitt elände....
Därför att grunden var bara att hon ville inte gifta sig och utifrån det förstörde han henne totalt. I samhällets medvetande kanske det gror ett frö då att något är verkligen fel.

Måns_E2009-03-30 14:12
Antal inlägg: 12059

Men är det där verkligen en helt rättvis bild belugavis, vad jag har förstått så är hederskulturen framförallt utbredd bland outbildad landsbyggdsbefolkning, och det är egentligen inte seder som ökar i omfattning. Det finns väl vidare inte någon regim idag (talibanerna är ju borta) som förespråkar hederskulturen?

Minta2009-03-30 14:13
Antal inlägg: 20042

Den mest brottspreventiva åtgärden är eliminera orsaker till brott. T ex stora sociala och ekonomiska skillnader.

Minta2009-03-30 14:14

Istället för medeltida rättsskipning vill säga.

Tufflan2009-03-30 14:16

Fast upa jag svarade ju faktiskt tvärtom, att det sättet det dömts på i detta fallet, i mina ögon är helt fel så jag vet inte hur du fick det till att jag höll med dig :)

belugavis - Ej medlem längre2009-03-30 14:16

Måns_E
I Turkiet förekommer det mest på landsbygden.
Inte i Iran efter vad jag har förstått. Lag och rätt i landet Iran präglas inte av demokrati, mänskliga rättigheter för kvinnor.
Du såg väl själv vad jag skrev om något så "enkelt" som skilsmässa, dvs att kvinnor sällan får välja att skilja sig frivilligt och att barnen tillfaller mannen.
En kvinna utan man i Iran är i princip ingenting värd.

belugavis - Ej medlem längre2009-03-30 14:17

Minta. Inte i ett land som präglas av kulturellt bundna könsnormer...
Där handlar det faktiskt inte om fattigdom eller låg utbildning.
Så är det möjligtvis i Sverige.

belugavis - Ej medlem längre2009-03-30 14:19

Och det jag menar då är att sega, långsamma saker som "utbildning" och "minska klassskillnader" är endast tomma ord och betyder ingenting som har med kvinnors rätt att göra på kort sikt.

Minta2009-03-30 14:20

Jag tror inte man kommer åt de kulturellt bundna könsnormerna med medeltida rättsskipning.

Minta2009-03-30 14:21

Även om det är lockande. Konstigt att vi ofta tycker att hemska straff är lämpliga för andra, men inte en själv.

belugavis - Ej medlem längre2009-03-30 14:25

Minta. Hade jag kastat syra i någons ansikte och gjort den människan blind om den människan inte hade gjort mig något hade jag gärna tagit emot samma behandling. Jag lovar det verkligen.

Det här var grouse...kolla in den här länken. Hon var fel klädd.
www.yelah.net/articl...ys 20080529

Måns_E2009-03-30 14:25
Antal inlägg: 12059

men blugavis, jag tror inte att man skall blanda ihop olika saker. Det stämmer i o f s att kvinnor inte har rätt att ta ut skiljsmässa i många muslimska länder, det har dock inget med hederskulturen att göra (som för övrigt inte har med religion att göra).

Mej veterligt så är inte syraattacker mot kvinnor tillåtna i något land.

ite khan2009-03-30 14:26
Antal inlägg: 15

Hårdare straff= mindre brott argumentet håller bara om straffet innebär att den straffade måste arbeta gratis - det han tjänar går till offret. Det upplevs nog som mer förnedrande för en man att tvingas arbeta för en kvinna han inte äger än att få syra ärr på sig, ärr som han sen kan vara stolt över. Och offret har fler fördelar av denna inkomst än den eventuella ( och kortvariga ) glädje hon år av att höra hans skrik av smärta.

upa - Ej medlem längre2009-03-30 14:27

Tufflan, då får du hålla dig till att straffmetoden i sig är fel, inte säga att det inte finns några som helst argument till att det här skulle kunna ge några positiva följder. Eftersom du valde att inte svara alls på det jag skrev innan utan fortsatte envisas med att kritisera straffmetoden utgick jag ifrån att du förstod att det fanns hållbara argument och således blev förvånad.

Men nog om det, jag önskar bara att folk kan försöka förstå vad det är de kritiserar.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?