Spelrum
Giraffen14
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade15
Mobilspel
Pågående19 740

Forumkategorier

Användare Inlägg  
R-M2009-07-13 00:20
Antal inlägg: 265

Man är inte äldre än vad man gör sig...:)

anneli72 - Ej medlem längre2009-07-13 00:24
Antal inlägg: 11612

Ja,exakt.

När jag var 27 kände jag mig tantig och det gör jag inte nu.
På något sätt känner jag mig yngre nu än för 10 år sedan.
Så kan det vara.

Genie - Ej medlem längre2009-07-13 00:40
Antal inlägg: 177

Men det handlar ju inte riktigt om hur gammal man känner sig, eller gör sig. Det handlar mer om missade chanser, risker man inte tagit, saker man inte uppnått... osv, Det är det som ger kriser, inte själva siffran i sig.

Genie - Ej medlem längre2009-07-13 00:42
Antal inlägg: 177

(Robert_K beskrev det bra)

R-M2009-07-13 01:12
Antal inlägg: 265

nja,har själv aldrig haft någon "ålderskris"...Man ska nog försöka leva i nuet och inte fundera så mycket,är man 27 år kan man ju inte hunnit "missa" så mycket?..Herregud,vi lever här och nu och alla försöker och gör det bästa av sina liv...När man är död är man död,men varför inte leva medans man lever?:)

Mimikryp2009-07-13 06:31
Antal inlägg: 9057

Jag var nog inte mycket äldre än 20 när jag önskade mig (och fick) en elvisp. Jag har använt den jättemycket och det är mycket jag inte skulle kunna göra utan den. :-)

pion ekrot2009-07-13 11:16
Antal inlägg: 3340

Jag förstår inte riktigt vad det är man är rädd för när man har en "ålderskris". Har man glömt var man befinner sig och vad man vill i livet? Får man ångest för att man inte lever så mycket "här o nu"? Har man en massa krav och press på sig för att man tror att man måste leva upp till vad man tänker att det innebär att vara i en viss ålder? Rädsla för döden? Om man vet det är det lite lättare att ge eventuella råd och feedback. Bara "ålderskris" säger mig ingenting.

Larvbrud - Ej medlem längre2009-07-13 12:53
Antal inlägg: 4050

Om du inte vet vad det är är det nog inte lönt du kommer med feedback ;)
Nädå, men ålderskris är ett begrepp som betyder att man krisar (beklagar/vägrar inse/nojar) över sin ålder eller ålderns betydelse för den livssituation man befinner sig i.
Ser ingen vits med att snäva in ett generellt begrepp för att försöka förstå om du inte vänder dig till en specifik person eftersom det är individuellt exakt vad man upplever.

Dina gissningar verkar ganska korrekta för en som inte får ut någonting av ordet ålderskris :)

pion ekrot2009-07-13 13:14
Antal inlägg: 3340

Begreppet säger egentligen ingenting, så vad innehåller det för den som använder det, undrar jag. Att man nojar över åldern är uppenbart. Men hur känns det, och hur ser ens rädslor ut? Det är det jag tycker är relevant.

Precis, och jag vänder mig specifikt till trådskaparen. Gissningarna kanske är korrekta men jag väljer att inte utgå från gissningar när jag eventuellt ska ge folk råd.

amandahug - Ej medlem längre2009-07-13 13:23
Antal inlägg: 608

Det jag uppfattar att vanliga människor menar med "ålderskris" är helt enkelt en plötslig reflektion över tidens obarmhärtiga tåg som sliter med våra kroppar på en accelererande resa från födsel till död utan utan möjlighet att kliva av någonstans på vägen.

Larvbrud - Ej medlem längre2009-07-13 13:53

TS har ju skrivit om 30-årskris mer specifikt, så jag trodde du frågade rent allmänt vad som menades med ålderskris. Sorry, pion.

30-årskris uppfattar jag som att man våndas lite inför att man har andra saker att leva upp till än man hade när man var 20 och att man inte kan bli 20 igen, även om man inte nödvändigtvis vill leva om de senaste åren som passerat.
Elvispen är ju en ledtråd här. Vad hade TS fått om hon hade varit 20? Ett Trangia-kök att ha med på vilda festivaler? Vad symboliserar elvispen? Moderlighet, ansvar, familjebildning, bofast?

Larvbrud - Ej medlem längre2009-07-13 13:55

(Nog för att de som faktiskt använde sina trangiakök var 30-åringar i 20- åringars kroppar.)

Pseudonymf2009-07-13 13:58
Antal inlägg: 8282

Jag blev mest nyfiken på varför man inte skulle behöva en elvisp när man är 20? Jag kräver vispad grädde till min kladdkaka och jag var väldigt kapabel till att baka när jag var 20 :P

Jag hade det bättre när jag var 20, än nu när jag är 23. Jag hade pengar, en fin lägenhet, sambo, hund, ett jobb. Nu är jag 23, har inga pengar, en visserligen fin lägenhet (men dyr hyra), ingen sambo (därav elvispbehovet antagligen), hunden är kvar och inget jobb just nu...
Men en lysande framtid väntar. jag längtar tills jag blir trettio ;)

Larvbrud - Ej medlem längre2009-07-13 14:02

Jag hade 1 kastrull när jag var 20, bodde på 20 kvadrat utan kök. Många jag kände hade likadant.

Jag fyller 29 och har aldrig bakat i hela mitt liv förutom under tvång på hemkunskapen (som ämne i princip gick ut på att tala om hur en vuxen skulle vara).

vulcan2009-07-13 14:43
Antal inlägg: 7666

Ålderskrisen är en konspiration; skapad av HM, Nike, CocaCola och 14 andra trendföretag i en hemlig cirkel för att de ska kunna fortsätta öka sin försäljning av trendiga tonårsprylar till allt äldre tonåringar. Deras senaste idé är att försöka smyga in en språkförändring i engelskan:

Twenteen
Twenteenone
Twenteentwo
etc.. som också lätt kan appliceras i svenskan.

När jag var 20 så frös jag halvt ihjäl mig i svenska vinterskogar iförd M58-uniformen i vilken man såg ut som en soldat från beredskapsåren (grått ylle). Därtill genomgick jag en 8 timmar lång öronoperation och spydde galla efteråt i nästan ett dygn. (You were lucky! We used to live at the bottom of a lake. )

Ond_kanin - Ej medlem längre2009-07-13 14:46
Antal inlägg: 470

Jag bodde i en kartong utmed motorvägen, som jag tvingades slicka ren varje dag. och varje kväll när jag kom hem från jobbet(som jag betalade för att utföra) så slog min far ihjäl mig och dansade på min grav.

Ond_kanin - Ej medlem längre2009-07-13 14:46
Antal inlägg: 470

Jag bodde i en kartong utmed motorvägen, som jag tvingades slicka ren varje dag. och varje kväll när jag kom hem från jobbet(som jag betalade för att utföra) så slog min far ihjäl mig och dansade på min grav.

Jennyalisk - Ej medlem längre2009-07-13 15:17
Antal inlägg: 9

dubbelt så jobbigt kaninen?:D

ANDERStG2009-07-13 15:18
Antal inlägg: 7560

Jag fyllde 27 nyligen. Whatcha gonna do about it?

Jag har haft elvisp en längre tid, sex år eller så. Ett tips är att ha några 30-åriga vänner.

Ingrid452009-07-13 15:20
Antal inlägg: 122

skrattar vilken rolig kuriosa att du haft elvisp lkänge redan fast du är 27---

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?