Spelrum
| Giraffen | 34 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 16 |
| Inloggade | 52 |
Mobilspel
| Pågående | 20 018 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| anneli72 - Ej medlem längre | 2009-06-10 13:10 | |
![]() | Jag skulle inte utsätta en tonåring för antidepressiva läkemedel. Man måste veta vad man håller på med när man använder såna preparat. Alla tonåringar har kanske inte båda fötterna på jorden., | |
| P Trouble - Ej medlem längre | 2009-06-10 13:13 | |
![]() | anneli72; men har du några bättre förslag än att under utbildad vårdpersonals översikt ta mediciner som förhoppningsvis håller en över ytan? Det är inte idealt att ta dessa mediciner, nej, men ibland är det nödvändigt. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-06-10 13:15 | |
![]() | Gimp, även om du kallar mediciner för gift, så behöver de flesta mediciner ibland. Både diabetes och en djup depression är livshotande utan medicin. Många läkemedel härstammar också från naturen och är inte konstigare att äta än hälsokost. En frisk kropp tillverkar själv insulin och serotonin. Har man brist på det, får man tillföra det med tabletter. Penicillin och många hjärtmediciner kommer också direkt från naturen. Hur vill du själv hjälpa en person som befinner sig i apatiskt tillstånd? | |
| kissed - Ej medlem längre | 2009-06-10 13:18 | |
![]() | En del snackar som om det tappat allt förstånd. Att inte ge medicin till en människa , barn eller vuxen som befinner sig i en depression är förenat med livsfara. Sen ska man ju inte äta det hela livet utan ett tag för att ta sig upp till den nivån där man kan bli mottaglig för hjälp av en psykolog. Varför ska det vara så infekterat när vi pratar om medicin för psykiska besvär?? Ingen skulle ifrågasätta en diabetiker, högt blodtryck, hjärtfel eller andra sjukdomar som man tar medicin för. Kan inte bara alla fatta att man kan bli sjuk i själen också och behöva medicineras. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-06-10 13:18 | |
![]() | Det är så fånigt att säga "utsätta en svårt sjuk person för medicin". Jag vet massor av människor - särsilt då tonåringar, som inte skulle ha levt idag, utan mediciner. Här är en mamma som kämpar för att hjälpa sin son att överleva. Har ni några konstruktiva förslag eller vill ni bara göra ont värre? | |
| Femme_Fatale | 2009-06-10 13:19 | |
![]() | anneli72 - det finns ingen tonåring med djup depression som har båda fötterna på jorden. Det är fruktansvärt att vara djupt deprimerad, det värsta jag varit med om i hela mitt liv i alla fall. Att då inte få medicin som hjälper vore hemskt. Att enbart med terapi försöka ta sig ur djup depression kan jag aldrig tänka mig går snabbt om det ens går. Har svårt att tänka mig att man är mottaglig då. Även om det tar ett tag för antidep att hjälpa så hjälper det i alla fall för det mesta till slut. Jag skulle då inte vilja se mitt barn lida för att "man inte ska äta medicin-principen" ska gälla. Antidep är ju knappast något man laborerar med hemma själv för skojs skull. | |
| Bitte - Administratör | 2009-06-10 13:19 | |
![]() | Behöver man hjälp och medecin så tar man det, självklart och jag fattar hur ni ens kan hacka på TS och att hon försöker hjälpa sin son Bitte | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2009-06-10 13:20 | |
![]() | Även under vårdpersonals översikt kan det gå åt skogen. Dom kan höja dosen utan att veta om den normala dosen. Det är en hel vetenskap som ingen förstår som inte varit där. | |
| P Trouble - Ej medlem längre | 2009-06-10 13:22 | |
![]() | Ja, och det kan gå åt skogen om han inte får dessa mediciner också. Jag tror vi är ett flertal som har faktisk erfarenhet av problematiken med mediciner, men också med hur de kan hjälpa oss. Anta inget annat. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-06-10 13:24 | |
![]() | Anneli, varje normal mamma hjälper sitt sjuka barn med de medel som fungerar. Mediciner för ångest, depressioner och bipolära tillstånd är väl beprövade och alternativ finns knappast. Vet ni vad man gjorde med såna patienter före psykofarmakan? Nej...det får ni läsa på om själva, det är för hemskt för att skriva här. En sak är säker, jag vill ha min bror som en fungerande människa med alla sina känslor i behåll och inte inlåst i ett madrasserat rum, tvångsmatad och utan livsglädje. | |
| kissed - Ej medlem längre | 2009-06-10 13:28 | |
![]() | Blir verkligen rädd för vissas åsikter här. Men jag måste ge en eloge till nella35649. Du känns som en klok mamma som hjälper ditt barn på bästa sätt. Det kommer säkert gå vägen med din son med en mamma som kämpar så. Kram till er båda. | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2009-06-10 13:28 | |
![]() | Jag ville bara säga att citalopram inte är att leka med. Jag som vuxen förstår att det är en kemisk process i hjärnan. MEN,förstår en tonåring den processen? | |
| Sotfinger | 2009-06-10 13:30 | |
![]() | Nu tycker jag att vi lämnar det här sidospåret. Om Gimp vill diskutera mediciners giftighet kan hon starta en ny tråd om det. I denna tråd ville nella ha råd och stöd i sin svåra situation och hon är knappast betjänt av domedagsprofetior. | |
| kajix | 2009-06-10 13:31 | |
![]() | Kan man inte bli deprimerad utan att serotoninhalten är för låg? | |
| Sotfinger | 2009-06-10 13:32 | |
![]() | Självklart är citalopram inte att leka med. Jag skulle också vara mycket skeptisk. Men som sagt, gäller det liv eller död så är valet enkelt. | |
| Sotfinger | 2009-06-10 13:34 | |
![]() | kajix: man vet inte alltid vad som är orsak och verkan. Uppenbarligen finns det ett starkt samband. Kanske blir man deprimerad först, och det leder till att serontinent sjunker. Eller också kan man av någon anledning ha för lågt serotonin, och då blir man nere. Det finns säkert båda varianterna. | |
| lacrimosa | 2009-06-10 13:35 | |
![]() | TS.. atarax är, som du kanske vet, ett allergiläkemedel. en av biverkningarna KAN vara ångestdämpande. läkare brukar vara obenägna att skriva ut bensodiazepiner (xanor/sobril..) men, för mig är de de enda som fungerat vid ångest. hör med läkaren vad han tycker. | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2009-06-10 13:37 | |
![]() | Citalopram hjälpte mig,men undvik överdosering. Jag trodde jag skulle dö. Men jag är väl ett levande exempel på att man överlever överdoseringar. | |
| Navi_ | 2009-06-10 13:42 | |
![]() | Citalopram är som ett sockerpiller, värdelöst mot en djupt deprimerad person. Tro mig.. Låter som om grabben behöver läggas in för en längre utreding och där det finns kunnig personal som kan ta hand om honom på bästa sätt. Några som skriver här inne verkar sakna empati för andra människor. NI vet itne hur ni skulle reagera i en liknande situvation, så sitt inte och skriv att ni ALDRIG skulle ge psykofarmaka till era barn!! Man gör allt för sina små. Har dom halsfluss nog faan ger ni dom penicillin, samma sak med psykiska sjukdommar, de ska medicineras, allt går inte bort med lite samtalas terapi!! | |
| kajix | 2009-06-10 13:45 | |
![]() | men om man blir deprimerad först och får lägre serotoninnivå pga det och sedan höjer nivån med mediciner. blir man frisk då? | |