Spelrum
| Giraffen | 35 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 33 |
| Inloggade | 68 |
Mobilspel
| Pågående | 19 430 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| stol | 2009-04-13 16:04 | |
![]() | Hoppas att lärlingsutbildningarna kommer att införas. Det är inte fy skam at jobba som elektriker, snickare eller VVS-montör. Men idag är inte de unga intresserade av desa yrken. Man ska ut och resa och förverkliga sig själv. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-04-13 16:04 | |
![]() | Jag tror att det är något feltänk här... jag har i och för sig inte läst långtidsutredningen, men om man nu börjar ta betalt för utbildning i sverige så kommer man ju per automatik att försätta sig i en konkurrenssituation med utländska universitet. Om universitetet är avgiftsbelagt så uppstår direkt situationen att X mängd pengar per termin kanske är bättre investerade på ett annat universitet utomlands? Som redan nämnt, man skall ju inte tro att sverige har världens bästa utbildning... På Quacquarelli Symonds Limiteds ranking över Europas 200 bästa universitet, finns 8 svenska universitet med: Linköpings universitet (191), Umeå Universitet (131), Stockholm School of Economics (119), Göteborg universitet (108), Stockholms universitet (100), KTH (70), Chalmes (65), Lund (33) och Uppsala (13). www.topuniversities....iv ersities Sverige har två universitet på toplistan över världens hundra bästa universitet, där de 15 "bästa" finns i England och U.S.A. (Variabler i bedömningen: Academic Peer Review Composite score , Employer Review Score, Faculty Student Ratio Score, Citations per Faculty Score based on research performance factored against the size of the research body, International Faculty Score based on proportion of international faculty, International Students Score based on proportion of international students. De olika variablerna har fått olika vikt - notera dock, ingen av dem avspeglar HUR LÅNG TID DET TAR FÖR STUDENTERNA ATT AVSLUTA SIN EXAMEN!) Som jämförelse kan sägas att Irland och Finland vars befolkning är ungefär hälften av Sveriges båda har sju universitet på samma lista, norge och danmar fyra (Köpenhamns universitet rankar som nr 12 i europa). Dessutom tror jag att den socioekonomiska snedrekryteringen till universitet är mindre i länder med avgiftsfria universitetsstudier. Det kanske iofs inte berör nuvarande regering om det ändras så att högre utbildning blir mer av en klassfråga i Sverige... | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-04-13 16:05 | |
![]() | Irland, Finland, Norge och Danmar... på europalistan alltså | |
| Iamx | 2009-04-13 16:37 | |
![]() | bra att man avgiftsbelägger utbildningen om det betyder att den ökar i kvalitet. Som det är nu suger den ju på flertalet utbildningar. Dock måste man se till att de med låg status får en högre annars kommer ingen att studera en dyr utbildning som inte leder till något. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-04-13 16:42 | |
![]() | OM den ökar i kvalitet ja. Jag vet inte om det är någon självklarhet, och det främsta argumentet för utredaren att införa avgift tycks ju vara att få studenter att gå igenom studierna snabbare (Vilket naturligtvis plötsligt är högst angeläget när 40-talisterna går i pension en masse). Jag undervisar på ett amerikanskt universitet (avgiftsbelagt) och kvaliten på "helheten" är långt ifrån kvalité som jag upplevt på t.ex. stockholms universitet. | |
| HumbleBug | 2009-04-13 20:15 | |
![]() | [quote="Vulcan"] Någon måste betala kalaset. Om det inte är studenterna själva så blir det jobbarna. [quote] Självklart måste nån betala. Men nu snackar vi faktiskt om dubbelbetalning. Ponera nu att vi om fem år har en "avgift" på 25.000:-per termin, vilket jämförelsevis är rätt lågt. Vi har redan ett högt skattetryck som täcker kostnaderna. Är det rimligt att lägga på sådana avgifter utan att "justera" skatterna. Ett annat "problem" om vi skulle gå över till en finansiering genom avgifter (och sänka skatter) är att en hel del av forskningen skulle få stryka på foten. Sverige är för närvarande det land i Europa som lägger ner mest pengar på forskning (per capita). Och argumentet då? Vad är det för jävla förmyndarfasoner egentligen? Ska de borgerliga också hålla på med sånt? Om man vill studera längre, göra avbrott, plugga annat vid sidan om, jobba mer eller vad fanken skälen kan vara att dra ut på studierna, är det verkligen statens sak att lägga sig i detta? | |
| aikidokattit | 2009-04-13 20:55 | |
![]() | Nu är det faktiskt inte heller så att alla utbildningar med alla inrikningar går eller blir av varje år. Den två årigamagister utbildning jag gick går bara vart annat år och förkunskaperna som krävdes motsvarde två års studier. Så om man inte hittat nåt jobb för mellantiden utan valt att fördjupa sina kunskaper inom de ämnen som krävs. Ska man då inte får nån ersättning av CSN det sista året? Om man nu bara ska få plugga i 4 år. Gällande det här med att betala för att plugga. Pja om det höjer kvalitetn på utbildningen kanske. Mer lektionstid skulle väl inte vara fel i de felsta ämnen. Nä fy för de blå | |
| Linn79 - Ej medlem längre | 2009-04-13 20:59 | |
![]() | Dude, eftersom vi diskuterar skatt vs avgiftsbelagda universitet här - är skatten verkligen betydligt mycket lägre i USA? Nu menar jag i genomsnitt, jag vet att det finns skillnader på inkomstskatt i olika delstater (med federalskatten är densamma överallt? eller?) | |
| vulcan | 2009-04-13 21:08 | |
![]() | stol: Sorry, jag pratade om den nämnda magisterexamen. Jag har tillräckligt många gamla kompisar som läst ingenjörsutbildningar för att veta att en genomsnittlig fil.fak-kurs är lite av en semester jämfört med det. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-04-13 21:58 | |
![]() | Linn, det beror på hur mycket man tjänar och var man bor. I Maine är inkomstskatten mellan 2 och 9 procent beroende på inkomst. Den federala skatten är mellan 10 och 35 procent beroende på inkomst.´ En "normal" lön innebär antagligen omkring 20 procents skatt. Så det är egentligen inte någon STÖRRE skillnad mot Sverige då, förutom att merparten av den offentliga servicen är ganska kass enligt min mening. Maine hör nog till en av de delstater med högre skatt (och troligen de andra delstaterna i New England), dels på grund av det låga invånarantalet (1,4 miljoner människor) och relativt glest befolkat vilket drar upp kostnaderna för vård, polis, skola osv. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-04-13 21:58 | |
![]() | Massachussets brukar kallas "taxachussetts" | |
| Linn79 - Ej medlem längre | 2009-04-13 22:09 | |
![]() | dude, om man även ska jämföra vad man får tillbaka för sin skattepengar, hur levnadskostnader är (pengar kvar i plånboken när allt är betalt inkl. sjukvård) - hur står den summan sig mot summan medelsvensson har kvar? Vart jag vill komma är om det är rimligt eller orimligt med universitetsavgifter (om vi ska använda USA som exempel) När man får studielån i USA (inte en självklarhet?), finns då krav på att man ska slutföra utbildningen inom en viss tid? | |
| Linn79 - Ej medlem längre | 2009-04-13 22:12 | |
![]() | Läste på Wikipedia att 2008 räknade man med att den totala skatten (income, federal and local) skulle uppgå till 30 8%. Jaaa..hämtat ur källgranskningens Mecka, men i alla fall. Vad tror du om de siffrorna? en.wikipedia.org/wik...te d_States | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-04-14 01:03 | |
![]() | Utan att fastna i siffror, så är min erfarenhet att det för "medelsvensson" och "medeljoe" är ett nollsummespel. Det som försvinner i skatt i sverige försvinner i fasta kostnader i USA (ev. sjukförsäkring, dagiskostnader, försäkringar etc.). Däremot, tjänar man bra så tjänar man bra mycket mer än i sverige, å andra sidan tjänar man inte så bra så tjänar man sämre än i sverige (och har antagligen inte sjukförsäkring via arbetet). Studielån i usa är i princip banklån vad jag förstått. De är inte villkorade på samma del som i sverige, eftersom det inte finns någon medföljande "bidragsdel". Antagligen är återbetalningskraven hårdare och räntan inte lika förmånlig, vilket möjligen kan vara ett motiv för en del att avsluta sina studier snabbare. Min erfarenhet är att en högre andel av studenterna jobbar extra under studierna också än i Sverige. Jag tycker att fri utbildning verkligen är något som vi i svenskar skall vara stolta över. Inte nog med att sossarna lyckades piska på ungdomar att gå direkt från gymnasie till universitet för att så snabbt som möjligt få ut högkvalificerad arbetskraft att hjälpa bära kostnaderna för 40-talisterna som nu går i pension. (Medelåldern har sjunkit drastiskt på de flesta universitetsutbildningar de senaste tio åren, inte helt utan påverkan på "nivån" på utbildningarna). Nu tar borgarna över och ser till att ungdomarna inte hänger på universitetet "för länge". Inte not med att ungdomar hetsas till att inte uppleva lite lugn och att kanske resa innan de skall in på nästa "kunskapsfabrik", nu skall de också processas snabbare. Jag tror det är en låg andel studenter som VILL spendera 1-2 år extra på universitetet för att t.ex. ta en kandidatexamen (det genererar trots allt mer studieskulder och ytterligare en tids nudeldiet). | |