Spelrum
| Giraffen | 34 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 11 |
| Inloggade | 45 |
Mobilspel
| Pågående | 19 800 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| bullfest | 2009-05-18 23:16 | |
![]() | Rånare är inte exemplariska kunder heller ... | |
| Minta | 2009-05-18 23:32 | |
![]() | Haha, nej det har jag erfarenhet av. Jag blev rånad i guldsmedsbutiken. Först var rånaren en kund som ville titta på armband i nästa ögonblick bakom disken och riktade en kniv mot mitt min midja. En kund plockade med sig halva kassetten med guldringar utan att jag märkte något när jag var alldeles ny. Ett par andra kunder lutade sig över en disk i julruschen när butiken var fylld med kunder och bar ut en stapel smyckekassetter och tågade iväg utan att någon reagerade. Många andra fingerfärdigheter har jag varit med om. | |
| Snoosy | 2009-05-18 23:46 | |
![]() | emmy, det är okej att lägga ner glasflaskor ;) Man behöver inte ställa varor på rad, huvudsaken är att de inte står eller ligegr på varndra :) | |
| Snoosy | 2009-05-18 23:48 | |
![]() | *ligger på varandra | |
| mrperfect | 2009-05-18 23:52 | |
![]() | Förresten så hade man olika storlekar på kundkorgarna i en butik varvid folk stoppade fel korg i fel hög och snar var det kaos, men det var inte kundernas fel för en del förstod inte vari felet låg. Jag lägger alltid den där markeringen efter mina varor ifall det är någon bakom, dessutom flyttar jag mig lite så att den bakomvarande kan lägga på sina varor. En del står bara längst bak och spärrar så att man måste vänta med det och dessutom ger dom tusan i att lägga markeringen på bandet trots att de står närmare den, det är väl samma människor som spärrar gången med kundvagnen.... | |
| ewaleena - Ej medlem längre | 2009-05-18 23:57 | |
![]() | Kunden bakom som måste tränga sig fram för att få upp sina varor på bandet, innan kunden framför mig ens har fått betala sina varor. Samma kund som sedan står och hänger över axeln när man ska slå sin kod!!! | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2009-05-19 00:00 | |
![]() | Jag retar mig på folk som inte lägger den där skiljeläggaren på rätt sätt. | |
| Sotfinger | 2009-05-19 00:02 | |
![]() | Som kund är jag rätt krävande, gissar att jag är en sån "käring" som järnröret beklagade sig över i början av den här tråden. Jag tycker nämligen att butikspersonal ska anstränga sig väldigt mycket för att hjälpa kunderna att få det dom vill ha, både i service- och produktväg. Nonchalanta expediter gör mig riktigt arg, och jag väljer ofta butik efter hur trevlig personalen är. | |
| Tommy 1979 | 2009-05-19 08:58 | |
![]() | Sotfinger: självklart ska servicepersonal vara just service-minded, men kundernas beteende har betydelse det med. Jag kan tala om för dig att även om en kund är "krävande", lyssnar man betydligt mer på honom/henne om vederbörande har ett trevligt och resonabelt sätt än bara skäller, gnäller och är allmänt sur och otrevlig (inte för att jag tror att du är det). Jag tycker heller inte att man ska behöva stå ut med vad som helst bara för att man jobbar inom ett serviceyrke. Det där Stomatolleendet kan kännas rätt påklistrat ibland :-) | |
| wildcard | 2009-05-19 10:01 | |
![]() | När jag stod och packade upp varor så sa en kvinna till sin man om något de undrade över: Fråga "den där", varpå hon riktade ett knotigt finger i min riktning. -Den där? sa jag frågande och säkert med något vass ton! De gick sin väg utan att ställa sin fråga... En del gör det till sport att försöka hitta fel. En gång var det en äldre herre som mycket uppbragt sa: -Det finns inga plastpåsar till de lösa bröden! -Jo, men jag var där nyss och då fanns det flera rullar, sa jag. Då blev han arg på riktigt och röt att jag ljög för att komma undan. -Ja, jag ska gå och kolla men jag är säker på att jag såg rätt, sa jag. Jag gick dit och mycket riktigt, där låg ett par rullar med påsar. Gissa om jag hade lust att gå till gubb***eln och ta tag i hans öra, släpa med honom till bröden och ge honom hans eftersökta påse? Jag lät det vara men morrade för mig själv om hemska gubbstruttar... En och annan äcklig kund finns det också som i kassan upprepar ens namn: Hej Marie. Hur mår du idag Marie? Har du det varmt här i kassan Marie? osv osv allt uttalat med slemmig röst dessutom! Uäck! Jag passar inte för att jobba i affär för jag vet att ibland gör kunden ALLT för att ha rätt, oavsett om den har jättefel! Annars gillar jag verkligen att jobba i serviceyrken men inte i butik, det finns för många läskiga kunder. | |
| Sotfinger | 2009-05-19 10:55 | |
![]() | Tommy: Självklart är jag trevlig och resonabel. Kunden har också ett ansvar. Jag pratar inte grinighet nu, utan oviljan att hjälpa kunden att få vad den vill ha. Till exempel expediter som svarar "Jag vet inte" och inte gör minsta ansats till att ta reda på saken. När jag då säger "Men du kanske skulle kunna vara snäll och kolla?" så suckar expediten, himlar lite lagom med ögonen, lägger demonstrativt undan det h*n höll på med och vandrar iväg, återkommer, tittar bort hela tiden och säger "Nej, det har vi inte". Inte ett leende, inte ett beklagande eller ett ord i onödan som "Men det kommer hem på fredag" eller "Prova på Beijers Bygg". Det är då jag blir arg. Inte så att jag börjar skälla och härja med expediten, utan mest bara inuti. Och det är för att h*n behandlade mig som ett störande moment i arbetet i stället för som själva meningen med arbetet. Nästa gång går jag till en annan affär. Men, måste jag tillägga, självklart inser jag att om expediten har en skylt på sig där det står "Prao-elev" så får jag lägga min ribba lite lägre. | |
| tfgm | 2009-05-19 11:30 | |
![]() | Det är felciterat att kunden alltid har rätt. Så är det inte, utan det är så att; Kunden har alltid rätt till ett vänligt bemötande. Visst kan en del kunder vara helt hopplösa, men kan du som står bakom disken inte hantera det så ska du inte jobba med service. Det får man konstatera gång efter annan, att servicepersonal inte verkar ha fått utbildning i kundbemötande. Har genom åren jobbat med olika servicejobb och jag håller med om att man får gå ut i personalrummet ibland och skratta ut eller svära ut. På ett ställe hade vi en kundbok där vi kunde avreagera oss, vi skrev ner våra kundhistorier, den var kul att bläddra i...rena terapin! Det är intressant att konstatera skillnaden mellan olika företags kundpolicy när man ringer runt och frågar om t ex gräsklippare som jag gjorde nyss; hur snabbt kommer man fram, kommer man fram öht, hur serviceminded är den som svarar och hur kunnig. Inga namn, men två av tre var under all kritik. Jag som lite snabbt hade kollat på klippare på nätet visste mer än den som faktiskt sålde såna på ett ställe... Den tredje var dock hur tillmötesgående och kunnig som helst, dessutom hälsades jag med ett glatt "Åh, var det du som ringde?!" när jag kom till affären. En del företag verkar inte förstå hur mycket dom förlorar på dålig stil mot sina kunder. | |
| wildcard | 2009-05-19 11:47 | |
![]() | Jag var på en pizzeria som ligger i närheten, inte "vår" vanliga pizzeria. De har lite dyrare pizzor men de smakar mycket bra. Anledningen till att vi inte går dit oftare är inte vår skrala ekonomi utan att innehavaren verkar lika förvånad varje gång vi kommer dit: hur har ni hittat hit? -Vi har varit här förut, ca 10 ggr det senaste halvåret! -Jaha, vad kul! Samma sak varje gång vi kommer dit (SÅ mycket trafik är det inte där) och jag hör att andra som upplever sig själva som stammisar inte blir igenkända heller. "Vi var här förra veckan" "jaha, vad kul!" Kan han inte låtsas att han känner igen folk om han är så extremt dålig på att komma ihåg? I "vår" pizzeria är de experter på att känna igen folk, vi är kanske där dubbelt så ofta som på den andra men redan från början kände de igen rösten (till och med) på telefonen och frågade om vi ville ha fyra bröd också, till vår beställning, vilket vi beställde någon enstaka gång i början. Det är ofta de små detaljerrna som skiljer ställena åt, bemötandet som gör skillnaden när smaken på pizzan är ganska lika. Jag kan köra taxi och vara trevlig mot det bråkigaste fyllot men jag kan inte tolerera att en liten gubbe behandlar mig respektlöst när jag sitter i en kassa. Det finns skillnader där också, fyllot är bara fullt medan gubben är respektlös hela tiden. | |
| matildeH | 2009-05-19 11:51 | |
![]() | Wildcard, du fick mig att att minnas det värsta! När kunden direkt kallar en vid namn bara för att det står på tröjan. Jobbade många år i ett byggvaruhus och namnkunderna är ofta kunderna med högre medelinkomst än andra men som ändå tar för givet att de ska få rabatter. Det konstiga med byggbranchen är att ingen vill betala vad det kostar, man undrar prutar de hos frisören också? Men så kunde det komma nåt gammalt par som verkligen kämpar för att kunna göra en billig badrumsrenovering och dom frågar INTE efter rabatter för de som inte har så mycket pengar är vana att betala vad varan kostar, då kunde jag dra av lite på duschen bara för att va snäll och sen säga till den prutande namnkunden att" Nej tyvärr jag har ingen behörighet att sänka några priser. En annan typisk situation på en bygghandel är en kund (ofta lite äldre man) som ställer sig vid disken och väntar lite besvärande(han väntar på den manliga expediten som är upptagen med en annan kund). Han vill ju helst inte ställa sin byggtekniska fråga till tjejen där vid datorn (alltså jag). Till slut kommer den manlige(nyanställde) expediten och den äldre herren kan äntligen ställa sin fråga, varpå den nyanställde som inte kan svara på frågan vänder sig till mej. Sen får den äldre herren den hjälp han behöver och man undrar om han skäms lite eller bara tyckte det var trist att vänta 10 minuter i onödan. | |
| LemonTart | 2009-05-19 12:50 | |
![]() | Usch, den här tråden är rakt på spiken... Man får lära sig att kunden "alltid har rätt." Men vet ni vad, kunden har ALLTID FEL! Det mest irriterande är när de börjar klaga på priserna - vad tror de egentligen att jag ska göra åt det? Priserna är anpassade efter marknaden. Eller under Julruschen när de vuxna börjar bete sig som barnungar och skriker på varandra i kön att "Jag var först!". Sedan kollar de på än som att man skulle bestämma vem som har rätt till förtur. Det är inte som att jag bedriver vuxendagis för socialt inkompetenta 50 åringar... Eller kunder som lämnar av sina barn i butiken och ber än att: "hålla ett öga på ungarna" medan de går och shoppar. Jag är så glad att jag sa upp mig från jobbet... | |
| Tommy 1979 | 2009-05-19 13:15 | |
![]() | Som kassör inser jag att det är det där "lilla extra" som betyder något för kunden. Om han/hon t ex glömmer att ta bärkassar, vilket händer varje dag, bjuder jag på dem. Skulle aldrig falla mig in att kräva dem på några få kronor för några pappers- eller plastpåsar. Det skulle kännas extremt snålt, i synnerhet om kunden kanske handlat för hundratals kronor i övrigt. Eller om de kommer med en dålig vara utan att ha kvittot med sig och vill få pengarna tillbaka. (Nu pratar jag inga dyra prylar, som en oxfilé för 400 spänn kilot eller så, utan ett ruttet salladshuvud eller liknande). I det fallet är det bättre att "bjuda" på de där småslantarna, även om jag rent formellt inte får göra det om kunden inte har kvitto. Att få en nöjd kund som kanske återkommer är värt den extra kostnaden :-) Är sådant bemötande positivt, anser ni? | |
| marga626 | 2009-05-19 15:07 | |
![]() | Tommy: Sådant är superbra! Särskillt påsarna, underbart! Sen är det också härligt när de anställda börjar känna igen en och hälsar glatt och frågar om allt är bra idag, trots att det är strax innan stängning och de är jättetrötta! Nu är jag heller ingen kund som klagar, så det är kanske därför de är så trevliga också! | |
| nailil | 2009-05-19 15:51 | |
![]() | En 'grej' som jag retat mig på i alla år är när pensionärerna ställer i kön kl 16.30 och gnäller för att det går långsamt i kassan. Vaddå!!?? Gå ut och handla på förmiddagen då och inte när alla, som förvärvsarbetar måste handla med sig mat hem efter dagens värv. Nåja, jag går gärna och handlar vid den tiden på dagen, men det är för att det finns chans att 'se lite folk'. Men gnäller gör jag inte fast jag är pensionär. | |
| hannahaha | 2009-05-19 15:59 | |
![]() | Jag kan säga att är en kassörska otrevlig mot mig så är jag det tillbaka. Samma sak med andra människor :) | |
| wildcard | 2009-05-19 16:02 | |
![]() | Det finns de som förvärvsarbetar på andra tider än mellan 7-16 eller 8-17. Ibland när man kör taxi eller arbetar i affär eller inom vården t.ex. så börjar man kl 14.00 eller 16.00 eller helt andra tider och då måste man handla mitt på dagen. Ska alla pensionärer vara ivägen för mig men inte för dig? Handla inte när du är stressad, om du kan låta bli, det tar ju faktiskt bara två minuter extra i de flesta fall... | |