Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 19 462 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| mirandann | 2009-05-01 11:43 | |
![]() | upa: på sätt och vi ja, men att inse att jag skapar dem inifrån som en trollkarl världen är inuti mig | |
| mirandann | 2009-05-01 11:43 | |
![]() | och min förmåga att känna mig glad ska inte påverkas av yttre faktorer om jag inte vill det alltå när det går åt fel håll tex | |
| pion ekrot | 2009-05-01 11:46 | |
![]() | Jag förstår vad du menar, apbur, men jag håller inte alls med om att det måste förefalla sig på det viset. Jag tror att du talar om självgodhet och självtillräcklighet som en slags negativ konsekvens? För det första tänker jag att det är en omöjlighet att vara självtillräcklig eftersom alla ingår i ett sammanhang med en massa annat liv och att vi alla är beroende av varandra på många olika sätt. För det andra så ser jag inte att någon som upplever sig som självtillräcklig automatiskt skulle vara egoistisk/självisk, jag tänker tvärtom att någon som är "stillad i sina begär" och fylld av tillfredställelse då kan komma att vara till verklig nytta för andra människor. För det tredje gillar jag inte riktigt att andra ska sätta upp agendor för hur andra borde leva sina liv. Jag tycker att det är helt ok att inte behöva få sitt existensberättigande genom en rad "goda handlingar", att vara nyttig e.t.c utan att livet i sig självt är "tillräckligt". En "självtillräcklig" yogi som sitter ensam i ett berg i 20 år kanske inte bidrar till samhällsutvecklingen direkt (?) men den gör ju heller ingen skada - tvärtom. | |
| mirandann | 2009-05-01 11:47 | |
![]() | upa: att älska sig själv betyder inte att vara självgod när du älskar dig själv inser att du är del av allt och allt är del av dig då är du ju gud och du vill inte skada något inom dig då älskar du allt jag vet inte hur jag ska förklara det | |
| mirandann | 2009-05-01 11:49 | |
![]() | pion: du vet ju inte vad de mediterar på :) men man MÅSTE inte vara fredskämpe det kanske räcker att göra det man älskar att göra varje dag för att indirekt hjälpa andra: måla tavlor, prata med en vän att göra sitt bästa varje dag Jag gillar att prata om sånt här, det ger mig något kanske ger det någon annan något oxå | |
| pion ekrot | 2009-05-01 11:49 | |
![]() | mirandann: Jag förstår vad du menar, och upplevelsen du talar om är en andlig sådan och sådana befinner sig ju oftast bortom ord och intellekt. Dödsdömt i ett internetforum! ;) | |
| mirandann | 2009-05-01 11:50 | |
![]() | ja det är för jävligt ;( | |
| pion ekrot | 2009-05-01 11:51 | |
![]() | miran: Precis. Vem vet vad de pysslar med egentligen där borta i grottan. ;) | |
| mirandann | 2009-05-01 11:52 | |
![]() | hehe vi är ju dem så älska dem bara | |
| vulcan | 2009-05-01 11:54 | |
![]() | Att vi inte kan vara lyckliga jämt ska vi vara glada för, eftersom samma mekanismer gör att vi inte heller kan vara konstant olyckliga. Författaren, filosofen och kemisten Primo Levi (överlevare från Auschwitz) skriver detta i en av sina böcker, apropå de känslor han och medpassagerarna upplevde vid deportationen från Italien. --- Alla upptäcker förr eller senare i livet att den fullkomliga lyckan inte existerar, men få dröjer vid den motsatta reflexionen: att detsamma gäller den fullständiga olyckan. De faktorer som omöjliggör båda dessa motsatser är av samma natur: de betingas av våra existensiella villkor som står i strid mot allt oändligt. Det rör sig om vår alltid otillräckliga kunskap om framtiden, i det ena fallet kallat hopp, i det andra ovisshet inför morgondagen. Det rör sig om vissheten om döden som sätter en gräns för all glädje, men också för all sorg. Det rör sig om de oundvikliga, materiella bekymren, vilka på samma sätt som de förgiftar all varaktig lycka också oupphörligen avleder vår uppmärksamhet från den olycka som hotar oss och gör kännedomen om den fragmentarisk och därför uthärdlig." | |
| mirandann | 2009-05-01 11:55 | |
![]() | precis som börsen ju | |
| apbur | 2009-05-01 12:28 | |
![]() | miran, jag tror på Gud men tar inte ned Gud i människan och gör det till samma sak. Gud är fullkomlig, det är inte jag. Mitt sikte finns utanför mig själv. Hur som helst så ser jag inget värde i att finna lyckan som något konstant och oberoende. Jag kan inte annat än se att den sortens lycka framkallar likgiltighet, dvs, "vad som helst kan hända, jag är lycklig ändå". Du är inne på att finna en mening med livet trots motgångar, det ser jag inte alls som samma sak som att göra sig fri från allt som ändå är den buddhistiska tanken. Att vara fri från allt innebär tomhet, att göra sig fri från lidelse och känslor innebär att man blir likgiltig. Kan du förklara det på något annat vis för mig? | |
| pion ekrot | 2009-05-01 12:41 | |
![]() | Som jag uppfattar det så går det inte att göra sig helt fri från lidande och känslor, och att accepterandet av detta är vad som gäller - att inte klänga sig fast i att något måste vara på ett visst sätt. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2009-05-01 12:43 | |
![]() | Öht borde listan på rättigheter ses över. Att man vill ha lycka där är skrattretande. | |
| vulcan | 2009-05-01 13:02 | |
![]() | Jo, om vi blivit överens om något i tråden så är det väl att lycka är något som varje människa måste försöka finna själv. Möjligen kan man väl då säga att det kunde vara samhällets uppgift att arbeta mot faktorer som försvårar lycka. | |
| LowProfile - Ej medlem längre | 2009-05-01 15:44 | |
![]() | Vulcan, vad klok du är. | |
| HumbleBug | 2009-05-01 18:12 | |
![]() | Att skapa sig sin egen lycka som en plikt och inte bara en rättighet är en gammal filosofisk tanke. Vulcan, jag förstår inte vad du menar. Det är individen som måste arbeta för sin egen lycka. Samhället som struktur skall fungera på bästa sätt i enlighet med det kollektiva välbefinnandet ur rent funktionella aspekter. Hur kan samhället arbeta för eller mot det som endast kan hanteras på ett individuellt plan??? Samhället skall ej diktera om vad som är individuell lycka eller inte. | |
| Radagast | 2009-05-01 18:14 | |
![]() | Naturen har gjort så att vi ska sträva efter att bli lyckliga, inte känna oss lyckliga. | |
| Goliath II - Ej medlem längre | 2009-05-01 18:16 | |
![]() | Det som är lycka för mig är inte samma för dig och ingen kan ha ansvar för den förutom jag själv. Den kommer i första hand utifrån, men omvandlas inom en, enligt mig. | |
| Goliath II - Ej medlem längre | 2009-05-01 18:18 | |
![]() | Men en rättighet kan den knappast vara. | |