Spelrum
Giraffen35
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
18
Inloggade54
Mobilspel
Pågående19 694

Forumkategorier

Användare Inlägg  
HumbleBug2009-05-23 21:56
Antal inlägg: 1836

BorderB,
dumma dig inte nu, det handlar inte om att göra slut. Vad jag inte förstår riktigt är varför man ger sig in i ett sånt förhållande, lägger ner tid och energi för att bygga upp ett det.

Personligen skulle jag inte kunna ha ett förhållande varken med någon 20 år äldre.

Och inte 20 år eller yngre för den delen heller. Jag skulle aldrig heller vilja bli pappa efter 60 års ålder. I båda fallen skulle jag vara mycket självisk, och vad jag inte är, är en självisk person.

Det handlar om ansvar och vad valen innebär för konsekvenser för den andre. Den man älskar vill man inte göra illa. Och om man älskar någon kan man avstå från henne, för hennes egen lyckas skull.

Gimp2 - Ej medlem längre2009-05-23 22:00
Antal inlägg: 2385

en gång var han 34 och jag 23

Gimp2 - Ej medlem längre2009-05-23 22:00
Antal inlägg: 2385

en annan gång var jag 33 och han 19

:O

lusdrama - Ej medlem längre2009-05-23 22:10
Antal inlägg: 481

nja 50-talisterna var inte så hemma på att vara hemmafruar, dom käkade p-piller och swingade partners, skilde sig och demonstrerade till kampmusik på 70-talet , kanske en reaktion mot föräldragenerationen...;) ..så då skulle det vara 20-30-talisterna du tänker på köttflöjt. å klassisk musik.. vilken generation var det "inne"? lyssnar själv på klassiskt och gärna opera men det är nog inget som har med generationer alls att göra så länge vi inte går lååångt tillbaks. rokokon may be?

anneli72 - Ej medlem längre2009-05-23 22:13
Antal inlägg: 11612

Nej,allt handlar om passion.

anneli72 - Ej medlem längre2009-05-23 22:15

Passion är det enda man inte kan bestämma över.

Eva_Margaret2009-05-23 22:21
Antal inlägg: 92

Peter : Vad är "rätt " åldersskillnad :)

Själv är jag 8 år äldre än min sambo och det funkar förträffligt...

Vet inte om jag är fruktansvärt barnslig ....
Allvarligt talat har jag alltid umgåtts med dom som är yngre än mig....
Så....antar att jag är en person som känner mig yngre än vad jag egentligen är...

Jag är rätt säker på att att vi har "rätt " åldersskillnad !

HumbleBug2009-05-23 22:23

"vilken generation var det inne" (att vara hemmafru)

Hmm, så sent som på förti och tidiga femtitalen var det fortfarande så att en man skulle kunna försörja en hel familj. Annars såg man ner på stackaren, typ som man tittar på uteliggare idag, eller på en manlig städare. Det har nog aldrig "varit inne" att vara hemmafru utan berodde på det tidigare samhällets struktur.

HumbleBug2009-05-23 22:28

"Passion är det enda man inte kan bestämma över."

Hmm, vad man känner menar du?

Nej, men man kan bestämma över vad passionen får för konsekvenser. Man kan välja ett kort, flyktigt men passionerat förhållande, eller ett långt och seriöst. Man kan välja hur man delar upp ekonomi, om man skaffar barn eller inte m.m m.m.

"Passion" skall inte vara ett skäl till att fly undan ansvar eller för att skapa allvarliga konsekvenser för den andre parten.

anneli72 - Ej medlem längre2009-05-23 22:29

Passion är ett sjukdomstillstånd.Det finns ingen som står ut
mer än ca 3månader.

Eva2009-05-23 22:38
Antal inlägg: 130

Eller så kan man analysera sönder en relation istället för att njuta av den.
Visst finns det gränser typ 15-40, men när någon har blivit myndig, då tycker jag nog att det handlar mer om fördomar när vi pratar om åldersskillnad.....eller? ?

lusdrama - Ej medlem längre2009-05-23 22:41
Antal inlägg: 481

tror faktiskt att jag analyserade sönder min relation med en 11 år yngre man. hade med mycket att göra, fåfänga bland annat...

BorderBeta2009-05-23 22:41
Antal inlägg: 233

HumbleBug

För att alla sitter inte fast i principiella, konservativa relationsprinciper. Vissa, jag inklusive, tror på att leva i Nuet och bejaka vad som är möjligt och stort. Jag har många väninnor som gör alla rätt du nämner och jag har inte fått se någon av dem lycklig, till skillnad från mig som lever ett fritt, rikt liv med barn och 23 år äldre särbo och många fantastiska år bakom oss och framför.

Det där dravlet du kör är ju hederlig rädsla att inte passa in eller våga bejaka det som inte anses vara normativt. För några år sen dog min väninnas jämngamla man och de hade då sannerligen allt och alla rätt, precis så som du förespråkar.

Fäst dig inte vid dessa principer och rädslor; livet är både större och mer levande än så.

"Ansvar"...?
Nu kan jag faktiskt inte låta bli att le...
Avstå? *s*
Det där är ju bara en form av bitterhet.

BorderBeta2009-05-23 22:43

HumbleBug

Att leva i Sverige idag och prata om relationer så konservativt som du gör blir så banalt. Människor idkar olika former av relationer och kärlek över gränserna som intitialt byggts upp för att få ett fungerande samhälle.
DU skulle behöva möta en vältalig relationsanarkist som kunde ge dig lite tid att inse hur Sverige ser ut i dag i sina relationsmönster.

kissed - Ej medlem längre2009-05-23 22:52
Antal inlägg: 3037

Jag har en nära vän som var tillsammans med en kille som var 16 år yngre än henne. de hade ett underbart förhållande men hon gjorde ändå slut på det. Varför kan man undra?

Hon resonerad som så att hon ville att han skulle kunna få barn (hon var 46). Hon ville inte att han skulle vakna upp en dag när det var försent att skaffa familj och hon skulle va en anledning till det.

Det är äkta kärlek det anser jag. Att släppa den man älskar fri för att man anser det inte funka i längden.

anneli72 - Ej medlem längre2009-05-23 22:58

Ja,det låter storartat av henne.

köttflöjt - Ej medlem längre2009-05-23 22:58
Antal inlägg: 240

Wow, det var djupt!

Kolbxbo - Ej medlem längre2009-05-23 23:04
Antal inlägg: 1161

BorderB
23års ålderskillnad och särbo?
Varför är ni särbo?
ursäkta min naiva fråga..

peter2009-05-23 23:14
Antal inlägg: 1710

Underbart...vilket hett ämne detta är...många åsikter och intressanta synpunkter....och mitt uttryck "rätt ålder"...var lite medvetet provokativt...ville se om svaret kom bland inläggen här....för sanningen är ju att kärleken inte räknar tid....utan bara ramar in den.....

Jag hoppas ni fortsäter ....spinner vidare på detta angelägna tema......

BorderBeta2009-05-23 23:19

Kollbxbo

Det är för att vi varit visa, trygga och lugna i vårt beslut att vilja bevara kärlek och passion. Vi har valt att inte gå in i det där hetsiga infångandet och kontrollen av varandra, utan ha en klok relation med massor av tid tillsammans men också våra egna rum.
Det har inget med åldersskillnad att göra alls, utan alldeles underbart. Nu är det ju gångavstånd till varandra, så det är ju inga enorma avstånd...

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?