Spelrum
| Giraffen | 36 |
| Krokodilen | 1 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 24 |
| Inloggade | 61 |
Mobilspel
| Pågående | 19 607 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Dyslekso | 2009-05-07 22:25 | |
![]() | Så du skulle hellre se att de bara sparkade folk utan att ge valet? (Jag frågar igen.) Är de värre skurkar som erbjuder alternativ? | |
| Dyslekso | 2009-05-07 22:29 | |
![]() | Men visst, hur länge man varit på en arbetsplats lär ju påverka hur förtjust man blir över möjligheten... ju säkrare man sitter, desto mindre lust att ta hand om nyanställda. Men det är ändå ett bra tillfälle att visa solidaritet med de svaga. :) | |
| Göllefjön | 2009-05-07 22:32 | |
![]() | Dyslekso, vi har nog bara olika sätt att se på denna fråga. Jag har erfarenhet av konflikträdda chefer som gör vad som helst för att slippa ta ansvar. jag förstår din åsikt och tror att du har rätt i vissa fall. På min arbetsplats hade det dock inte fungerat. Det hade slutat med att några hade blivit kickade och alla hade blivit osams hellre då att folk får sparken rakt av utan att förstöra gruppens samarbetsförmåga. Men som sagt. Det finns säkert exempel där det fungerar :) | |
| YamahaJet | 2009-05-07 22:37 | |
![]() | Hehe, jag driver också ett "social business"-företag. Det visar också ett "vinstöverskott" på 0 där alla arbetare inklusive mig själv får dräglig lön. Nu när du nämner det (varför är ni svennar alltid så fruktansvärt naiva förresten?) så kanske jag med ska starta ett icke-vinstdrivande tillverkningsföretag i Bangladesh. Därtill ska jag miljökvalitetstämpla det varpå jag i kombination med det förstnämnda erhåller massvis med gratis-PR och kunder som vill handla moraliskt tillverkade varor. Den egentliga vinsten faktureras förstås vidare till ett annat företag eller göms undan i ett tidigare skede än så. På bilderna för diverse social blahablaha-projekt ser jag representanter för dessa i kostymer värda fem bengaliska snittårslöner. Visa mig den entreprenör bakom dessa projekt, som inte förfogar över resurser större än arbetarna så kan jag tro att någon gör detta av ren goodwill. Och slutligen - utan vinstdrivande bolag skulle inte heller något riskkapital finnas. Inget riskkapital, ingen tillväxt. Tillväxt skapar välfärd, inte fantasifulla Robin Hood-omfördelningar av ekonomiska resurser som inte finns. | |
| Viktor_M - Ej medlem längre | 2009-05-07 23:01 | |
![]() | Det som är grejen med de här företagen är att de anställer fattiga människor utan arbete i utsatta områden och ger dem chansen till en högre standard. Det är väl det som är fokuset i Social Buissness hur som helst. Möjligheten finns. (Sen började jag fundera på om naivitet verkligen är något utmärkande just för "svennar") | |
| Safflor - Ej medlem längre | 2009-05-07 23:18 | |
![]() | Svennar är väl naiva tills den dag då de blir överkörda av nån blatte. Då går det över. | |
| Safflor - Ej medlem längre | 2009-05-07 23:23 | |
![]() | D.v.s. vi är uppfostrade att vara ärliga, ärlighet varar längst. Var det verkligen så vore det gott och väl. I min släkt har ingen ens ägt en nyckel till sitt hus under hela min uppväxt. Behovet att låsa har inte funnits, helt enkelt. | |
| Viktor_M - Ej medlem längre | 2009-05-07 23:29 | |
![]() | om det behovet inte har funnits så har det väl inget med naivitet att göra. Och man behöver inte bli överkörd av "nån blatte" för att sluta upp med sin naivitet. Finns gott om "hederliga, ärliga svennar" som lurar varandra. Att tro att vi har nån kultur av ärlighet och naivitet är i sig väldigt naivt. nu blev det krångligt :P | |
| Viktor_M - Ej medlem längre | 2009-05-07 23:30 | |
![]() | och kom just på att det här inte har nåt med trådens ämne att göra. | |
| Göllefjön | 2009-05-07 23:58 | |
![]() | Safflor, vad snackar du om?? Vilka är dessa "vi" som blivit uppfostrade att vara ärliga? Och vad har det med saken att göra? Din släkts eventuella innehav av hemnycklar känns inte alls relevant för diskussionen. Eller så har jag missuppfattat saken helt... | |
| LadyZara | 2009-05-08 00:31 | |
![]() | Företaget går dåligt -arbetarna går med på att sänka sina löner med 20% för att alla ska få behålla sina jobb. Företaget fortsätter att gå dåligt -hälften av arbetarna blir friställda och får sämre A-kassa än de skulle fått om de inte gått med på att sänka sina löner. Företaget går i konkurs: Alla arbetar blir friställda och får usel A-kassa. | |
| MaadMaxx | 2009-05-08 00:37 | |
![]() | Kunde inte sagt det bättre själv LadyZara. :) Bra sagt! | |
| -tweedledum- - Ej medlem längre | 2009-05-08 00:46 | |
![]() | Själv fick jag sparken för några månader sedan istället för att erbjudas sänkt lön, men det var lika bra. Jag höjde min lön med ungefär 9.62% efter ett par månaders arbetssökande, och fick dessutom lite kortare arbetsdagar och restider. Jag överväger dock att inom kort tacka ja till ett annat jobberbjudande som skulle ge mig 73% av min nuvarande lön, så beroende på övriga villkor skulle jag absolut kunna tänka mig att sänka min lön. Särskilt om jag jobbar med något vettigt. | |
| Safflor - Ej medlem längre | 2009-05-08 01:03 | |
![]() | Göllefjön; det var ett replikerande på Jamahajets yttrande; Nu när du nämner det (varför är ni svennar alltid så fruktansvärt naiva förresten?) Mitt svar var; Svennar är väl naiva tills den dag då de blir överkörda av nån blatte. Då går det över. Vilket jag förtydligade med; D.v.s. vi är uppfostrade att vara ärliga, ärlighet varar längst. Var det verkligen så vore det gott och väl. I min släkt har ingen ens ägt en nyckel till sitt hus under hela min uppväxt. Behovet att låsa har inte funnits, helt enkelt. Onödigt?. Tja, kanske det. Men tanken var att påpeka att där somliga sätter en ära i att blåsa andra för egen vinnings skull så finns det människor med andra värderingar. | |
| allegria | 2009-05-08 08:23 | |
![]() | Jag skulle absolut sänka min lön mot arbetstidsförkortning. Vill hellre arbeta för att leva än tvärtom | |
| ewaleena - Ej medlem längre | 2009-05-08 11:12 | |
![]() | Lady Zaras inlägg är klockrent. :) | |
| Keiward | 2009-05-08 12:30 | |
![]() | Jag förstår verkligen inte allt detta gnäll om sänkt arbetstid. Istället för att bara titta på sin plånbok kan man försöka vidga perspektivet lite. Vad är alternativkostnaden? Jo, att folk får sparken istället för att man solidariskt delar på arbetslösheten. I vissa industrier har vi ett orderminskningar med 60%. Hur naiv kan man vara och tro att företagen ska fortsätta producera till 100% och behålla 100% arbetskraft, det är ingen välgörenhet. När man nu vill sänka arbetskostnader med 20% blir det massa rabalder å ståhej. Enkel logik: Högkonjunktur -> nyanställningar Lågkonjunktur -> nedskärningar Om jag sj skulle varit i riskzonen att bli sparkad skulle jag jobbat extra hårt, slita hårdare för att bevisa att just jag förtjänar det här jobbet. Detta skulle även leda till högre produktivitet för företaget, en sorts naturlig försvarsreaktion. Lady Zara: I den situationen skulle jag gjort en bedömning på hur stor risken är att min arbetsgivare faktiskt går i konkurs. Aktuella storföretaget Volvo LV löper ju knappast den risken. Dock är det en annan sak med t ex små skogsbruk i Småland eller nåt.. | |
| Keiward | 2009-05-08 12:32 | |
![]() | Tillägg till mitt förra inlägg, stycke 3. Tyvärr hindras denna naturliga försvarsmekanism pga arbetsrättsliga lagar. | |
| Miss_jk | 2009-05-08 13:09 | |
![]() | Ja skulle lätt sänka min lön om det innebar att jag fick behålla jobbet (som jag skulle förlorat annars). Varför skulle man inte vilja det? | |
| stol | 2009-05-08 20:48 | |
![]() | Det är bara att minska på aktieutdelningarna. Företagen måste lära sig att spara pengar till sämre tider. Allt ett företag tjänar får inte gå till utdelningar, aktieägarna förstör för sig själva.Avskaffa alla börser runt om i världen och börja på ny kula. Titta på IKEA de är inte med på börsen och inte har det varit någon kris där inte. | |