Spelrum
Giraffen | 3 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 0 |
Inloggade | 3 |
Mobilspel
Pågående | 20 156 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
le-lou | 2009-05-06 23:34 | |
![]() | thanks, har hört att många tycker royal är dåligt men har inte fattat varför egentligen. Kanske mest ett rykte då... eller så döljer de rackarna någonting med tanke på att de inte vill ge ut "receptet" :P. | |
ppi | 2009-05-06 23:34 | |
![]() | Bry dig inte om fodertips, det är individuellt, alltid. Men köp inte foder på vanliga matbutiker, de ger ofta kristaller och komplikationer med urinvägarna. | |
veggie_d | 2009-05-06 23:34 | |
![]() | Eh.. kjempegrejt? Vart tror du försäkringsbolaget tar pengarna de betalar ut i ersättning när något händer en försäkrad katt ifrån? Sedelpressen i källaren eller? Ditt uttalande hade lika gärna kunnat skrivas: "jag har inte den blekaste aning om hur försäkringar fungerar". | |
le-lou | 2009-05-06 23:44 | |
![]() | "Men köp inte foder på vanliga matbutiker, de ger ofta kristaller och komplikationer med urinvägarna." Skriver under på det där - speciellt om du har en katt som är hane, innekatt och dessutom lite överviktig. Men även annars. | |
ppi | 2009-05-07 09:30 | |
![]() | le-lou, har jobbat på strömsholm och sett det allt för ofta.. tyvärr. Nu skrev jag att foderrekomendationer är onödigt, eftersom det är en foderdjungel, man får prova sig fram. Men veterinärfoder, som hills, har specialfoder för just sånt. Något man inte ska ge sin katt är mjukmat, det är inget tuggmotstånd.. och det ger på sikt tandsten, deluxe. | |
ppi | 2009-05-07 09:32 | |
![]() | +m | |
Tess 08 | 2009-05-07 09:44 | |
![]() | Eftersom våra kissemojar är ute mycket kör jag med Royal Canin Outdoor. Hur bra som helst och de äter (om än motvilligt) maten. Blötmat får de kanske 4 gånger per år annars kan de få en räka (ratas av ena katten) eller en skinkbit eller så, men det är så små mängder att det varken gör från eller till. Däremot brukar de försöka stjäla ostkrokar eller ostbollar... Att våra kattor motvilligt äter RC är inget konstigt då de motvilligt äter de flesta hårdkattmatsprodukter motvilligt, de är lite fina i kanten :) Maten ska hällas upp när de står där, ingen gammal mat! Så rör man om med fingret tror de att det är ny mat och de äter :D | |
Zizzzi | 2009-05-07 09:49 | |
![]() | Tess, beror inte det på att det översta lagret mat tappar doften när det ligger i luften - när du rör om kommer alltså fräschare mat upp o luktar gott i kattnosen. :) | |
Zizzzi | 2009-05-07 09:50 | |
![]() | och... "Men köp inte foder på vanliga matbutiker, de ger ofta kristaller och komplikationer med urinvägarna." - Gäller detta ALLA foder som finns i matbutiker? Bara undrar eftersom jag sett foder i matbutik; där samma funnits hos djuraffär; så?! De billigare varianterna tror jag det säkert om; men hör gärna mer om Bilanx om fler har erfarenhet av det fodret? | |
Tess 08 | 2009-05-07 09:51 | |
![]() | Vet ej, men mina kattor är rätt speciella :) Ibland räcker det med att man skakar burken med kattmat... Jag bjöd dom på mjukmat en dag nu i veckan och det dom gör då är att slicka bort gelen av bitarna och lämnar bitarna i skålen :) | |
LillMumlan | 2009-05-07 10:10 | |
![]() | Kul med ett kattköp! :) Jag har katt i hela mitt liv tills för något år sen då min senaste kisse fick flytta hem till min mormor eftersom jag inte hade den tid som hen behövde. Men nu är jag sugen igen, ska bara övertyga grabben om att han också egentligen vill ha katt, han vet bara inte om det än! :P Vad gäller val av katt så finns det ju en hel uppsjö av raser man kan välja på. Om man nu inte vill satsa på en bondkatt. Nackdelen med att skaffa en bondkatt är att dom ofta har er livligare temperament än en raskatt mer lämpad för inneboende. Självklart så kan det skilja sig från individ till individ, men det vet man ju inte förrän man har provat och då kan det ju vara jobbigt att behöva göra sig av med katten bara för att man inte valde ett lite mer "säkert kort"! Fördelen däremot med en bondkatt är att dom är ofta friskare än raskatter eftersom dom inte har framavlade defekter som vissa raser har. Att ha en raskatt är ofta dyrare, inte minst i inköp. Men fördelen är att man kan lättare välja en ras som passar sina egna behov! En ras som jag själv haft och som jag sett många bra exempel på är Ragdoll. En ras som ofta är oerhört lung och stabil och inte har ett så stort behov av att vara ute. Den kan ofta nöja sig med sina leksaker och en mjuk plats att sova på! Jag tror att det viktigaste är att man kollar runt lite på vilka olika alternativ man har. Inte bara ta första bästa för att den är sååå söt! | |
Zizzzi | 2009-05-07 10:40 | |
![]() | Som jag upplevt det ger dessutom kattungar en ganska tydlig indikation på vilken personlighet de kommer att utveckla. Honan jag har var väldigt "snobbig" som unge, och är ännu värre nu. Fisförnäm, men väldigt prydlig. Egensinnig men charmig. Väldigt bestämd fröken, och väldigt kräsen. Hanen valde jag inte för att han var sötast, utan för att han kröp upp i mitt knä och spann en kort stund innan han somnade första gången jag träffade honom. Tydligen hade han dessutom varit VÄLDIGT skygg för andra besökare. Han har vart en riktig liten mammagris; även om han är i nån sorts trotsålder nu. Jämför det med barns "kan-själv-ålder"... :) Han är väldigt busig, och leker gärna med lilla fröken, oavsett om hon vill eller inte... ^^ Går ut med dem i sele med jämna mellanrum. Eller snarare, går ut med henne i sele. Hon älskar det, och talar om när hon vill ut på promenad. Hon vill däremot inte vara ute speciellt länge (max 2 h på somrarna - om hon får vara med på gräsmattan t ex när vi är ute, och max 40 minuter om vi är "ute och går". Hon får bestämma vart vi ska med vissa undantag. På vintern vill hon bara ut i 5 minuter och nosa lite på busken precis utanför dörren. :) Han däremot HATAR att gå ut, minsta lilla väta, eller om grannarna har fräckheten att vara ute samtidigt så vill han in. Han kan möjligen tänka sig att sitta 5 minuter på gräsmattan och på avstånd spana på humlor. | |