Spelrum
Giraffen6
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade6
Mobilspel
Pågående19 309

Forumkategorier

Användare Inlägg  
HumbleBug2009-04-05 19:40
Antal inlägg: 1836

Det är inget mystiskt med karma. Tappar du ett ägg så går det sönder. Varje handling har en konsekvens. Sen kan du låta ägget vara eller torka upp det. Vad du väljer eller inte väljer för också med sig förutbestämda konsekvernser.

Behandlar du folk omkring dig med vänlighet och respekt kommer du att få mycket mer ut av dina relationer med människor än om du behandlar dom som skräp. Kalla det karma om ni vill. Jag kallar det sunt bondförnuft. Det är samma sak.

E Soul - Ej medlem längre2009-04-05 19:54
Antal inlägg: 813

"Varje handling har en konsekvens." är egentligen lite av en myt.

BorderBeta2009-04-05 20:08
Antal inlägg: 233

Jag tycker inte att karma har beskrivits särskilt bra någonstans i tråden. Att tro på karma är inte att försöka skaffa sig ett gott karma. Karma är att tro att allting är så som det ska vara och att man behöver gå igenom det man går igenom, beroende på vad man upplevt och uppnått sjäsligt i tidigare liv.
Med karma ges vi sämre eller bättre förutsättningar till andlig utveckling, men tyvärr så fastnar i oftast de med bra förutsättningar för själslig utveckling i den materiella sinnesnjutningen.

Basta - Ej medlem längre2009-04-05 20:13
Antal inlägg: 3528

Alla ägg går inte sönder.

goldmine2009-04-05 20:18
Antal inlägg: 52

det är vad jag levt efter länge äg 20 år iaf

men jag undrar idag om det verkligen är så
tror jag tänker mer som E solu nu

jag tänker nya tankar varje dag

mmmattis - Ej medlem längre2009-04-05 20:55
Antal inlägg: 198

Tror inte på karma men däremot så vet jag att om man är en bra människa och gör bra handlingar så mår man bra i själen och ser positivare på saker och ting. Vice versa.

stofffe862009-04-05 21:48
Antal inlägg: 5

Ja det gör jag.

Egenskap - Ej medlem längre2009-04-05 21:49
Antal inlägg: 8331

Det gör jag verkligen. Fast jag tänker inte just "karma" utan mer "Gud straffar en del med det samma" ungefär. Fast det är ju samma sak.

BorderBeta2009-04-05 22:36

Egenskap

Nej,det är inte samma sak.

Basta - Ej medlem längre2009-04-05 22:41
Antal inlägg: 3528

Karmatanken är nog enklare att leva med om man har tak över huvudet och friskt vatten

HumbleBug2009-04-05 23:00
Antal inlägg: 1836

"'Varje handling har en konsekvens.' är egentligen lite av en myt."

Hur menar du då?

Egenskap - Ej medlem längre2009-04-05 23:11

BorderBeta: Jo.

E Soul - Ej medlem längre2009-04-05 23:13

HumbleBug 2009-04-05 23:00:
   “"'Varje handling har en konsekvens.' är
    egentligen lite av en myt."

Hur menar du då?”

Det är inte vetenskapligt bevisat. Dessutom kan det lika gärna vara tvärtom. Och så finns akausalitet också.

E Soul - Ej medlem längre2009-04-05 23:20

Akausalitet som i dx.doi.org/10.1016/0...96 )00665-2

BorderBeta2009-04-06 05:16

Egenskap

Nej, då vet du inte vad karma är utan har en snäv bild av vad tanken om det är. Och det är inte ett guds straff osv.

Egenskap - Ej medlem längre2009-04-06 13:28

BorderBeta: Enligt mig är det det. Tyst och sluta säg emot.

YlBjörn2009-04-06 13:43
Antal inlägg: 502

Om karma är lika med lagen om handling/konsekvens, och att enligt karmiskt synsätt "allting är som det ska vara", som borderbeta säger, och man applicerar det globalt. Vart hamnar man då? Jo, att vissa ska vara fattiga, utsättas för tortyr, barnarbete, epidemier, allehanda förtryck, medan vi i västvärlden ska leva gott. Och möjligen jobba på att förbättra vår karma genom att meditera eller gå en asdyr kurs i självförverkligande.
Alltför många karmatroende jag mött ser världens problem som just karmiska och alltså ingenting de behöver ta ställning till.

pion ekrot2009-04-06 14:05
Antal inlägg: 3340

Yl: Det är väl snarare "Det är som det är" som blir slutsatsen, inte att det "ska" vara så eller att det är rätt eller fel.

"Alltför många karmatroende jag mött ser världens problem som just karmiska och alltså ingenting de behöver ta ställning till."

Är inte det ett resultat av ytlig tolkning och att ha tagit ett begrepp ur sitt sammanhang? Det kanske det inte är. Jag har dålig koll på hinduism och Indien. Samtidigt så är världens problem ingenting man måste ta ställning till om man inte vill, fast jag förstår om man tycker att det är en fel och ignorant inställning.

Hur ser det ut i Indien, kan man ens svara på det så generellt? Vilka fler kulturer har det här, och vilka begrepp används då istället?

BorderBeta2009-04-06 16:25

Egenskap

Den som snackar i nattmössan kan väl gå och lägga sig lite prydligt på kudden igen. Snälla... *puffar till din lilla dumstrutskudde*

BorderBeta2009-04-06 16:32

YlBjörn

Jag vågar säga att de du träffat inte är sådana som du beskriver genom sin karma-tro, utan pga allmänt svag skitkaraktär.
Att tro på karma utesluter inte personligt ansvar; tvärtom. Däremot är det ingen tävling eller något eftersträvansvärt att sträva efter god karma. Karma är, på resan från/ur det materiella och är ett ypperligt sätt att hantera själen genom sin resa mot frigörelse från just det materiella.
Lidande är inte bara tortyr och krig, även sinnesnjutning är förvilande och en form av lidande. Med karma ges själen möjligheter att hitta ut ur det materiella och ges utrymme åt att öka sitt seende och således också sin strävan.
Eftersom det materiella är verktyg för själen, kan man med karma säga att allt är som det ska vara, men vi människor är för vilsna i det materiella och förlorar oss således i det; om och om igen. Att återfödas på jorden är ett lidande.

Om man inte förstår karmalagen eller veda och bara ilsknar till på fördomar blir diskussionen lite fattig och absolut onödigt känslig.

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?