Spelrum
| Giraffen | 33 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 27 |
| Inloggade | 60 |
Mobilspel
| Pågående | 19 465 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| micro113 | 2009-05-05 20:55 | |
![]() | Jag vill träffa den bartender som serverar skakad öl eller skakat vin åt en gäst. Då skulle man undra vilken hjärnhalva som var in action. | |
| ANDERStG | 2009-05-05 20:57 | |
![]() | Poäng ska man ju ha för att vinna matchen också. Det är klart man medvetet och omedvetet gör en bedömning av om ordet är lönsamt istället för att slänga ut KOLERA för 10 poäng. | |
| Pseudonymf | 2009-05-05 20:59 | |
![]() | ANDERStG 2009-05-05 20:57: “Poäng ska man ju ha för att vinna matchen också. Det är klart man medvetet och omedvetet gör en bedömning av om ordet är lönsamt istället för att slänga ut KOLERA för 10 poäng.” Vilken hjärnhalva tänkte den personen med *dah* | |
| ANDERStG | 2009-05-05 21:09 | |
![]() | Just saying... kanske båda halvorna får arbeta lite. Kanske därför spelet fascinerar. | |
| mollee - Ej medlem längre | 2009-05-05 21:14 | |
![]() | Hehe... både ord och logik ligger i vänstra, så den tänker nog mer. Däremot så har de som tänker mer med höger bättre spatial förmåga... så ja, man använder nog båda. | |
| mollee - Ej medlem längre | 2009-05-05 21:15 | |
![]() | Micro. antagligen ingen halva ;) | |
| Nemi | 2009-05-05 21:18 | |
![]() | Jag tänker mycket i bilder och scenarion. T ex så ritar jag upp "liggande stolen" i huvudet när jag ska dividera något som är lite klurigare. Gör som en liten film där jag flyttar runt siffror tills jag får fram svaret. Ritar med tanken istället för papper och penna. Men det är nog inte så ovanligt tror jag. | |
| vulcan | 2009-05-05 21:47 | |
![]() | Mycket intressant Nemi! En förmåga som jag aldrig prövat på att försöka utveckla. Tror dock inte att jag har rätt sorts visuell begåvning för det. Angående Scrabble så är jag övertygad om att det aktiverar och kräver förmågor i bägge hjärnhalvorna. Det räcker helt säkert INTE med att ha en bra verbal intelligens, man måste ha en visiospatial förmåga också för att kunna hantera brädet och dess möjligheter. Med åren och spelen bygger man upp en allt starkare mental representation av brädet och får allt lättare att överblicka det. Bilden av förmågor i höger och vänster hjärnhalva är förenklad men anses vad jag förstår fortfarande duga som en grund för förståelse för vart olika förmågor i hjärnan i första hand är lokaliserade. | |
| homeopatrik - Ej medlem längre | 2009-05-05 21:49 | |
![]() | Jag tänker mycket i järnfilspån och magnetfält. Ibland slår det mig att jag tänker i dunkande ljud, men då slår jag mig med hammare i tinningen så går det över. Brukar försöka låta bli att tänka. Man mår så dåligt då...Ja? | |
| Lill-IT | 2009-05-05 21:52 | |
![]() | per.physics.helsinki...en tta3.jpg | |
| Lill-IT | 2009-05-05 21:53 | |
![]() | Annars är denna rätt metal: loudfarmer.files.wor..._c over.jpg | |
| Nemi | 2009-05-05 21:58 | |
![]() | vulcan: jag vet inte om jag har någon visuell begåvning dock. Jag är urusel på att teckna och rita t ex. Har dessutom svårt att "tänka ut" exempelvis hur bra en möblel kan passa hemma eller två olika klädesplagg passa ihop, jag måste oftast antingen försöka göra en ritning över rummet först för att försöka "kunna visualisera det" eller köpa möblen och se om det funkar hemma. Samt prova kläderna ihop för att få "bevis" för att de funkar/funkar inte. Sen så kan jag dock svara på frågan om var jag placerat en bok i butiken om chefen ringer och frågar, detta utifrån at jag plockar fram något slags bildminne där jag "ser" på vilken hylla den står och hur boken ser ut. Däremot kommer jag sällan ihåg om den hör till någon serie eller i vilken ordning i den serien. Intressant det där med minne och att vi alla minns/tänker så olika. | |