Spelrum
Giraffen42
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
23
Inloggade65
Mobilspel
Pågående19 684

Forumkategorier

Användare Inlägg  
emilv2009-05-14 00:04
Antal inlägg: 18

Glömde förresten påpeka att jag bor centralt i Upplands väsby, norr om Stockholm. Ett riktigt kanonläge för mig.
Jag lånade 90% och fick övriga pengar från mitt sparkonto som mina föräldrar öppnade när jag var liten, samt av vinsten på min förra lägenhet som jag bara bodde i ett halvår (den tidigare lägenheten betalade jag handpenningen med försäkringspengar från en tidigare skada).

Men det kan inte vara ett stort problem att spara ihop 100 000:- om man har ett mål och ett rejält regelbundet sparande. Så mycket pengar har jag, som 20-åring med 22 000:- i månadslön, sparat ihop på ett år nu - trots att jag äger en bostadsrätt.

emilv2009-05-14 00:06

Mirr, om fler ombildar till bostadsrätter så är det ju för att det är fler som VILL HA bostdsrätter. Om det finns en marknad för hyresrätter så kommer det att finnas hyresrätter, men om det är få som vill ha hyresrätter verkar det dumt att tvinga de som egentligen vill äga sitt boende till att ha hyresrätter.

Mirr2009-05-14 00:08
Antal inlägg: 265

Bra, men det är ju så att man inte har så många måsteutgifter när man är 20 kanske. Senare kommer förskoleavgift, familjeförsäkringar, studielån etc. Detta gör att det blir svårare att spara stora summer. Dessutom har vi alla de som "lurats" att köpa mycket på avbetalning

Mirr2009-05-14 00:09
Antal inlägg: 265

Så fungerar det inte alls . I mitt område tänker allmänyttan sälja om vi inte vill ombilda. Många luras att tro att det är det bästa för alla. Marknade styr inte alls alltid som medborgare tror/ vill. Låt dig inte luras av det.

Steve Zissou - Ej medlem längre2009-05-14 00:11
Antal inlägg: 1821

emil - 100 000 på ett år är ju fantastiskt. Det är ju nästan 8500 kronor i månaden, med en nettoinkomst på ungefär 15000 kronor! Det är inte alla som har möjlighet att betala avgift, ränta (och amorteringar), räkningar och övriga utgifter med 6500 kronor i månaden. Så grattis till dig!

emilv2009-05-14 00:29

Vad är det för fel på att kommunen säljer lägenheterna till någon annan? Det finns många studier som visar att privata företag fungerar effektivare och får mer gjort för pengarna än offentliga.

Steve, det stämmer, jag har levt mycket snålt. Men jag har även tagit chanser, investerade en månadslön i ett aktiebolag direkt efter börskraschen i höstas och har tjänat 50% av summan redan; har även tagit ett par korta extrajobb.

Jag ser det som en god investering att leva snålt och spara ett par år. Jag tvingas lära mig laga mat och jag lär mig massvis om ekonomi (något som det lärs ut alldeles för lite i skolan).

Men jag tror nog att alla kan ha ett sparande, även utan stora ansträngningar. De allra flesta utgifter är onödiga och det skulle knappt märkas någon skillnad om man hade ett fast månadssparande och minskade sina inköp.

Om man verkligen vill ha en bostadsrätt och planerar för det så är det bara den egna viljan som sätter gränsen.

Femme_Fatale2009-05-14 08:31
Antal inlägg: 709

Varför bo i hus om man inte vill det - köp en bostadsrätt i stället för att hyra om det är lägenhet ni vill bo i. För övrigt håller jag med Snurt, bättre att betala till sig själv.

wildcard2009-05-14 08:49
Antal inlägg: 1966

Jag har ingen önskan att flytta omkring hela tiden och tänka taktiskt för att göra en snabb vinst.

Jag har bott här i förorten i över två år nu!! Jag kan tänka mig att bo kvar länge, jag har 7km till centrum av min stad, 3 km till närmsta köpcenter och 500 meter till närmsta affär och 2 pizzerior.
Där ligger också min dotters skola.

Med mitt sociala arv tycker jag att det är cyniskt och själviskt att göra vinst på boendet. Jag säger inte att det är rätt, bara hur jag uppfattar det.
Vi måste alla bo någonstans, om du vill bo svindyrt för att det är status/bekvämt så är det du som får betala. Ta inte bort allmännyttan för mig som inte har den önskan!

wildcard2009-05-14 08:54

emilv: har du någon familj att försörja? Har du möjligen ett annat slags skyddsnät som du kan ta till om allt skiter sig, om du förlorar allt?
Jag dömer dig inte, tro inte det, jag bara undrar om du har en annan sorts livssituation som gör att du kan tänka dig att ta risker som jag aldrig skulle kunna ta pga att jag har en familj att tänka på?

Jag sparar också till mig och min dotter men skulle inte kunna tänka mig att satsa "allt" på en affär som kan gå bra men också åt h*vete. Jag är van att leva sparsamt för att kunna unna mig det som jag verkligen värdesätter här i livet och det inkluderar inte "fancy" boende eller bilar eller andra statussymboler. Vi är tack och lov alla olika...

ppi2009-05-14 09:01
Antal inlägg: 1173

wildcard, word.

ppi2009-05-14 09:04
Antal inlägg: 1173

HAHA, jag skulle vilja se mig i en bostadsrätt.
Jag bor ensam med min dotter och två hundar i en liten 2'a med låg hyra. Finns inte en suck att jag skulle ha råd att lägga ut en krona extra i månaden, vare sig på hyra, ränta, amortering eller nåt annat "skoj".
Så är det, vare sig jag vill eller inte.

taru2009-05-14 09:35
Antal inlägg: 286

Dessutom.. man FÅR inget hus här för 1,5 mille eller 2,2. Ett dass kanske...

taru2009-05-14 09:36

o så måste man få lånelöfte... o ha tid o ork att ta hand om huset.. fast d vore inte dumt med en bastu förstås..

wildcard2009-05-14 09:49

taru: Har inte ditt bostadsområde tillgång till bastu? Det har vårat, annars är det nära till badhuset...

ANDERStG2009-05-14 10:06
Antal inlägg: 7560

Orka läsa...

Ja, räntorna är låga nu men på fem år hinner de nog ändra. Och bankerna spelar inte på osäkra hästar just nu.

Rapé12009-05-14 10:26
Antal inlägg: 409

Jag har så pass låg hyra för min hyresrätts 2'a. Planerar inte att flytta heller. Det kanske blir en bostadsrätt längre fram (5-10år) men jag prioriterar andra saker före som t.ex. en schysst bil, schysst hemelektronik etc.

När jag sen har de bilar jag vill ha (Corvette Stingray 1967 eller en Mustang GT Fastback 1969 som leksak och en fin bruksbil) kanske man kan kolla på en bostadsrätt.

Annars gillar jag att bo i hyresrätt, billig och bra hyra.

ronja112009-05-14 10:34
Antal inlägg: 29

Jag har letat lgh ett tag (i Blekinge). I Ronneby "stan" ligger hyrorna på hyresrätter på ca 4500-5000 kr för en 2:a där ingenting ingår.
Nu bestämde jag mig för att köpa en bostadsrätt i Kallinge 3-4km från Ronneby och det gjorde jag med!!
27.000 kr köpte jag lägenheten för (liten 2:a). Månadshyran är 2162 kr då el, vatten och tv-kanalerna ingår. Jag kommer betala ca 270 kr i månaden på ränta+amortering. Bättre kan jag nog inte få det.
Det är ett väldigt fint område där föreningen faktist sköter allt på gården och vaktis hjälper till med små saker i lghn, innan jag flyttade in fick vi nya fönster samt ny säkerhetsdörr. kanon! i höst är det dags för stambyte av badrummet, vilket jag heller inte betalar något för!
Med ett sånt här billigt boende så har man faktist råd att spara undan om nu kylskåpet skulle gå sönder exempelvis.
Jag tycker verkligen jag gjort ett bra val, men att andra väljer hyresrätter tycker jag inte är nåt fel heller. Alla har olika krav och önskemål.

taru2009-05-14 13:13

Wildcard: nej tyvärr! Och har desperat letat efter ett sådant bostadsområde, varje gång får jag lika förvånade miner.. Bastu? I ett bostadsområde? Hahaha.. Hmm skumtskumt. Ja, längtaar efter att börja på gym där det finns bastu.. Annars får det blir bastutunna på tomten så fort vi får råd..

emilv2009-05-14 19:58

wildcard, det stämmer att jag inte har någon familj (ännu). Men min flickvän flyttar hit i sommar och kommer läsa på folkhögskola, och hon kostar ju mer än studiebidraget. Vet inte om hennes föräldrar kommer hjälpa till med pengar men jag räknar inte med det.

Trots det menar jag att alla kan spara pengar. Det handlar bara om prioriteringar. Rapé nämner till exempel att han har en bil, vilket jag betraktar som en lyxutgift. Hellre bor jag där det finns pendeltåg än att ha en så stor stående utgift som en bil innebär.

Och det var inte en stor risk att köpa aktier. Det var inte en risk ens en gång, företaget är superstabilt, lågkonjunkturen är över redan 2010 och "en månadslön" var en tredjedel av mina sparpengar då. En garanterad vinst.

Mina föräldrar finns kanske kvar som skyddsnät, men jag vägrar ta emot hjälp av dem. Det skulle jag se som game over ;-)

Jag säger inte att det är fel att bo i hyresrätt, bara att det är en dålig affär. Jag skulle inte stå ut med att veta att när jag flyttar så finns det inget som helst värde i mitt förra boende. Nu har jag i alla fall möjlighet att förbättra värdet på lägenheten.

Och som ronja säger, i en välskött förening (gärna med några år på nacken så att alla skulder är avbetalda) är det både billigt att bo och riktigt bra service. Här blir det också snart stambyte, vilket innebär att priserna sjunker innan för ingen orkar vara med när de river ut hela badrummet, men efteråt är lägenheten omedelbart värd mycket mer. detsamma gäller hyresrätter, med den skillnaden att när värdet på lägenheten går upp så höjs hyran.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?