Spelrum
| Giraffen | 32 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 10 |
| Inloggade | 42 |
Mobilspel
| Pågående | 19 800 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Gimp2 - Ej medlem längre | 2009-05-17 15:12 | |
![]() | kultur och samhälle och historia skit i det | |
| le-lou | 2009-05-17 15:13 | |
![]() | katalias- nej det innebär ju inte att du och de som inte vill ha barn är defekta. Innebär väl mer att viljan att vara utan barn är starkare än det som är "inprogrammerat"? Jag hade själv förmodligen aldrig haft barn idag om det inte var så att jag blev gravid oplanerat, för barn var nåt jag aldrig varit sugen på att skaffa. | |
| Minta | 2009-05-17 15:14 | |
![]() | Katalias, nej hon sade att man kan få barn till och med som 60-åring. Hon trodde mig inte när jag sade att det inte gick, åtminstone inte med ens egna ägg. Jag blev helt förbluffad. Och fertilitetsläkare har flera gånger varnat för att många skjuter upp barnafödandet så länge att det ofta blir för sent och att många inte är medvetna om att chansen att bli med barn avtar redan vid 35 och är liten redan vid 40 års ålder. | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-05-17 15:17 | |
![]() | Okej, det är en kvinna som är så oupplyst. Hoppas bara att du inte tror att alla vi som är 40 och som inte vill ha barn tror att vi ska kunna få det senare. Jag fick nämligen intrycket att du tror att många kvinnor resonerar på det där sättet. Något jag finner mycket svårsmält. | |
| Minta | 2009-05-17 15:20 | |
![]() | Nej, det tror jag såklart inte. Jag hade själv en väninna utan barn som gjorde abort vid 42 år. Då vet man att man inte vill ha barn. | |
| run-marie | 2009-05-17 15:21 | |
![]() | Tyvärr tror jag att Katalias har rätt i att många kvinnor anser att en annan kvinna som säger att hon inte VILL ha barn anses "lite konstig". Däremot kan ju aldrig nån annan (obekant) veta om det är sanning eller om personen i fråga inte KAN få barn och då på nåt sätt "skyddar" sig med att säga att man inte vill ha barn. Jag tror att det kan vara så i många fall, därmed menar jag inte att du gör det Katalias. Jag har arbetskamrater som har bekräftat detta för att det är så jobbigt att höra: stackars dig, då får du ju aldrig veta vad du går miste om. Tror att man ska tänka efter en gång extra innan man fäller nån dum, osmaklig kommentar om barnlöshet. Skaffa barn om du vill och längtar efter det, men låt bli att kommentera människor som inte har barn av en eller annan anledning. Det är faktiskt inte DIN sak att tala om för andra att barn är det underbaraste på jorden och att det är därför vi finns till bara för att föda barn. | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-05-17 15:21 | |
![]() | le-lou, du menar att alla människor är programmerade att vilja föröka sig, det vill säga du utgår från evolutionsteorin. Okej, det kan jag köpa. Men precis som Linn har lagt märke till så är de flesta kvinnor som tjatar på oss som inte vill ha barn väldigt rabitata. Precis som om de blir provocerade, eller kanske avundsjuka, på oss. Antar att JAG då kan bli en smula provocerad. | |
| Ond_Kanin_ - Ej medlem längre | 2009-05-17 15:22 | |
![]() | att skaffa barn som ett självändamål kan nog ändå inte vara meningen med livet... | |
| Maja G | 2009-05-17 15:24 | |
![]() | Robban, nu har jag funderat på din fråga ett tag... Meningen med livet är mycket och en del av det är barnen. Älskar mina vuxna grabbar över allt annat på jorden, men kan inte säga att endast dom är meningen med livet... Funderade lite på om jag inte hade haft barnen, vad skulle jag gjort då? Hade jag inte haft en mening med mitt liv då eller?? Tror att alla finner meningen med livet i någon form, annars så skulle man nog inte överleva.Viktigt är att inte se sig själv som ett offer utan se det positiva i livet. Kanske lättare sagt än gjort, men om man försöker iallafall så har man kommit en bit på vägen... Det är viktigt att ha ett högt KASAM ( känslan av sammanhang) i sitt liv och det är olika hos olika personer och i vilken period i livet man befinner sig.. Det är viktigt att sätta sig själv i centrum och själv hitta meningen med livet. Ingen annan kan göra det åt dig utan den måste du finna själv! | |
| run-marie | 2009-05-17 15:25 | |
![]() | Katalias, jag kan förstå att du blir provocerad av dessa kvinnor, för jag antar att det inte är män. Ond_Kanin, där har du så rätt, men det finns nog tillräckligt med människor som inte tror så. | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-05-17 15:26 | |
![]() | run-marie, önskar fler kunde resonera som du. Det stämmer att jag kan få barn, om jag ville. (Kanske inte nu längre, men ändå.) Det betyder inte att jag inte älskar barn, och har många barn omkring mig. Dock har jag aldrig haft någon längtan att skaffa ett eget barn. Att föröka mig. Varför så många kvinnor provoceras av detta är för mig obegripligt. Jag ser så ofta kvinnor som absolut inte borde få vara förälder, jag hör debatter om föräldrakörkort och liknande, ändå är det JAG som ska försvara mitt "val" (som inte är ett val utan helt enkelt brist på vilja)? | |
| Robban_dårå - Ej medlem längre | 2009-05-17 15:28 | |
![]() | Maja Gräddnos, det var banne mig det finaste jag hört sedan jag konfirmerade mig. Nu är jag ju inte konfirmerad, men ändå. :-) Tack för den! | |
| micro113 | 2009-05-17 15:29 | |
![]() | katalias Dock, jag har inte i denna tråd, eller i andra liknande trådar, sett någon som angripit ditt val. Du däremot hävdar alltid att du blir angripen. Jag får en känsla av att du känner att ditt val måste försvaras, snarare än att folk kräver att du försvarar det. | |
| _astrud_ - Ej medlem längre | 2009-05-17 15:30 | |
![]() | Om jag träffar en intelligent, vänlig, påhittig och omtänksam man med goda genetiska egenskaper. En man som vill dela på allt ansvar så jag inte behöver bli en sån kvinna som gnäller på hur "karlar är". Då vill jag ha två barn, eftersom jag själv inte har några syskon. Jag ska köra runt med dem i en snygg retrobarnvagn i en åkpåse av ullpäls och de ska leka med träleksaker. Jag ska läsa om loranga masarin och dartanjang för dem och klä dem i den där lilla ullkappan jag hade när jag var barn. Jag ska alltid natta dem med en sång som de nostalgiskt ska minnas som vuxna och jag ska baka bullar och sticka vantar åt dem. Jag ska skriva egna illustrerade barnböcker åt dem och säga att de är det finaste i mitt liv och att de kan bli vad de vill. Frågan är hur jag ska hitta mannen, våga genomföra en förlossning och ha tid att vara den perfekta mamman... | |
| Robban_dårå - Ej medlem längre | 2009-05-17 15:31 | |
![]() | Fint, Astrud. :-) | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-05-17 15:32 | |
![]() | micro, din känsla kan jag inte göra något åt, men bara för att det inte finns några angrepp i denna tråd betyder det inte att angreppen inte rasar in i mitt liv. Dagligen. Senast över telefon av en full svärmor. | |
| micro113 | 2009-05-17 15:36 | |
![]() | katalias Det är sant, hur ditt liv ser ut i övrigt vet jag ju inte. Jag kan ju bara gå på det som skrivs i tråden, och vilket bemötande man får här när man valt bort barn. Och där tycks de flesta vara överens; för dem som har barn är de helt eller delvis meningen med livet, men om man saknar barn så finner man sannolikt andra värden. | |
| Egenskap - Ej medlem längre | 2009-05-17 15:36 | |
![]() | katalias: Off topic men jag kan inte låta bli. Jag hade aldrig i mitt liv gissat på att du var 40. Jag har ställt in mig på 26-27. :S *förvirrad* | |
| todos10 | 2009-05-17 15:38 | |
![]() | Jag själv kan inte leva utan mina barn , saknar dom varjer stund jag är på jobbe t eller dom i skolan. annat är det med min f-d svägerska som har både lämnat manoch barn för att hon tycker att hon inte har ett liv. då vill jag bara säga att man har gjort ett val och det valet kan man inte göra ogjort. att få kunna få barn är en gåva men om man har gjort det valet som ung att inte skaffa barn men sedan ångrar sig när det är försent så finns det många barn här i världen som inte har några föräldrar och dom är lika mycket värda | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-05-17 15:40 | |
![]() | (Egenskap, bilden togs när jag var 35...) | |