Spelrum
Giraffen30
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
23
Inloggade53
Mobilspel
Pågående19 494

Forumkategorier

Användare Inlägg  
pion ekrot2009-04-19 21:54
Antal inlägg: 3340

slånbär: Hur ska det gå till i praktiken då tycker du? Tvångsomhänderta kvinnor och tvångsabortera dem? Alternativt förbjuda abort helt?

Vill en man inte ha barn så får han se till att inte spruta på fel ställe, ursäkta språket. Vill en man ha barn men inte kvinnan så får han göra allt i sin makt förutom att skada kvinnan för att få behålla det, d.v.s böna och be. Annars: kanske bättre lycka nästa gång?

Meredith2009-04-19 22:05
Antal inlägg: 124

I Sverige har vi fri abort, den rätten är viktig, enormt viktig!

Jag själv skulle ALDRIG klara att genomgå en abort utan att bli tokig på köpet!

Så, ja, jag är för fri abort...

Basta - Ej medlem längre2009-04-19 22:10
Antal inlägg: 3528

Förbjud sex utom äktenskapet så slipper vi problemet.

mommesfrites - Ej medlem längre2009-04-19 22:16
Antal inlägg: 7605

Slånbär, en kvinna ska inte vara som en ko, som insemineras och får en unge, vare sig hon vill eller inte.
Det är hennes kropp som påverkas av graviditeten och förlossningen. Äggsjuka män får ju lov att hitta en kvinna som vill ha barn med honom. Förhoppningsvis ska man ju ha delat ansvar i många år framöver.

Basta, den lagen finns redan i vissa länder. Många bryter den. De som har otur och blir påkomna stenas eller arkebuseras ofta. Bra...ja?

blackrock2009-04-19 22:27
Antal inlägg: 417

vad betyder sweetshop?
godisaffär?

_astrud_ - Ej medlem längre2009-04-19 22:32
Antal inlägg: 398

Ha, det hade ju varit fruktansvärt att jobba i en godisaffär. Nä, sweatshop är en arbetsplats med jävligt dåliga förhållanden. Den typen av arbetsplatser där mycket av våra kläder tillverkas till exempel.

mjf2009-04-19 23:05
Antal inlägg: 1094

Jag är för abort och kvinnans fria val. Det är ändå hon som måste ta beslutet. Oavsett hur graviditeten kommit till jäpp, stånd.

belugavis - Ej medlem längre2009-04-19 23:17
Antal inlägg: 1600

Vad gäller de ultra"kristna" (???) abortmotståndarna har de missat delen i bibeln som beklagar sig över lidandet i världen och att det vore bättre för ett foster att aldrig se dagens ljus eller nåt sånt står det..nånstans.
Det är jättelätt att sitta och säga att livet är heligt så länge men inte själv sitter och sniffar lim i en kloak eller får föräldrar som tar ut all sin skit på en så man ska må dåligt och känna sig dålig resten av sitt liv.

Leopardhonan2009-04-19 23:22
Antal inlägg: 556

hur tyckr du att vi slipper abortfrågan genom att förbjuda sex utanför äktenskapet Basta? Bara för att man är gift betyder det väl inte att man måste vilja ha barn, eller fler barn?

Leopardhonan2009-04-19 23:27
Antal inlägg: 556

jag själv är för fri abort, men kanske upp till en viss gräns.. Gör en kvinna abort 7 gånger i rad kan man ju ifrågasätta dennes kunskap ang. preventivmedel och hur man skyddar sig.. och då kan jag tycka att det är fel, för då verkar det som om denne använder det som ett slags "ooops- nu blev jag på smällen igen, vi kanske skulle brytt oss om skydd-preventivmedel" och det är ändå 2009 så alla som har sex ska också veta hur man skyddar sig mot oönskade graviditeter.

Tycker självklart att man hellre ska ta bort ett foster om man själv inte kan ta hand om det på bästa möjliga vis, dvs både med kärlek, omsorg, ett gott hem och en möjlig ekonomisk situation för att ha barn.. Vissa föder barn men tänker bara på sig själva, och barnet får lida p.g.a föräldrarnas ego..

Göllefjön2009-04-19 23:27
Antal inlägg: 203

Slånbär. Menar du att en kvinna ska ge upp all sin frihet, sina framtidsplaner, offra sin kropp och föda ett barn hon inte vill ha för att en stackars kille råkar vilja ha barn??

Herregud, jag orkar inte ens bli provocerad...

Candee2009-04-19 23:37
Antal inlägg: 1256

Abort är en rättighet för kvinnan och den ska finnas! Däremot gillar heller inte jag att man använder abort som preventivmedel och jag hoppas verkligen att dagen efter piller används om man nu vill vara säker.
För mig är varje liv värdefullt ändå, det har ingenting med abortfrågan att göra anser jag. En kvinna ska få bestämma över sitt liv och inte behöva ha ett ovälkommet barn ifall det av någon anledning skulle vara så. Ett ovälkommet barn har en tuff framtid till mötes och det är inte rättvist att behöva växa upp i sådana förhållanden. Visst kan man adoptera bort barnet men oftast så är det inte det som sker för man måste vara väldigt stark som individ för att gå igenom detta. Först med förlossningen och sedan omgivningens oförstånd och fördömanden. Då behåller man barnet och "står ut" istället vilket medför lidande för barnets del.

Sen är jag välidigt MYCKET FÖR arbortfrågan t ex i u-länder där religion styr abortfrågan. Katolismen förbjuder abort och preventivmedel och resultatet vet man ju redan..barn som lever i misär och fattigdom. Är det ett värdefullt liv??

Göllefjön2009-04-19 23:39

Många som skriver att man inte bör använda abort som preventivmedel, men vad är abort om inte ett preventivmedel?

Tess 082009-04-19 23:40
Antal inlägg: 18003

Nej för preventivmedel är sådant man använder i preventivt syfta INNAN något hänt.

Göllefjön2009-04-19 23:43

Ok, kan hålla med om det, Tess. Men det skulle vara intressant att höra folks åsikter om dagen-efterpiller vs. aborter. Om man ogillar aborter som preventivmedel borde man väl också ogilla dagen-efterpiller?

Evakuera - Ej medlem längre2009-04-19 23:46
Antal inlägg: 54

Nu har vi fri abort i Sverige till en viss tidsgräns. Det finns ingen gräns för antalet aborter per kvinna och ingen möjlighet för den befruktande mannen att lägga sig i annat än indirekt. Övrigt moraliskt ältande är väl upp till den berörda individen. Vad betyder "använda abort som preventivmedel"? Har någon träffat på en kvinna som hävdar att hon gör det? Jag får intrycket att de som hävdar att de är för fri abort men mot "abort som preventivmedel" lika gärna kunde hänga en skylt runt halsen med texten "jag är en moraliskt högtstående person". Vem har sådan insyn i en annan människans själsliv att han eller hon kan bedöma en sådan sak?

Tess 082009-04-19 23:46
Antal inlägg: 18003

dage-efer-piller är inte heller preventivmedel då de också används efteråt...

Göllefjön2009-04-19 23:51

Evakuera, jag tror att slog huvudet på spiken. Många klyschor i denna tråd.

Göllefjön2009-04-19 23:52

Tess, angående huruvida dagen-efterpiller är preventivmedel eller ej: De används efter samlag, men före befruktning...

Zizzzi2009-04-20 00:19
Antal inlägg: 440

Jag tror inte det är speciellt vanligt att kvinnor har en "oops, nu blev jag på smällen igen - nu tar vi bort det"-syn på abort. Det lilla fåtal som möjligen finns tycker jag inte skall påverka abortlagstiftningen.

Sedan får man också betänka att kvinnor är olika fertila. Vissa kämpar och kämpar i flera år - utan att vara sterila - och ändå blir de inte befruktade. För andra räcker det mer eller mindre med ett juck innan de blir gravida.

Vad jag förstått av bekanta som genomgått ingreppet så är det väldigt uppslitande. Inte nog med att det är en blivande bebis man tar död på - det har de alla tänkt på - utan det är dessutom ens EGNA dotter eller son. En abort är nog för de allra flesta ingenting man går igenom som om det inte vore någonting alls. Men när man inte har förutsättningarna för att ge sitt barn den uppväxt man vill ge det, eller helt enkelt bara inte är beredd att ta det ansvar som krävs så tycker jag faktiskt det är mer rättvist mot barnet att ta bort det än att kanske alltid behöva känna skuld över att det hindrade föräldern/föräldrarna från att uppfylla sina drömmar och mål.

Något som retar mig kopiöst är alla som gapar om att livet är heligt, och att abort _bara_ skall vara tillåtet efter en våldtäkt. Jäkla dubbelmoral! Livet som uppstått genom en våldtäkt är väl precis lika mycket värt som livet som uppkommit vid en "vanlig" tillfällig förbindelse?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?