Spelrum
| Giraffen | 32 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 18 |
| Inloggade | 50 |
Mobilspel
| Pågående | 19 754 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2009-05-17 22:44 | |
![]() | Dyslekso hur menar du? | |
| Dyslekso | 2009-05-17 22:53 | |
![]() | Vad sägs om Tokigaste inlägg? | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2009-05-17 22:55 | |
![]() | jasså ja det tycker inte jag:) | |
| Dyslekso | 2009-05-17 22:58 | |
![]() | Så du tycker att din familjs medlemmar har lika mycket värde som ett lika stort antal korsspindlar, t ex? Nej. Case closed. | |
| apbur | 2009-05-17 22:59 | |
![]() | Min högra hand på att ditt inlägg kommer missuppfattas dyslekso. | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2009-05-17 22:59 | |
![]() | man behöver ju ite överdriva | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2009-05-17 23:02 | |
![]() | Jag bara menar att alla har rätten till sit liv även djuren | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2009-05-17 23:03 | |
![]() | alla tycker vi olika:) | |
| Steve Zissou - Ej medlem längre | 2009-05-17 23:04 | |
![]() | Lite makabert kanske BiNo att vara djur- och människovän BiNo och samtidigt önska en jägares död!? Som jag ser det är problemet oerhört förstorat, delvis på grund av intressen (som jägarförbunden) vilka dels spelar på rovdjurspolitikens splittring mellan "stad" och "land" samt att deras medlemmar vill kunna jaga mer och med mindre restriktioner. I dalarna där björnarna tycks komma längre och längre in i samhällena (och där inte ont anande jägare då och då tycks springa in i björn bara helt apropå och attackeras), kan man ju t.ex. fundera på hur det kommer sig att kommunerna har sophämtning en gång i veckan och hushållssopor skall stå inte på gårdarna utan ute vid vägen. Det är liksom vi själva som bjuder in rovdjuren (mat!) delvis. Den man skall vara riktigt rädd för är kanske jägaren...? Åren 2000-2005 dödades eller skadades 135 hundar av vådaskott från jägare jämfört med 84 hundar som angreps av rovdjur. (Statistik från Agria) Den allra största faran för hunden är trafiken. Av 7.500 anmälda olyckor var drygt 7.200 vållade av trafiken, och av dessa olyckor gällde två tredje- delar jakthundar. | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2009-05-17 23:12 | |
![]() | jag ser inte jägare som mäniskor | |
| Steve Zissou - Ej medlem längre | 2009-05-17 23:13 | |
![]() | Nej, just det. | |
| apbur | 2009-05-17 23:16 | |
![]() | Så alla människor och djur har rätt till sitt liv förutom jägare, köttdjur och några till du kommer på efter hand? | |
| Plumspapper - Ej medlem längre | 2009-05-17 23:18 | |
![]() | Steve Zissou: Det är svårt att veta vad som är sant och falskt. Antalet björnar har ökat och de har väl också kanske spridit sig till områden där man inte haft så mkt björnar innan. Jag antar att man tar med jägares observationer när man uppskattar antalet björnar, i sånt fall kunde jag tänka mig att man överdriver något där. Det har hävdats 3000 björnar vilket ju mkt väl kan vara en överdrift. Hur som helst har antalet björnar ökat och problem rapporteras oftare, med sopor och bikupor med mera. Visst bjuder man in djuren. I fallet med en man som blev döda av en björn i Jämtland för ett tag sedan trodde man ju att det var slaktavfall som hade lockat björnen till området. Rent hypotetiskt är det dock så att t ex björnarna kan öka i antal om tillväxten är större än vad man "tar ut". Ett dåligt bärår kan få dem att söka sig närmare bebyggelse. Jag tycker man kan lära sig leva med rovdjur och ta in sopor, djur och barn när det behövs, samtidigt som jag inser att viss skyddsjakt kan komma att vara nödvändig, trots att jag verkligen inte gillar jakt på något sätt. Att tillåta skyddsjakt då det verkligen behövs kan förhoppningsvis minska den illegala jakten som är ett väldigt stort problem. | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2009-05-17 23:21 | |
![]() | vadå kommer på i efterhand köttdjur ska få leva men inte jägare | |
| Steve Zissou - Ej medlem längre | 2009-05-17 23:24 | |
![]() | Jag håller med dig Plumspapper. Det är förbjudet att lägga ut åtel (dött jaktlockbete) vid björnjakt, men förekommer naturligtvis. Rovdjur är naturligt skygga för människor, och det enda som driver in dem i bebyggelse är om de vet att det finns mat eller om de är förvirrade. Sophämtningsrutiner är ett utmärkt exempel på hur "vår bekvämlighet" samtidigt uppmuntrar ett problem som sedan kryddas med "rädsla" av t.ex. jägarföreningar. Jag tror också att skyddsjakt är ett nödvändigt ont. | |
| Steve Zissou - Ej medlem längre | 2009-05-17 23:25 | |
![]() | du är för skön BiNo! Du kan väl dela med dig mer av din människo- och djursyn! | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2009-05-17 23:28 | |
![]() | ja finns väl inte så mycket ett säga förutom att jag är extrem djurvän | |
| Plumspapper - Ej medlem längre | 2009-05-17 23:28 | |
![]() | Extremist och djurvän ;) | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2009-05-17 23:29 | |
![]() | om det blev skyddsjakt på människor skulle det noginte finnas så många kvar hehhe | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2009-05-17 23:31 | |
![]() | ja:) jag ger mig inte på den punkten så då är jag väl extremist när det kommer till djur:) | |