Spelrum
Giraffen38
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade60
Mobilspel
Pågående19 607

Forumkategorier

Användare Inlägg  
le-lou2009-05-07 17:06
Antal inlägg: 17500

Att ungar inte ska kasta sten på hundar är väl självklart och de förtjänar en åhutning. Men polisanmäla? Vad hjälpte det? Det där låter helt vansinnigt!

le-lou2009-05-07 17:07

och att socialen blir inkopplad pga det tycker jag låter fan ännu märkligare... många barn gör hyss och ja, det där räknar jag som ett. Ganska normalt sådant dessutom, därmed inte ok.

puremongo2009-05-08 01:51
Antal inlägg: 16

Annars kan man ju tycka att du kunde gått och pratat med Amanda och din son så de kunde lära sig konflikthantering istället för att skicka ett jävla sms.

MaadMaxx2009-05-08 03:32
Antal inlägg: 349

le-lou. Jag måste bara fråga, om det varit en vuxen som kastade sten på hunden hade det varit på sin plats att anmäla då?
Och i såfall, vad är skillnaden? Och vid vilken ålder går gränsen?

kram M

HumbleBug2009-05-08 05:35
Antal inlägg: 1836

Kasta sten på hundar normalt? Inte gjorde vi sånt när vi var små.

Dalkullan2009-05-08 08:58
Antal inlägg: 1256

I Barbies fall hade jag nog gjort som hon gjorde....men när det gäller barnet som kastade sten på hunden så hade jag nog nöjt med med att prata med föräldrarna. De verkade ju hantera det på rätt sätt och antagligen ta itu med saken.

Anmälan eller inte i hundfallet tycker jag helt och hållet har att göra med föräldrarnas inställning. Skulle föräldrarna släta över det eller bli arg för att jag kom dit och berättade kanske jag skulle anmäla i ren ilska.

barbi2009-05-09 18:15
Antal inlägg: 1924

Igår fick jag brev från polisen. Dom kallar det för ofredande på pojk under 18år och dom tänker inte göra nåt åt det:(
Bara hoppas att den här mannen inte gör om det!

le-lou2009-05-09 19:34

MaadMaxx- när det handlar om polisanmälan eller inte så ser jag klart en skillnad på en vuxen och ett barn, gör inte du? Jag säger att det inte är ok för någon att kasta sten på en hund, men toleransen borde ju vara högre när det kommer till barn på 7 år.
Polisanmälan och inkoppling av socialen är ju bara löjligt.

le-lou2009-05-09 19:37

Vad jag menar är att man följer barnet hem och pratar med föräldrarna. Vad leder en polisanmälan till? Ska jag polisanmäla 7-åringen som började slåss med min kompis son (i samma ålder) i skolan också?

MaadMaxx2009-05-09 19:54
Antal inlägg: 349

le-lou. Jag förstår hur du tänker och jag kan nog hålla med, under förutsättning att föräldrarna faktiskt tar tag i problemet. (Vilket jag naturligtvis inte kan veta med all säkerhet) Men skulle samma unge göra det igen så skulle jag nog koppla in någon yttre instans, typ soc.

Men följdfrågan stör mig ändå.... Vid vilken ålder går gränsen för när det är dags att anmäla? En fjorton åring som kastar sten på en hund? Hmm...

Jag är förbryllad av min egen diskrepans. :S

le-lou2009-05-09 21:04

Tja Maad - jag kan inte se att man kan och ska dra samma linjer för en vuxen och ett barn. En sjuåring är ju "under uppbyggnad" så att säga, och vet inte alltid rätt från fel. Vem vet, det behöver ju inte vara ett hyss eller elakhet som ligger bakom en sån grej heller, ett barn kan göra mycket dumt när de är frustrerade, ledsna, förtvivlade, arga.
Det kan vi vuxna också göra iofs, men vi förväntad iaf kunna behärska oss.
Barn är barn och bör behandlas därefter. Att vara våldsam mot ett barn kan aldrig vara rätt.

le-lou2009-05-09 21:09

(En fjortis får man ju ändå lov att anse ha mer "vett" och slutledningsförmåga än en sjuåring).

Jag reagerade mest på att polisanmäla ett litet barn för detta, det känns inte konstruktivt det minsta. Jag undrar vad tanken är att det ska leda till liksom? Att föräldrarna "inser allvaret" mer? Det får man ju hoppas (och enligt hon som skrev inlägget så reagerade just föräldrarna som förväntat också. Annat hade väl varit om de hade skrattat åt saken och hejat på ungen....vilket de inte gjorde.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?