Spelrum
Giraffen17
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
13
Inloggade30
Mobilspel
Pågående19 747

Forumkategorier

Användare Inlägg  
JaapConrad - Ej medlem längre2009-04-23 20:06
Antal inlägg: 1788

"Jag tycker det är helt vansinnigt att rena råvaror ska kosta så mycket mer.... men det är väl så det blir när man väljer att inte falla för producenternas knep att manipulera maten för att hålla nere kostnaderna..."

Ja, det är ju verkligen ett tjuvnyp att använda konserveringsmedel för att effektivisera produktion och distribution av mat.

mommesfrites - Ej medlem längre2009-04-23 20:06
Antal inlägg: 7605

Jag med skulle köpa choklad till jul och fest, ungefär som nu, faktiskt.
Det vore härligt om frukt vore så billigt att barnen fick frossa i det och vande sig vid att köpa det istället för godis, när magen suger. Men det lär väl vara en dröm. På 70-talet sa socialstyrelsen att frukt är godis men det retade bara upp snaskråttorna.

kissed - Ej medlem längre2009-04-23 20:07
Antal inlägg: 3037

Min dotter gör nu chokladbollar så det blir nog en liten sockerkick ikväll framför tv:-)

mommesfrites - Ej medlem längre2009-04-23 20:08

Haha

trashone - Ej medlem längre2009-04-23 20:22
Antal inlägg: 18678

Jag får nog foga mig bakom de som störs av feta och acceptera att min chokladkaka blir hutlös dyr.

kissed - Ej medlem längre2009-04-23 20:28

Synd att du känner så Trash. Det handlar ju inte om att man "stör" sig på feta. Det handlar om hälsan för mänskligheten.
Är ganska så säker att du förstår samhällsproblemet i stort:-)

trashone - Ej medlem längre2009-04-23 20:35
Antal inlägg: 18678

Tillåt mig småle. Inte en chans att det handlar om något annat än folks syn på folk som är annorlunda. Det gör er gott att klappa er på axeln och prisa er själva för att ni minsann kan klara er utan massa onyttigheter. Det gör er gott att stilla fördöma feta. (inte alls hyckleri alls)

kissed - Ej medlem längre2009-04-23 20:40

Larvigt uttalande tras. Så alla som jobbar för att minska fetman bland barn och vuxna gör det bara för att man stör sig menar du?

mommesfrites - Ej medlem längre2009-04-23 20:46

Trash, jag är säker på att Kissed och jag inte är slankare än du och jag är jättedålig på att banta.
Många jag känner har blivit sjuka av övervikt, bl a i diabetes. Övervikten hos skolbarn stiger hela tiden. Det är inte helt bra, man frågar sig varför och jag har lyssnat på läkarna. Så enkelt eller svårt är det.

elven2009-04-23 20:47
Antal inlägg: 3

Nej!
Vi behöver inte några fler skatter, snarare färre och lägre. Regeringen struntar i om folk är feta, dom vill bara ha mer skattepengar. Det är som med alkohol..hög skatt men folk dricker hur mycket som helst ändå. Alla förslag på att beskatta något är ett hot mot friheten!

mommesfrites - Ej medlem längre2009-04-23 20:48

Jag vill ha billigare bensin. Jag behöver min bil.

Pillemarisk2009-04-23 20:55
Antal inlägg: 159

De flesta av oss kämpar en nog så ensam kamp mot övervikt och osunda vanor. Men vi tar sakta intryck av debatt och faktaredovisning. Jämför hur attityden till rökning förändrat över några decennier! Möjligen påverkar bara skatter och avgifter på marginalen. Det viktiga är trots allt våra attityder och insikter. Kunskap påverkar beteendet. Igår rökningen, i dag sockret och fettet.

kissed - Ej medlem längre2009-04-23 20:57

Jag är absolut inte pinnsmal utan slåss varje dag emot min övervikt. Jag har diabetes, högt blodtryck i familjen och det är största anledningen till att jag vill gå ner i vikt.
Jag har många vänner som både är pinnsmala och överviktiga och lägger ingen värdering kring utseendet på det sättet. Finns väl ingen människa idag som inte är upplyst om riskerna med övervikt.

Sen om du vill lägga andra värderingar på mej tras så är det upp till dej, synd bara tycker jag.-(

Tvillingbror - Ej medlem längre2009-04-23 20:57
Antal inlägg: 270

JA för sockerskatt Ja för skattelättnader på bensin och grönsaker

mommesfrites - Ej medlem längre2009-04-23 21:00

Tjena brorsan <3

Pillemarisk2009-04-23 21:06

Jag själv förespråkar beskattning av onyttiga saker, men jag förespråkar även valmöjligheten för varje individ att få välja vad den nu vill äta, dricka, droga eller fylla tanken på sin bil med.

Det är när en vara/produkt/företeelse får konsekvenser för samhället i fråga om ökade kostnader för sjukvård etc. som det kan vara berättigat med punktskatter. Främjande av nyttigare alternativ bör vara en självklarhet, men det verkar bara fungera i teorin, i praktiken styr andra saker såsom girighet, allmän ovilja inför nya saker eller kanske gamla seder och bruk som är svåra att bryta.

Så tänker jaaa

meimse - Ej medlem längre2009-04-23 21:18
Antal inlägg: 733

Sockerskatt. Mums filibaba för sötsugna skatteintäktsjagare. Några ska ju betala bonusnotor och annat kalasande. Jag tycker det skall vara skatt på även på fett, vetemjöl och salt t.ex., inget vidare nyttigt. (Inte en sekund tror jag på att några andra varor skulle bli billigare för det i längden.) Jag tycker att sjukhus och andra vårdinrättningar skall ha vakter vid dörrarna s.k. sankte Perar. Dessa har standardiserade frågor till hjälpsökande. Förslagsvis: " Röker, super eller käkar du godis din jävel?" Personer som svarar jakande på någon av dessa frågor hänvisas till allmän sal och späkning.
Med förvåning konstaterar jag hur olika form sockerkristallerna fortfarande tillåts att ha. Får de vara så olika? Nån jävla ordning får det väl vara. Men det är nog en annan fråga.

Pillemarisk2009-04-23 21:26

Varför inte skatt på osund mat...rökare och snusare får ju betala extra för sitt "osunda leverne"

Eller??

mommesfrites - Ej medlem längre2009-04-23 21:29

Meimse :D

vulcan2009-04-23 21:53
Antal inlägg: 7666

Vad är osund mat då? Nästan allt kan ju brukas till övermått. Jag tror t ex att min pappas enorma konsumtion av franskbröd med smör och ost bidrog negativt till hans hälsa (han åt aldrig godis och sötsaker eller drack läsk f.ö.)

Personligen tror jag utan att eg. ha några som helst belägg eller vara särskilt insatt att dagens sockerhysteri kommer att visa sig vara överdriven. Och så kan jag inte låta bli att sympatisera med en av salig Sten Bromans maximer: "Man botar inte sjuka med förbud för de friska"

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?