Spelrum
Giraffen42
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
37
Inloggade79
Mobilspel
Pågående19 891

Forumkategorier

Användare Inlägg  
lsaw2009-10-31 19:58
Antal inlägg: 351

Jag har alltid lagat mat genom att testa och smaka mig fram, aldrig använt recept. Jag har en del kunskap i näringslära och vad olika livsmedel är rika på. Kanske därför jag inte tycker det är svårt att slänga ihop något utan recept, bara utifrån ett nytt sätt att tänka?

Bra-att-ha info: till 1,5 kg smör behövs det 32 äggulor för att få ihop en 2 liters bearnaisesås. Kan sedan med fördel ätas med sked ur djup tallrik tillsammans med nerskurna biffar! :) :) :)

annakarineli2009-10-31 20:06
Antal inlägg: 2519

Såå... Om jag skulle vilja äta gröt eller en smörgås till frukost och välja att äta resten enligt Lchf så fungerar det inte? Kroppen gör sig inte av med allt fett jag äter resten av dagen då eller? Jag behöver ingen drastisk viktminskning och kan säkert fixa den genom att röra mig mer och äta mindre fett och godis vilket för mig är ett "vanligt" tillvägagångssätt för att gå ner i vikt. Nu är jag inte alls främmande för att drastiskt dra ner på kolhydraterna, men som sagt, är det så att man ställer in kroppen på att inte äta kolydrater med följden att man inte kan äta kolydrater sen utan att lägga på sig ett par kilon och känna sig sjuk?

Linn79 - Ej medlem längre2009-10-31 20:07
Antal inlägg: 4279

Kanske funkar, men att vräka i sig fett och strypa alla kolhydrater verkar inte så hälsosamt. Att gå ned i vikt brukar inte vara ett problem, snarare att hålla den när man väl gått ned.

annakarineli2009-10-31 20:14

Ja, jag har väl aldrig haft direkt problem med vikten. 1-2 kilo upp eller ner med 53 som utgångspunkt har varit helt normalt för mig, men för en månad sen visade vågen 56 och det fattas ca 7 cm mellan knapp och knapphål så just nu känns det väl lite sådär...

lsaw2009-10-31 20:15

annakarineli: kolhydrater triggar igång insulinet som då gör att kroppen fortsätter att ta den "enklaste" energin och lagra fettet (som kräver mer arbete av kroppen) till andra tillfällen då den bättre behöver energi, men inte får någon. Det tillfället inträffar dock aldrig idag!
Linn: jag har en helidiotisk kommentar i bakhuvudet som brukar dyka upp ibland: -Har du någonsin hört om att ursprungliga inuiter skulle ha övervikt eller hjärt- kärlsjukdomar? Inuiter åt säl och val, inga morötter eller något vetemjöl... Fan vet om det är sant, men det låter inte helt galet?

lycopersicon2009-10-31 20:20
Antal inlägg: 355

metrobloggen.se/jsp/...=1 9.169098
Den här tjejen har gått ner 60 kg och i hennes blogg finns många tips, råd och recept.

annakarineli2009-10-31 20:20

Just nu mumsar jag en massa egenhändigt gjord chokladmousse gjord på ett par rutor lite mörkare choklad och kakao och en massa vispgrädde. Mättnadskänslan infann sig inte precis efter "tacomiddagen"...
Känns onekligen urskumt detta... Antar att man kanske är hjärn- (och kropps!)tvättad med kolhydrater från födseln snudd på...

Plåtnicklas2009-10-31 20:55
Antal inlägg: 392

inuiter har anpassat sig till vad deras livsmiljö har att erbjuda.

kajix2009-10-31 21:14
Antal inlägg: 7767

har vi anpassat oss till fröna än är frågan?

Fluktsoda - Ej medlem längre2009-10-31 21:17
Antal inlägg: 506

En inuit är fin inuti.

lsaw2009-10-31 21:55

Plåtniclas: Motsägelsefullt om vi skulle vara annorlunda och ha anpassat oss till någon annan livsmiljö, eftersom det är vi som drabbas av alla sk välfärdssjukdomar i västvärlden - så då är vi uppenbarligen inte anpassade till Unilevers tallriksmodell som vi nu lever efter?

Jag vet att det finns trovärdig statistik för varje modell av ätande (troligen skulle någon kunna bevisa att vi skulle må bäst av att bara dricka Cola, om Coca Cola betalade för undersökningen). Jag tycker man skall prova insulintänket, men det är att ändra livsstil - inte att tillfälligt gå över på en diet/banta!
Mår man inte bra eller tycker att det är jobbigt, så Fine!

Leopardhonan2009-10-31 23:18
Antal inlägg: 556

Jag blir mättare på fet grädde, fet creme fraiche etc och jag blev konstigt nog piggare när jag provade fett-dieten.. slutade äta bröd, pasta, ris, potatis och sånt. Är väl mer och mer bevisat också att "light" och för mycket kolhydrater inte är så nyttigt i längden!? i lightprodukter är det bara massa tillsatser.. Har en mor som alltid varit smal, och alltid ätit rikligt med äkta smör och grädde i maten jämt.. Äh jag vet inte, men jag mådde bättre än vad jag gör nu med den maten, och man kan göra sjukt god mat också, med mycket grönsaker och goda såser. ;-) tycker definitivt ni ska prova.. bara en vanesak att lära sig minska på kolhydraterna.. även om det är kämpigt i början..

Leopardhonan2009-10-31 23:29
Antal inlägg: 556

www.lchfrecept.com/ Att byta ut pasta, ris, potatis etc med vitkål är lovely! Frukost= äggröra med riven ost= jam jam! ;-)

Plåtnicklas2009-11-01 00:34

ja, problemen syns ju inte nu, utan om 10 år. Åderförkalkning....

Dock tror jag så här. Som diet: Ja, det är vetenskapligt bevisat att vilken diet vi än väljer för att tappa kilon så funkar den eftersom vi går in med inställningen att vi ska gå ner. Och! Den handlar som många andra dieter om att lägga in en stor del grönsaker, vilket ju också livsmedelsverket rekommenderar. Grejen är ju att LCHF gör skillnad på kolhydrater och kolhydrater. Grönsaker är lika mycket kolhydrater som potatis och ris.

I grund och botten finns ju bara tre energikällor: Kolhydrater, fett och protein. Kolhydraternas fördelar är att de sköter magen åt oss genom fibrerna och gör så vi kan bajsa mjukt och fint. De mättar också bättre i längden än fett som mättar snabbt, men inte särskilt länge. Alltså är kolhydrater som potatis smart mat eftersom det fyller ut det lilla extra som behövs. Därmed säger jag inte att man inte ska öka mängden grönsaker. 1/3 grönsaker 1/3 kött, fis, linser, bönor 1/3 potatis, ris, couscous, quinoa. Jag tror detta är förvirrande att man delar in i tre grupper men fettet finns inte med på tallriksmodellen. Därför att om man försöker äta inget fett alls, nu snackar jag mättat fett/animaliskt fett (det fett som är hårt i rumstemperatur) så får man i sig ungefär lagom mycket.

Jag förespråkar inte lättprodukter eller light och grejer med tillsatser, utan att välja med skallen. Variera kosten, prova nytt. Ät av alla färger! Och speciellt nu på hösten ska vi passa på att trycka i oss sånt som binder D-vitaminer. Gröna grönsaker är bra för skelettet, huden och blodet!!

Plåtnicklas2009-11-01 00:38

lsaw: Vem har talat om för dig att vi äter efter tallriksmodellen? Det är ju genom att inte alls följa den som vi hamnat där vi är idag. Problemet är ju att vi inte har tillräcklig utbildning i kost för allmänheten. Annika Dahlquist får sig en rejäl sopa från mej. *kashmack*

Plåtnicklas2009-11-01 00:43

och ja, jag skrev fis ist för fisk

ralfus2009-11-01 02:57
Antal inlägg: 264

Åh. Okunskap gör mig ledsen. Färre kcal än vad man behöver = man går ner i vikt. Ingenting anat spelar någon roll.

lsaw2009-11-01 07:22

Plåtis: Annika Dahlquist får en lika stor skopa av mig! Då man närmar sig fanatism av vilket slag som helst, så gör man bara nytta inom en "sekt". Hon har nu klivit över gränsen och kan viftas bort av oss andra!
Därmed inte sagt att man inte kan ta del av vissa delar. Sten-Sture Skaldeman var den första jag läste något av, men det är likadant som med Annika.
Lagom är bäst och huvudsaken är att vi mår gott under det liv vi har!
Gällande grönsaker så innehåller vissa grönsaker i stort sett bara vatten. Dessa fungerar som utfyllnad/smaksättare/kry dda och är ok att äta då man vill ha fett och proteiner!

Inte mättar fett snabbt och ger en kortvarig mättnadskänsla, då man kombinerar med protein (som dessa idéer går ut på)?
Snabba kolhydrater har den effekten, långsamma funkar bättre (men inte lika bra som fett/protein).
Återigen så tror jag inte att inuiterna är anpassade annorlunda, eftersom det är vi som har sjukdomarna (tillägger ett smile där, eftersom jag inte sett någon statistik på detta...).

kcal är ett mått att mäta energi på, som inte går att kasta ut på det sättet, eftersom våra kroppar fungerar olika. Jag är ledsen över din okunskap, men vidga gärna din bas av kunskap ralfus. Utifrån det du tror idag, behöver du bara gå till fass.se och få en gnutta mer kunskap - så kan du söka vidare därefter (dels de preparat som finns för bantare och dels de preparat som har viktnedgång som biverkan).
Jag förespråkar inte något av dem ett dugg (det handlar om livsstil och skall "behandlas" genom ändrad livsstil), men bara för att enkelt kullkasta den kunskap du förespråkar!

kajix2009-11-01 08:13
Antal inlägg: 7767

Personligen så tycker jag att fett mättar bättre än kolhydrater, men det kan ju vara olika för andra.

lsaw2009-11-01 08:17

Jag håller med dig kajix. Jag har kunnat sluta kvälls- nattäta sedan jag skippade kolhydraterna!

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?