Spelrum
Giraffen41
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
37
Inloggade81
Mobilspel
Pågående19 445

Forumkategorier

Användare Inlägg  
dudeniro - Ej medlem längre2009-04-14 17:14
Antal inlägg: 6214

Jo visst, Minta. Men det är en farlig balans. Det är en tendens till att "hederskultur" blir ett begrepp som tar över och får ett eget liv, och som slängs ut som en universalförklaring till våld som vi inte kan förstå (i regel icke alkoholrelaterat våld t.ex.).

Socialtjänsten skall vara oerhört öppen och lyssna sig fram till en förståelse för individens situation. Kunskap är en väg till detta, och jag skall inte säga att jag vet tillräckligt mycket om hur det ser ut för att säga varken bu eller bä. Men om man följer medias bild av den här frågan, så tycker jag det liknar mer en "stämpel" som används för att förstå invandrarvåld, trots att hederskulturen i egentligen är en väldigt specifik företeelse som är specifik för vissa regioner i vissa områden varifrån vissa invandrare kommer ifrån, men långt i från alla.

blankomblank2009-04-14 17:23
Antal inlägg: 1403

Jag fick inte heller umgås med pojkar så länge jag bodde hemma för min pappa och jag är svensk.
Han trodde även att jag var oskuld tills jag träffade min nuvarande sambo vid 20års ålder, mamma visste bättre.
I undersökningen ska man väl skilja på traditioner och förtryck tycker jag. Hur många skulle ha känt sig hotade av att bryta mot sina traditioner?
Min pappa hade liknande regler men skulle ju aldrig skada mig om jag bröt mot dom men bli besviken förmodligen.
Varför antar man också att invandrare inte är upplysta om hur det funkar i Sverige dom är kanske smartare än man tror;)

dudeniro - Ej medlem längre2009-04-14 17:45

Jag tror att även de som genomför "hedersrelaterat" våld är väl införstådda med att det inte är acceptabelt, precis som alla andra som begår våldsbrott är införstådda med att det inte är ett av samhället accepterat sätt att lösa problem.

Det hör väl till mystificeringen av invandrare att vi tillskriver deras våld någon form av ignorans och okunnighet, när de i själva verket i grunden är uttryck för samma mekanismer som vi själva har i vårt samhälle.

Nu menar jag inte att förringa det våld som faktiskt kommer ifrån gamla maktstrukturer där framför allt kvinnor löper risken att drabbas av familjens ilska om de anses dra vanheder över familjen. Det är troligen mer vanligt i vissa regioner i vissa delar av världen, och det är naturligtvis bra att förstå sig på att denna typ av strukturer och syn på konfliktlösning finns i sverige.

Det jag tycker är ignorant, är att just "hedersvåld" som begrepp görs till något invandrarspecifikt. Om det skall användas specifikt, så skall man använda det i rätt sammanhang och också säga att man t.ex. syftar på familjerelaterat våld som härrör till landsbygden i Turkiet t.ex. Som det är nu så får jag känslan att varenda länsstyrelse försöker bli experter på hedersrelaterat våld för att kunna hjälpa invandrarkvinnor, vars situation i många fall kanske inte skiljer sig från den situation du beskriver blankomblank. I så fall bidrar det bara till att "väsenskilja" invandrares problem från svenskars, och bidrar inte ett dugg till integration och ett genuint multi-kulturellt samhälle.

Våld är våld och skall inte accepteras. Myndigheter skall kunna ge hjälp utifrån individens behov och behöver då kunna förstå individens bakgrund. Någon märkvärdigfiering tycker jag dock inte behövs. Vi svenskar tycks ha glömt att det var mindre än 50 år sedan vi släppte ut kvinnan ur köket, och spelar helt oförstående inför det faktum att invandrarkvinnor utsätts för våld, samtidigt som svenska män slår sina fruar och barn inför bakom dörrar...

lejonmix - Ej medlem längre2009-04-14 18:16
Antal inlägg: 2692

nu är det fokus på "svenskar har också problem med det och det osv."
Visste att tråden skulle komma att handla om detta och få en Palme-känsla över sig.

Det kryllar av kulturrelativister här inne. "Vi" bara måste förkasta all diskussion som handlar kritisk granskinig om en minoritet elller ett annat lands samhälle/samhällen.

Ja det finns svenska alkisar och hustrumisshandlare osv. Måste vi älta detta i varje diskussion som handlar om invandrargenerationer?

Kultrurelativism.

Minta2009-04-14 18:19
Antal inlägg: 20042

Hur ska man hjälpa tjejer från - oftast vissa invandrarfamiljer - inte får välja själva hur de vill leva sina liv, vem de ska gifta sig med, när och med vem, kanske inte vill utföra hushållssysslor medan deras bröder slipper, riskerar att skickas till sina hemländer för att gífta sig med någon de inte känner. De bor här och ser hur svenska tjejer har det, hur det är möjligt att leva här om de vill (därmed inte sagt att det är den bästa av världar), men kan inte göra det om de inte bryter med sina familjer. Jag tror inte att det är så många svenska tjejer som riskerar lika stora repressalier och konsekvenser om de inte följer familjens normer. De som slår sina barn och fruar bakom stängda dörrar får i alla fall inte den övriga familjens välsignelse och godkännande för att inte säga att de inte följer övriga familjens påbud.

Minta2009-04-14 18:30

Det var antagligen så här för länge sedan i Sverige, men det betyder inte att vi inte borde hjälpa dem som kommer ikläm mellan de olika "epokerna". Vad vi ska kalla det vet jag inte, men jag tycker inte att det är riktigt jämförbart med våld mot svenska tjejer och kvinnor som sker bakom stängda dörrar i slutna familjer.

stefanf2009-04-14 18:36
Antal inlägg: 1744

Varför inte lejonmix?

Är du verkligen bara intresserad av att "rädda" invandrartjejerna men skiter i alla (många många fler) svenska tjejer som förtrycks och våldtas?

Hedervärt av dig att du förbarmar dig så över invandrartjejerna. De är säkert oerhört tacksamma över det..

Om du verkligen vill lyfta ett problem och faktiskt också hoppas på en förändring så är det nog på plats att du även försöker lyssna och förstå.

Eomin skriver enormt klokt, insiktsfullt och nyanserat om ett gigantiskt och oerhört grundläggande samhällsproblem. Våld i alla dess former (mot kvinnor i det här fallet) är långt mycket större än att kunna isoleras till en grupp invandrare.

Det är alltid lättare att se andra människors (eller kulturers) brister än att upptäcka sina egna.

Fundera lite över detta, läs Eomins inlägg ett par gånger till, och fundera ytterligare ett varv.. Alternativt fortsätt springa med skygglapparna och var fast och fullt övertygad om vår svenska fantastiska felfria upplysta och överlägsna människoälskande kultur..

Minta2009-04-14 18:38

För inte så länge sedan framträdde en ung kille från någon sådan kultur. Han hade tidigare delat den gängse uppfattningen i hans grupp att kvinnor inte var lika mycket värda och skulle själv har tagit till våld mot sina systrar. Han tröttnade på att se otaliga av sina tjejkompisar och kusiner skickas till sina hemländer för att giftas bort och hade nu helt ändrat uppfattning.

Minta2009-04-14 18:51

När socialtjänsten borde bemöta invandrartjejer på samma sätt som en svensk tjej som söker hjälp för att hon far illa i sin familj ser de nog deras problem som kulturellt och vet inte riktigt hur de ska hantera det. Man måste kanske kunna erbjuda tjejerna verkliga alternativ till att ge efter för familjetrycket. Att förlora sin familj är sällan ett bra alternativ för dem. Därför måste man kanske har särskild kunskap för att hjälpa dem. Våld i sådana familjer ska ju anmälas som annat våld, men det får kanske enorma konsekvenser för dessa tjejer och då trippar kanske socialtjänsten lite på tå.

mommesfrites - Ej medlem längre2009-04-14 19:01
Antal inlägg: 7605

Ja Minta, man upplever ju som självklart och naturligt det man är född och uppvuxen i.
Allt är inte bra i Europa heller men vi accepterar det till stor del, bara för "att det är så".
Det är väl vid kulturkrockar, som problemen blir störst.
Med undervisning och goda förebilder, kan väl de flesta människor omvärdera sina teser och lära sig nya saker.
Om det är länderna som räknas till hederskulturer vi pratar om sv.wikipedia.org/wik...ed ersmord, så är ju deras samhälle uppbyggt på ett helt annat sätt än vårt. Familjen/släkten är oerhört viktiga, för det är enda tryggheten man har. Hela ens existens går ut på att man har en välordnad familj och tilltäckligt mycket kära släktingar, för att hjälpas åt med allt! Man griper in vid sjukdom, födslar, dödsfall, olyckor, pengabekymmer, arbetsinsatser mm mm.
Förmodligen är det inte ens 100 år sen vi hade liknande system i vårt land.
Jag kan förstå mekanismen men aldrig försvara våld, förtryck och tvång.

mommesfrites - Ej medlem längre2009-04-14 19:04
Antal inlägg: 7605

sv.wikipedia.org/wik...He dersmord

lejonmix - Ej medlem längre2009-04-14 19:08

stefan f
...din ignoranta lilla sak, var du tvungen eller?

Var har jag sagt att "vår" kultur är överlägsen?
Du och jag har förmodligen sjukt lite gemensamt. Jag på pekade bara att tråden glidit över från dess ursprung till kulturelativism- slå upp ordet!
Jag kan kritisera Sverige och svenskar till dess jag dör. Det gör jag ofta.
Du kan få igång mig på hur man säljer ut statliga företag som blir 100% vinstorienterade och får monopol på en marknad, eller om västerländsk neourban kultur som isolerar människor. Individualismens kölvatten eller vad som heslt.

Du vet inte ett skit om mig och min värld. Min Kultur. Mina samhällen. Min förkunskap och teorier, samt utbildning och leverne.
Jag gjorde ett konstaterande. Inte en ståndpunkt.

Detta är ett svar på det tragiska inlägget:
"Varför inte lejonmix?

Är du verkligen bara intresserad av att "rädda" invandrartjejerna men skiter i alla (många många fler) svenska tjejer som förtrycks och våldtas?

Hedervärt av dig att du förbarmar dig så över invandrartjejerna. De är säkert oerhört tacksamma över det..

Om du verkligen vill lyfta ett problem och faktiskt också hoppas på en förändring så är det nog på plats att du även försöker lyssna och förstå.

Eomin skriver enormt klokt, insiktsfullt och nyanserat om ett gigantiskt och oerhört grundläggande samhällsproblem. Våld i alla dess former (mot kvinnor i det här fallet) är långt mycket större än att kunna isoleras till en grupp invandrare.

Det är alltid lättare att se andra människors (eller kulturers) brister än att upptäcka sina egna.

Fundera lite över detta, läs Eomins inlägg ett par gånger till, och fundera ytterligare ett varv.. Alternativt fortsätt springa med skygglapparna och var fast och fullt övertygad om vår svenska fantastiska felfria upplysta och överlägsna människoälskande kultur.."

lejonmix - Ej medlem längre2009-04-14 19:11

Sen är jag mycket förbarmande över alla förtryckta kvinnor och tjejer.
Oavsett vem deras farsa, brorsa eller morsa och släkt är.

/Feminist- slå upp ordet

dudeniro - Ej medlem längre2009-04-14 20:06

Med all respekt lejonmix, jag förstod ditt inlägg ungefär som stefanf gjorde, så jag är glad att du skrev din insändare (19:08) som gav en annan bild än:

lejonmix 2009-04-14 18:16
"nu är det fokus på "svenskar har också problem med det och det osv."
Visste att tråden skulle komma att handla om detta och få en Palme-känsla över sig.

Det kryllar av kulturrelativister här inne. "Vi" bara måste förkasta all diskussion som handlar kritisk granskinig om en minoritet elller ett annat lands samhälle/samhällen.

Ja det finns svenska alkisar och hustrumisshandlare osv. Måste vi älta detta i varje diskussion som handlar om invandrargenerationer?

Kultrurelativism. "

Skriver att jag misstolkade dig också, så att du kanske inser att du inte behöver hoppa på stefanf och kalla honom "din ignoranta lilla sak".

dudeniro - Ej medlem längre2009-04-14 20:07

Handlar föresten diskussionen om hedersvåld nödvändigtvis om invandrare lejonmix? Det är det jag undrar. Om vi ser hedersvåld som ett specifikt begrepp som syftar på våld som är kulturellt betingat i vissa regioner i vissa länder där vissa invandrare kommer ifrån, så okej då. Men då skall diskussionen vara specifik också, och inte handla om invandrare generellt. De flesta invandrare berörs inte av "hedersvåld", varken som utövare eller offer.

Minta2009-04-14 20:22

För min del handlar inte diskussionen om invandrare generellt (naturligtvis) utan så som du beskriver ovan Dudeniro.

stefanf2009-04-14 21:12
Antal inlägg: 1744

Hoppsan Kerstin! :)

Ok, då kan jag också backa i förvissningen att du (lejonmix) rent generellt håller med om att det inte är någon större principiell skillnad mellan svenska mäns förtryck och benägenhet att våldta etc. Kanske kan du rent av också inse (om du läser Eomins inlägg igen) att det finns ganska många inslag av "hederstänkande" även i den svenska kulturen även om den tar sig i lite andra uttryck. Kanske inte så konstigt att kulturen och traditionen växer fram lite olika i olika delar av världen.
Jag tycker att det finns rätt mycket goda argument för att det alltså är ungefär samma mekanismer som styr såväl invandrarmän som svenska män att förtrycka sina kvinnor.

Nu verkar du inte så intresserad av att reflektera över detta faktum utan du tycks alltså vilja styra diskussionen till att endast omfatta ett relativt fåtal av alla de män som kränker, förtrycker, våldtar.
Varför?

För mig är det ungefär som att starta en diskussion som fokuserar på rödhåriga värmlänningars checkbedrägerier..

NameIsNobody - Ej medlem längre2009-04-14 21:16
Antal inlägg: 1702

kan det hända att detta vänds och utnyttjas till en kulturattack gentemot islam i linje med kolonialismens önskelmål om total dominans över deras naturresurser?

lejonmix - Ej medlem längre2009-04-14 21:41

Mitt sista inlägg här, så var god tilltala mig inte med frågor sdedan.
Stefan, jag ska svara dig fast Du skriver till mig som om jag var en idiot.

TS och reportaget syftade till att visa och diskutera just denna "lilla grupp" som lever i hederskultur.

Jag är väldigt intresserad av socioekonomiska frågor och frågor om hur miljön påverkar individen. I grupp, i ett unikt tillfälle och genomgående i livet.
Viktigast är att jag ibland vill prata och ventilera tankar om det som är hemligt och fult att prata om. Det är inte hemligt, och förbjudet att prata om, att svenska män är lika benägna att kunna vara svin som kan våldta,misshandla, antasta och mobba som andra män i världen. Vidare kan en svensk far vara en person som vill bestämma över sin dotters vuxna liv- skillnaden är att man får säga det om svenska män i det offentliga rummet. Men man får inte prata om ett liknade dilemma vad gäller en hierarki inom minoriteter. Jag tror på diskussion och tycker att Eomins inlägg är väl- och bra skrivet. Dock är det inget nytt för mig.

Jag ville belysa att tråden drabbats av kulturrelativism för att det alltid gör det när man ska diskutera kulturer.

Tack och synd att jag var tvungen att visa båda sidor av mig, och speciellt att inte visa min åsikt eller vetskap om män världen över sätter sig över kvinnan. Men som sagt, klantigt av mig att inte göra det.
Så nu kan jag lämna detta grötiga inlägg om att man får diskutera den vite mannens hierarki, och hur högt en kvinna får klättra upp på den och på vilka premisser, samt hur hon kan bli tillintetgjord.

NU kan vi prata om hurvida det är rätt taktik att sopa information om det som reportaget visade på under mattan eller om det skall upp till diskussion. Vi vet alla vad jag menar- vilket skapar "främlingsfientlighet" och inte?

SylviaPlath - Ej medlem längre2009-04-14 22:11
Antal inlägg: 31064

Jag förstår inte varför man måste sväva ut i en allmän diskussion kring våld i hemmet etc när det är uppenbart att TS frågeställning rör något specifikt - problemet med hur (icke-)toleranta vi skall vara inför kulturella/religiösa företeelser som krockar med våra normer.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?