Spelrum
Giraffen29
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade49
Mobilspel
Pågående19 758

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Larvbrud - Ej medlem längre2009-06-28 19:51
Antal inlägg: 4050

Jaja, jag ska inte märka ord, du menar säkert väl och har en bra inställning till ansvarsfrågan i övrigt.

Kjempegrejt2009-06-28 19:53
Antal inlägg: 317

larvbrud: Ja, jag har skrivit om min inställning, att jag anser att det är ägarens fel fullt ut.

Safflor - Ej medlem längre2009-06-28 20:00
Antal inlägg: 832

y not; att du inte känner till collies som klarat vallhundsprov i nutid har inget att göra med att collies framavlats för vall och tillhör Rasgrupp1, vall-boskaps och herdehundar.
Och viss finns det vallande collies idag.

www.svenskacollieklu...ll ning.htm

y not2009-06-28 20:07
Antal inlägg: 9014

ge mig ett exempel.

läste du för övrigt din egen länk?

"Diskussionerna handlade en del om varför vi vill valla med våra collies, hur ska proven/testerna se ut och vad vi vill uppnå. Vi kunde ganska snabbt enas om att collien inte är någon konkurrent till bordercollien, utan intresset ligger mer på att kunna testa hur mycket av vallegenskaperna collien trots allt har kvar"

uisge beatha - Ej medlem längre2009-06-28 20:08
Antal inlägg: 1289

Så alla hundar föds korrekta i skallen, utan avvikande beteende från början? Det existerar alltså inte defekta hjärnor i hundvärlden? Är det så man ska uppfatta det?

anktejp - Ej medlem längre2009-06-28 20:10
Antal inlägg: 695

Då är det hel fel uppfattat. Min morfar hade en schäfer som fick en hjärntumör som gjorde den galen och behövde avlivas. Den hade han tagit med hem efter lång och trogen tjänst som militärhund. Bra uppfostrad och aldrig bitit någon.

anktejp - Ej medlem längre2009-06-28 20:11
Antal inlägg: 695

visserligen var väl inte hjärntumören medfödd men...

y not2009-06-28 20:17

självklart har hundar olika psyken och som med alla andra är det en kombination av arv och miljö.

Men det som är väsentligt är att det i Sverige råder strikt hundägaransvar.

Det är alltid ägaren som är ansvarig till vilken skada än hunden åstadkommer. Sen om det är ägaren som förstört hunden eller har en redan värdelös hund är väl ganska oviktigt. En hund som biter barn och som man har bland barn bör tas av daga.

uisge beatha - Ej medlem längre2009-06-28 20:22

..Ja, något sådant tänkte jag på. Medfött eller inte, men en hund kan alltså ha någon form av skada (tumör, sköldkörtelproblem osv) som kan göra att ett oönskat beteende uppkommer, som inte har med en miss i kommunikationen mellan ledare och hund att göra? Kanske även medfödd hjärnskada av ngt slag? Jag vet alltså inte, så jag frågar Kjempegrejt om det faktiskt är helt säkert att utesluta den möjligheten om en hund attackerar oprovocerat?

Alla sådana tendenser torde innebära avlivning enligt min åsikt. Oavsett om det beror på ledarproblematik eller ev. sjuk hund. Men det vore skoj att verkligen få veta om det alltid verkligen är ett handhavandefel så att säga.

Gimp2 - Ej medlem längre2009-06-28 20:24
Antal inlägg: 2385

jag tror det kommer tas på allvar

y not2009-06-28 20:24

lite mer OT om vallhunden

"På 1870-talet delade man in collien i två typer; utställnings-collie och vallhunds-collie. Den registrerade Border collien kommer från vallhunds-collien och kom genom ett vallhundsprov att urskiljas från övriga och fick därmed benämningen "working collie"."

www.hundcenter.eu/hu...Co llie.asp

BiNo8 - Ej medlem längre2009-06-28 20:25
Antal inlägg: 3473

Det bästa vore cäl om hunden blev omplacerad efter terapi, sånt beteende går att få bort, oftas är det inte agressiva hundar som har såna beteenden utan nervösa och osäkra. Men tydligen klarar ju inte denna matte/husse av hunden och inte går med den till en hundpsykolog och då tycker jag att hunden ska tvångomplaceras. Inte avlivas, så går vi väl inte med våra barn för dom gjort nåt fel???

uisge beatha - Ej medlem längre2009-06-28 20:32

:) Alltså jag är djurvän...Det är jag. Men gränsen går någonstans där man börjar jämföra sin egen avkomma med en tiks. Jag hade mått pyton att avliva min härliga hund, om hon visade sig bita barn. Men jag hade tvivelsutan gjort det.

apbur2009-06-28 20:34
Antal inlägg: 9699

Man kan visst tillrättavisa djur i efterhand, jag tror det är människans bristande fantasi som sätter stopp för retroaktiva tillrättavisningar. När min katt har bajsat på golvet går jag in där tillsammans med honom, pekar på bajskorven och ser arg ut. Han fattar absolut att det är hans bajsande på golvet som gör mig sur.

Kjempegrejt2009-06-28 20:34

uisge beatha: om en hund föds med avvikande beteende eller skada, så avlivar tiken den tidigt. Tiken skiter också i om en valp är för svag för att äta, fullständigt!
Så även den som är för vek o svag dör.

Hundar attackerar av olika anledningar, men inte utan att det syns innan. Dock har man bara en bråkdels sekund på sig att korrigera ett sådant ovanligt beteende.

När man märkt ett ev. ovanligt beteende hos sin hund, är första anhalt veterinären.

Oftast finns det dock inga fysiska fel på en hund som attackerar.

BiNo8 - Ej medlem längre2009-06-28 20:34
Antal inlägg: 3473

uisge provade du att gå till en djurcoach eller djurpsykolog först?

y not2009-06-28 20:36

"Det bästa vore cäl om hunden blev omplacerad efter terapi,"

kan inte komma ifrån att sådana här trådar är ganska lustiga i paritet med trådar där det försöker hävdas att alla människor har lika värde

uisge beatha - Ej medlem längre2009-06-28 20:40

Jag?? Jag har inga sådana problem med min hund. Men hade hon bitit ett barn - så hade jag resonerat som så att jag vill garantera att det inte ska upprepas, samt antagit att min hund måste må väldigt dåligt. Jag hade inte gett henne den tiden. Nej. Hade hon markerat mot en vuxen människa, utan att jag förstod varför.. då hade jag funderat i de banorna däremot.

Kjempe: okok.

Bitte - Administratör2009-06-28 20:41
Antal inlägg: 24223

Vad vet vi egentligen hur kan någon sitta här och säga avliva hunden, den är sjuk/har ett sjuktbeteende,, vi har bara fått TS syn på saken, ingen av oss vet vad barnen gjorde eller inte gjorde,,

jag vill av erfarenhet helst "höra" bägge sidorna version innan jag tar ställning och i detta fallet är det omöjligt..

Bitte

Kjempegrejt2009-06-28 20:42

apbur: jag tror din katt reagerar på ditt kroppsspråk, den energin du sänder ut (ilska)
Därav blir den rädd och osäker, jag tror inte den fattar att bajskorven har med saken att göra alls.

Största problemet är att vi förmänskligar djuren och räknar med att dom ska förstå vad vi menar...

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?