Spelrum
| Giraffen | 0 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 0 |
Mobilspel
| Pågående | 19 997 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| oumie | 2009-05-22 02:20 | |
![]() | blankröst är LAMT. att inte rösta som ett slags protest kan jag iaf förstå, även om jag finner det också ganska meningslöst. jag menar, sist det var eu-val låg valdeltagandet på 38% - de kör på med eller utan folket. sverige har noll att säga till om i eu med våra 18 ledamöter av totalt 785. och eu's lag står över sveriges lag. jag anser att eu suger hästballe. men jag ska ändå rösta. det är det _enda_ jag kan göra. de som inte röstar för att de inte vet vad det handlar om är konstiga och lata, kanske till och med lite dumma i huvet. det är skitlätt att hitta information. och tycker man att det är demokrati (folkstyre) vi ska ha så får man väl sätta sig in i vad det handlar om de få gånger det nu frågas efter våra, folkets, åsikter. | |
| 655556 | 2009-05-22 02:46 | |
![]() | håller inte alls med om att blankröster är lama. att rösta blankt är en signal om att man ogillar de politiska alternativ som finns men att man ändå bryr sig. blir blankt eller JL för egen del... | |
| gnuBrita | 2009-05-22 08:12 | |
![]() | 655556: jag håller absolut med. En blankröst visar att man bryr sig. Att man inte bara är lat och ointresserad. Och det går att sätta in sig i frågorna. Visst, man kan inte veta om de frågor som partierna jobbar för blir verklighet, men man har iaf NÅGON chans att påverka. Hellre det än ingen. Jag är en ung röstare och har total röstat i tre folkomröstningar, jag har lagt ner lika mycket energi för att lista ut vilket parti (eller vilken sakfråga eftersom jag röstade i Euro-valet) jag ska rösta på inför varje val. Detta eftersom jag inte har ett "samma gamla" -parti som jag röstar på av automatik. Jag tycker att det är viktigt att uppdatera sig, för det händer faktiskt att man ändrar åsikt, eller att partierna ändrar åsikt. (se bara på "nya" Moderaterna och Centerns åsikt i kärnkraftsfrågan) Och man behöver inte läsa igenom allas valmanifest, det kan räcka att göra ett sånt här test som jag lade ut i början av forumet, och sen titta närmare på de partier som man fick i topp. | |
| BlondBrigade - Ej medlem längre | 2009-05-22 08:33 | |
![]() | Jag har röstat på Mp sedan jag fick rösträtt från valet -94. Ett slående inslag i både riksdagsvalet 1994 och EU-valet var det hejdlösa lögneriet som alla ägnade sig åt. Själv hade jag, trots mitt stora ointresse för politik överhuvudtaget, mer grundligt satt mig in i vad det hela handlade om men blev otroligt besviken när det visade sig att det mesta inte stämde eller bara var valfläsk och lovord som inte hölls i slutändan. Jag har fortsatt att rösta på Mp sedan, mest bara för att just rösta; någon bakomliggande politisk övertygelse har jag inte och intresset för politik har sjunkit mer och mer under åren till nya bottennivåer. EU-valet skiter jag fullständigt i, jag tänker inte ens rösta. Anledningen är just att jag är ointresserad och faktiskt struntar i vad som händer i maktens korridorer inom EU. Jag läser visserligen mycket dagstidningar och facklitteratur och är således uppdaterad inom området, men politiskt bryr jag mig inte. Andra får gärna bestämma åt mig, det accepterar jag, samtidigt som jag smått beundrar de som är intresserada av det hela och engagerar sig. Jag anser inte att det är varken fel att inte rösta, eller att det är av lathet. Jag är ointresserad och står för det. | |
| Tyllestar | 2009-05-22 09:57 | |
![]() | Till exempel kan man rösta blankt för att visa att man är missnöjd med de politiska alternativen som finns, i flera länder dör folk för att få rösträtt, ta tillvara på den rösträtten som vi har och Gå och Rösta den 7 juni 2009! | |
| Gimp2 - Ej medlem längre | 2009-05-22 10:14 | |
![]() | det är bara så dumt att man inte kan rösta på biblan längre vem ska man rösta på sa ni? en kvinna så klart | |
| trashone - Ej medlem längre | 2009-05-22 10:16 | |
![]() | Jag ser hellre att man inte röstar än röstar om man inte kan något om det. | |
| Gimp2 - Ej medlem längre | 2009-05-22 10:26 | |
![]() | ja då slipper jag då | |
| Gimp2 - Ej medlem längre | 2009-05-22 10:27 | |
![]() | om madonna gör en "vote now-video" då kan jag rösta | |
| trashone - Ej medlem längre | 2009-05-22 10:28 | |
![]() | Är hon amerikanska eller engelsk numer? | |
| Gimp2 - Ej medlem längre | 2009-05-22 10:28 | |
![]() | hehe hon är väl fortf amerikan? nu har de ju skilt sig | |
| Surre | 2009-05-22 10:39 | |
![]() | som jag ser det ska man antingen rösta, eller så ska man helt enkelt vara tyst sej, finna sej i alla beslut och inte klaga någonting. det sjukaste är ändå EUs jordbrukspolitik. finns det NÅGON som förstår sej på den??? skulle väl ev. va fransmännen då... | |
| 655556 | 2009-05-22 12:34 | |
![]() | gnuBrita, precis! Nu har jag visserligen bar röstat i ett val men det är djupt odemokratiskt att rösta på något alternativ av "rutin". Jag förstår alla de som säger att poltiker är lögnare och att ingen förtjänar deras röst. Att hela systemet är ruttet. Rösta i sådana fall blankt. Ju fler so gör detta desto mer kommer politikerföraktet och dess rationella anledningar uppdagas. Att andra människor dör för att få demokrati i andra länder är egentligen inget vidare argument för att älska vår "demokrati". Vänta 20 år tills några nuvarande diktaturer blivit "demokratier" á la west och notera valdeltagandet. | |
| kajix | 2009-05-23 00:36 | |
![]() | Hur många diktaturer har blivit diktaturer pga lågt valdeltagande? | |
| Keiward | 2009-05-23 00:39 | |
![]() | TEST EU-valet: www.dn.se/fordjupnin...t- 1.869858 | |
| GismoKvack09 - Ej medlem längre | 2009-05-23 01:29 | |
![]() | Vem faan bryr sig om Eu-val. Skiter fullständigt i politik | |
| 655556 | 2009-05-23 01:56 | |
![]() | Jag ser med viss skepticism på alla former av politiska test. Det är bara ett i raden av försök att placera människor i trygga "fack" och bevara vänster-höger tänket. Partipolitiken är redan illa nog, det är trist att dess rigiditet skal förstärkas. Det är farligt att tro att man måste fasas in mot att bli vänsterpartist för att man råkar tro på starka fackföreningar eller mot att bli moderat för att man gillar den oreglerade marknaden. Samma gäller egentligen för mer ideologiska frågor. Tänk utanför partiernas boxar! | |
| Keiward | 2009-05-23 09:50 | |
![]() | Tror det är många som röstar pga att man inte är så insatt i EU-frågorna. Testet ger ett hum om de samt att man kan se konkret vad alla partier tycker i frågorna och itne en massa slingrande orddribbleri. | |
| Keiward | 2009-05-23 09:51 | |
![]() | wwwc.aftonbladet.se/...s2 009.html Aftonbladets motsvarande test. Är mer omfattande och seriöst dock skippade jag sista frågan ang vilket parti man skulle rösta på eftersom det är ju det testet ska ta fram.. | |
| y not | 2009-05-23 10:04 | |
![]() | "Hur många diktaturer har blivit diktaturer pga lågt valdeltagande?" Exakt Kajix :) Något som väl varit utmärkande för diktaturer är väl det höga valdeltagandet och just Plikten att rösta. Jag kan inte förstå att det i valfrihet ligger i att man måste gå till ett ställe och lägga en papperslapp i ett kuvert. På vad sätt är man diskriminerad att göra sin röst hörd bara för att man inte vill delta i det spektaklet? Varför uttrycker både sossar och moderater som skall vara varandras sk motpoler vikten av att gå och rösta och legitimera deras politik. För dem verkar det viktigare att det är ett högt valdeltagande än att de själva blir valda. Det tycker i alla fall jag är et gott skäl för att inte lyda dem. Demokrati är inte att man skall bejaka överhögheten och säga att man tycker att de har rätt. I så fall var Sovjetunionen med sitt höga valdeltagande och enhetliga majoritet typexemplet för en mönsterdemokrati | |